Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bestaat God?
ja! 33 37,50%
natuurlijk niet! 55 62,50%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2006, 11:52   #521
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
De god waar zij in geloven is eigenlijk satan in vermomming. Héhéhéhé
Ik geloof meer in het omgekeerde ...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 13:25   #522
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik geloof meer in het omgekeerde ...
Vermomming in satan?
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 13:32   #523
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
""Waar beweert de katholieke kerk dat iets geen plezier mag doen?""

Ge moet nen ouwen aap geen smoelen leren trekken.
Ik ben ook op college geweest!
(maar natuurlijk hebben ze dat nergens geschreven, zo zijn ze wel).
Dus omdat ze op dat college gezegd hebben dat de katholieken beweren dat het geen plezier mag doen, neemt u dat zonder twijfel aan? Ook al is er geen enkel document of uitspraak van iemand die namens de kerk spreekt ter bevestiging?
Oud 2 november 2006, 13:43   #524
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En wat precies was de "uitdaging" voor dat kind met Tay Sachs?
Het gaat niet om een persoonlijke "uitdaging" voor dat kind, maar om een "uitdaging" voor de mensheid als geheel.

Citaat:
U ontwijkt de hele tijd de kern: u probeert een zin te geven aan het lijden, al dan niet met het afgezaagde verhaal van Job, maar u kunt er niet omheen: deze wereld bulkt van COMPLEET ZINLOOS LIJDEN. Tay Sachs is daar een voorbeeld van. Een almachtige god die dat heeft geschapen, is een oneindige klootzak. Of hij bestaat niet. Ik hou het op het laatste.
Ik ontwijk de kern helemaal niet. We hebben gewoon een wereldbeeld dat fundamenteel van elkaar verschilt:

U beweert dat er compleet zinloos lijden is en concludeert vervolgens dat er geen almachtige en goede god kan bestaan.

Ik beweer dat er een almachtige en goede god bestaat en concludeer vervolgens dat het lijden op deze wereld niet zinloos is.

Beide wereldbeelden zijn wel tegenstrijdig met elkaar maar op zich genomen, vertoont geen van de twee interne tegenstrijdigheden.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 november 2006 om 13:43.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 13:53   #525
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
""Ik begrijp niet goed wat die verwijzing naar het Laatste Oordeel en de komst van het Rijk Gods plots in deze discussie komt doen. Kunt u dat a.u.b. een beetje verduidelijken?""

ElFlamencoLoco stelde:
""De Bijbel beschouwen we als de spiegel van de menselijke ziel; een spiegel ons door God voorgehouden,""

Ik vind in deze bijbel de tekst:
"Denkt gij dat ik de vrede ben komen brengen op aarde? Neen zeg ik u; wel verdeeldheid" (Lucas, 12:51)

en antwoord:
Dat verklaart inderdaad veel!

Ik heb die tekst gevonden in Lukas 12:51. Zie geen verband met komst van het rijk gods of laatste oordeel.
Jezus is op aarde gekomen om de mens de juiste weg te wijzen die leidt naar het Rijk Gods. Tijdens het Laatste Oordel zullen de mensen beoordeeld worden. Diegenen die de juiste weg gevolgd hebben, zullen toegelaten worden tot het Rijk Gods, de anderen niet.

Jezus brengt verdeeldheid tussen diegenen die bereid zijn de juiste weg te volgen en diegenen die daar niet toe bereid zijn. De eerste christenen hebben die verdeeldheid aan den lijve ondervonden tijdens de vervolgingen door de Romeinen.
Oud 2 november 2006, 13:55   #526
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het gaat niet om een persoonlijke "uitdaging" voor dat kind, maar om een "uitdaging" voor de mensheid als geheel.

Ik ontwijk de kern helemaal niet. We hebben gewoon een wereldbeeld dat fundamenteel van elkaar verschilt:

U beweert dat er compleet zinloos lijden is en concludeert vervolgens dat er geen almachtige en goede god kan bestaan.

Ik beweer dat er een almachtige en goede god bestaat en concludeer vervolgens dat het lijden op deze wereld niet zinloos is.

Beide wereldbeelden zijn wel tegenstrijdig met elkaar maar op zich genomen, vertoont geen van de twee interne tegenstrijdigheden.
U ontwijkt de kern wel degelijk, nog maar eens.
Ik wil van u een klaar en duidelijk antwoord op de tweeledige vraag: wat is er GOED aan de ziekte van Tay Sachs
1) voor de baby
2) voor de mensheid

Concreet graag, dus geen gezwijmel over Job. Daar heeft die baby niks mee te maken.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:03   #527
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U ontwijkt de kern wel degelijk, nog maar eens.
Ik wil van u een klaar en duidelijk antwoord op de tweeledige vraag: wat is er GOED aan de ziekte van Tay Sachs
1) voor de baby
2) voor de mensheid

Concreet graag, dus geen gezwijmel over Job. Daar heeft die baby niks mee te maken.
De kern van de zaak is of het concept van een almachtige en goede God interne strijdigheden vertoont of niet, maar goed...

Mijn antwoorden:

1) geen idee
2) geen idee

Ik heb ook niet de pretentie om te beweren dat ik de zin van al wat bestaat weet.

Maar nu zou ik u graag een vraag willen stellen:

Kunt u empirisch bewijzen dat het lijden dat de ziekte van Tay-Sachs veroorzaakt zinloos is?
Oud 2 november 2006, 14:13   #528
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De kern van de zaak is of het concept van een almachtige en goede God interne strijdigheden vertoont of niet, maar goed...

Mijn antwoorden:

1) geen idee
2) geen idee

Ik heb ook niet de pretentie om te beweren dat ik de zin van al wat bestaat weet.
Zolang u niet overtuigend aantoont wat er GOED is aan Tay Sachs, is uw god NIET oneindig goed.

Citaat:
Maar nu zou ik u graag een vraag willen stellen:

Kunt u empirisch bewijzen dat het lijden dat de ziekte van Tay-Sachs veroorzaakt zinloos is?
De bewijslast ligt bij u. Zolang u het bovenstaande niet hebt aangetoond, is de onvermijdelijke conclusie: de God van het christendom bestaat niet.
Oud 2 november 2006, 14:23   #529
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zolang u niet overtuigend aantoont wat er GOED is aan Tay Sachs, is uw god NIET oneindig goed.

De bewijslast ligt bij u. Zolang u het bovenstaande niet hebt aangetoond, is de onvermijdelijke conclusie: de God van het christendom bestaat niet.
Neen, de bewijslast ligt evenzeer bij u: Zolang u niet aantoont dat het lijden zinloos is, spreekt niets een almachtige en goede god tegen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 november 2006 om 14:24.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:28   #530
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tay Sachs is het gevolg van een storing in het genetisch materiaal die men al dan niet van zijn voorouders erft en waaraan geen enkel mens schuld heeft. Alleen heeft de schepper van de dna-code zijn werk niet goed gedaan. Bovendien heeft dat kind niet eens de kans gehad om ook maar één zonde te doen, het is volkomen onschuldig.
Wat is dat voor een monster, om een compleet onschuldig kind zo een hels bestaan te geven als UITDAGING voor de mensheid??? Kunt u eens heel concreet zeggen waaruit de uitdaging precies bestaat en hoe die uitdaging het gruwelijke lijden van een onschuldig kind rechtvaardigt?
Oud 2 november 2006, 14:29   #531
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, de bewijslast ligt evenzeer bij u: Zolang u niet aantoont dat het lijden zinloos is, spreekt niets een almachtige en goede god tegen.
gelieve op mijn vragen te antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:41   #532
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tay Sachs is het gevolg van een storing in het genetisch materiaal die men al dan niet van zijn voorouders erft en waaraan geen enkel mens schuld heeft. Alleen heeft de schepper van de dna-code zijn werk niet goed gedaan. Bovendien heeft dat kind niet eens de kans gehad om ook maar één zonde te doen, het is volkomen onschuldig.
Wat is dat voor een monster, om een compleet onschuldig kind zo een hels bestaan te geven als UITDAGING voor de mensheid???
Dat is geen monster.

Het is vergelijking die slechts in beperkte mate opgaat, maar ik ga ze toch stellen: Wat zou u zeggen van iemand die Saddam Hoessein als baby zou vermoord hebben? Zou u die moordenaar ook een monster noemen, wetende dat door de dood van die ene baby duizenden levens gered worden?

Citaat:
Kunt u eens heel concreet zeggen waaruit de uitdaging precies bestaat en hoe die uitdaging het gruwelijke lijden van een onschuldig kind rechtvaardigt?
Ik heb u reeds gezegd dat ik dat niet kan.
Oud 2 november 2006, 14:43   #533
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
gelieve op mijn vragen te antwoorden
Ik heb tot hiertoe steeds uw vragen beantwoord.

Maar u hebt mij nog niet gezegd welk empirisch bewijsmateriaal er is dat aantoont dat het lijden zinloos is en het bestaan van een almachtige en goede god uitsluit.

Als er geen bewijsmateriaal is, geef dat dan eerlijk toe i.p.v. met zekerheid te beweren dat lijden zinloos is tot het tegendeel bewezen is.
Oud 2 november 2006, 14:47   #534
cor
Minister

Standaard

""Dus omdat ze op dat college gezegd hebben dat de katholieken beweren dat het geen plezier mag doen, neemt u dat zonder twijfel aan?""

Het doet me plezier te horen dat u toch al een deel van uw priesters in twijfel trekt. Misschien het begin van de doorbraak.
Maar uw eigen groep in de rug steken is niet zo mooi, al is het wel al jaren een hoofdkenmerk van vooral de katholiek-politieke richting. Maar daar bestaan ook geen documenten van ter bevestiging.

Tussen haakjes, die college-priesters zegden dat niet; maar ze lieten het op alle manieren voelen. Zet dat maar eens op papier.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:49   #535
cor
Minister

Standaard

""Jezus is op aarde gekomen om de mens de juiste weg te wijzen die leidt naar het Rijk Gods""

Ik wil aannemen dat gij dat gelooft, maar bewijs dat nu eens.
Oud 2 november 2006, 14:51   #536
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het doet me plezier te horen dat u toch al een deel van uw priesters in twijfel trekt. ...
Priesters zijn ook maar mensen. Er is niets mis mee om bepaalde uitspraken/handelingen van mensen in twijfel te trekken.

Citaat:
Maar uw eigen groep in de rug steken is niet zo mooi, al is het wel al jaren een hoofdkenmerk van vooral de katholiek-politieke richting. Maar daar bestaan ook geen documenten van ter bevestiging.
Ik steek niemand een mes in de rug, zeker niet mijn eigen groep (daar bedoelt u toch de katholieken mee?).

Citaat:
Tussen haakjes, die college-priesters zegden dat niet; maar ze lieten het op alle manieren voelen. Zet dat maar eens op papier.
U kunt gans de katholieke kerk niet verantwoordelijk stellen voor het gedrag van enkele college-priesters. Dat is oneerlijk.
Oud 2 november 2006, 14:53   #537
cor
Minister

Standaard

""Jezus brengt verdeeldheid tussen diegenen die bereid zijn de juiste weg te volgen en diegenen die daar niet toe bereid zijn. De eerste christenen hebben die verdeeldheid aan den lijve ondervonden tijdens de vervolgingen door de Romeinen.""
En de latere christenen hebben die verdeeldheid ten top gedreven door alle 'andersdenkenden' uit te roeien, te vuur en te zwaard.

Dus heeft de bijbel toch gelijk:
"Denkt gij dat ik de vrede ben komen brengen op aarde? Neen zeg ik u; wel verdeeldheid" (Lucas, 12:51)
Oud 2 november 2006, 14:53   #538
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
""Jezus is op aarde gekomen om de mens de juiste weg te wijzen die leidt naar het Rijk Gods""

Ik wil aannemen dat gij dat gelooft, maar bewijs dat nu eens.
Dat is iets dat niet dat wetenschappelijk bewezen kan worden. Ik kan u enkel zeggen: "Kijk rondom u en zie hoe christenen naar het voorbeeld van Christus zich belangeloos inzetten voor hun naasten".
Oud 2 november 2006, 15:04   #539
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb tot hiertoe steeds uw vragen beantwoord.
Neen, dat hebt u niet. Recapituleren?

Uw god is niet alleen schepper van alles wat bestaat, hij is tevens almachtig én oneindig goed. Alles wat door hem is geschapen, moet bijgevolg GOED zijn.
De vraag waarop u het antwoord schuldig blijft: wat is er goed aan Tay Sachs?

Citaat:
Maar u hebt mij nog niet gezegd welk empirisch bewijsmateriaal er is dat aantoont dat het lijden zinloos is en het bestaan van een almachtige en goede god uitsluit.

Als er geen bewijsmateriaal is, geef dat dan eerlijk toe i.p.v. met zekerheid te beweren dat lijden zinloos is tot het tegendeel bewezen is.
Dat empirisch bewijsmateriaal bestaat niet. Net zoals niemand kan bewijzen dat onzichtbare eekhoorns NIET bestaan, kan niemand bewijzen dat de zin van Tay Sachs NIET bestaat.
Maar de bewijslast lig wel degelijk bij u. U gaat er namelijk van uit dat Tay Sachs WEL zin heeft, wel GOED is. Maar u weigert dat te verduidelijken.

U kan er u natuurlijk altijd vanaf maken (en ik heb de indruk dat het die kant opgaat) door iets te antwoorden in de zin van "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Daar is niks tegen in te brengen, maar het is meteen het einde van de discussie. Als iemand weigert zijn redelijk denken en zijn diepste morele beginselen te gebruiken de vraag van het godsbestaan te beantwoorden, waarop kan hij dan nog een beroep doen om tot een besluit te komen? Het gevoel, de opvoeding, een gril? Maar dan moet u goed beseffen dat alle mensen, welek godsopvatting ze ook hebben (ook een god die mensneoffers, folteringen enz.. vraagt) evenveel gelijk hebben. Want ze kunnen allemaal zeggen "de wegen van god zijn onnaspeurbaar.
Oud 2 november 2006, 15:05   #540
cor
Minister

Standaard

@ Dave Brocatus

Ja, maar dat is het juist. Er zijn ongetwijfeld zeer humane mensen die in hun ogen handelen vanuit hun geloof. En ik denk dat u een integer persoon bent, die ook vanuit uw geloof handelt (of minstens denkt).

Maar als ik rondzie naar christenen dan zie ik, op enkele uitzonderingen na, grote hypochrisie, gevaarlijk conservatisme, vastgeroest denken en laksheid. Absoluut niet zoals in (een deel van) de bijbel voorgesteld.

En of het 'naar het voorbeeld van Christus' is, ik neem aan dat dat deel uitmaakt van uw geloof, maar feitelijk verwijst niets daarnaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be