Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 21:05   #561
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het is niet omdat jij zoiets denkt of wenst, dat het daarom ook waar is.
Ik ben niet de enige !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:09   #562
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik ben niet de enige !
Speelt geen enkele rol. Zelfs al waren jullie met vijfhonderdduizend, dan nog was een kieskring Brabant niet grondwettelijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 00:17   #563
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Maar het is idd wel zo dat die inwijkelingen worden geacht Nederlands te leren,in Vlaanders

Nét daar zit weer het addertje onder het gras.
In de wettekst staat dat ze de landstaal moeten kennen. Toevallig zag ik vandaag Villa Politica en daar kreeg fractieleider Verheirstraete van de CD&V van een VB mandataris de opmerking dat Belgié 3 landstalen kent en of het voldoende is dat een inwijkeling bv de Franse taal machtig is om in Vlaanderen te mogen wonen.
Verheirstraete stond met zijn mond vol tanden en kon niet meer uitbrengen dan '' de details moeten nog uitgewerkt worden''.

Je ziet het zo al aankomen, in de Vlaamse randgemeenten zal het machtig zijn van de Franse taal ook al voldoende zijn.

Laatst gewijzigd door daiwa : 15 oktober 2009 om 00:21.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 00:18   #564
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Speelt geen enkele rol. Zelfs al waren jullie met vijfhonderdduizend, dan nog was een kieskring Brabant niet grondwettelijk.
2
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 05:24   #565
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In de wettekst staat dat ze de landstaal moeten kennen. Toevallig zag ik vandaag Villa Politica en daar kreeg fractieleider Verheirstraete van de CD&V van een VB mandataris de opmerking dat Belgié 3 landstalen kent en of het voldoende is dat een inwijkeling bv de Franse taal machtig is om in Vlaanderen te mogen wonen.
Verheirstraete stond met zijn mond vol tanden en kon niet meer uitbrengen dan '' de details moeten nog uitgewerkt worden''.

Je ziet het zo al aankomen, in de Vlaamse randgemeenten zal het machtig zijn van de Franse taal ook al voldoende zijn.
Waren de Vlamingen die het asielakkoord mee goedgekeurd hebben werkelijk zo naïef of was het gewoon slechte wil?
Oud 15 oktober 2009, 06:17   #566
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Een Waal die in VL komt wonen of een Vlaming die in WL gaat wonen, moeten toch ook de andere taal niet leren.
Het is normaal dat je dat wel doet; maar verplichten... en welk niveau moet je dan bereiken?
Ik ken Vlamingen die in WL wonen en vrij goed FR spreken maar amper een rechte zin kunnen schrijven in het FR en dus eigenlijk analfabeet zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 08:07   #567
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
rechte zin kunnen schrijven in het FR en dus eigenlijk analfabeet zijn.
Een analfabeet kan niet lezen en je vergelijking gaat dus niet op, maar in dat geval ken ik een hoop doofstomme Franstaligen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 08:27   #568
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik ben niet de enige !
Dan zijn jullie samen fout, gezellig

Neen, werkelijk. De enige alternatieve regeling die niet op discriminerende wijze de taalgebieden overschrijdt vraagt een grondwetwijziging. Een grondwetwijziging is niet mogelijk tot na de volgende verkiezingen (op voorwaarde dat vóór de verkiezingen de relevante artikels ter herzienig zijn voorgedragen), en er zijn geen verkiezingen mogelijk tot na er een oplossing voor BHV bestaat.

Ironisch genoeg is dat is de prijs die de Franstaligen betalen voor het blokkeren van een oplossing gedurende 6 jaar. Enkel de splitsing zoals deze de parlementaire procedure doorloopt is nog een mogelijke oplossing.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 09:30   #569
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Een Waal die in VL komt wonen of een Vlaming die in WL gaat wonen, moeten toch ook de andere taal niet leren.
Het is normaal dat je dat wel doet; maar verplichten... en welk niveau moet je dan bereiken?
Ik ken Vlamingen die in WL wonen en vrij goed FR spreken maar amper een rechte zin kunnen schrijven in het FR en dus eigenlijk analfabeet zijn.
Dat heeft hier allemaal niets mee te maken. Het gaat hier over de te regulariseren illegalen.
Oud 15 oktober 2009, 13:42   #570
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zo is er altijd wel iets wat belangrijker is dan BHV, nietwaar?
U hebt het eindelijk begrepen...
Oud 15 oktober 2009, 13:45   #571
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Wijsheid komt ook aan vlaams nationalistische zijde met de leeftijd.

Alleen duurt het met hen wat langer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 13:48   #572
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wijsheid komt ook aan vlaams nationalistische zijde met de leeftijd.

Alleen duurt het met hen wat langer.
Ik heb nog steeds het gevoel dat er meer energie vloeit naar BHV dan naar de crisis, verontrustend eigenlijk. Of gaat de splitsing van BHV naast de crisis ook de mexicaanse griep, het dreingend tekort in de ziekenzorg oplossen? Of is het toch zoals ik vrees "much ado about nothing".

Laatst gewijzigd door Tommm : 15 oktober 2009 om 13:48.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 13:48   #573
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ach ja, uiteraard is alles belangrijker dan de grondwet, dan onze democratie, niet?
Oud 15 oktober 2009, 13:50   #574
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ach ja, uiteraard is alles belangrijker dan de grondwet, dan onze democratie, niet?
Boehoehoe, nee mijn beste, het BHV gekrakeel staat krachtdadige inspanningen in de weg. Nog nooit is er zo'n vereiste geweest aan samenwerking met niet alleen de franstalige gemeenschap maar met heel Europa en net nu gaat Vlaanderen navelstaarderig bezig zijn met een symbooldossier? Belachelijk.
Oud 15 oktober 2009, 13:58   #575
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

BHV toont anders wel aan dat er geen samenwerking mogelijk is. Men zou dat in wezen futiel probleempje gemakkelijk kunnen verhelpen door gewoon de grondwet te respecteren en de democratische meerderheid in het parlement haar ding te laten doen.

Ik stel voor dat je dat voorstelt aan alle parlementsleden in het halfrond. Zeg erbij dat ze zich moeten haasten, want er zijn belangrijke problemen aan het wachten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 14:02   #576
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boehoehoe, nee mijn beste, het BHV gekrakeel staat krachtdadige inspanningen in de weg. Nog nooit is er zo'n vereiste geweest aan samenwerking met niet alleen de franstalige gemeenschap maar met heel Europa en net nu gaat Vlaanderen navelstaarderig bezig zijn met een symbooldossier? Belachelijk.
hm, wie is er navelstaarderig bezig?? Vlaanderen die een oplossing heeft en die wilt stemmen of Brussel/Wallonië die niet willen dat de democratie zijn gang gaat??

er is een héél simpele oplossing voor dit probleem hoor: het parlement zijn werk laten doen. ieder die deze oplossing blokkeert, is degene die dit land blokkeert, je moet de zaken niet gaan omdraaien hé.
Oud 15 oktober 2009, 15:25   #577
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hm, wie is er navelstaarderig bezig?? Vlaanderen die een oplossing heeft en die wilt stemmen of Brussel/Wallonië die niet willen dat de democratie zijn gang gaat??

er is een héél simpele oplossing voor dit probleem hoor: het parlement zijn werk laten doen. ieder die deze oplossing blokkeert, is degene die dit land blokkeert, je moet de zaken niet gaan omdraaien hé.
Van wie komt de eis mijn beste, de Franstaligen? Eerst een probleem creëren en dan de tegenpartij beschuldigen van tegenwerking??? Ik ben zelf Nederlandstalig maar kan aanvaarden dat Brussel dat niet is en dat de rest van de wereld dat ook niet zal worden, en u? Vlaamsnationalisme is, vrees ik niets meer dan folklore, terwijl jullie zitten te fulmineren tegen de Franstaligen spreekt iedereen op mijn werk, Leuven de bron van de Vlaamse ontvoogding, Engels. Wat doen jullie daarmee? Vertel is het meer dan een arbitrair onderscheid?
Oud 15 oktober 2009, 15:48   #578
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog steeds het gevoel dat er meer energie vloeit naar BHV dan naar de crisis, verontrustend eigenlijk. Of gaat de splitsing van BHV naast de crisis ook de mexicaanse griep, het dreingend tekort in de ziekenzorg oplossen? Of is het toch zoals ik vrees "much ado about nothing".
Er is bij mijn weten geen enkele voorstander van de splitsing van BHV die beweert dat die splitsing een oplossing biedt voor 'de crisis', de Mexicaanse griep of het dreigend tekort in de ziekenzorg.

Waarom maken sommige mensen die het blijkbaar moeilijk hebben met de Grondwet en de democratie er steeds maar weer een 'potje' van?

Een mens zou haast geneigd zijn daar een - sorry voor de krachtterm - 'strategie' achter te vermoeden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:56   #579
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van wie komt de eis mijn beste, de Franstaligen? Eerst een probleem creëren en dan de tegenpartij beschuldigen van tegenwerking??? Ik ben zelf Nederlandstalig maar kan aanvaarden dat Brussel dat niet is en dat de rest van de wereld dat ook niet zal worden, en u? Vlaamsnationalisme is, vrees ik niets meer dan folklore, terwijl jullie zitten te fulmineren tegen de Franstaligen spreekt iedereen op mijn werk, Leuven de bron van de Vlaamse ontvoogding, Engels. Wat doen jullie daarmee? Vertel is het meer dan een arbitrair onderscheid?
Het 'probleem' werd gecreëerd door de Grondwet, waarin duidelijk gestipuleerd werd dat het land georganiseerd is in Gewesten, twee daarvan ééntalig, ééntje zogezegd tweetalig. Die Grondwet is door 2/3e meerderheden in de twee grote Gemeenschappen goedgekeurd, maar nog steeds niet ten volle geïmplementeerd.

Een bijkomend 'probleem' werd gecreëerd door de invoering van de provinciale kieskringen.

Een gemakkelijke oplossing zou zijn het 'tweetalige' Hoofdstedelijk Gewest af te schaffen en volledig te laten opgaan in de provincie Vlaams-Brabant (met alle gevolgen vandien).

Een andere gemakkelijke oplossing is de eenvoudige splitsing van het kiesdistrict BHV, die het bijkomende voordeel oplevert dat de Apartheids-franskiljons rustig in 'hùn' zogezegd tweetalige Hoofdstedelijke Gewest van besmetting met 'Vlaamsheid' gevrijwaard kunnen blijven.

Wat het Engels op 'uw' werk betreft: u kan daar alvast iets aan doen.
U zult ter plekke ongetwijfeld medestrijders vinden.
Indien dat niet het geval zou zijn, kunt u nog altijd ander werk zoeken, niet?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:01   #580
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Engels. Wat doen jullie daarmee? Vertel is het meer dan een arbitrair onderscheid?
Claimen de Engelsen Vlaams grondgebied?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be