Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen?
Ja. 64 61,54%
Neen. 40 38,46%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2007, 15:08   #521
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even verwijzen naar een pas ondekte mensen ras, de homo sapiens hobbiet.
Deze zouden pas 10.000 gelden zijn uitgestorven.

Gek dus dat de werenschap wel duidelijk over een ras spreekt als meb zeker is dat het uitgestorven is, maar onder de levende, ho maar er bestaan geen rassen.

Mensen stop toch met belachelijk doen.

Alle diersoorten hebben een rassen onderverdeling, enkel de diersoort die juist met de meeste op aarde leven zijn allemaal gelijk zonder enige rassen of verschillen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:39   #522
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alle diersoorten hebben een rassen onderverdeling, enkel de diersoort die juist met de meeste op aarde leven zijn allemaal gelijk zonder enige rassen of verschillen.
????
Enig idee hoeveel varkens, muggen, sardienen, vliegen, sprinkhanen,... er zijn op de wereld?

En waarom vind jij het toch zo belangrijk om te kunnen zeggen dat er meerdere mensenrassen bestaan? Om er dan op voort te redeneren en te zeggen dat de enen dommer of crimineler zijn? Of omdat je de ongebreidelde neiging hebt om dingen in vakjes te stoppen?

geef me aub het antwoord zonder te beginnen zeveren over politiek correcte linkse idioten...
Oud 2 augustus 2007, 15:41   #523
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Rassendiscriminatie is zuiver gebazeerd op perceptie en niets anders.
Ik zou daar ook kwade wil aan toevoegen, en het lijstje kan nog langer, vrees ik.
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:58   #524
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En waarom vind jij het toch zo belangrijk om te kunnen zeggen dat er meerdere mensenrassen bestaan? Om er dan op voort te redeneren en te zeggen dat de enen dommer of crimineler zijn?
Ben jij dan van het laatste overtuigd? Waarom is het zo gevaarlijk te geloven dat mensen evenzeer in rassen te verdelen zijn als dieren? Ik vind ras overigens een nogal subjectief gegeven, ook bij dieren.
Mensen zijn toch niet zó idioot dat het geloof in rassen enkel tot verwerpelijk denken leidt? Bij dat laatste zit er volgens mij meer achter dan enkel dat.

Het is niet dat we bezeten worden door ene Satan als we in rassen geloven. We leven niet in een tweezijdige wereld van goed en slecht. Eigenlijk is hypocrietweg details verzwijgen een typische strategie die gebruikt wordt. Mensen zijn te bang voor mogelijke "gevolgen", terwijl anderen graag de mogelijkheden doornemen.

Zo is het ook gevaarlijk het wiel uit te vinden, gezien hefbomen de basis vormden voor destructieve oorlogswapens...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 augustus 2007 om 16:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:12   #525
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
????
Enig idee hoeveel varkens, muggen, sardienen, vliegen, sprinkhanen,... er zijn op de wereld?

En waarom vind jij het toch zo belangrijk om te kunnen zeggen dat er meerdere mensenrassen bestaan? Om er dan op voort te redeneren en te zeggen dat de enen dommer of crimineler zijn? Of omdat je de ongebreidelde neiging hebt om dingen in vakjes te stoppen?

geef me aub het antwoord zonder te beginnen zeveren over politiek correcte linkse idioten...

In Belgie alleen leven er al minsten 10 rassen van zwijnen(varkens zijn een zwijnenras, en daar heb je dan weer onderrassen in), we zijn dus nog niet vertrokken of je zit al met rassen, muggen zijn er enorm, maar ook onderverdeeld in soorten en rassen.
Sardienen, zijn er niet veel meer, wij hebben ze bijna allemaal gevangen en opgegeten.
Vliegen en sprinkhanen, wel hier zit je weer met rassen en soorten.

Weet je, IQ is iets relatief. Dus dommer naar welke norm.
En crimineler, dan moet je eerst bepalen wat crimineel is.

Maar voor de wetenschap is het wel belangrijk, want niet elk ras is even goed bestand tegen dezelfde ziektes.
Niet elk ras ondervind dezelfde invloed van de vervuiling.

Niet elk ras heeft dezelfde groei en gewichtscurve als kind.

Maar als je geen rassen mag onderscheiden dan kan je dus ook op medisch vlak geen onderscheid maken en kan je de verzorging niet afstellen op het ras en moet je dus voor iedereen maar dezelfde normen gebruiken.

Zie je, medisch is het een noodzaak om over mensenrassen en over herkomst te kunnen spreken.

Maar door een paar stomme idioten uit de geschiedenis en het heden, ligt het politiek heel moeilijk dit toe te laten.

Het is er mij niet om te doen om de mensen in kasten te kunnen verdelen, of om hen met de vinger te kunnen wijzen als dom of crimineel.
Mij gaat het er om dat men een blanke een griep gewoon kan laten uitzieken, maar dat die zelfde griep wel bijna het hele rode mensenras fataal is geworden.

Dat bij een Blanke of Zwarte geelzucht een makkelijk vast te stellen ziekte is, maar dat die bij een geel, bijna niet op syntomen is vast te stellen en men er dan ook meestal achterkomt als het te laat is.

En zo is het voor een zwarte minder belangrijk om zich tegen de zon te beschermen dan voor alle lichtere mensenrassen., want zij hebben reeds een natuurlijke bescherming tegen de zon en de hitte.

Daarom is de erkenning van de mensenrassen nodig, zuiver en alleen om medische en wetenschappelijke reden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:44   #526
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Deze draad zal in de komende weken wegzakken, en ten laatste over twee maanden zal er een gelijkaardige gestart worden.
Deze voorspelling is 100 % betrouwbaar.
Oud 2 augustus 2007, 20:22   #527
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Aangezien er over dit onderwerp nogal wat meningsverschillen bestaan op dit forum, gelooft u in het bestaan van rassen?
geen flauw idee, en dan nog, ze mogen nog bestaan.

kijk naar de hondenrassen, heeft een mops minder rechten dan een duitse herder ? neen.

al wil het eventueel bewijzen van het bestaan van mensenrassen natuurlijk niet per se insinueren dat de één meer waard is dan de ander, maar de geschiedenis heeft geleerd dat als men uitgaat van het bestaan van rassen dit vroeg of laat leidt tot het discrimineren van bepaalde "rassen" en zelfs erger ( lees = uitroeien, of poging ondernemen tot )

mijn mening is dus de volgende : deze materie is te zwaar beladen om nog onderzocht te worden.

alle mensen zijn gelijk, hoe ze er ook mogen uitzien, etc. en laten we dit zo houden, om bepaalde strekkingen geen bodem te geven om opnieuw op te wakkeren. want de dag dat het bestaan van "rassen" eventueel zou bewezen worden, zullen die welpepaalde strekkingen er als de kippen bij zijn om dit te misbruiken.

laat we de rassenkwestie dus in het midden laten,

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 20:54   #528
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
mijn mening is dus de volgende : deze materie is te zwaar beladen om nog onderzocht te worden.
U laat uw discussieonderwerpen dus afhangen van het politiek-correcte gehalte ervan?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 20:55   #529
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
U laat uw discussieonderwerpen dus afhangen van het politiek-correcte gehalte ervan?
nope, maar deze materie is te zwaar beladen, zo getuige de geschiedenis.

Oud 2 augustus 2007, 21:04   #530
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pleiten voor de Vlaamse onafhankelijkheid was ook zwaar beladen in de jaren '50.

Ikzelf zal overigens nooit pleiten voor discriminatie wat betreft rassen. Wat wel nodig is, is dat we het feit dat rassen bestaan onderkennen, omwille van medische, wetenschappelijke en criminologische doeleinden.
Oud 2 augustus 2007, 21:05   #531
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de forumgeschiedenis leert dat het een pokkesaaie discussie is, waar sommige mensen op kicken uit verveling

Laatst gewijzigd door Stratcat : 2 augustus 2007 om 21:06.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 21:11   #532
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Pleiten voor de Vlaamse onafhankelijkheid was ook zwaar beladen in de jaren '50.

Ikzelf zal overigens nooit pleiten voor discriminatie wat betreft rassen. Wat wel nodig is, is dat we het feit dat rassen bestaan onderkennen, omwille van medische, wetenschappelijke en criminologische doeleinden.

ieder zijn mening

Oud 2 augustus 2007, 21:15   #533
the outlaw torn
Minister

Standaard

vlaamse onafhankelijkheid is een noodzaak aan het worden, het bewijzen van het bestaan van rassen is dat niet, mr goed, zoals ik zei ....

ieder zijn mening

Oud 2 augustus 2007, 21:19   #534
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
vlaamse onafhankelijkheid is een noodzaak aan het worden, het bewijzen van het bestaan van rassen is dat niet, mr goed, zoals ik zei ....

ieder zijn mening
Natuurlijk is de Vlaamse Onafhankelijkheid 1000 keer belangrijker als het bewijzen van het bestaan van rassen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat men ook niet voor het laatste mag strijden.
Oud 2 augustus 2007, 21:24   #535
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is misschien beter van het eens te heppen over het politiek incorrect denken.
Het rechtse denken gaat altijd uit van de veronderstelling dat mensen ongelijk zijn. Dat er adelijken zijn en horigen, dat er een élite is en kinkels, dat de besten, de rijksten, de raszuiveren, de beschaafdste geen profiteurs zijn en onderdrukkers maar dat zij, om allerleid godsdienstige, raciale reden niet alleen het recht hebben om de boel te besturen: dat dit de maatschappij ten goede komt!

Altijd zoekt rechts een rationele verklaring, een apologie, een goedpraten van het onderdrukken van bepaalde klassen, rangen standen, bevolkingsgroepen, buitenlanders.
Ofwel is het God die ze als argument geven: die heeft namelijk de vrouw zwakker geschapen dan de man, wat hem dan (natuurlijk zeggen ze daar bij) rechten geeft die superieur zijn.
Ofwel heeft het karma er voor gezorgd dat je weliswaar in dit leven een koeli of paria bent, maar in het volgende leven een brahmaan of maharadja.
Bij ons was het het "bloed", wat we nu "de genen" zouden noemen van de adelijke dat blauw was en derhalve bepaalde dat sommigen nu eenmaal beter waren dan anderen.
De slavernij was evident want slaven hadden al geen ziel en daarenboven was de "natuurlijke orde", vanzalfsprekend door God geschapen, duidelijk geweest: ze waren duidelijk stommer en vooral duidelijk herkenbaar aan hun zwarte kleur.
Deze manier van denken: wij zijn beter dan zij, en dat is niet meer dan normaal: het is wenselijk is de basis van rechts. Rechts erkent niet de gelijkheid van de mensen, het verdedigt de ongelijkheid . Links postuleert de gelijkheid en bevecht dan weer ongelijkheid met evenveel verve.

Wie gelijke heeft is een andere zaak dan wie gelijk krijgt. Maar het idee dat mensen ongelijk zijn, en dat deze ongelijkheid ons het recht geeft van anderen te onderdrukken, te exploiteren, te kleineren en van hun rechtmatige rechten te ontzeggen is mijns inziens EVIDENT fout.

Omdat ik mij op het punt zet van de onderdrukte, de uitgebuitene, zelf als ik het goed heb en meer macht dan een ander. Omdat de ervaring leert dat in een onrechtvaardig systeem het zo is dat ook ik er het slachtoffer kan van worden, of mijn kinderen, of mijn kleinkinderen.
Dus kies ik eieren voor mijn geld: ik kies voor een sociale en democratische samenleving.
Het staat je toe om mijn redenering te ridiculiseren als politiek correct.
Ik vind dat nog steeds een eretitel.
Dank u.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 2 augustus 2007 om 21:26.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 21:24   #536
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is de Vlaamse Onafhankelijkheid 1000 keer belangrijker als het bewijzen van het bestaan van rassen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat men ook niet voor het laatste mag strijden.
jij hecht veel belang aan het bewijzen van het bestaan van rassen, ik niet, da's ons verschil.

veel succes met uw strijd, hoe meer visies hoe beter. alleen ben ik niet geneigd ze te volgen, mr dat had u waarschijnlijk al door

Oud 2 augustus 2007, 21:42   #537
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Het is misschien beter van het eens te heppen over het politiek incorrect denken.
Het rechtse denken gaat altijd uit van de veronderstelling dat mensen ongelijk zijn. Dat er adelijken zijn en horigen, dat er een élite is en kinkels, dat de besten, de rijksten, de raszuiveren, de beschaafdste geen profiteurs zijn en onderdrukkers maar dat zij, om allerleid godsdienstige, raciale reden niet alleen het recht hebben om de boel te besturen: dat dit de maatschappij ten goede komt!

Altijd zoekt rechts een rationele verklaring, een apologie, een goedpraten van het onderdrukken van bepaalde klassen, rangen standen, bevolkingsgroepen, buitenlanders.
Ofwel is het God die ze als argument geven: die heeft namelijk de vrouw zwakker geschapen dan de man, wat hem dan (natuurlijk zeggen ze daar bij) rechten geeft die superieur zijn.
Ofwel heeft het karma er voor gezorgd dat je weliswaar in dit leven een koeli of paria bent, maar in het volgende leven een brahmaan of maharadja.
Bij ons was het het "bloed", wat we nu "de genen" zouden noemen van de adelijke dat blauw was en derhalve bepaalde dat sommigen nu eenmaal beter waren dan anderen.
De slavernij was evident want slaven hadden al geen ziel en daarenboven was de "natuurlijke orde", vanzalfsprekend door God geschapen, duidelijk geweest: ze waren duidelijk stommer en vooral duidelijk herkenbaar aan hun zwarte kleur.
Deze manier van denken: wij zijn beter dan zij, en dat is niet meer dan normaal: het is wenselijk is de basis van rechts. Rechts erkent niet de gelijkheid van de mensen, het verdedigt de ongelijkheid . Links postuleert de gelijkheid en bevecht dan weer ongelijkheid met evenveel verve.

Wie gelijke heeft is een andere zaak dan wie gelijk krijgt. Maar het idee dat mensen ongelijk zijn, en dat deze ongelijkheid ons het recht geeft van anderen te onderdrukken, te exploiteren, te kleineren en van hun rechtmatige rechten te ontzeggen is mijns inziens EVIDENT fout.

Omdat ik mij op het punt zet van de onderdrukte, de uitgebuitene, zelf als ik het goed heb en meer macht dan een ander. Omdat de ervaring leert dat in een onrechtvaardig systeem het zo is dat ook ik er het slachtoffer kan van worden, of mijn kinderen, of mijn kleinkinderen.
Dus kies ik eieren voor mijn geld: ik kies voor een sociale en democratische samenleving.
Het staat je toe om mijn redenering te ridiculiseren als politiek correct.
Ik vind dat nog steeds een eretitel.
Dank u.
Mensen zijn ongelijk, Erik. Sommigen zijn, genetisch en opvoedkundig op bepaalde vlakken nu eenmaal 'superieur' aan anderen. Of gaat u beweren dat iedereen topatleet, nobelprijswinnaar of mentaal gehandicapte kan worden? U moet eens begrijpen dat uw strijd 'alle mensen zijn gelijk' belachelijk is. U zou beter eens strijden voor 'alle mensen zijn gelijkwaardig'.
Oud 2 augustus 2007, 21:49   #538
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
U zou beter eens strijden voor 'alle mensen zijn gelijkwaardig'.
ik herzie mijn mening, indien u strijd vr " alle mensen zijn gelijkwaardig" volg ik u

een kleine nuance, mr met betekenis, zoals meestal met nuances.

Oud 2 augustus 2007, 22:10   #539
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Hondenrassen bestaan, mensenrassen niet.

Er bestaan gegronde bezwaren tegen de onderverdeling van mensen in rassen. Een ervan is dat de indeling niet nauwkeurig is. Niet alleen wordt dan het concept "gemengd bloed" gehanteerd, ook zijn er hele bevolkingsgroepen waarbij het volstrekt onduidelijk is waartoe ze gerekend zouden moeten worden. Een tweede probleem is dat wanneer naar andere dan uiterlijke eigenschappen gekeken wordt, de grenzen tussen de vermeende rassen soms heel anders komen te liggen. In het bijzonder heeft de wetenschap aangetoond dat bijvoorbeeld zwarte mensen een grotere diversiteit vertonen.
Een volgende tegenwerping van wetenschappers is dat er veel te weinig genetische variatie tussen de vermeende rassen is om effectief de term te kunnen hanteren. (De diversiteit bij mensen is namelijk erg laag in vergelijking met bijvoorbeeld honden of koeien)
In de hele mensheid is minder genetische variatie dan in een groep van 25 chimpansees, schijnt iemand met verstand van zaken ooit gezegd te hebben. Maar toch zijn er verwante groepen met karakteristieke eigenschappen die deze eigenschappen ontwikkeld hebben door nauwelijks te mengen met mensen van buiten de groep. Dat je dat niet zo mooi kan indelen als je misschien zou willen ligt aan het systeem, je kan ook genoeg bezwaren maken tegen het gebruik van de term rassen bij honden. O.A. de hersenen zijn zo complex dat de verschillen tussen de verschillende groepen hooguit statistisch zijn, waarbij een willekeurige zwarte makkelijk "blanker" kan zijn dan een willekeurige blanke, dus om lekker rasistisch elk ras zijn eigen functie aan te wijzen heb je er niks aan, maar ze bestaan wel.
Oud 2 augustus 2007, 22:11   #540
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je probeert hier 2 genetische argumenten (die op zich al niet gelden) te koppelen aan een sociologische. Tragisch, tenzij je weet hebt dat het gen voor criminaliteit geidentificeerd is?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be