![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het feit alleen al dat u hier post bewijst trouwens dat het metafysische, of mogelijk gebrek eraan, u toch bezighoudt. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Onzin, ik hou mij slechts bezig met onozelheden te bevechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Btw, In het oude Romeinse rijk werden de christenen atheïsten genoemd omdat zij niet geloofden in de Romeinse goden. Eigenlijk is elke consistente monotheïstische gelovige een atheïst voor alle godsdiensten behalve de zijne.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 4 februari 2008 om 09:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2008 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() het begraven van de doden, samen met bloemen, kan opgevat worden als een begin van religie
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Atheïsme is natuurlijk geen godsdienst. Maar het is wel een levenswijze die vaak steunt op niet-godsdienstige en persoonlijke geloofsovertuigingen. Zoals bijvoorbeeld: het persoonlijk geloof dat het hiernamaals niet bestaat. Dat het definitief gedaan is na dit aardse leven. Dat is geen religieus of godsdienstig geloof, maar wel een geloof. En het het is een persoonlijk geloof omdat men hier iets aanneemt zonder te kunnen bewijzen dat het waar is wat men aanneemt.
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2008 om 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Dat is toch helemaal niet moeilijk te begrijpen vanuit het oogpunt dat voor vele mensen, mijzelf incluus, het woord gelovige een veel specifiekere semantiek heeft? Als een priester tijdens een eucharistieviering de mensen aanspreekt als "waarde gelovigen" dan heeft dit toch ook een veel diepere betekenis dan "waarde mensen die in iets geloven"?
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of vergis ik me nu?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Elke aanname die niet op onweerlegbaar bewijs stoelt is een vorm van geloof. Aangezien het bestaan van God niet kan worden bewezen, is het geloof in Hem per definitie een geloof. En aangezien Zijn bestaan evenmin kan worden ontkend, is de aanname dat er geen god is... eveneens een geloof. De hele definitie over of atheïsme al dan niet een geloof is, staat of valt met het onderscheid tussen het waarheidsgehalte van de stelling dat God al (of niet) bestaat enerzijds (niet verifieerbaar), en de (beide) stellingen op zich anderzijds. En over dat laatste gaat het hier - de stellingen van beide partijen, gegeven de definitie van wat het begrip "god" zou kunnen inhouden. Die definitie luidt minimalistisch als volgt, en geldt voor beide partijen: een instantie die het menselijke begripsvermogen in één of meerdere opzichten overstijgt. De stellingen luiden zo:
... dat zich van zekerheid onderscheidt. Wie gelooft dat 1+1=2 is een sukkelaar. Dat hoef je niet (meer) te geloven, daarvan mag je immers zeker zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nou, dan heb ik vooral véél geloven:
een geloof in het niet-bestaan van kaboutertjes een geloof in het niet-bestaan van trolletjes een geloof in het niet-bestaan van elfjes een geloof in het niet-bestaan van griekse goden een geloof in het niet-bestaan van egyptische goden een geloof in het niet-bestaan van azteekse goden etc... dat bedoel je toch hé flamenco loco?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2008 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hier gaat het over de definitie van het begrip "god". Wil jij daarover een uitspraak doen, dan dien je eerst een definitie op te stellen - hoe minimalistisch ook. Voldoet mijn hierboven gegeven minimalistische definitie niet? Stel er dan zelf een op. En dan hoor ik die graag van je. Ik dien er wel voor te waarschuwen dat, mocht ik in jouw definitie van het begrip "god" nergens iets van de mijne herkennen, elk gesprek tussen jou en mij bij voorbaat zinloos is. Als jij met "appel" "peer" bedoelt, en ik bedoel eigenlijk "appelsien", dan zijn we geen stap vooruit. Hoe dan ook: het doen van uitspraken over niet gedefinieerde begrippen - zelfs al houdt die uitspraak in dat het begrip niet bestaat - is zinloos. Daar hoef ik toch geen tekeningetje bij te maken?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |