Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 4 december 2007, 09:35   #541
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Aangezien het om een illegitieme regering gaat, zijn alle middelen om die regering ten val te brengen moreel aanvaardbaar.
duizend bommen en granaten !

Pelgrim
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 09:37   #542
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Staatsgreep LOL !!! Wat een pathos, kan het nog theatraler ???
wat had je in gedachten ? een opera ?
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 09:39   #543
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Daar ben ik het meer en meer mee eens.

Vele provincie-Vlamingen hebben er geen idee van wat ze op het spel zetten.
onafhankelijkheid is niet te bereiken via
Citaat:
"een evolutionaire weg door middel van hervormingen democratischer en efficiënter is "
zelfs Tsjechie en Slovakije had een breekpuntmoment nodig.

volledig legalistisch kan je geen nieuwe staten vormen.

het komt ooit op die vijf minuten lef aan hoor ...
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 09:41   #544
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Integendeel, hoe langer we wachten, hoe groter de collaterale schade gaat zijn. Nu nog kunnen we relatief gemakkelijk het locale Franse taalmeerderheidargument onder tafel schuiven, het gaat 'm (nu nog) niet over historische taalminderheden in een regionale context waar de grenzen zog. zijn 'verkeerd gelegd', maar als we in de toekomst Franstalige meerderheden krijgen van SGR tot in Zaventem, dan zal dat heel wat minder gemakkelijk gaan.
Elke dag België is een dag te veel voor Vlaanderen.

Bovendien acht jij de Vlamingen niet in staat om bij een boedelscheiding weg te komen met datgene waar ze recht op hebben, maar wél in een langdurig politiek proces de Belgisch koloniale staat naar hun hand te zetten. Dat is ergens niet *kuch* logisch.
²

in een onderhandeling die niet een finale onderhandeling van deelstaat tot deelstaat is, zullen er steeds politici zijn die eigenbelang en een andere agenda pogen door te duwen ten koste van zelfbeschikking.
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 09:42   #545
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij voelde je toch niet aangesproken door de term "provincie-Vlamingen"?

ik ben een provincie Vlaming, ook al woon ik dan in Antwerpen, ik laat geen enkel Vlaming los.

ik denk dat je je best over die zeer denigrerende opmerkingen bezint, Kortaf ...
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 09:46   #546
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vermoeden is niet helemaal onjuist, maar vergeet niet dat ik uit dezelfde nest kom en niet principieel tegen afscheiding ben.

Het is wel zo dat, hoe vaker ik hoor "dan maar onafhankelijk zonder Brussel", hoe meer ik tegen onafhankelijkheid ben. Zonder Brussel, of op zijn minst een gunstig vooruitzicht op Brussel, doe ik niet mee.

Het is omgekeerd. Als we het binnen België, waar we de meerderheid hebben en op de meeste vlakken sterker zijn, nog niet kunnen, zullen we het binnen Europa helemaal niet kunnen.

We scheiden niet af omdat we de sterkste zijn, we scheiden af omdat we ons de zwakste voelen. Dat is een slecht begin.
fout, we scheiden niet af, we schaffen de ondemocratische federatie af, waarin de minderheidsaandeelhouder een vetorecht kon bemachtigen en de meerderheidsaandeelhouder kon minoriseren in het beslissingscentrum.

ik hoor het die 'managers' die de laatste dagen in de media opgevoerd worden steeds zeggen 'een bedrijf kan zich zulke bestuursimpasse niet veroorloven' ... wat ze er niet bijzeggen is dat ze wellicht zouden bedanken voor een bestuurdersfunctie in een bedrijf waarin de minderheidsaandeelhouder elke beleidsbeslissing kan blokkeren ...
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 10:30   #547
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Staatsgreep LOL !!! Wat een pathos, kan het nog theatraler ???
Het zullen historici zijn dit zich daarover uitspreken, niet wij, het is nog te vroeg om ook maar over iets te spreken. Je ogen dichthouden is natuurlijk altijd het makkelijkst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
De plegers van een staatsgreep gebruiken zelf de term uiteraard bijna nooit.
...
Verhullend taalgebruik onder coupplegers is dan ook duidelijk een manier om de per definitie antidemocratische aard van een staatsgreep te verbergen.
Ovidius is offline  
Oud 4 december 2007, 10:32   #548
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik denk dat je je best over die zeer denigrerende opmerkingen bezint, Kortaf ...
Het was in de eerste plaats als een puur-geografische aanduiding bedoeld. Het is nu eenmaal zo dat hoe verder men van Brussel woont, hoe meer men geneigd is er zondermeer "onderuit te trekken". Dat is een kwestie van onwetendheid door afstand.

Maar ik zal me daarachter niet wegsteken. Ik voel inderdaad enige agressie groeien tegen de Vlamingen die ver weg in hun veilige dorpen wonen en na Halle-Vilvoorde even politiek misbruikt te hebben, het op dit moment compleet laten vallen. De inwoners van Halle-Vilvoorde worden al een decennium als politiek wapen gebruikt door ... de provincie-Vlamingen, maar op de splitsing die men hier echt wil en nodig heeft is er nog steeds geen zicht. Over Brussel zal ik maar zwijgen, maar daar geldt mutatis mutandis hetzelfde.

Vlaanderen is zijn frontlijn aan het afstoten, en zal pas wakker worden als die tot onder de poorten van Aalst, Mechelen en Leuven zal verschoven zijn. Dat is de consequentie van het afstaan van Brussel.
Kortaf is offline  
Oud 4 december 2007, 10:36   #549
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was in de eerste plaats als een puur-geografische aanduiding bedoeld. Het is nu eenmaal zo dat hoe verder men van Brussel woont, hoe meer men geneigd is er zondermeer "onderuit te trekken". Dat is een kwestie van onwetendheid door afstand.

Maar ik zal me daarachter niet wegsteken. Ik voel inderdaad enige agressie groeien tegen de Vlamingen die ver weg in hun veilige dorpen wonen en na Halle-Vilvoorde even politiek misbruikt te hebben, het op dit moment compleet laten vallen. De inwoners van Halle-Vilvoorde worden al een decennium als politiek wapen gebruikt door ... de provincie-Vlamingen, maar op de splitsing die men hier echt wil en nodig heeft is er nog steeds geen zicht. Over Brussel zal ik maar zwijgen, maar daar geldt mutatis mutandis hetzelfde.

Vlaanderen is zijn frontlijn aan het afstoten, en zal pas wakker worden als die tot onder de poorten van Aalst, Mechelen en Leuven zal verschoven zijn. Dat is de consequentie van het afstaan van Brussel.
jij hebt die VRT rondgang in Wallonië en tussen de Franstaligen blijkbaar compleet gemist ... ik ben ervan overtuigd dat er plaats is voor Brussel als tweetalige stad in een federaal Vlaanderen ... en ik ben er eveneens van overtuigd dat de ook de Franstalige Brusselaars voor deze optie zullen kiezen.
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 10:38   #550
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij hebt die VRT rondgang in Wallonië en tussen de Franstaligen blijkbaar compleet gemist ... ik ben ervan overtuigd dat er plaats is voor Brussel als tweetalige stad in een federaal Vlaanderen ... en ik ben er eveneens van overtuigd dat de ook de Franstalige Brusselaars voor deze optie zullen kiezen.
Deze subdiscussie ging niet over jou, maar over de "provincie-Vlamingen" trend.
Kortaf is offline  
Oud 4 december 2007, 10:50   #551
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze subdiscussie ging niet over jou, maar over de "provincie-Vlamingen" trend.
ola, ik zal verduidelijken : ik sta om strategische redenen compleet achter de taktiek om Brussel niet te aanvaarden als rem op de onafhankelijkheid.

Ik ben ervan ook overtuigd dat Brussel zelf moet kiezen, zij zullen ofwel een enclave in Vlaanderen (als Brussel DC of één met Wallonië) zijn of kiezen om deel uit te maken van een federaal Vlaanderen, met uiteraard garanties voor een volledige tweetalige stad.

Eens die onafhankelijkheid van Vlaanderen een feit is, ben ik ervan overtuigd dat Brussel voor Vlaanderen zal kiezen.
Anna List is offline  
Oud 4 december 2007, 13:06   #552
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Welke partijen zouden daar dan deel van uit maken?
Alleen CD&V en N-VA, misschien aangevuld met iemand van LDD. Het kartel heeft 35 zetels, VB heeft er 30, totaal 65 op 124 zetels. Met LDD komen er nog 2 zetels bij.

Het gaat hier natuurlijk om een overgangsregering tot de verkiezingen van 2009. Dat zouden dan verkiezingen kunnen worden die volledig draaien rond de strijd tussen twee blokken: het Belgischgezinde paarsgroene blok VLD - SP.A - Groen! enerzijds en het Vlaamsgezinde centrumrechtse blok CD&V - VB - LDD - N-VA anderzijds.
Dimitri is offline  
Oud 4 december 2007, 13:12   #553
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Alleen CD&V en N-VA, misschien aangevuld met iemand van LDD. Het kartel heeft 35 zetels, VB heeft er 30, totaal 65 op 124 zetels. Met LDD komen er nog 2 zetels bij.

Het gaat hier natuurlijk om een overgangsregering tot de verkiezingen van 2009. Dat zouden dan verkiezingen kunnen worden die volledig draaien rond de strijd tussen twee blokken: het Belgischgezinde paarsgroene blok VLD - SP.A - Groen! enerzijds en het Vlaamsgezinde centrumrechtse blok CD&V - VB - LDD - N-VA anderzijds.
CD&V samen met VB? Dan kent u blijkbaar rancuneuze Leterme niet.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 4 december 2007, 13:15   #554
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Uiteraard, maar er zijn meer 'topmensen' dan velen denken. Er zijn ook twee nieuwe korpschefs van politiezones en verschillende generaals die niet benoemd kunnen worden. Zo is er het voorbeeld van Jean-Claude Delepierre (CODA), die gaf al in september zijn ontslag maar MOET in functie blijven tot er een opvolger is benoemd, en dat gebeurt niet zolang er geen nieuwe regering is. Ook het KB over de verplichte verzekering voor kleine risico's voor zelfstandigen zweeft ergens in het niemandsland der lopende zaken... Net als de nieuwe vliegwet van Landuyt. Er is niets dat het parlement tegenhoudt nieuwe wetten goed te keuren, maar door de lopende zaken kan het ontwerp van vliegwet niet eens naar het parlement gestuurd worden.
Ik heb het idee dat hier en daar wel erg strikt met het begrip 'lopende zaken' wordt omgegaan. In NL betekent dat: geen zaken meer regelen die partijpolitiek controversieel zijn. Als ik jouw uitleg mag geloven, betekent het in België: helemaal niets meer regelen en alleen nog op de winkel passen (hoewel goed op de winkel passen al betekent dat je toch bepaalde zaken moet regelen).

Noodzakelijke personen benoemen, KB's ondertekenen die reeds goedgekeurde wetten moeten uitvoeren, bestaande regelingen door laten lopen (zoals de jodiumtabletten voor omwonenden van de kerncentrale in Doel), een voorzichtige begroting opstellen gebaseerd op de vorige, dat lijken mij wel degelijk lopende zaken.
Dimitri is offline  
Oud 4 december 2007, 13:18   #555
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou het echt mogelijk zijn dat Aalst, Mechelen en Leuven verfransen?

Ik denk eerder dat er vroeger in alle Vlaamse steden Vlamingen Frans spraken, maar dat die grens geleidelijk teruggedrongen is en er nu enkel nog rond Brussel een laatste gevecht geleverd wordt.
azert is offline  
Oud 4 december 2007, 13:25   #556
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Het zullen historici zijn dit zich daarover uitspreken, niet wij, het is nog te vroeg om ook maar over iets te spreken. Je ogen dichthouden is natuurlijk altijd het makkelijkst.
De politici zijn redeloos
Het land is reddeloos
Het volk is radeloos

Wij kennen die toestand nog uit de tijd van de Republiek

http://www.digitaleatlasgeschiedenis...ekst/1672.html

http://www.katholieknederland.nl/ver...tID606247.html

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 4 december 2007 om 13:33.
I amsterdam is offline  
Oud 4 december 2007, 13:25   #557
fransV
Gouverneur

Standaard

Kan Verafstoot misschien gauw nog de koninklijke huisvesting verkopen om de begroting rond te krijgen.Zou zijn eerste goede daad zijn.
fransV is offline  
Oud 4 december 2007, 13:27   #558
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zou het echt mogelijk zijn dat Aalst, Mechelen en Leuven verfransen?

Ik denk eerder dat er vroeger in alle Vlaamse steden Vlamingen Frans spraken, maar dat die grens geleidelijk teruggedrongen is en er nu enkel nog rond Brussel een laatste gevecht geleverd wordt.
De Vlamingen die vroeger Frans spraken vormden een soort van verfranste bovenlaag, die omwille van sociologische redenen op het Frans overschakelde en inmiddels zo goed als verdwenen is. De verfransing van de Rand daarentegen is voornamelijk het gevolg van inwijking van Franstalige Brusselaars. En die is momenteel allesbehalve gestopt of tanende, als je de verkiezingsresultaten in Halle-Vilvoorde in beschouwing neemt.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 december 2007 om 13:28.
Zwartengeel is offline  
Oud 4 december 2007, 13:28   #559
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
CD&V samen met VB? Dan kent u blijkbaar rancuneuze Leterme niet.
Welke rancune is er dan tegenover VB?

Als VLD en SP.A inderdaad een soort noodregering maken en zo het gras voor Letermes voeten wegmaaien, denk ik dat hij eerder tegenover die partijen rancuneus is.
Dimitri is offline  
Oud 4 december 2007, 13:31   #560
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Het is door de incompetentie van Leterme dat ze Verhofstad terug moeten opduikelen. Draai het niet om alsjeblieft...
Dit heeft niets met incompetentie te maken , maar met de onwil van de anderen resoluut voor de broodnodige hervormingen te opteren . Bij de liberalen zit er ook een bijgedachte bij : Leterme zachtjes laten voortmodderen , maar beletten dat hij tot resultaat komt . Als de verrotting lang genoeg duurt , de macht grijpen als de bevolking murm genoeg is van het wachten op een regering . Een deel van de regimepers zal wel meespelen .....maar uiteindelijk heeft de vierde macht de plicht deze intriges bloot te leggen , of ze is niet langer waard een democratische rol toegedicht te krijgen .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 4 december 2007 om 13:32.
Luc Bekaert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be