![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() En die protestantse evangelics hebben weinig te zien met hoe het christelijk geloof in dit van oudsher katholieke Vlaanderen werd gepratikeerd. Ik voel me dus ook niet echt aangesproken, zomin als ik me aangesproken voel door de geloofspraktijk in - zegge - het Noord-Nederlandse Staphorst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik volg u redenering tot op zekere hoogte. Daar hadden we het al over gehad. Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik hoor dat je advocaat bent. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik kan begrijpen dat jij de advocatuur als een roeping beschouwt. Anders was je toch niet aan je rechtenstudie begonnen? Het zou dus wel eens iets méér kunnen zijn dan alleen maar een beroep. En dat geldt voor vele beroepen, het mijne inbegrepen. Zo belangrijk zal jouw hier gemaakte onderscheid tussen "beroep" en "levensovertuiging" dan wel niet zijn, zeker. Met sommige niet-gelovigen spreek ik makkelijker over mijn geloof dan met sommige christenen. Eén van mijn beste vriendinnen, een Française, is absoluut niet gelovig, en zelfs uitgesproken antikerks. Zij is één van de ideaalste klankborden waarop ik mijn eigen geloofsbeleving evalueer. En ze vervult naar eigen zeggen die klankbordfunctie met alle soorten van genoegens. Anders zou ze mijn vriendin niet meer (willen) zijn, denk ik... Dus... hoewel we niet ons geloof delen, delen we wel degelijk een flink stuk van onze levensovertuiging. Wat die precies inhoudt valt buiten het bestek van deze discussie en maakt deel uit van mijn privéleven. Maar het is sterk genoeg om al jarenlang een bijzonder stevige vriendschapsband te onderhouden. Met een creationist zie ik mezelf niet zo snel vriendjes worden: niet omdat hij een onaangenaam karakter zou hebben, maar gewoon omdat hij te weinig met mij gemeen heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee, ik beschouw advocatuur niet als een roeping. Integendeel; verre van. Ik zie het als een leerrijke ervaring. Dit is mijn tweede jaar en mijn intentie is om het niet langer dan vijf jaar te doen. Ik heb andere plannen. Je laatste stukje vind ik iets te relativerend. Mensen kunnen altijd overeenkomsten en verschillen vinden tussen elkaar. Soms meer overeenkomsten dan verschillen. Maar wat is je punt? Ik ben er zeker van dat er ook creationisten rondlopen waar jij of ik wel op vriendschappelijke wijze mee kunnen omgaan. Bwah, ik ben er zeker van dat ik sympathie voor een skinhead kan hebben onder zekere omstandigheden. Als ik dan gesprekken voer met die personen over hun ideologie of levensovertuiging, zou ik ook wel eens durven verwijzen naar hun 'collega's'. Je mag er ook op rekenen dat er extreme verschillen bestaan tussen ons. Zo goed ken je me nog niet. Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() 'k Durf niets uit te sluiten... |
|
![]() |
![]() |