![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, als ik me niet vergis, is ze burggravin van Antwerpen.
Even nagekeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beatrix...onlijke_titels |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Vlaanderen vandaag is, is het resultaat van het hardnekkig verzet van de Vlamingen. Had België haar zin gekregen, dan waren we nu allemaal Franstaligen, had onze identiteit opgehouden te bestaan. Juist als reactie op de Belgische ondrukkingspolitiek hebben de Nederlandstaligen nadrukkelijk hun verbondenheid benadrukt en is uit onze gemeenschappelijke Nederlandse cultuuridentiteit de Vlaamse gegroeid. Niet België is onze vader of moeder, maar wel de stiefmoeder die ons dwong te reageren en ons duidelijker op te stellen. Het is dus het resultaat van onze standvastigheid, de wil om onze taal en cultuur verder te behouden en aan de komende generaties door te geven. Hierbij kan ik de literator Meert citeren die, aan de vooravond van WO I, in een open brief aan de Belgische staatsleiding het volgende schreef: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 21 juni 2006 om 12:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde gebeurde met de scheepsbouw. Subsidies werden afgeschaft, wat trouwens ook gebeurde voor bepaalde teelten in de landbouw. België heeft dan niet of nauwelijks geïnvesteerd in Vlaanderen, maar liet alle krediet naar de Waalse zware industrie vloeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederlands-Limburg zal er ook niemand "Hup! Hup! Holland!" roepen. Al evenmin in Groningen of Friesland. Holland is niet hetzelfde als Nederland, maar blijkbaar weet u dat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Minister
|
![]() ik erg me heel erg als mensen Holland roepen inplaats van Nederland , het is onrespectvol voor de niet Hollanders (Brabanders , Vlamingen , Friezen , Limburgers , Drentenaren enz)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De beste lakmoesproef is de Franse tijd. Toen de Fransen de zuidelijke Nederlanden inlijfden, werd hier plotseling alles in het Frans. Welnu, de Fransen werden hier met enorme communicatieproblemen geconfronteerd. Men vond nauwelijks mensen die het Frans op een werkbaar niveau beheersten. Franse scholen waren zo goed als leeg. Ambtenaren, rechters, juristen... moest men uit Frankrijk halen bij gebrek aan voldoende in de Dietse Nederlanden. Het werd zelfs zo erg dat men vanuit Parijs de toestemming gaf om de strikte eentaligheid op te heffen en bij iedere mededeling ook een Nederlandse vertaling te voegen, opdat het volk zou begrijpen waarover het ging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Had Belgie haar zin gekregen...." Had het toch. Ieder Vlaming kan die taal/plat/dialect spreken die hij wil; maar "hij" geeft hetzelde recht niet aan de Franstaligen. Dat is ook nog iets, hoe de toen goede flaminganten beweging over gegaan is zelver "onderdrucker" te spelen. Wat denk je wat de taal van de kleine waalse man was 1830? Het Frans? Zeker niet. En over dit WW1, ook dat was niet "fair" dat in de graven de officiers alleen Frans praten, maar de kleine O. (sorry Nep groentje) soldaat die voor de Fransen moet gaan vechten, en dan voor de Pruissen, en dan voor de Belgen, en dan voor de Nazis en dan *hop* al man in de prison. Denk je die kon zo goed Frans of Duits of Nederlands? Neen, die kon zijn plat zoals de meeste waalse en vlaamse boerskes die kanonenvoeder spelen moeten. En over dat "had Belgie haar zin gekregen kan men ook zegen "had iemand 40-45 haar zin gekregen...". Maar t'is het verleden, nu zijn we 2006, t'is world cup btw. Dus laat de vlaamse en waalse boerskes die sterven moeten en ook de O boerskes die dat doen moeten in rust. Maar 14-18 heeft ja ook de situatie veranderd en de stelling van het Nederlands verbetert.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 21 juni 2006 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien eerst even wat bijscholen vooraleer u nog eens uw eigen onwetendheid zo pijnlijk ten toon spreidt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
Parlementslid
|
![]() Waarom moet ik dat "bijscholen"? Als het mij niet intereeserd.
(trouwens nog een dag vakantie, hehe) Moet je geen lessen aan jouw kinderen geven, nu? 'Middag' nog niet vorbij? |
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wallonie heeft ook zijn prijs betalt. Dat de officiers van de Bourgeoisie waren was toen normaal, heel normaal. In heel Europa. En die waren nu eens Franstalig, in Vlaanderen, Brussel en Wallonie. En misschien had je franstalige legeratsen nodig omdat er niet zo vele "vlaams" talige artsen daar waren. En wat dan met een Limburger die alleen limburgs praat en een west-vlaamse arts die allen west-vlaams praat?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 21 juni 2006 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan best, maar Vlaanderen heeft een veel groter deel gehad dan Wallonië. Zelfs professor Devos die aanvankelijk sceptisch stond tegenover dit element, heeft, na studie, ruiterlijk toegegeven dat het infanterieleger in de lagere eenheden grotendeels uit Vlamingen bestond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet "in heel Europa". De Russische officieren spraken Russisch. De Nederlandse Nederlands. De Pruisen Duits. De Oostenrijkers Duits. De Hongaarse Hongaars. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Of zeker niet in zo grote aantal dan de Vlamingen.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, uw argumentatie is waardeloos. Inderdaad, er waren Nederlandstalige artsen. De schuld ligt hiervan eens te meer bij België dat hogere opleidingen enkel in het Frans verstrekte en dus de poort opende voor de sociale achteruitstelling van de Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop eens met onzin uit te kramen en uw eigen belachelijk te maken. Of denkt u echt dat alle Vlamingen in het Belgisch leger uit dat kleine strookje onbezet België kwamen?! Jongen toch, wat lult u erop los! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Neen, ik gaa er niet daarvan uit. Belgie heeft dan gewoon darvoor gezorgd dat de limburgse boer nu Nederlands praten kan. Ook al is het nog niet "perfect" maar de Limbuger kan zichzelfs dan ook goed "aanpassen". Mooi, hé? Trouwens, kon de limburgse boer toen al mooi AN verstaan? Zonder problemen? Waarom is mijn argumentatie waardeloos?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 21 juni 2006 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Und zwar mit der vollen Wucht. *Bang* "Of denkt u echt dat alle Vlamingen in het Belgisch leger uit dat kleine strookje onbezet België kwamen?! Jongen toch, wat lult u erop los" Ik heb dit niet gezegd dus bent jij het die aan't "lullen" is.
|
![]() |
![]() |