![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Toont America de wereld nu hoe democratie werkt? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 26,19% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 50,00% |
genuanceerder |
![]() ![]() ![]() |
10 | 23,81% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ik al meer serieuze boeken gelezen heb over de VS (politiek, geschiedenis, samenleving, enz.) dan u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Vreemdeling
|
![]() bovendien wordt er meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan de campagnes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 8 februari 2008 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles in onze politiek draait ook om vriendjespolitiek, betaalde madaten, overheidswerken uitbesteden voor het maximum aan kennissen...
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Zelfs al begint u met de schone lei en hervormt u het hele systeem, dan zal het onder druk van individuele- en groepsbelangen, na korte tijd terug evolueren naar de toestand waarin het zich aanvankelijk bevond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat om de omvang en de hoeveelheid, de intensiteit en de gestructureerdheid. Bij een democratie kan een omvangrijke elite gaan genieten van de voordelen, en de buit, die ze tot ver buiten eigen kring kunnen uitspreiden. Het is een olievlek. Bij een zeker niveau van verspreiding valt er door de (vrij grote) minderheden, die niet aan de bak komen, niets meer op een democratische wijze te veranderen. Het cliënteel van de corrupten is te groot geworden. En bovendien is het perfect gelegaliseerd. Hoog autoritaire corruptie zoals dictaturen, maar ook autoritaire democratieën hebben het veel moeilijker om de schijn op te houden. Daar weet iedereen wel van hoe het zit. Die bieden het voordeel van de overduidelijkheid. (cfr Afrika, Rusland, etc) Of mijn stelling van de hoge corrumperbaarheid van de democratie geval per geval klopt? Dat hangt af van de sterkte van de plaatselijke tegenkrachten. In een systeem zoals dat van de VS zijn die tegenkrachten bij voorbaat uitgehold, omdat senatoren en presidenten kunnen gekocht worden... Laatst gewijzigd door eno2 : 8 februari 2008 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() [Dycore
Citaat:
Klopt niet. Er zijn een pak progressieve bekende invloedrijke Amerikanen die een revival willen. Zie AL Gore Zie David C Korten Zie vele anderen plus een groot sociaal middenveld. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 februari 2008 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat is wat democratie in Afghanistan, Iraq, Afrika en alle gekoloniseerde landen doet plus monopolie en rechtsreeks of rechtsreeks hier en daar voor chaos en burgeroorlog zorgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zo werkt het! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben tegen het districtstelsel qua stemmen en tegen een 2 partijenstelsel, dus de VS vind ik niet het toonaangevende land wat democratie betreft. Het Nederlandse systeem is een stuk beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien is de VS geen democratie van een 2 partijenstelsel, alleen zijn er maar 2 partijen die genoeg stemmen halen om te zetelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Die fragmentatie is alleen nog een pro-forma oude reliek van de pionierstijd toen elk district zijn kiesmannen naar Washington stuurde om zogezegd persoonlijk vertegenwoordigd te zijn. Het winner-takes-all syteem per Staat is trouwens niet zo democratisch. Zo kan de popular vote genegeerd worden, zoals bij Bush het geval was tegenover Gore. Laatst gewijzigd door eno2 : 9 februari 2008 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Je bent er vet mee dat het geen tweepartijenstelsel is, als je geen funding en geen media-aandacht kan krijgen voor een derde partij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Obama heeft nog niets ondernomen tegen dit soort endemische corruptie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Schepen
|
![]() Democratie? Aristocratie u mean?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Democratie in de VS? Wat een zoethouder / fabel/ propaganda / zever.
Zeg toch eens de dingen zoals ze echt zijn. Plutocratie is het juiste woord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Da's geen argument.
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Extreem eenzijdige visie die zich concentreert op één negatief aspect.
|
![]() |
![]() |