Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 22:51   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
De paus roept voor ononderbroken gebed om priesterschap van pedofilie te bevrijden.
Daar gaan de slachtoffertjes heel blij mee zijn denk ik.
De paus veralgemeent niet. Hij viseert vooral eigen volk. Voor de rest is pedofilie, wel of niet met een geestelijke vader, erg strafbaar.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 03:05   #42
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee, ze maakt me kwaad.

Stelt u zich voor: Op een school zijn er relatief veel leraren die zich vergrijpen aan kinderen. Wat doet de directeur? "'Laten we bidden''.

Verder ben ik van mening dat deze gebedsmarathon geen enkele zin heeft, zowel voor de gelovige als de niet-gelovige. Sterker nog, als gelovige zou ik zwaar beledigd zijn. Bidden is niet bedoeld voor zaken waar je zelf iets aan kunt veranderen. Als ik God zou zijn zou ik geen vinger verroeren bij deze schijnvertoning.

Wat wel zou helpen?
De buitenwereld en de priesters duidelijk maken dat kindermisbruik op geen enkele manier binnen de gelederen wordt geaccepteerd, streng optreden, op het seminarie extra aandacht besteden aan seksuele gevoelens en hoe daarmee om te gaan, extra aandacht besteden aan gedragsregels tussen priesters die alleen met een kind in één ruimte zijn. etc etc.
Als sluitstuk kun je bidden om hulp dat het lukt.
Wat ook zou meer zou helpen dan bidden is het celibaat voor priesters afschaffen. Dat bestaat maar op weinig plaatsen, clubs, en godsdiensten, buiten de RKK.
Welke werkgever durft dat nog eisen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 januari 2008 om 03:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 07:15   #43
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Misschien hebben de daders gebeden dat ze niet worden gevangen.

In ieder geval zullen gebeden niet helpen zelfs wanneer er een god is, omdat indien hij deze pedo-priester wilde stoppen, hij hen zou stoppen, niet wachten op x gebeden before acting.
Oud 11 januari 2008, 08:29   #44
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
In ieder geval zullen gebeden niet helpen zelfs wanneer er een god is, omdat indien hij deze pedo-priester wilde stoppen, hij hen zou stoppen, niet wachten op x gebeden before acting.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Wèdden?
Oud 11 januari 2008, 08:56   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wat ook zou meer zou helpen dan bidden is het celibaat voor priesters afschaffen. Dat bestaat maar op weinig plaatsen, clubs, en godsdiensten, buiten de RKK.
Merkwaardig toch dat heel wat opgespoorde pedofielen uiteindelijk naar buiten toe nette, brave... huisvaders blijken te zijn. Blijkbaar gaat de volgens u onverbrekelijke band tussen pedofilie en celibaat niet echt op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:32   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig toch dat heel wat opgespoorde pedofielen uiteindelijk naar buiten toe nette, brave... huisvaders blijken te zijn. Blijkbaar gaat de volgens u onverbrekelijke band tussen pedofilie en celibaat niet echt op.
Inderdaad. Nu, pedofilie is van alle tijden en van alle standen. Het komt voor bij priesters, bij getrouwde mensen, bij oude mensen, bij jonge mensen. Het is naar onze waarden moreel af te keuren. Dit was het niet altijd het geval in de geschiedenis. Maar wij nemen nu aan dat iemand een bepaalde leeftijd moet hebben om sexueel intiem te zijn met een ander. Onafgezien of het kind daar nu een emotioneel trauma aan overhoudt of niet. Men neemt het zekere voor het onzekere in die dingen. En zo is het goed.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 09:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:37   #47
Anna List
Banneling

Standaard

de RKK maakt toch nog altijd veel en ge-emotioneerde reacties los, merk ik aan dit draadje.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:35   #48
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens. Het celibaat is één van de regels van het priesterschap, die vrijwillig wordt aangegegaan. Het is een interne kwestie binnen de Katholieke kerk. Verder denk ik dat pedofilie en celibaat weinig met elkaar te maken hebben.

En voor de slechte verstaander: Het is in deze draad geenzins mijn bedoeling de Katholieke kerk onder vuur te nemen, of het belang van bidden belachelijk te maken. Verre van. De Katholieke kerk is voor veel mensen een waardevolle instelling waar ze veel aan hebben.

Het beleid ten aanzien van kindermisbruik en de vrijblijvendheid van deze 'bidmarathon' is iets geheel anders.
Elke hulpverlenende instantie, vooral degenen die veel met kinderen omgaan, heeft tegenwoordig richtlijnen over hoe met seksualiteit, seksuele gevoelens en omgang met kinderen om te gaan. Een politieagent mag bijvoorbeeld niet alleen met een verdachte in één kamer, voor leraren gelden weer andere omgangsvormen etc.
Wat er te lang is gebeurd binnen de RK-kerk, maar niet alleen dáár, is dat priesters die zich schuldig maakten aan kindermisbruik de hand boven het hoofd werd gehouden. Dat is een managementprobleem wat niets zegt over de waarde van de Katholieke kerk op zich maar wel zijn weerslag vindt in de beoordeling ervan.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 12:29   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. Nu, pedofilie is van alle tijden en van alle standen. Het komt voor bij priesters, bij getrouwde mensen, bij oude mensen, bij jonge mensen. Het is naar onze waarden moreel af te keuren. Dit was het niet altijd het geval in de geschiedenis. Maar wij nemen nu aan dat iemand een bepaalde leeftijd moet hebben om sexueel intiem te zijn met een ander. Onafgezien of het kind daar nu een emotioneel trauma aan overhoudt of niet. Men neemt het zekere voor het onzekere in die dingen. En zo is het goed.
Inderdaad.
Oud 11 januari 2008, 12:30   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat er te lang is gebeurd binnen de RK-kerk, maar niet alleen dáár, is dat priesters die zich schuldig maakten aan kindermisbruik de hand boven het hoofd werd gehouden.
Ik denk dat dit wel een beetje overdreven is. "De" Kerk is zeker niet met de vinger te wijzen; wel bepaalde lakse bisschoppen die niet of nauwelijks hebben durven optreden (ik denk bijvoorbeeld in de eerste plaats aan kardinaal Danneels die niet bekend staat om zijn krachtdadig optreden tegen allerlei uitspattingen die zich in zijn kerkprovincie voordoen).
Oud 11 januari 2008, 12:41   #51
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Misschien is het gewoon een verdoken oproep voor altaarjongens om te leren langdurig op de knieën zitten?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 12:47   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Misschien is het gewoon een verdoken oproep voor altaarjongens om te leren langdurig op de knieën zitten?
Flauw.
Oud 11 januari 2008, 12:58   #53
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flauw.
Lange tenen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 14:09   #54
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit wel een beetje overdreven is. "De" Kerk is zeker niet met de vinger te wijzen; wel bepaalde lakse bisschoppen die niet of nauwelijks hebben durven optreden (ik denk bijvoorbeeld in de eerste plaats aan kardinaal Danneels die niet bekend staat om zijn krachtdadig optreden tegen allerlei uitspattingen die zich in zijn kerkprovincie voordoen).
Daarom zei ik ook:
Citaat:
Dat is een managementprobleem wat niets zegt over de waarde van de Katholieke kerk op zich maar wel zijn weerslag vindt in de beoordeling ervan.
En laten we eerlijk zijn, het gaat natuurlijk niet alleen over Danneels. De recente ophef is begonnen in de verenigde Staten.
Oud 11 januari 2008, 15:20   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom zei ik ook:

En laten we eerlijk zijn, het gaat natuurlijk niet alleen over Danneels. De recente ophef is begonnen in de verenigde Staten.
Op dit vlak is de kerk zeker met te vinger te wijzen. Kilo's boter heeft ze op haar hoofd in deze kwestie. Te lang, veel te lang (ook Daneels!) wist men over pedofiele priesters. De straf voor deze misstappen was doorgaans dat deze priesters werden 'overgeplaatst' naar een andere school of een andere parochie. Precies of dit iets hielp. Ze begonnen gewoon opnieuw. De kerk heeft lang gedaan of haar neus bloedde. Mensen durfden ook niet altijd klacht indienen tegen een priester, die tot laat in de jaren '60 een aureool van onaantastbaarheid behield.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 15:24.
Oud 11 januari 2008, 18:26   #56
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
We kunnen deze discussie op een heel eenvoudige manier beëindigen. Het enige wat je hoeft te doen is eens uitleggen hoe en op welke manier het al dan niet ononderbroken bidden ten gevolge van de pauselijke oproep een einde gaat maken aan pedofiele praktijken binnen de RKK. Ik wacht wel.
Je vraag toont ten overvloede aan welk zwaar gehandicapte notie van bidden er bij jou leeft. Ik herkén me er niet eens in. Hoe wil je nu dat ik op een - vanuit mijn uitgangspunt - totaal zinloze vraag antwoord?

Al ooit eens nagedacht over de redenen waarom gelovigen zoal bidden? Dat zijn er duizendenéén hoor. Alle begrijp mijnerzijds voor jouw onbegrip als niet-gelovige, daar niet van. Maar projecteer jouw gehandicapte notie van wat gebed inhoudt niet op wat gelovigen daar zoal van vinden.

Ik heb me er allang bij neergelegd dat je dat nooit (helemaal) zal begrijpen...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 18:28   #57
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, ze maakt me kwaad.

Stelt u zich voor: Op een school zijn er relatief veel leraren die zich vergrijpen aan kinderen. Wat doet de directeur? "'Laten we bidden''.

Verder ben ik van mening dat deze gebedsmarathon geen enkele zin heeft, zowel voor de gelovige als de niet-gelovige. Sterker nog, als gelovige zou ik zwaar beledigd zijn. Bidden is niet bedoeld voor zaken waar je zelf iets aan kunt veranderen. Als ik God zou zijn zou ik geen vinger verroeren bij deze schijnvertoning.

Wat wel zou helpen?
De buitenwereld en de priesters duidelijk maken dat kindermisbruik op geen enkele manier binnen de gelederen wordt geaccepteerd, streng optreden, op het seminarie extra aandacht besteden aan seksuele gevoelens en hoe daarmee om te gaan, extra aandacht besteden aan gedragsregels tussen priesters die alleen met een kind in één ruimte zijn. etc etc.
Als sluitstuk kun je bidden om hulp dat het lukt.
Voor jou hetzelfde antwoord als hierboven voor Esperanza. Stel jezelf eens de vraag om welke redenen gelovigen zoal bidden. Al eens geprobeerd?
Oud 11 januari 2008, 18:30   #58
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Sorry, mijn waarde, je kan Danneels misschien van veel betichten, maar allerminst dat hij ooit priesters die zich aan kinderen vergrepen de hand boven het hoofd heeft gehouden.

Dit slechts terzijde.
Oud 11 januari 2008, 18:41   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Sorry, mijn waarde, je kan Danneels misschien van veel betichten, maar allerminst dat hij ooit priesters die zich aan kinderen vergrepen de hand boven het hoofd heeft gehouden.

Dit slechts terzijde.
Danneels heeft lange tijd niet echt opgetreden tegen dit soort priesters. Het probleem met het priesterschap is, dat er zeer weinig gevallen zijn -en ook kunnen zijn- waarin men priesters zonder omwegen 'ontslaat'. Eénmaal gewijd, altijd gewijd. En dan zit men vaak in een straatje zonder eind.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 18:49.
Oud 11 januari 2008, 18:41   #60
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Je vraag toont ten overvloede aan welk zwaar gehandicapte notie van bidden er bij jou leeft. Ik herkén me er niet eens in. Hoe wil je nu dat ik op een - vanuit mijn uitgangspunt - totaal zinloze vraag antwoord?

Al ooit eens nagedacht over de redenen waarom gelovigen zoal bidden? Dat zijn er duizendenéén hoor. Alle begrijp mijnerzijds voor jouw onbegrip als niet-gelovige, daar niet van. Maar projecteer jouw gehandicapte notie van wat gebed inhoudt niet op wat gelovigen daar zoal van vinden.

Ik heb me er allang bij neergelegd dat je dat nooit (helemaal) zal begrijpen...
Als u eens een keer wat minder zelfingenomen zou reageren zou u minder aversie oproepen. Wat dat betreft kunt u een voorbeeld nemen aan Jan van den Berghe.

U doet nu hetzelfde als wat de niet-optredende bisschoppen verweten wordt: Verbloemen en verdoezelen. Beseft u niet dat de kritiek niet gericht is op het 'instituut Katholieke kerk' of op het bidden?
Mensen zijn feilbaar, ook priesters. Erken dat en neem daarop uw maatregelen. Bid dan om wijsheid om de juiste maatregelen te nemen en om kracht om ze te kunnen handhaven.

Er zijn geen 'gebedsmarathons' voor wereldvrede of tegen honger in de wereld. U mag uzelf afvragen waarom niet. Om dezelfde reden zou deze gebedsmarathon niet moeten plaatsvinden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be