Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 21:25   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
The people who are today called Flemish, that is to say the Dutch-speakers of Belgium, are not the same group as the historical Flemish, who were a regional Dutch group positioned in the North-West France, West of modern Belgium, and the Dutch region of Zeelandic Flanders. This area was politically dominant and the most culturaly advanced during the Dutch Middle Ages. This latter group was undeniably a part of the Dutch ethnicity, though linguistically and religiously part of the Southern Dutch (below the Rhine river) subgrouping.

The people incorporated into the modern concept of Flemings, only partly descend from this group. Instead they are essentially descendants of the Southern Dutch. Though it should be noted that through the Belgian Revolution the Southern Dutch-grouping was effectively split, and as a result 3.5 million Dutchmen living in the Netherlands also have this Southern background, with effect forming an inter-cultural bridge between Dutch and the Flemings.

The Flemish people are generally not regarded as identical nowadays, and most Dutch people see them as a separate group. At the same time however, the Dutch and Flemish see themselves as the most similar people,[82] and some institutions see "Fleming" as an alternative term for "Dutch".

bron: wikipedia

M.a.w., als Vlamingen volgens u genetisch geen Nederlanders zijn, dan zijn Brabanders, Limburgers en Zeeuwen dat volgens u ook niet.

Ja, ik ken dat Antwerps wel en die andere dialecten. Ik geloof echter niet dat je daar het label ''Vlaams'' op kunt plakken. Een Limburger en een West-Vlaming spreken volgens mij nog altijd AN (weliswaar met zacht 'g'-tje en een Engelse ''w'', maar dat is een kenmerk voor alle Zuid-Nederlandse en Vlaamse gebieden) om elkaar te verstaan. Tenminste, op de VRT zie ik héél vaak ondertitelde programma's, in het Nederlands!

Dus voordat we beginnen met de discussie dat Vlaams niet Nederlands is, moeten we eerst de discussie voeren of die dialecten waar ondertitels voor nodig zijn, wel Vlaams zijn.

Dat geldt voor alle staten. Noot: Vlamingen, zoals we die nu noemen, bestaan pas sinds het ontstaan van België. Vlaanderen is 1/2 van Limburg, Brabant en Vlaanderen. Het moederschip ligt ten noorden van België.
Vlamingen en Nederlanders 'genetisch' één volk? In Antwerpen zouden ze zeggen: u bent nu aan het 'zwanzen'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 05:40   #42
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Dat ligt eraan welke definitie van volk je hanteert:
-Genetisch: Nederland en Vlaanderen behoren tot dezelfde West-Germaanse stam
Reken daar dan maar een grrot deel van Wallonië bij, een deel van Frankrijk, een deel van Duitsland, een deel van Luxemburg. Omgekeerd moet je een deel van Vlaanderen afstaan aan Frankrijk, ...
Genetische bepaling van volkeren doet me denken aan de jaren 40

Citaat:
-Taalkundig: Hetzelfde m.u.v. regionale kenmerken, zoals men die ook in Nederland heeft
Het West - Vlaams en Oost - Vlaams telt heel wat verbasteringen van het Frans.
Oostenrijk, Duitsland, een deel van Luxemburg en een deel van Zwitserland zijn dus gesplitste volkeren die dringend moeten fuseren.

Citaat:
-Samenleving: Nederlanders en Vlamingen zijn lange tijd gescheiden geweest, en hebben daardoor andere gebruiken ontwikkeld (zoals keuken, omgang, enz.). Nederland en Vlaanderen lijken echter door het wegvallen van grenzen, de eenwording van Europa, en grotere grensoverschrijdende samenwerking minder verschillend te worden.
Vlaanderen en Nederland minder verschillend!? Als ik een Limburger vertel dat een bergrafenis wordt afgerond met een driegangen-menu dan kijken ze alsof ik van een andere planeet kom.

Al dat volkerengedoe is larie. Wat is het verschil tussen een "Waal" en een "Vlaming" die om 5u moeten op staan om te gaan werken en wat zijn de gelijkenissen tussen een Vlaamse OCMW steuntrekker en de CEO van Omega Pharma?
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 05:58   #43
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen, zoals we die nu noemen, bestaan pas sinds het ontstaan van België.
Neen hoor, minstens sinds de Oostenrijkse tijd werd de term Vlaams gebruikt als verzamelnaam op de dietstaligen vd Zuidelijke Nederlanden.
Ook tijdens het Verenigd Koninkrijk werd die term gebruikt om het Nederlands in de Zuidelijke provincies aan te duiden.
Oud 28 mei 2008, 11:36   #44
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3454009]
Citaat:
Dat ligt eraan welke definitie van volk je hanteert:

-
Er was geen 'Germaanse stam'. Er waren 'Germaanse stammen'. Er waren blonde Germanen en minder blonde Germanen en zwartharige Germanen'

Hierover zijn de meningen verdeeld. Volgens sommige taalkundigen moet men het Vlaams en het Nederlands beschouwen als aparte talen, net zoals het Limburgs een aparte taal zou zijn.

Nederlanders en Vlamingen zijn meer gescheiden geweest in de geschiedenis dan dat ze samen waren. Men kan zeker niet spreken over 'één volk'. Dat zijn hersenspinsels van romantici.
1) Heb je daar bronnen voor?
2) Er bestaat geen Vlaamse standaardtaal, omdat HETVlaams niet bestaat en gewoon Nederlands is. In Vlaanderen worden er net als in Nederland Brabantse, Limburgse en Oost-Vlaamse dialecten gesproken. Verkavelingsvlaams is ook gewoon een tussenvorm van dialect en standaardtaal. Mensen die beweren dat Vlaams en Nederlands niet hetzelfde zijn kennen het verschil tussen dialect, regiolect en standaardtaal niet. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat er taalkundigen zijn die jouw zin bevestigen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 11:49   #45
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Reken daar dan maar een grrot deel van Wallonië bij, een deel van Frankrijk, een deel van Duitsland, een deel van Luxemburg. Omgekeerd moet je een deel van Vlaanderen afstaan aan Frankrijk, ...

Oostenrijk, Duitsland, een deel van Luxemburg en een deel van Zwitserland zijn dus gesplitste volkeren die dringend moeten fuseren.

Vlaanderen en Nederland minder verschillend!? Als ik een Limburger vertel dat een bergrafenis wordt afgerond met een driegangen-menu dan kijken ze alsof ik van een andere planeet kom.

Al dat volkerengedoe is larie. Wat is het verschil tussen een "Waal" en een "Vlaming" die om 5u moeten op staan om te gaan werken en wat zijn de gelijkenissen tussen een Vlaamse OCMW steuntrekker en de CEO van Omega Pharma?
1) Enkel de mensen in Zuid-Vlaanderen en verfranste Vlamingen komen genetisch met ons overeen.
2) Ja en? In het algemeen Nederlands zijn er ook Franse woorden. Oostenrijkers zijn etnische Duitsers, maar die gedachte is volledig verpest door een idioot genaamd Adolf hitler.
Oud 28 mei 2008, 11:49   #46
system
Banneling

Standaard

[quote=LiberaalNL;3455363]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
1) Heb je daar bronnen voor?
2) Er bestaat geen Vlaamse standaardtaal, omdat HETVlaams niet bestaat en gewoon Nederlands is. In Vlaanderen worden er net als in Nederland Brabantse, Limburgse en Oost-Vlaamse dialecten gesproken. Verkavelingsvlaams is ook gewoon een tussenvorm van dialect en standaardtaal. Mensen die beweren dat Vlaams en Nederlands niet hetzelfde zijn kennen het verschil tussen dialect, regiolect en standaardtaal niet. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat er taalkundigen zijn die jouw zin bevestigen.
1)Neen, ik haal hier de Wikipedia aan en die zegt:

Citaat:
Traditioneel wordt het Vlaams (in deze betekenis) als een dialect of regiolect gezien, niet als een aparte taal. Toch zijn niet alle taalkundigen het daarmee eens. Sommige taalkundigen leggen de lat lager, en beschouwen het Vlaams, net als het Limburgs, als een aparte taal[1]. Zo heeft de taal Vlaams een ISO 639-3 code toegewezen gekregen: vls.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 11:50.
Oud 28 mei 2008, 11:57   #47
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3455390]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht

Als het Limburgs en Vlaams apparte talen zijn dan is Brabants dat ook.
Waarom zijn die regio's dan niet onafhankelijk en verdeeld over twee staten?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 11:57   #48
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;3455390]
Citaat:

Wikipedia is een slechte bron en die taalkundige zijn, zoals onze Princes Maxima zou zeggen, een beetje dom, omdat HET Vlaams ueberhaupt niet bestaat.
Oud 28 mei 2008, 12:31   #49
system
Banneling

Standaard

[quote=LiberaalNL;3455406]
Citaat:
Wikipedia is een slechte bron en die taalkundige zijn, zoals onze Princes Maxima zou zeggen, een beetje dom, omdat HET Vlaams ueberhaupt niet bestaat.
Wikipedia kan een slechte bron zijn inderdaad, maar hoeft dat niet te zijn. Er is veel waardevolle informatie te vinden op Wikipedia, maar niet alles is waardevol. U zou in deze toch wat moeten leren nuanceren.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 12:33.
Oud 28 mei 2008, 12:48   #50
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wikipedia is kwalitatief een goede bron omdat ze samengesteld wordt uit vele andere bronnen en dus feiten kan controleren en een consensus kan zoeken. HET Vlaams bestaat niet, maar elke taal is om te beginnen een verzameling dialecten. Het Nederlands is ook niet het ABN, het ABN is een vorm van het Nederlands, in de eerste plaats gestoeld op de verschillende dialecten. Een taal is verder een dialect met een leger, als Vlaanderen graag een eigen taal wil hebben dan mogen ze hun verzameling dialecten best Vlaams noemen. Sommige Vlaamse dialecten zitten veel dichter bij sommige Nederlandse dialecten dan beiden bij hun standaardtaal/gemiddelde van dialecten/wat voor maatstaf je dan ook als middelpunt wil nemen, maar ja, je moet ergens de grens trekken. En als je ook een standaardvariant van de taal Vlaams zou willen hebben dan gebruik je het verkavelingsvlaams, daar kan je best een standaardtaal uit brouwen. Ik zie zelf niet zo het nut van de hele operatie, maar van mij mag je het een aparte taal noemen. Dan moeten we wel op zoek naar een nieuwe naam voor de Nederlandse taalunie.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 28 mei 2008 om 12:48.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 16:45   #51
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

En wij steunen onze prinses Maxima daar natuurlijk helemaal in als zij dat zegt
LANG LEVE MAXIMA!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 17:59   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
België ligt midden op een Germaans-Romaanse scheidingslijn. Het is geen verbazing dat dit bijzonder veel frictie oplevert. Of zijn we Elzas-Lotharingen ook vergeten?
Citaat:
Van mij hoeft dat niet, hoor.
Citaat:
Een Belgisch-Limburger of een Nederlands-Limburger? Volgens System maakt dat geen verschil uit. Limburgers zijn volgens hem ook geen echte Nederlanders.
Citaat:
Dit voorbeeld kan je makkelijk doortrekken naar heel Europa. U vertrekt vanuit de veronderstelling dat Walen en Vlamingen zeer gelijkend zijn. Ze hebben misschien dezelfde mentaliteit (omdat ze eeuwenlang door hetzelfde regime werden geregeerd), maar dat is dan ook alles. Walen en Vlamingen delen zeer weinig. Sterker nog, het blijkt uit de praktijk dat hoe meer de centralisatie in België krimpt, hoe meer de verschillen in gemeenschappen toenemen! Het enige wat België bij elkaar houdt is dus België zelf als staat, en niet het zogenaamde Belgische volk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 17:59   #53
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Neen hoor, minstens sinds de Oostenrijkse tijd werd de term Vlaams gebruikt als verzamelnaam op de dietstaligen vd Zuidelijke Nederlanden.
Ook tijdens het Verenigd Koninkrijk werd die term gebruikt om het Nederlands in de Zuidelijke provincies aan te duiden.
Ik geloof dat de naam Vlaams ook wel eens geslagen heeft als pars pro toto voor álle Nederlanden.
Oud 28 mei 2008, 18:01   #54
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen en Nederlanders 'genetisch' één volk? In Antwerpen zouden ze zeggen: u bent nu aan het 'zwanzen'.
In Saoudi-Arabië word je opgehangen als je voorstander bent van de internationale mensenrechten. Moet ik me daar iets van aantrekken?
Oud 28 mei 2008, 18:03   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In Saoudi-Arabië word je opgehangen als je voorstander bent van de internationale mensenrechten. Moet ik me daar iets van aantrekken?
Neen, absoluut niet.
Oud 28 mei 2008, 18:44   #56
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 18:47.
Oud 30 mei 2008, 15:30   #57
Katoenveld
Banneling

Standaard

Wilders ontvangt orders van de Israëlische ambassade waar hij geregeld wordt opgemerkt.
Dat haakneuzenvrindje is hoogst onbetrouwbaar.
Katoenveld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 16:39   #58
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Katoenveld Bekijk bericht
Wilders ontvangt orders van de Israëlische ambassade waar hij geregeld wordt opgemerkt.
Anti-semieten zijn dat wel, zeker?
Oud 30 mei 2008, 16:45   #59
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Katoenveld Bekijk bericht
Ook hallo, Adolf.
Oud 30 mei 2008, 17:18   #60
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Gelijkenis Belgen met Bonobo-mensapen

Citaat:
1) Enkel de mensen in Zuid-Vlaanderen en verfranste Vlamingen komen genetisch met ons overeen.
2) Ja en? In het algemeen Nederlands zijn er ook Franse woorden. Oostenrijkers zijn etnische Duitsers, maar die gedachte is volledig verpest door een idioot genaamd Adolf hitler.
Uitgebreid DNA-onderzoek heeft aangetoond dat Belgen een 98,19% genetische gelijkenis hebben met Bonobo-mensapen uit belgisch Kongo.

Ter info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonobo :
Citaat:
De bonobo is een evolutionaire aftakking van een gemeenschappelijke voorouder van de chimpansee die op haar beurt was afgetakt van een gemeenschappelijke voorouder met de mens.
Er was een nieuwe soort ontstaan, meer gebaseerd op ‘sociaal met elkaar bezig zijn’ dan de voorouders deden.
Dat de bonobo een afzonderlijke soort vormt, werd pas in het begin van de twintigste eeuw vermoed. De Nederlandse etholoog Anton Portielje was het opgevallen
Andere wetenschappers hadden vergelijkbare ideeën. In 1929 werd de bonobo als afzonderlijke soort erkend. Hij werd toen beschreven door de Duitse anatoom Ernst Schwarz.
Het heeft tot de jaren zeventig geduurd voor het gedrag van bonobo's in de natuur werd bestudeerd. Na de onafhankelijkheid van België was Congo politiek erg onrustig, wat het tot een weinig geliefd onderzoeksgebied maakte. Bovendien realiseerde men zich pas dat het gedrag van bonobo's en chimpansees sterk verschilde toen de eerste onderzoeksresultaten binnenkwamen. Tegenwoordig worden bonobo's op een aantal plaatsen in Congo langdurig geobserveerd.
Bonobo's zijn zeer intelligent, wellicht de meest intelligente soort na de mens. In gevangenschap hebben ze grote vermogens tot het gebruik van werktuigen en het leren van taal. Ook geven bonobo's er in gevangenschap blijk van zich in de positie van een ander te verplaatsen.

Bronnen, noten en/of referenties: Frans de Waal, Frans Lanting
De onderzoeken naar de genetische overeenkomst tussen Belgen en Hollanders lopen nog.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be