![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
|
![]() bullshit. De eerste maanden zijn baby's niet "slecht". Het begint pas wanneer ze op ontdekkingstocht gaan, zichzelf en de wereld leren kennen, dat er grenzen worden getrokken, door de ouders. Slecht gedrag is dan ook slecht aangeleerd gedrag en dus terug te brengen tot de ouders.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
2. Altruïsme is nadelig voor het individu, en dus voor het dna van dat individu. En toch is dat er ook niet uit gefilterd.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vertrek gewoon vanuit een andere invalshoek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan moet je juist kijken naar dat wat zich altijd manifesteert. Dat is oorlog, strijd, liefde, groei, samenlevingen (en daardoor uitsluitingen). Als een mens slecht zou zijn, zou op lange termijn ontwikkeling en groei niet mogelijk zijn geweest. Citaat:
Met welke bril kijk jij naar de realiteit?
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En kleine kinderen vertonen geen slecht gedrag van nature. Zij vertonen gedrag dat op hun verstandelijk niveau gericht is op overleving. Pas bij een hogere verstandelijke ontwikkeling past bescherming van de omgeving en verwanten bij het verbeteren van de eigen overleving. Daarvoor is kennis van oorzaak en gevolg nodig; iets wat een zeer klein kind niet heeft ontwikkeld.
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Dan zou het schilderij nu geen enkele waarde meer hebben, want Leonardo is al dood en zou het schilderij geen nut meer hebben.
![]() |
#49 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik bedoel, wat is het nadeel voor de soort als een aantal species van die soort homosexueel zijn? Onderzoeken tonen aan dat homeseksualiteit geen genetische oorzaak heeft. (Haynes 1995; Kendler et al. 2000; Kirk et al. 2000). Als het niet genetisch wordt bepaald heeft de evolutie er ook geen vat op. Trouwens, homoseksuelen hebben ook een kinderwens; en daar kan tegenwoordig ook al worden aan voldaan. Bij bonobo's versterkt homoseksualiteit hun sociale structuren (zie onderzoek van Fitzpatrick). Tenslotte hebben vrouwelijke familieleden (langs moederszijde) van homo-mannen meer kinderen dan gemiddeld; de verklaring zou kunnen zijn dat de homosexualiteit bij de mannen hier ook als versterking van de sociale structuren fungeert. (zie zelfde onderzoek van Fitzpatrick) Citaat:
Maw: altruisme zal eerder voorkomen tussen "familieleden" (met veel dezelfde genen) en als wederzijds mechanisme; als ik die andere help, dan helpt hij ook mij. Citaat:
Citaat:
http://plato.stanford.edu/entries/al...-biological/#1
Laatst gewijzigd door Maes_P : 13 juli 2008 om 20:17. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik had het over het "nut"; praktisch als bron van inkomsten voor de schilder. Wat de waarde van kunst is als evolutionair gegeven? Kunst is een uiting van creatief denken. Het zet ook de toeschouwer aan tot creatief denken. Creatief denken bij een individu schept een voordeel voor dat individu; het is geen toeval dat kunstenaars vaak ook grote denkers zijn en nieuwe inzichten aanbrengen. Of zelfs technologische vernieuwingen; zie Da Vinci = ![]() Een helicopter uit de 15e eeuw!
Laatst gewijzigd door Maes_P : 13 juli 2008 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Staatssecretaris
|
![]() Dit is net mijn punt: liefde is de naam die wij geven aan de zorg voor ons genetisch materiaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Die hebben m.i. immers niet veel meer te maken met de zorg of het doorgeven van genetisch materiaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Gouverneur
|
![]() Ik begrijp het nut of de waarde van een tekeningetje van een hefschroefvliegtuig totdat deze echt werd uitgevonden. Maar wat is het nut of de waarde van de Mona Lisa?
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Je kunt perfect van een kunstwerk genieten omdat het simpelweg knap gemaakt is, ook al heeft het geen concrete functie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Omdat je huisdieren de liefde teruggeven: zie hoger reciprocal altruism. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
1. Het is een bron van inkomsten en sociaal aanzien voor de kunstenaar 2. Het is manier om zijn creativiteit te kanaliseren (zie hoger, creatief denken is een voordeel voor het individu). 3. Het is een manier waarop de toeschouwer kan reflecteren over het bestaan en de maatschappij, sociale processen, esthetiek etc, etc, etc. Nogmaals; het zet aan tot (creatief)denken. dit denken schept voordelen voor de soort + indivicu. Zie ook literatuur. 4. Het schept mogelijkheden om als individu gelijkgezinden te ontmoeten; het is een sociaal gebeuren; toneelvoorstellingen, musea, concerten etc etc etc 5. De laatste jaren ook een geldelijk voordeel; kunst als investering en entertainment (Hollywood, Van Gogh ea) Waar ik een beetje mee zit; ik wil niet de indruk scheppen dat ik kunst banaliseer tot biologisch gedrag. Ook ik kan in verwondering staan voor een kunstvoorwerp. Ook ik kan ontroerd zijn door een tentoonstelling. Ik heb/volg enkel een andere theorie van verklaring. ![]() Met de nadruk op theorie.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 13 juli 2008 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Dure vorm om o.a. te zeggen dat je band met je naaste familieleden het sterkst is. Dat wist men in de oertijd al.
Citaat:
Spinnen en slangen kunnen nochtans geen liefde teruggeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
KJV :And the LORD smelled a sweet savour; and the LORD said in his heart, I will not again curse the ground any more for man's sake; for the imagination of man's heart [is] evil from his youth; neither will I again smite any more every thing living, as I have done. Statenvertaling : En de HEERE rook dien liefelijken reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van 's mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb. Wat betreft kleine kinderen .. ik kan u garanderen dat kinderen die niet worden gecorrigeerd probleemkinderen worden en dat betekent dat de mens slecht is van nature uit anders zou je het omgekeerde moeten hebben nl dat kinderen zonder discipline zich voorbeeldig gedragen en we weten allemaal dat dit niet het geval is. Waarom hebben ze anders die programma's op tv tegenwoordig oa supernanny geloof ik waar ze dit soort kinderen onder handen nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementslid
|
![]() Ik zou wel nog even willen terugkomen op wat goed en slecht is. Het probleem is daar nl dat sommige dingen die bepaalde groepen mensen als slecht zien door anderen net als goed worden gezien.
Bijv liegen ... de meeste ouders vertellen hun kinderen dat ze dat eigenlijk niet mogen doen, maar we merken dat in de samenleving je vaak verder komt door te liegen dan door de waarheid te vertellen. Absoluut gezien is dit natuurlijk slecht, maar ik kan me voorstellen dat velen die zichzelf niet als gelovige zien of die zich niet strikt aan een/het geloof houden daar een andere mening over hebben. Er zijn misschien wel geloven die dit zelfs niet eens afkeuren ?? Wat met bijv overspel, scheiding, homoseksualiteit, het af en toe wat te veel drinken, roken, drugs en dergelijke ... . Absoluut gezien zijn ze allemaal slecht (althans volgens de bijbel ) maar ik kan me voorstellen dat voor grote groepen mensen dit niet zo duidelijk is ... . We zijn het zelfs niet eens over moord. Abortus en euthenasie bijv zijn beiden moord, maar worden zelfs door onze wetgeving niet langer als moord beschouwd !! Om maar te zeggen dat goed en slecht wel heel erg rekbare, subjectieve begrippen zijn en dat een discussie daarover eigenlijk niet eens kan zonder eerst vast te leggen wat goed en slecht is. Ik zou dit toch ook even willen terugkoppelen naar de religies in het algemeen .. . Ik hoop dat iedereen die dit bericht leest tenminste begint te beseffen dat als een geloof/religie zegt dat iemand die "goed" is naar de hemel/paradijs of wat je dat ook wil noemen gaat dat je je dan eigenlijk wel ernstig zorgen moet maken want wat bedoelt die religie dan eigenlijk ?? Tenzij ze ergens in hun boek een sluitende "absolute" definitie geven of er een andere manier is om er te komen lijkt me dat je nooit zeker bent dat je naar de juiste plaats gaat als je sterft. Maar dit even terzijde. Laatst gewijzigd door dirk001 : 13 juli 2008 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gouverneur
|
![]() Die god van Genesis 8 had wel een slechte dag... eerst de hele mensheid ombrengen en dan klagen over de mens in het algemeen tegen de enige overgebleven mens, die net een cadeautje gegeven heeft uit dank gespaard te zijn. Ik vind het een duidelijk gebrek aan liefde voor het product van zijn schepping of een duidelijk gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn productiefoutjes.
Daarnaast vind ik het ontstellend en schokkend dat hij hier zou beloven 'den aardbodem niet meer (te) vervloeken om des mensen wil', maar de mensen dubbel en dwars terug wil pakken als een mens die aardbodem zou verlaten. Het is een valse belofte. En over kinderen; het klopt dat mensen niet van zichzelf leren om samen te leven. Zij moeten leren dat wat nu 'slecht' kan zijn voor henzelf op termijn juist goed kan zijn.