Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2008, 15:47   #41
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Jack Thompson die heeft weinig te zien met ons rechtsysteem en onze balie. Daar voel ik me dus helemaal niet aangesproken.
En die protestantse evangelics hebben weinig te zien met hoe het christelijk geloof in dit van oudsher katholieke Vlaanderen werd gepratikeerd. Ik voel me dus ook niet echt aangesproken, zomin als ik me aangesproken voel door de geloofspraktijk in - zegge - het Noord-Nederlandse Staphorst.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 16:36   #42
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
En die protestantse evangelics hebben weinig te zien met hoe het christelijk geloof in dit van oudsher katholieke Vlaanderen werd gepratikeerd. Ik voel me dus ook niet echt aangesproken, zomin als ik me aangesproken voel door de geloofspraktijk in - zegge - het Noord-Nederlandse Staphorst.
Bij u gaat het om dezelfde bijbel, bij mij gaat het niet om dezelfde codex. Er is overigens een groot verschil tussen beroep en levensovertuiging of geloof. De vergelijking gaat niet echt op.

Maar goed, ik volg u redenering tot op zekere hoogte. Daar hadden we het al over gehad.

Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 16:38.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 17:57   #43
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Bij u gaat het om dezelfde bijbel, bij mij gaat het niet om dezelfde codex. Er is overigens een groot verschil tussen beroep en levensovertuiging of geloof. De vergelijking gaat niet echt op.

Maar goed, ik volg u redenering tot op zekere hoogte. Daar hadden we het al over gehad.
Het mag dan om dezelfde Bijbel gaan, het gaat geenszins om dezelfde bijbelinterpretatie. En ook niet om dezelfde levensovertuiging.

Ik hoor dat je advocaat bent. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik kan begrijpen dat jij de advocatuur als een roeping beschouwt. Anders was je toch niet aan je rechtenstudie begonnen? Het zou dus wel eens iets méér kunnen zijn dan alleen maar een beroep. En dat geldt voor vele beroepen, het mijne inbegrepen. Zo belangrijk zal jouw hier gemaakte onderscheid tussen "beroep" en "levensovertuiging" dan wel niet zijn, zeker.

Met sommige niet-gelovigen spreek ik makkelijker over mijn geloof dan met sommige christenen. Eén van mijn beste vriendinnen, een Française, is absoluut niet gelovig, en zelfs uitgesproken antikerks. Zij is één van de ideaalste klankborden waarop ik mijn eigen geloofsbeleving evalueer. En ze vervult naar eigen zeggen die klankbordfunctie met alle soorten van genoegens. Anders zou ze mijn vriendin niet meer (willen) zijn, denk ik...

Dus... hoewel we niet ons geloof delen, delen we wel degelijk een flink stuk van onze levensovertuiging. Wat die precies inhoudt valt buiten het bestek van deze discussie en maakt deel uit van mijn privéleven. Maar het is sterk genoeg om al jarenlang een bijzonder stevige vriendschapsband te onderhouden. Met een creationist zie ik mezelf niet zo snel vriendjes worden: niet omdat hij een onaangenaam karakter zou hebben, maar gewoon omdat hij te weinig met mij gemeen heeft.
Oud 16 februari 2008, 18:34   #44
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het mag dan om dezelfde Bijbel gaan, het gaat geenszins om dezelfde bijbelinterpretatie. En ook niet om dezelfde levensovertuiging.

Ik hoor dat je advocaat bent. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik kan begrijpen dat jij de advocatuur als een roeping beschouwt. Anders was je toch niet aan je rechtenstudie begonnen? Het zou dus wel eens iets méér kunnen zijn dan alleen maar een beroep. En dat geldt voor vele beroepen, het mijne inbegrepen. Zo belangrijk zal jouw hier gemaakte onderscheid tussen "beroep" en "levensovertuiging" dan wel niet zijn, zeker.

Met sommige niet-gelovigen spreek ik makkelijker over mijn geloof dan met sommige christenen. Eén van mijn beste vriendinnen, een Française, is absoluut niet gelovig, en zelfs uitgesproken antikerks. Zij is één van de ideaalste klankborden waarop ik mijn eigen geloofsbeleving evalueer. En ze vervult naar eigen zeggen die klankbordfunctie met alle soorten van genoegens. Anders zou ze mijn vriendin niet meer (willen) zijn, denk ik...

Dus... hoewel we niet ons geloof delen, delen we wel degelijk een flink stuk van onze levensovertuiging. Wat die precies inhoudt valt buiten het bestek van deze discussie en maakt deel uit van mijn privéleven. Maar het is sterk genoeg om al jarenlang een bijzonder stevige vriendschapsband te onderhouden. Met een creationist zie ik mezelf niet zo snel vriendjes worden: niet omdat hij een onaangenaam karakter zou hebben, maar gewoon omdat hij te weinig met mij gemeen heeft.
Zoals ik al zei: de vergelijking gaat niet op. Je zegt dat je een andere interpretatie aanhangt. Daar kan je bv al niet vergelijken met de rechten. Dat kan dan wel op verschillende wijzes geïnterpreteerd worden, maar éénmaal de rechter beslist, dient men zich aan die interpretatie te houden: precedent.

Nee, ik beschouw advocatuur niet als een roeping. Integendeel; verre van. Ik zie het als een leerrijke ervaring. Dit is mijn tweede jaar en mijn intentie is om het niet langer dan vijf jaar te doen. Ik heb andere plannen.

Je laatste stukje vind ik iets te relativerend. Mensen kunnen altijd overeenkomsten en verschillen vinden tussen elkaar. Soms meer overeenkomsten dan verschillen. Maar wat is je punt? Ik ben er zeker van dat er ook creationisten rondlopen waar jij of ik wel op vriendschappelijke wijze mee kunnen omgaan. Bwah, ik ben er zeker van dat ik sympathie voor een skinhead kan hebben onder zekere omstandigheden. Als ik dan gesprekken voer met die personen over hun ideologie of levensovertuiging, zou ik ook wel eens durven verwijzen naar hun 'collega's'.

Je mag er ook op rekenen dat er extreme verschillen bestaan tussen ons. Zo goed ken je me nog niet.

Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 18:34.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 18:56   #45
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Je mag er ook op rekenen dat er extreme verschillen bestaan tussen ons. Zo goed ken je me nog niet.
Hoe weet jij of er al dan niet (extreme) verschillen tussen ons bestaan? Jij kent mij evenmin. Het zou wel eens kunnen dat we meer met mekaar gemeen hebben dan jou en mij lief is...

'k Durf niets uit te sluiten...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be