Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Tekent u de petitie "Red de Solidariteit"?
Ja, zonder meer 14 10,45%
Ja, maar vooral omwille van het communautaire aspect 7 5,22%
Ja, maar vooral omwille van het economische aspect 8 5,97%
Nee, zonder meer 76 56,72%
Nee, maar vooral niet omwille van het communautaire aspect 12 8,96%
Nee, maar vooral niet omwille van het economische aspect 4 2,99%
Ik twijfel 1 0,75%
Geen mening / Niet toepasselijk (andere nationaliteit) 12 8,96%
Aantal stemmers: 134. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2007, 10:38   #521
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
In de ogen van bepaalde mensen, uiteraard. De meesten zien door dergelijke woordverkrachtingen heen.

Ik zou daar nog willen aan toevoegen dat ik elk nationalisme verwerp, zowel Belgisch als Vlaams nationalisme.
aldus de belgicist. Beetje hypocriet, niet?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:07   #522
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
aldus de belgicist. Beetje hypocriet, niet?
Ik ben GEEN belgicist. Ik beschouw mezelf eerder als een internationalist.

Ik hecht geen enkele emotionele waarde aan instellingen of staatsstructuren en ik zal ook nooit de Belgische of de Vlaamse vlag uithangen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 december 2007 om 11:07.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:10   #523
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben GEEN belgicist. Ik beschouw mezelf eerder als een internationalist.

Ik hecht geen enkele emotionele waarde aan instellingen of staatsstructuren en ik zal ook nooit de Belgische of de Vlaamse vlag uithangen.
De basis van het internationalisme is het nationalisme. Zonder nationalisme immers geen internationalisme.
Oud 8 december 2007, 11:18   #524
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
De basis van het internationalisme is het nationalisme. Zonder nationalisme immers geen internationalisme.
Dat is een betekenisloze oneliner.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 8 december 2007, 11:22   #525
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is een betekenisloze oneliner.
Ten eerste is het geen oneliner, en ten tweede zit er net heel veel betekenis in. Hoe kan je immers internationalisme (samenwerking tussen naties) hebben, als er geen naties (nationalisme dus) zijn?
Oud 8 december 2007, 11:24   #526
Geert C

Standaard

Geloven dat er naties bestaan is nog altijd geen nationalisme.

CD&V zegt ook dat er twee volken, twee naties, leven in België en toch zijn ze niet nationalistisch.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 december 2007 om 11:25.
Oud 8 december 2007, 11:29   #527
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Je haat maakt je blind.
Te belachelijk voor woorden, de dag dat ik mijn vader ga haten zal nooit komen. Leg woorden in iemand anders zijn mond !
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:33   #528
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Geloven dat er naties bestaan is nog altijd geen nationalisme.

CD&V zegt ook dat er twee volken, twee naties, leven in België en toch zijn ze niet nationalistisch.
Wat betekent volgens jou dan nationalisme?
Oud 8 december 2007, 11:38   #529
straatrue
Minister-President

Standaard

Langzaam meer zeker komen de 100.000 toch in zicht hé.

En ik heb zelf nog niet eens getekend.

http://www.reddesolidariteit.be/
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:41   #530
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Langzaam meer zeker komen de 100.000 toch in zicht hé.

En ik heb zelf nog niet eens getekend.

http://www.reddesolidariteit.be/
Wil je nu bewiijzen dat welgeteld 1% van de "Belgen" zich ook Belg voelt? Dat is inderdaad een "overgrote meerderheid" ja
Oud 8 december 2007, 15:26   #531
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wil je nu bewiijzen dat welgeteld 1% van de "Belgen" zich ook Belg voelt? Dat is inderdaad een "overgrote meerderheid" ja
Dit heeft niets maar dan ook niets met het zogenaamde Belg of Vlaming gevoel te maken. Wat wel een zekerheid is dat is dat de meerderheid zonder problemen de petitie tekent en dat er een minderheid niet tekent als we ergens staan.

En die 1% telt niet mee maar waar is er dan een echte meerderheid die de splitsingsgedachte voor een onafhankelijk Vlaanderen in het vaandel draagt. Als dat 99% van de bevolking is dan kan je vandaag starten met een petitie en dan heb je tegen eind volgende week een miljoen handtekeningen.

Laat het nu zo zijn dat er al een petitie loopt, al enkele maanden zelfs en dat er daar nog geen 10 duizend hebben op ingetekend.

Laatst gewijzigd door hurycane : 8 december 2007 om 15:26.
Oud 8 december 2007, 17:23   #532
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Dit heeft niets maar dan ook niets met het zogenaamde Belg of Vlaming gevoel te maken. Wat wel een zekerheid is dat is dat de meerderheid zonder problemen de petitie tekent en dat er een minderheid niet tekent als we ergens staan.
Veel van de ondertekenaars weten niet eens wat ze ondertekenen. Kan natuurlijk ook moeilijk anders met een belgicistische petitie onder het mom van "red de solidariteit".

Citaat:
En die 1% telt niet mee maar waar is er dan een echte meerderheid die de splitsingsgedachte voor een onafhankelijk Vlaanderen in het vaandel draagt. Als dat 99% van de bevolking is dan kan je vandaag starten met een petitie en dan heb je tegen eind volgende week een miljoen handtekeningen.
Die 1% wordt door jullie belgicisten anders altijd aangehaald om aan te tonen dat een meerderheid voor België is. Met cijfers valt alles te bewijzen, en mijn enige conclusie is dan ook dat 99% niet tekent. Ik heb dus nergens beweerd dat 99% tegen België is, alleen dat 99% niet tekent, en dat 1% allesbehalve een meerderheid is.

Citaat:
Laat het nu zo zijn dat er al een petitie loopt, al enkele maanden zelfs en dat er daar nog geen 10 duizend hebben op ingetekend.
Hoeveel media-aandacht heeft die petitie gekregen? En hoeveel media-aandacht heeft de belgicistische petitie gekregen? Over wanverhoudingen gesproken...
Oud 8 december 2007, 17:32   #533
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Veel van de ondertekenaars weten niet eens wat ze ondertekenen. Kan natuurlijk ook moeilijk anders met een belgicistische petitie onder het mom van "red de solidariteit".
Belgicistische... Toch echt wel erg. Alles wat tegen de gedachtengang van een splitsing ingaat is dus Belgicistisch. Zo begint zelfs dat verhaal aan geloofwaardigheid te verliezen. En als U nu geloofd dat mensen zomaar om het even wat tekenen danbent U nog naiever dan ik dacht.

Citaat:
Die 1% wordt door jullie belgicisten anders altijd aangehaald om aan te tonen dat een meerderheid voor België is. Met cijfers valt alles te bewijzen, en mijn enige conclusie is dan ook dat 99% niet tekent. Ik heb dus nergens beweerd dat 99% tegen België is, alleen dat 99% niet tekent, en dat 1% allesbehalve een meerderheid is.
Is die meerderheid er dan volgens U wel voor een onafhankelijk Vlaanderen ? Daar zitten we nog heel ver van verwijderd als ik de reacties hoor van mensen die tekenen.

Citaat:
Hoeveel media-aandacht heeft die petitie gekregen? En hoeveel media-aandacht heeft de belgicistische petitie gekregen? Over wanverhoudingen gesproken...
Die petitie behoeft toch geen media aandacht ? Als morgen VB, LDD, NV-a en CD&V die petitie ten volle steunen is de media aandacht er van zelf. Veel blah blah, weinig ...
Oud 8 december 2007, 17:34   #534
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Veel van de ondertekenaars weten niet eens wat ze ondertekenen.
Hoe weet je dat?
Oud 8 december 2007, 19:22   #535
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Er zijn trouwens ook heel wat separatisten bij de VRT en bij de journalisten in de Wetstraat.
wie?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 19:41   #536
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Hoe weet je dat?
Omdat er evenzeer belgicisten op een anti-belgische petitie getekend hadden, en anderzijds omdat het algemeen geweten is dat heel wat mensen iets ondertekenen zonder alles door te lezen.
Oud 8 december 2007, 19:49   #537
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Belgicistische... Toch echt wel erg. Alles wat tegen de gedachtengang van een splitsing ingaat is dus Belgicistisch. Zo begint zelfs dat verhaal aan geloofwaardigheid te verliezen. En als U nu geloofd dat mensen zomaar om het even wat tekenen danbent U nog naiever dan ik dacht.
Dus iedereen leest altijd alles volledig wat hij ondertekent? Dus jij hebt geen reacties gehoord van mensen die die petitie tekenden, en eens geconfronteerd met het belgicistische karakter ervan, uit de lucht vielen omdat ze dachten een petitie voor solidariteit ondertekend te hebben? Een petitie die pleit voor het behoud van België is inderdaad belgicistisch ja.

Citaat:
Is die meerderheid er dan volgens U wel voor een onafhankelijk Vlaanderen ? Daar zitten we nog heel ver van verwijderd als ik de reacties hoor van mensen die tekenen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend... uiteraard hoor je van die ondertekenaars enkel pro-Belgische geluiden. Ik heb overigens nooit gepretendeerd alwetend te zijn, ik zal dus ook nooit pretenderen te "weten" dat een meerderheid voor een afscheiding is, net zoals ik niet weet dat een meerderheid voor het behoud is.

Citaat:
Die petitie behoeft toch geen media aandacht ? Als morgen VB, LDD, NV-a en CD&V die petitie ten volle steunen is de media aandacht er van zelf. Veel blah blah, weinig ...
Waarom hoeft die petitie geen media-aandacht, en een belgicistische wel? Of hebben de belgicistjes schrik dat de petitie dan wél meer handtekeningen zou opleveren?
Oud 8 december 2007, 19:50   #538
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor solidariteit en tegen profitariaat.
Als er een geldstroom gedurende meer dan 100 jaar steeds in één richting stroomt is er volgens mij geen sprake meer van solidariteit.
Solidariteit is volgens mij een mechanisme dat iemand of een groep die pech heeft bijstand verleent om een periode van onvermogen te overwinnen. Het mag nooit de bedoeling zijn om het onvermogen te bestendigen.
Oud 8 december 2007, 19:58   #539
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik ben voor solidariteit en tegen profitariaat.
Als er een geldstroom gedurende meer dan 100 jaar steeds in één richting stroomt is er volgens mij geen sprake meer van solidariteit.
Solidariteit is volgens mij een mechanisme dat iemand of een groep die pech heeft bijstand verleent om een periode van onvermogen te overwinnen. Het mag nooit de bedoeling zijn om het onvermogen te bestendigen.
Is veel minder dan gedacht

http://www.knack.be/belga/politiek/a...icle28451.html
Oud 8 december 2007, 20:00   #540
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Ik ben voor solidariteit, maar ik teken deze petitie niet. Waarom? Omdat dit een systeem overeind wil houden dat allesbehalve solidair is.
Op 11 november geef ik geld aan 11 11 11. Ik doe dat bewust omdat deze organisatie projecten ondersteunen in derde wereldlanden. Ik doe dit bewust.
De solidariteit die men met deze petitie tracht overeind te houden is een valse solidariteit tussen twee gemeenschappen. Waarom vals? Omdat deze gemeenschap daar nooit bewust voor heeft kunnen kiezen. Het is hen opgelegd vanuit een federaal bestel, met allerhande ondemocratische systemen.
Met andere woorden, de Vlaming heeft er nooit voor gekozen om de Waal financieel bij te springen, het is hen door een 'belgisch overkoepelend systeem' opgedrongen. Spreek je dan nog van solidariteit? Ik niet. Daarom wens ik ook zulke petitie die een geforceerde solidariteit wenst te blijven ondersteunen, niet te ondertekenen.

Ik wens bewust te kunnen omgaan met het begrip solidariteit. Een onderbouwde solidariteit die vruchten afwerpt.
Vrijgevochten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be