![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat is gemakkelijk te bewijzen: elke gelovige zegt namelijk iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze richtten zich naar de wil der goden. Citaat:
En voor het als principe verouderd zou zijn, dat zal nog heel lang duren. Citaat:
Citaat:
Onze wetten staan echt niet in de natuur geschreven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zonder dat zou de maatschappij tot een chaos vervallen. Citaat:
Bovendien als deze wereld dwaalt, dan dwaal jij ook, want je weet niks beters dan deze wereld te zeggen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het zijn ook niet de stenen die een huis bouwen, maar de mensen die die stenen maken en op elkaar stapelen.
![]() |
![]() |
#563 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet wat god is, maar wie god is, namelijk een microwezentje.
Citaat:
En de wetenschap weer iets anders beweert dan de godsdiensten, dus volgens jou ook de waarheid niet kan zijn. Ook hier geldt de eenheid van beide.
![]() |
![]() |
#564 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de microwezentjes die het doen en al reeds zelf leven zijn van een veel hogere soort dan wij. En die microwezentjes wonen in de atomen, die uit ruimteschepen bestaan en die microwezentjes wonen dus in die ruimteschepen.
![]() |
![]() |
#565 | ||
Banneling
|
![]() [quote=harriechristus;8558912]
Citaat:
Dit is geen vooruitgang; dit is zuivere achteruitgang... Dit is geen bevrijding; dit is zuiver de opsluiting van de mensen in hun menselijke kerkers... Citaat:
Het verstand is enkel een product van de natuur en staat er zeker niet boven... Door zich tegen de natuur af te zetten, ipv met de natuur samen te werken en hem te vervolmaken schakelt het verstand zichzelf uit als een hoger gegeven en ipv de mensheid naar een hogere evolutionaire trap te geleiden stort het de mensheid eerder terug de dieperik in... Oké, als laatste element van de evolutie heeft het zijn kinderziekten en zal het die kinderziekten moeten uitzweten... Daarna kan er inderdaad verbetering optreden... Maar tot dan zullen we het ermee moeten doen... en zijn alle superlatieven die wij over het verstand kunnen zeggen over het paard getilde nonsens... Wordt vervolg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ge kunt de term god niet definiËren maar wel beweren dat het één zou zijn met de mensheid.
je hebt het voer rust en stilte maar dati s toch wel bijzonder vaag. los daarvan, noem het dan gewoon rust en stilte ipv god. da's duidelijker denk ik dan |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Elke mens zoekt naar de zin van het bestaan. Sommigen denken dat te kunnen oplossen door de waarheden van derden over te nemen en erin te geloven... met of zonder een godsbeeld erin. Maar voor mij is dat waardeloos... Ontkennen dat er meer zou zijn dan dat we regelrecht kunnen zien of zuiver wetenschappelijk ontdekken, laat ik dat atheisme noemen, is voor mij te kort door de bocht... God is voor mij een zoektocht, een persoonlijke zoektocht in het onbekende en daar kan men zo maar geen definitie op plakken... Ik zou het ook de zin van het bestaan kunnen noemen, maar om de ene of andere reden volstaat dat voor mij niet; want de zin van het bestaan is voor mij veel te materieel... Maar weet dat ik niemand mijn God wil opdringen; weet dat ik niemand beoordeel op zijn wel of niet godsbeeld... Neem dat, zelfs wanneer ik mijn God volledig in kaart zou kunnen brengen dan nog zou dat voor derden van generlei nut zijn, want hij dient het voor zichzelf uit te maken... Maar het is fijn om met anderen erover te discuteren en zo te proberen zijn eigen inzichten scherper en duidelijker te stellen... Maar waarom ik van God spreek en niet van vb. de zin van het bestaan is omdat het als een enorme aanwezigheid aanvoelt; een aanwezigheid die ver boven onze dagelijkse gevoelens uitstijgt... Zo weet iedereen wat kalmte en stilte is, maar als je God erkent in de kalmte en de stilte is dat wel totaal wat anders... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#569 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Intuïtie is eigenlijk te vergelijken met het instinct maar iets verder geëvolueerd juist dankzij het verstand. Het is dus een instinct voor verstandige wezens. Intuïtie is ook heel persoonlijk en in discussies onder elkaar moeten we de persoonlijke factor zoveel mogelijk proberen uit te schakelen. Pas op, een bepaald persoon op de juiste plaats met de juiste intuïtie kan zeer veel bereiken, maar de verkeerde persoon op de verkeerde plaats kan zeer veel schade aanrichten. Vandaar, als we het hebben over moraliteit, waar de discussie mee begon, kunnen we enkel door de ratio een overeenkomst vinden binnen onze complexe maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bekijk de wereld, bekijk hoe hij in elkaar zit en kom nog af met het fabeltje dat de ratio hem regeert... Oh ja, overal wordt de ratio ingeroepen om het grote gelijk van wat krom is recht te trekken... Oh ja we gaan zelfs zo ver dat we in naam van de ratio zelfs dat aanvaarden wat de ratio direct tegenspreekt... Het is niet de ratio die regeert en de moraliteit is dan ook enorm ver en zeer ver te zoeken en zeggen dat het ons intuïtie, ons instinct is dat regeert zou nog belachelijker zijn... Wat regeert deze wereld??? De leugen, de achterklap, het winstbejacht... en inderdaad, al die zaken, rationeel tot de zelfs de punten achter de komma's door de machthebbers uitgewerkt... U heeft gelijk het is het verstand dat regeert maar dan wel niet het verstandelijk verstand maar het leugenachtige verstand tot in het absurde... Het verstand dat schoemelt, leugens vertelt, de mensen voor de zot houdt, onwaarheden tot waarheid uitroept... met als nieuwste vondst dat de wetenschap toch niet je dat is en zich moet aanpassen aan de ratio van de meerderheid (welke meerderheid?)... Inderdaad, het verstand, zo een beetje als het gouden kalf uit de woestijn dat aanbeden moet worden, dat regeert en dat leidt het mensdom regelrecht de vernietiging in... En het zal zeker niet dat verstand zijn dat de mensen terug op het rechte pad naar de evolutionaire vooruitgang ipv naar de vernietiging, zal brengen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat ik tot nu toe lees zijn stilte, rust en nu heb je het over een zoektocht en zingeving. waarom gebruik je die termen niet gewoon maar vervang je die dan door de term god? mooi dat je je godsbeeld niet wil opdringen maar ik vraag gewoon hoe het er uitziet. jij ben geen klassiek gelovige zoals Jan waar het relatief simpel. hoe erken ik 'm? is god nu weer een levend wezen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vele éénlijnige antwoorden zijn mogelijk en ook als men ze in het belachelijk kan trekken zit er in ieder van hen wel waarheid... VB. - Ken jezelf. Hoe kun je God herkennen als je jezelf nog niet eens kent. - God is alles en niets. Heb jij je al eens proberen in te denken, in te leven in het niets??? Weet dat het groter, machtiger, voller... aanvoelt dan alles... - Het begin en het einde van alles... Dat is wat je ervaart als je God ervaart in de stilte en de rust... Tuurlijk is God levend; wie loopt nu achter dode dingen aan??? De godsdienst en het godsbeeld van Jan vertelt ook veel; het is aan jou om het niet tot voorgeschreven lariekoek te degraderen... God de Vader, en beter nog, God de moeder duidt gewoon op de positieve beschermende en liefhebbende invloed... Maar dan God degraderen tot een gewone vaderfiguur die ergens in de hemel rondwaart... Het beeld van 'God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis' zou voor mij moeten vervangen worden door 'God schiep elk levend wezen naar zijn beeld en gelijkenis'; anders mogen we eerder zeggen dat 'de mens schiep God naar zijn beeld en gelijkenis'. Wie is God, wat is God... Als je wil kunt je hem ook voorstellen als een veld, een liefhebbend veld waarin wij rondwentelen... Een éénduidig antwoord is er gewoon niet omdat God een ontdekkingstocht is en de weg even belangrijk is als het mogelijks verstandelijk kennen van het eindpunt... Vreemd niet dat Jezus zei 'ik ben de weg, de waarheid en het leven, wie in mij gelooft zal eeuwig leven' Hij heeft niet gezegd wat de weg is, wat de waarheid is en wat Leven is... Hij heeft gezegd dat we de weg moeten gaan om de waarheid te zien en om te Leven... Dus mij vragen om een godsbeeld waardoor jij hem zoudt erkennen... Het is in ieder geval geen gouden kalf (dat zou dat godsbeeld van mij voor jou worden indien ik het al kon geven en indien jij het klakkeloos zou overnemen)... Maar vraag je misschien af of in je zoektocht, als er al zoektocht is, je hem al niet tegengekomen bent... Want de bijbel zegt ook: vraag en ik zal antwoorden, klop en ik zal opendoen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=marie daenen;8558938]
Citaat:
En de mens moet ook zelf naar het hogere streven en dat is de geschiedenis der godsdiensten. En de eenheid van God en de mensen ligt meer bij God, die de mensen veel beter kan begrijpen dan andersom. En dan beide EEN zijn wil dan ook niet zeggen dat ze hetzelfde zijn. Citaat:
Citaat:
Wel hebben de dieren al reeds bewustzijn in gevoel en zintuigen, maar de mens nog beter in zijn denken. Citaat:
Citaat:
Hoger dan het wetenschappelijke verstand is de goddelijke rede.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 29 oktober 2017 om 10:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het gezien wordt als de leider van ons denken... Als een goed werkend werktuig, geleid door ons bewustzijn, kan het wel... Maar ons bewustzijn zal moeten leren om zich van de leidersrol van dat verstand te ontdoen en zal er enorm bij winnen met zijn instinctieve kennis terug op te rakelen en er de voordelen uit te halen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze is de eenheid der tegendelen. Citaat:
De mens moet nog hoger opklimmen tot mijn atoomtheorie en begrip voor Hegel. Deze openbaren de goddelijke rede der eenheid. We moeten niet terug naar de wereld der dieren, maar juist vooruit om het heelal te gaan veroveren, dat is onze toekomst. En ook moeten we eerst orde op zaken stellen op aarde wat het milieu en het desastreuze kapitalisme betreft en ook de wetenschap die een slechte goddeloze visie heeft.
![]() |
![]() |
#576 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Af en toe kun je twee trappen ineens nemen, maar je kunt geen tien, twintig trappen overslaan... Hewel, ik zeg dat de mens zijn dierlijk instinct terug moet opzoeken om het met zijn verstand als hulpmiddel, de tien, twintig trappen die het heeft overgeslagen, naar een hoger niveau te brengen... Met het verwerpen van het dierlijk instinct omdat het zijn verstand zo bewonderde heeft de mens zich van verder positieve evolutie uitgesloten en daar betaalt de mensheid nu de prijs van... Als je op de evolutionaire ladder opklimt van het ene niveau naar het andere dan doe je dat niet door de onderliggende niveaus te verdrukken of uit te schakelen en dat is iets wat de mens met het dierlijk instinct nu juist wel gedaan heeft... Want hoe je het draait of keert, het dierlijk instinct staat juist, in tegenstelling met het verstand, in direct contact met het goddelijke en het verstand was een enorm goed middel geweest om de mensheid daar bewust van te maken... Ze hebben echter verkozen om het kind met het badwater weg te gooien... maar juist vooruit om het heelal te gaan veroveren, dat is onze toekomst Dit is weer typisch mensentaal, zogezegd verstandelijk, maar qua niveau rechtstreeks voorkomend uit het dierenrijk... Ik zie geen enkele vooruitgang in het veroveren van het heelal of van om het even wat... Alles is de Mens gegeven; waarom zouden we dan nog op veroveringstocht moeten uitgaan (de mens met een hoofdletter geschreven en dus niet dat halfslachtig wezen dat we nu zijn). Laatst gewijzigd door marie daenen : 29 oktober 2017 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
niet erg, maar ik zou toch opletten met de christelijke god en liefde op 1 lijn te zetten. de god uit de bijbel, die specifieke definitie terug te vinden in de bijbel, is naar 21e eeuwse normen gewoon een psychopaat en sadist van het ergste soort |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn opvoeding is Christelijk en ik zal dan ook met Christelijke begrippen afkomen uit onbekendheid van begrippen uit andere godsdiensten, die even goed of slecht kunnen zijn. Maar ik maak van die begrippen geen evangelie. God is liefde; iedereen die iets anders zegt weet niet wat hij zegt en dat heeft niets te maken met wat de bijbel wel of niet zegt... En God, onafhankelijk van wat de bijbel zegt, is dan ook geen psychopaat... Men mag iedereen die iets anders vertelt onmiddellijk als ongeloofwaardig aan de kant schuiven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als je er jezus bij haalt dan mag ik aannemen dat de god uit de bijbel jouw god is of heel dicht aanleunt bij jouw godsbeeld. jij mag zeggen dat de christelijke god liefde is maar ik kijk gewoon wat er in de bijbel staat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is de bijbel? Het oude testament, het nieuwe testament??? Het is aan ons om het kaf van het koren te scheiden en eruit te nemen wat inderdaad waarde heeft; de rest mag van mij vergeten worden... Of heb jij het nodig om andere mensen in hokjes op te sluiten? Ik zoek de waarheid, maar ik laat mij niet vastpinnen op het ene of andere geloof... en nog minder op hun dogmen... |
|
![]() |
![]() |