Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2013, 18:03   #541
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde geparafraseerd
Ja dat kan ik. Het organiseren op 21 juli van een gratis militair defilee door de Belgische overheid. Om toch maar wat volk bijeen te krijgen op de zogenaamde 'Belgische feestdag' en alzo een (vals) gevoelen van samenhorigheid te creëren. En zelf dat lukt maar matig.
U legt nu wel eigenhandig de molensteen om uw hals. Want u bevestigt door mijn post te verdraaien dat Vlaanderen maar even kunstmatig is dan België.

Nu, posten verdraaien van anderen kan een aangename bezigheid zijn, maar als we allemaal zo gaan beginnen, dan is het einde nog niet in zicht. En dus zal ik dat ook maar eens doen met één van uw posten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde geparafraseerd

Verwantschap voelen" is een zeer loos gegeven. Hoe voelt dat aan....?
Wat bij mij telt zijn harde feiten. En die zien er als volg uit.

Na de afsluiting van de Schelde in 1585, vestigden ettelijke stedelingen uit de Zuidelijke Nederlanden zich voornamelijk in Amsterdam, Middelburg, Leiden en Haarlem. In Amsterdam en Middelburg sprak een klein deel van de bevolking in die tijd met een Antwerpse tongval. In Leiden en Haarlem werd, in verband met de lakenindustrie, hoorde men wel eens West-Vlaams spreken. Tussen 1525 en 1675 steeg de stedelijke bevolking van de Noordelijke Nederlanden van 300.000 tot 815.000. Een goed gedeelte kwam uit het zuiden. Dit was slechts een korte tijd het geval want de eerste generatie Vlamingen in Holland ‘verhollandste’ zeer vlug en na twee generaties waren ze volledig opgegaan in de inheemse Hollandse bevolking. Bovendien waren er ook veel Walen uitgeweken die al even snel 'verhollandsten'.

Diegenen die uitweken waren ook gegoede burgers, handelaars, industrielen en intellektuelen; die hun leven wilden redden of die iets verloren hadden en dat elders opnieuw wilden opbouwen, een meestal dynamisch deel van de bevolking dus. De VOC is trouwens (mede) door een deel van het kapitaal van Antwerpenaren opgericht. Nooit echter maakte ook maar één Antwerpenaar deel uit van de Heren XVII. Alles bleef veilig in Hollandse handen.

Voor die beroemde Nederlandse koopmansgeest - en misschien ook gierigheid -zouden Vlaamse genen zeker nooit kunnen verantwoordelijk zijn, want Antwerpenaren zijn gekend om hun gulheid.Ofwel, hoe Nederlanders eigenlijk alles behalve Vlamingen zijn. Zo weinig hebben we dus met mekaar gemeen. Zo groot of vooral zo klein is de verwantschap....

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2013 om 18:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 22:20   #542
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik leer hier dat Indo's geen Indonesiers zijn zoals ik dacht, maar blanke Nederlanders die weliswaar in Indonesië geboren zijn.
Zeer bizar, dat men die onderscheidt van de in Nederland geboren Nederlanders door ze Indo's te noemen...
Zo moeilijk/verwarrend is het voor ons niet hoor.
Als gaat om nationaliteit zijn wij allemaal Nederlanders. (let wel geen Hollanders!!.)

Maar als het om etniciteit gaat, of erna gevraagd wordt want zo gaat dat meestal. Dan zijn wij(indo's) er inderdaad heel open(vaak ook trots) over.

In Nederland wordt daar niet moeilijk over gedaan, en ik ben altijd zeer positief behandeld & benaderd.
En ik denk dat de meeste Indo's dat zo ervaren..

Hoe anders dat is met Marokkaanse "Nederlanders",... één en al drama!..

* Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. *

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 23:27   #543
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

OK Indo's zijn dus van gemengd bloed.
Maar dan valt het mij op dat in die lijst hierboven, ze allemaal een Nederlandse naam hebben...
Toevalig was die hun vader dan altijd een Nederlander en de moeder steeds een Indonesische, kom nou....

En zijn dat niet allemaal blanken in die lijst, Frits Bolkestein, en zo, hoezo dan gemengd bloed.....?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2013 om 23:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 23:34   #544
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
HM...is dat nu niet de reaktie van een Nederlander op mijn onwetendheid over het fenomeen van de Indo's....?
Oud 8 januari 2013, 23:43   #545
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan valt het mij op dat in die lijst hierboven, ze allemaal een Nederlandse naam hebben...
Toevalig was die hun vader dan altijd een Nederlander en de moeder steeds een Indonesische, kom nou....
In mijn geval is dat ook zo, vader een Hollandse Nederlander(Rotterdammer) en mijn moeder een Indische vrouw van Sumatra.

Maar huidskleur en Etniciteit zijn natuurlijk 2 verschillende dingen, de meeste Indo's hebben overigens een licht getinte huidskleur en worden sneller bruin..

Maar over het algemeen herken je ze aan de ogen, neus en mond en haar..
En ook grappig genoeg aan de tenen..

Bij Indo's is de grote teen even lang, of soms zelfs iets korter dan de teen die ernaast zit..

Citaat:
En zijn dat niet allemaal blanken in die lijst, Frits Bolkestein, en zo, hoezo dan gemengd bloed.....?
Sommigen kunnen inderdaad zeer blank zijn qua huidskleur dan.
Maar toch is hij een Indo..

Jeff
Oud 8 januari 2013, 23:43   #546
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HM...is dat nu niet de reaktie van een Nederlander op mijn onwetendheid over het fenomeen van de Indo's....?
Hij is een Belg die net als Van Poppel grappig probeert te zijn..

Jeff
Oud 8 januari 2013, 23:51   #547
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U legt nu wel eigenhandig de molensteen om uw hals. Want u bevestigt door mijn post te verdraaien dat Vlaanderen maar even kunstmatig is dan België.
In zekere zin wel ja, en dan?
De noorderlijke grens is het resultaat van de toevallige militaire situatie ten tijde van het verdrag van Westfalen. Tot d�*�*r geraakten de Spanjaarden en niet verder.

De oostelijke grens van 1839 getuigt van het feit dat Uw geliefd België de Limburgers uitspuwde; het was die liever kwijt ten voordele van de Franstalige Luxemburgers.

En de westelijke grens is het resultaat van hoe men het potloodje hield tijdens het verdrag van Nijmegen. Het scheelde niet veel of de Veurnenaar Will Tura was nu een Franse chansonnier en de Ieperling Leterme een burgemeester van een kleine stad in de plaats van adjunct-secretaris-generaal van de OESO.
(Bekende personaliteiten aan de andere kant van de schreve, daar weten we hier echter niets van....)

Enkel de zuidelijke grens van Vlaanderen is tamelijk organisch of natuurlijk ontstaan, op een paar fatale Geroofde Gebieden na.
Citaat:
Nu, posten verdraaien van anderen kan een aangename bezigheid zijn, maar als we allemaal zo gaan beginnen, dan is het einde nog niet in zicht. En dus zal ik dat ook maar eens doen met één van uw posten.
Pfff....slechte keuze, zoiets had ge nu net beter gewoon klassiek gekwoot met kommentaar.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2013 om 23:52.
Oud 9 januari 2013, 02:03   #548
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarop wacht die verdomde NVA om het leerplan geschiedenis eens onder de loep te nemen.
Het schijnt dat ze wachten op 2014.

Ja dan gaat het allemaal gebeuren...

Ik heb dit specifieke onderwerp recentelijk nog eens aangekaart bij twee NVA kamerleden.
Het antwoord komt altijd neer op de angst stemmen te verliezen tijden de moeder aller verkiezingen (2014).

Naar het schijnt is het zo dat als de Hollanders als vijand uit de Vlaamse geschiedenisboekjes worden verwijderd, dit stemmen gaat kosten...

Tsja
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:12   #549
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Het zit vrij logisch in elkaar. Nederlander hebben honderden jaren in Indië gebivakeerd. Veel Nederlanders gingen samenwonen of trouwden bijvoorbeeld een Javaanse.
Met name veel Indo's zijn nakomelingen van militairen.

Een stamvader kon bijvoorbeeld 150 jaar terug een Nederlander zijn geweest, maar zijn nageslacht geen enkele volbloed Nederlander gehuwd hebben.

Overigens ook kwam het voor dat Nederlandse vrouwen een volbloed Indonesier of een Indo huwden.
O.a. ook mee daarom zul je dus zowel Indo's aan kunnen treffen met een Nederlandse familie naam, als wel met een Indonesische familienaam

Mijn beste vriend is een Indo met Chinees, Javaans en Nederlands bloed en heeft geen trekken van Europese Nederlanders, zijn familie naam is van een Nederlandse
stamvader van ver terug (militair, 19e eeuw)

Zoals je aangeeft over bijvoorbeeld Frits Bolkenstein, je zult Indo's tegen kunnen komen waar je op het eerste gezicht nauwelijks of niet uit zult halen dat het Indo's zijn.
Deze zijn er veel meer dan je denkt, ook Mark Rutte is een Indo.
Ken een andere Indo die er zo Hollands uit ziet als je maar zou denken, blond haar, maar als je heel goed kijkt kun je aan de vorm van zijn ogen zien dat hij een Indo is.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 02:22   #550
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht

Maar over het algemeen herken je ze aan de ogen, neus en mond en haar..
En ook grappig genoeg aan de tenen..

Bij Indo's is de grote teen even lang, of soms zelfs iets korter dan de teen die ernaast zit..

Jeff
Interessant, dat van die tenen wist ik niet. Meestal denk ik aan de vorm van de ogen eruit te kunnen halen dat iemand een Indo zou kunnen zijn als hij eruit ziet als een, wat je zou denken, volbloed Nederlander.
Heb Indo's in de familie, maar is aangetrouwde familie.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 03:29   #551
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het schijnt dat ze wachten op 2014.

Ja dan gaat het allemaal gebeuren...

Ik heb dit specifieke onderwerp recentelijk nog eens aangekaart bij twee NVA kamerleden.
Het antwoord komt altijd neer op de angst stemmen te verliezen tijden de moeder aller verkiezingen (2014).

Naar het schijnt is het zo dat als de Hollanders als vijand uit de Vlaamse geschiedenisboekjes worden verwijderd, dit stemmen gaat kosten...

Tsja
Het zijn de bestuursleden die zouden moeten bemaild worden.

Ik heb al gedacht om lid te worden met de bedoeling van iets onder de aandacht te kunnen brengen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 januari 2013 om 03:34.
Oud 9 januari 2013, 10:49   #552
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oostelijke grens van 1839 getuigt van het feit dat Uw geliefd België de Limburgers uitspuwde; het was die liever kwijt ten voordele van de Franstalige Luxemburgers.
Dat is de Flamingante kijk op die splitsing. De realiteit was iets genuanceerder. Je kan evengoed stellen dat de Vlamingen uit Antwerpen een deel van Limburg uitspuwden om de voor hun haven zo belangrijke spoorverbinding naar Duitsland te krijgen.
Citaat:
De afstand door België van Oost-Limburg aan de koning van Nederland was bedoeld als compensatie aan de Duitse Bond voor de afstand van West-Luxemburg aan België. Luxemburg was namelijk geen provincie van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden geweest, maar een groothertogdom van de Duitse Bond, waarvan de koning van Nederland in personele unie groothertog was. De Duitse Bond verloor dus het Franstalige West-Luxemburg en kreeg daarvoor Oost-Limburg terug, als nieuw hertogdom met koning Willem I als hertog. Pas in 1866, bij de opheffing van de Duitse Bond, zou Oost-Limburg officieel een provincie van Nederland worden.

In ruil voor de afstand van de oostelijke helft van Limburg verkreeg België het recht op een spoorverbinding door Nederlands Limburg naar Duitsland: de IJzeren Rijn.
M.a.w. de pot en de ketel......
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:32   #553
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is de Flamingante kijk op die splitsing. De realiteit was iets genuanceerder.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki Delingen van Lux.
Tijdens de Conventie van Londen wilde men aanvankelijk geheel Luxemburg aan Willem I teruggeven, maar daar was de nieuwe Belgische koning Leopold I op tegen. Het uiteindelijke Verdrag van Londen dat in 1831 geratificeerd en in 1839 door Willem I geaccepteerd werd, wees het westelijke Franstalige deel van Luxemburg plus het Land van Aarlen toe aan België. De rest bleef een groothertogdom met de Oranjes als groothertogen. Als compensatie van dit gebiedsverlies verkreeg Willem I het oostelijk gelegen deel van de in 1815 ontstane provincie Limburg met de Maas als landsgrens.
De realiteit is dat het toenmailige België liever Franstaligen had dan Limburgers. En ja, ik neem aan dat U dat als Belgicist én Limburger wel moet steken.
Het was toen trouwens de eerste keer dat men ook keek naar de taal toen men landsgrenzen trok. (En als toemaatje kon België ook nog het kleine Duitstalige Aarler Land in de wacht slepen.)

Citaat:
Je kan evengoed stellen dat de Vlamingen uit Antwerpen een deel van Limburg uitspuwden om de voor hun haven zo belangrijke spoorverbinding naar Duitsland te krijgen.
Wat een rare hersenkronkel om zo de wereld op zijn kop te zetten.
De haven was er nu net bij gebaat dat oostelijk Limburg bij België zou blijven omdat dan van Nederland geen toelating zou moeten bekomen worden om die spoorlijn over Nederlands grondgebied te laten lopen. Nederland had en heeft immers geen enkel baat bij die spoorlijn die in het belang van Antwerpen en Duitsland is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 januari 2013 om 14:44.
Oud 9 januari 2013, 15:46   #554
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

België is kunstmatiger dan Vlaanderen. Een belangrijk deel van de Nederlandstalige Belgen voelt zich alleen Vlaming en wil meer bevoegdheden voor Vlaanderen of een onafhankelijke Vlaamse staat. Afscheidingsbewegingen binnen de deelstaat Vlaanderen bestaan daarentegen niet.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 9 januari 2013 om 15:46.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 16:58   #555
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat het toenmailige België liever Franstaligen had dan Limburgers. En ja, ik neem aan dat U dat als Belgicist én Limburger wel moet steken.
Het was toen trouwens de eerste keer dat men ook keek naar de taal toen men landsgrenzen trok. (En als toemaatje kon België ook nog het kleine Duitstalige Aarler Land in de wacht slepen.)
Citaat:
In 1831 had het nieuwe België een tamelijk gunstig verdrag kunnen afsluiten met de Mogendheden, bekend als het Verdrag der XVIII artikelen. Het werd niet zonder veel discussie door het Nationaal Congres aanvaard en weinige dagen later had Leopold I de grondwettelijke eed als koning afgelegd.

Daarop had Willem I de vijandelijkheden geopend. Van 2 tot 12 augustus 1831 vond de Tiendaagse Veldtocht plaats, die de kwetsbaarheid van het nieuwe koninkrijk onderstreepte. Als gevolg hiervan werden nieuwe onderhandelingen opgelegd door de Mogendheden, die heel wat minder gunstig waren voor België. Dit werd het Verdrag der XXIV artikelen dat, opnieuw na heftige debatten, einde 1831 door het Belgisch parlement werd aanvaard. De Mogendheden, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk, Pruisen en Rusland betuigden hun akkoord. Alleen Willem I verwierp het, met als gevolg dat de status quo behouden bleef en België in het feitelijk bezit bleef van Limburg over de Maas (de Brabantse landen van Overmaas) behalve Maastricht en Duitstalig Luxemburg.
Uit voorgaande blijkt dat gans Limburg oorspronkelijk bij België hoorde. Omdat Willem I weigerde om te tekenen en toen een nieuwe veldtocht begon heeft het nieuwe België in 1839 toegevingen moeten doen.
Dat is de oorzaak dat de nieuwe provincie Limburg verdeeld werd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 17:24   #556
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit voorgaande blijkt dat gans Limburg oorspronkelijk bij België hoorde. Omdat Willem I weigerde om te tekenen en toen een nieuwe veldtocht begon heeft het nieuwe België in 1839 toegevingen moeten doen.
En hier ga je in mijn ogen al gelijk goed de mist in!..

Hoezo oorspronkelijk bij België???.
Het was niet eens de bedoeling om België te creëren, maar om de Zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk te voegen. Inclusief Limburg dus..

Om denkt je soms dat die Franse bemoeienis goed bedoelt was voor "België" ?..
Kom nou toch...

Jeff
Oud 9 januari 2013, 17:42   #557
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Angst is een slechte raadgever. Is het NVA nu al een traditionele partij geworden? Als dat de ambitie is van het NVA hebben de Belgisch nationalisten niet veel te vrezen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 17:45   #558
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pogingen tot verfransing van Limburg in het verleden zitten u niet dwars? Tot wanneer was de rechtspraak en de administratie in het Frans in Limburg bijvoorbeeld? Veel te lang. Dat had nooit mogen gebeuren. Men kan gerust argumenteren hierdoor dat Nederlands Limburg te vergelijken is met niet-bezet gebied, itt Belgisch Limburg. Ik kan me niet voorstellen dat de Limburgers zich vrijwillig door buitenstaanders in een andere taal zouden laten besturen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 januari 2013 om 17:48.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 18:20   #559
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Getuige de kaarten uit het verleden is de grens van Limburg nooit echt duidelijk geweest. Delen van Limburg behoorden vroeger toe aan: prinsbisdom Luik, hertogdom Gelre, hertogdom Brabant en Duitsland.
Totaal versnipperd dus.
Oud 9 januari 2013, 21:10   #560
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 januari 2013 om 21:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be