![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 1. Een discussie over "God" heeft in wezen geen invloed op onze mogelijkheden om een leefbaardere wereld voor de mens, onze nakomelingen te scheppen. Het is niet de verwachting op een afterlife dat van hen goede mensen maakt, maar wel de manier waarop zijn hier en nu in dit leven ageren, hun moraliteit onafgezien van de aanbidding van een godheid.
2. Ik ben altijd bereid om mijn geloofsovertuigingen in de weegschaal te leggen ik stel mij kwetsbaar ie. overtuigbaar op. Ik moet nog altijd een lid van een of andere godsdienst tegen komen die zijn aangehorigheid in zijn godsdienst op het spel wil zetten. die mensen vertrekken altijd van hun grote gelijk waarvan niet afgeweeken kan worden.
![]() |
#42 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beste roger verhiest
Wat is moraliteit? kun je dat atheistisch materialistisch definieren ? Eerlijk gezegd, ik vind dat een materialist of atheist niet over "moraliteit" mag spreken. Er is geen moraliteit als je denkt alles is materie,.. waarom zou kip slachten en eten moreel zijn? want die wilt ook leven !!!
Laatst gewijzigd door Averroes : 18 april 2008 om 15:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Twijfel weten te plaatsen, dat is allemaal vrij vaag. Hoe moet je nu concreet omgaan met de mogelijkheid dat er geen bal van waar is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of zie je het meer als een flipperkast die op 'tilt' staat? Laatst gewijzigd door cor : 18 april 2008 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een kind, door zijn ouders graag gezien, dat zijn ouders (zonder het te beseffen) weet te bezielen met pure liefde, is het risico waard geloofd te worden. De overgrote meerderheid van de ouders kunnen haast niet anders - gelukkig maar, zou ik zeggen. Als dat kind spijts alle liefde en goede zorgen tóch in zijn ongeluk loopt, dan troosten de ouders zich toch met de gedachte dat het niet aan hun gebrek aan liefde, aandacht en geborgenheid gelegen heeft. Een partner, die je graag ziet, die jou (onbewust) bezielt met liefde jegens hem/haar, is het risico waard geloofd te worden. Als de relatie dan toch stukloopt, troost je jezelf met de gedachte dat je toch mooie momenten samen hebt mogen delen. Als wij onze twijfels niet vermogen te plaatsen, dan zijn we niet in staat om onze kinderen graag te zien, of onze partner, of alle andere mensen die ons na aan het hart liggen. Op dezelfde wijze plaats ik de twijfel jegens God: niet wéten, wél geloven dat Hij er is. En dat Hij (o.a.) symbool staat voor alle blijken van liefde, genegenheid en vriendschap tussen mijn dierbaren en mezelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Iemand die zelf nadenkt, en niet anderen laat beslissen wat goed en fout is kan onmogelijk in god(en) geloven. Beloningen en straffen beloven, zijn zielige manieren om de kudde in het gareel te laten lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Averroes
Het is juist dat er een verband is tussen geloven en weten, maar het is zeker niet hetzelfde. Het verband zit 'm in de reactie. Je gaan namelijk exact op dezelfde manier reageren, op iets wat je gelooft, dan wel wat je zou weten. Stel dat ik je zeg: "Je wagen staat in brand". Dan ga je -als je me gelooft- exact op de dezelfde wijze reageren, als wanneer je het zeker zou weten door het bijvoorbeeld zelf vast te stellen. Je kunt me ook niet geloven. Dan brandt je wagen volledig uit, of ik nam je in het ootje en ik loog over je wagen. Je kunt ook twijfelen. Dan ga je eerst controleren of je wagen daadwerkelijk in brand staat. Alvorens te reageren. Wat betreft het geloof in God. Het is goed dat we niet kunnen weten of God bestaat. We kunnen het wel geloven, en dan reageren we precies alsof we het zouden weten. Maar we kunnen het niet weten. Want rationele kennis, zou ons mensen kunnen dwingen om in God te geloven. Bijvoorbeeld uit angst om naar de hel te gaan, of om iets van God te verkrijgen... Neen. Wie tot God komt moet geloven dat Hij is omdat Hij wil dat we uit liefde tot Hem komen. Hij heeft ons immers eerst liefgehad. Ons bestaan bewijst dat. Want liefde is de enige gerechtvaardigde motivatie, van al ons handelen. Ook geloven, in de betekenis van het religieus zijn, moet je kunnen uit liefde doen. Het moet een keuze zijn die je maakt. Een wilsbesluit die je neemt. Weten is wat anders. Dat overvalt je en zet je voor voldongen feiten die je persoonlijke vrijheid beïnvloeden. Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Er is niets tegen geloven in iets (god, ufo's, sinterklaas,...), en de manier waarop jij dit wenst te doen is bewonderswaardig. Jij gelooft blijkbaar in een liefdevolle god, jammer dat andere mede-gelovigen menen (of opgedragen worden om) te moeten moorden om in hun versie van de hemel te kunnen komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Hoe kan je weten of zelfs maar geloven in een god, als je niet eens weet waar die god vandaan zou zijn gekomen, wat de betekenis is van die god??? Infinite zoals jij god beschrijft... zonder begin of einde, fijn en wie is er dan over god begonnen, wie was de eerste mens die god heeft aangesproken en wie was de eerste mens die deze overgedragen woorden letterlijk (of wie weet, beetje aangepast) heeft neergeschreven??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Eigenlijk verwoordt je het zelf in je voorbeelden. Een kind slaagt erin zijn ouders te bezielen, een partner kan jou bezielen, gewoon door het pure dat ze op dat ogenblik uiten. Maar van jezelf geloof je het niet; dan moet het een god zijn. Ik zou zeggen, niet twijfelen maar gelóven in jezelf. En als je dat absoluut god wilt noemen, nog niet zo erg natuurlijk. Maar een obscuur machtsinstituut als de kerk erbijsleuren, da's er toch ver over. Opgepast Flamenco: ik ben u aan het BEKEREN. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar daarover gaat het me niet zozeer: het gaat me heel concreet om volgende passage uit die catechismus:
Met alle respect overigens voor jouw visie als niet-gelovige, komt het me voor dat het wonder van de mens vanuit een gelovige invalshoek juist des te sterker uit de verf komt. God staat niet tegenover de mens, zoals nogal wat niet-gelovigen ten onrechte denken. Hij is op alle plaatsen, ook in de mens, Hij maakt er deel van uit (en is daarenboven nog veel méér dan dat). In de Bijbel (meer bepaald Jesaja 7,14) is er trouwens expliciet sprake van de Immanuël, de God-mét-ons. Citaat:
Citaat:
Jouw soms spottende opmerkingen aangaande EFL's (vermeende) superioriteitsgevoel doen me er alleszins niet aan twijfelen dat zelfs jij je realiseert dat EFL wel dégelijk in zichzelf gelooft. Ontneem me dus niet mijn laatste greintjes twijfel, of ik word helemáál onuitstaanbaar. ![]() Citaat:
In den beginne geschiedde die gemeenschapsvorming in alle klandestiniteit, nadien als instituut. In zekere zin is die status als instituut een regelrechte ramp geweest. Maar zo is de geschiedenis nu eenmaal, en met te mopperen draai je de klok niet terug. En met hedendaagse gelovigen de verantwoordelijkheid voor de fouten van het verleden toe te schuiven bega je niets meer en niets minder dan onrecht. De enige twee mogelijkheden die ons resten zijn:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik meen dat je dat superioriteitsgevoelzelf toegegeven hebt indertijd in de draad over astrologie. Je zegt ten andere zelf regelmatig dat je niet slaagt in nederigheid. Citaat:
Citaat:
Maar ik had het niet over een geloofsgemeenschap, maar over het machtsinstituut kerk met al zijn misdaden. Citaat:
En het meervoud van 'emmer' is 'emmeren'? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Door een hindoe of een yogi wordt 'Brahman' beschouwd als de verwekker en instandhouder van de totaliteit het leven en 'Atman' is de kern van zijn menselijke natuur, zijn levensbeginsel, van waaruit hij groeit, denkt en handelt. De zelf-ervaring van het intellect naar dit beginsel toe (het hart), is dan ook de enige weg, om als een geldig antwoord te dienen voor het raadsel van de mens, Tad Tvam Asi. EFL zit er dus niet zo ver naast. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad ook een (de?) weg om vanuit het intellect het leven te benaderen, m.i. in tegenstelling tot bijvoorbeeld het boeddhisme dat de weg vanuit de ervaring, het hart aanbiedt. Ik zei EFL dus ook dat ik zijn oorspronkelijke post zeker niet in twijfel trek ("een god die ik me zeer nabij voel"). Alleen vroeg ik me af (nogmaals) waarom hij daar zijn god bij wil sleuren. Dat ze dat duizenden jaren geleden deden kan ik aannemen, het christendom nogal letterlijk, het hindoeïsme meer als naamgeving van een principe, en daardoor momenteel aanvaardbaarder. Maar als het alleen gaat over een naamgeving (wat ik denk dat niet het standpunt is van EFL; dan zou hij het instituut kerk er niet bijhalen), dan is 'god' als naam tegenwoordig wel heel beladen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de institutionalisatie van God heeft te maken met angst en macht denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
'k Heb daarmee best vrede. Er zijn ergere ondeugden dan onbescheidenheid. Hoewel ik ermee worstel, behoort het niet echt tot mijn prioriteiten. Zinnens om daarover verantwoording af te leggen aan wie dan ook - behalve mijn Laatste Rechter - ben ik dan ook niet. Trouwens, met nederigheid kom je op een discussieforum niet ver. Evengoed als ik laat ook jij je niet onbetuigd in je bijdrage aan dit forum over geloof en levensbeschouwing. Dat ik jou niet beticht van superioriteitsgevoelens heeft vooral te maken met mijn eigen worsteling ermee, omdat ik mezelf er in herken. Waarom zou ik dan anderen betichten? Citaat:
Citaat:
Knowhow die de Kerk momenteel zéér slecht verkoopt... al hoop ik op beterschap, en zié ik die beterschap met eigen ogen geleidelijk groeien. Geleidelijk, want er zal heel veel geduld nodig zijn om datgene wat zo'n 1500 jaar geleden begon - de Kerk als instituut - rechtgezet te krijgen. Gewis dat ik dit niet meer zal meemaken. Maar mijn bescheiden (of onbescheiden?) bijdrage zal hoedanook het eindresultaat mee bepalen. En wel omdat er velen zijn die er zo over denken. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit besef lééft: daarmee stel ik absoluut niet dat katholieken heimwee hebben naar vervlogen tijden van het koekelbergkatholicisme. Hoe zouden hedendaagse gelovigen van mijn generatie en jonger immers heimwee kunnen koesteren naar iets dat ook zij niet meer gekend hebben? Wat stel ik dan wel? Dat katholieken, zeker in onze contreien, een terugkeer ervaren naar de tijd van voor Constantijn, de Oerkerk die nog géén instituut was, maar een gemeenschap. Het is dan ook een uitdaging om de Kerk opnieuw te doen evolueren van instituut naar gemeenschap, zoals de Oerkerk dat was: een herbronning dus. Onmogelijk? Dat denken velen. Daarom hebben ze de Kerk ook de rug toegekeerd. En eerlijk gezegd vind ook ik dat de Kerk dit streven niet goed genoeg verkoopt. Dat wil nog niet zeggen dat dit streven geen prioriteit geniet, integendeel zelfs: zeker de postconciliaire Kerk leeft al een heel stuk minder sterk dan de preconciliaire als instituut, en meer als (wereldwijde) geloofsgemeenschap. Haar impact op de samenleving is stevig getaand: waar de preconciliaire Kerk een daadwerkelijk politieke macht vormde, vormt de postconciliaire Kerk steeds meer een morele macht. En eigenlijk is die evolutie reeds in de 19e eeuw begonnen met de ontmanteling van de Kerkelijke Staten. Pius IX sloot zich wrokkig op in de luttele restanten ervan - het latere Vaticaanstad - om nooit nog één voet er buiten te zetten. Zijn macht als wereldse heerser werd daarmee afdoende gefnuikt. In de loop van de eeuw daarna - met als hoogtepunt Vaticanum II - zal die wereldse macht ook buiten het Vaticaan geleidelijk teruglopen en vervangen worden door een morele macht. Die evolutie is echter nog niet helemaal afgelopen, maar me dunkt loopt het zeker niet de verkeerde kant uit. Alleszins voldoende voor me om te geloven dat ook het instituut Kerk op termijn in de eerste plaats opnieuw tot een geloofsgemeenschap zal evolueren, waarin er voor angst- of machtsoverwegingen geen plaat is, zelfs niet jegens buitenstaanders. Of ikzelf de voleinding van die evolutie nog mag meemaken is in mijn ogen zelfs van triviaal belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 april 2008 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |