![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: bestaat God? | |||
ja! |
![]() ![]() ![]() |
33 | 37,50% |
natuurlijk niet! |
![]() ![]() ![]() |
55 | 62,50% |
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dus omdat ze op dat college gezegd hebben dat de katholieken beweren dat het geen plezier mag doen, neemt u dat zonder twijfel aan? Ook al is er geen enkel document of uitspraak van iemand die namens de kerk spreekt ter bevestiging?
![]() |
![]() |
#524 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
U beweert dat er compleet zinloos lijden is en concludeert vervolgens dat er geen almachtige en goede god kan bestaan. Ik beweer dat er een almachtige en goede god bestaat en concludeer vervolgens dat het lijden op deze wereld niet zinloos is. Beide wereldbeelden zijn wel tegenstrijdig met elkaar maar op zich genomen, vertoont geen van de twee interne tegenstrijdigheden.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 november 2006 om 13:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jezus brengt verdeeldheid tussen diegenen die bereid zijn de juiste weg te volgen en diegenen die daar niet toe bereid zijn. De eerste christenen hebben die verdeeldheid aan den lijve ondervonden tijdens de vervolgingen door de Romeinen.
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil van u een klaar en duidelijk antwoord op de tweeledige vraag: wat is er GOED aan de ziekte van Tay Sachs 1) voor de baby 2) voor de mensheid Concreet graag, dus geen gezwijmel over Job. Daar heeft die baby niks mee te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn antwoorden: 1) geen idee 2) geen idee Ik heb ook niet de pretentie om te beweren dat ik de zin van al wat bestaat weet. Maar nu zou ik u graag een vraag willen stellen: Kunt u empirisch bewijzen dat het lijden dat de ziekte van Tay-Sachs veroorzaakt zinloos is?
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, de bewijslast ligt evenzeer bij u: Zolang u niet aantoont dat het lijden zinloos is, spreekt niets een almachtige en goede god tegen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 november 2006 om 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat is dat voor een monster, om een compleet onschuldig kind zo een hels bestaan te geven als UITDAGING voor de mensheid??? Kunt u eens heel concreet zeggen waaruit de uitdaging precies bestaat en hoe die uitdaging het gruwelijke lijden van een onschuldig kind rechtvaardigt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is vergelijking die slechts in beperkte mate opgaat, maar ik ga ze toch stellen: Wat zou u zeggen van iemand die Saddam Hoessein als baby zou vermoord hebben? Zou u die moordenaar ook een monster noemen, wetende dat door de dood van die ene baby duizenden levens gered worden? Ik heb u reeds gezegd dat ik dat niet kan.
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb tot hiertoe steeds uw vragen beantwoord.
Maar u hebt mij nog niet gezegd welk empirisch bewijsmateriaal er is dat aantoont dat het lijden zinloos is en het bestaan van een almachtige en goede god uitsluit. Als er geen bewijsmateriaal is, geef dat dan eerlijk toe i.p.v. met zekerheid te beweren dat lijden zinloos is tot het tegendeel bewezen is.
![]() |
![]() |
#534 |
Minister
|
![]() ""Dus omdat ze op dat college gezegd hebben dat de katholieken beweren dat het geen plezier mag doen, neemt u dat zonder twijfel aan?""
Het doet me plezier te horen dat u toch al een deel van uw priesters in twijfel trekt. Misschien het begin van de doorbraak. Maar uw eigen groep in de rug steken is niet zo mooi, al is het wel al jaren een hoofdkenmerk van vooral de katholiek-politieke richting. Maar daar bestaan ook geen documenten van ter bevestiging. Tussen haakjes, die college-priesters zegden dat niet; maar ze lieten het op alle manieren voelen. Zet dat maar eens op papier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Minister
|
![]() ""Jezus is op aarde gekomen om de mens de juiste weg te wijzen die leidt naar het Rijk Gods""
Ik wil aannemen dat gij dat gelooft, maar bewijs dat nu eens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
U kunt gans de katholieke kerk niet verantwoordelijk stellen voor het gedrag van enkele college-priesters. Dat is oneerlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Minister
|
![]() ""Jezus brengt verdeeldheid tussen diegenen die bereid zijn de juiste weg te volgen en diegenen die daar niet toe bereid zijn. De eerste christenen hebben die verdeeldheid aan den lijve ondervonden tijdens de vervolgingen door de Romeinen.""
En de latere christenen hebben die verdeeldheid ten top gedreven door alle 'andersdenkenden' uit te roeien, te vuur en te zwaard. Dus heeft de bijbel toch gelijk: "Denkt gij dat ik de vrede ben komen brengen op aarde? Neen zeg ik u; wel verdeeldheid" (Lucas, 12:51) |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat is iets dat niet dat wetenschappelijk bewezen kan worden. Ik kan u enkel zeggen: "Kijk rondom u en zie hoe christenen naar het voorbeeld van Christus zich belangeloos inzetten voor hun naasten".
![]() |
![]() |
#539 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, dat hebt u niet. Recapituleren?
Uw god is niet alleen schepper van alles wat bestaat, hij is tevens almachtig én oneindig goed. Alles wat door hem is geschapen, moet bijgevolg GOED zijn. De vraag waarop u het antwoord schuldig blijft: wat is er goed aan Tay Sachs? Citaat:
Maar de bewijslast lig wel degelijk bij u. U gaat er namelijk van uit dat Tay Sachs WEL zin heeft, wel GOED is. Maar u weigert dat te verduidelijken. U kan er u natuurlijk altijd vanaf maken (en ik heb de indruk dat het die kant opgaat) door iets te antwoorden in de zin van "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Daar is niks tegen in te brengen, maar het is meteen het einde van de discussie. Als iemand weigert zijn redelijk denken en zijn diepste morele beginselen te gebruiken de vraag van het godsbestaan te beantwoorden, waarop kan hij dan nog een beroep doen om tot een besluit te komen? Het gevoel, de opvoeding, een gril? Maar dan moet u goed beseffen dat alle mensen, welek godsopvatting ze ook hebben (ook een god die mensneoffers, folteringen enz.. vraagt) evenveel gelijk hebben. Want ze kunnen allemaal zeggen "de wegen van god zijn onnaspeurbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Minister
|
![]() @ Dave Brocatus
Ja, maar dat is het juist. Er zijn ongetwijfeld zeer humane mensen die in hun ogen handelen vanuit hun geloof. En ik denk dat u een integer persoon bent, die ook vanuit uw geloof handelt (of minstens denkt). Maar als ik rondzie naar christenen dan zie ik, op enkele uitzonderingen na, grote hypochrisie, gevaarlijk conservatisme, vastgeroest denken en laksheid. Absoluut niet zoals in (een deel van) de bijbel voorgesteld. En of het 'naar het voorbeeld van Christus' is, ik neem aan dat dat deel uitmaakt van uw geloof, maar feitelijk verwijst niets daarnaar. |
![]() |
![]() |