![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Nederlands zal nooit op gelijke voet staan met het Engels, ik hoop dat je inziet?
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() klopt... zo een scheve redeneringen zoals wat daar (in zaventem) aan de hand zijn. Gedreven door bekrompen geesten van het hoogste niveau moeten DRINGEND worden bijgestuurd in de goede richting...
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Ja Anna, doet er nog een schepje bovenop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het gaat hier over een buitenlandse investeerder, dat lijkt me toch wel de moeite waard om even een "inspanning" te doen. Hij spreekt geen Chinees of Russisch maar een taal die iedereen geacht wordt te verstaan (tenminste toch als je die functie waarneemt).
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 21 augustus 2008 om 13:08. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een anonieme Belgische edelman, ca. 1900 "Dat verwaterd Romaans dialectje uit Parijs zal toch nooit de rol van ons superieure en internationale Latijn kunnen overnemen." Een glos van pater Ludovicus van Nemours, ca. 1050 "Alsof de taal van het plebs ooit een gelijkaardige uitstraling als het edele Grieks!" Julius Caesar in een lichtjes beschonken bui, ca. 50 v.o.t.
Laatst gewijzigd door Burkide : 21 augustus 2008 om 13:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Het nederlands zou ooit het engels inhalen? Tegen dan is deze planeet al naar de haaien (die dan eigenlijk in theorie ook niet meer leven maar bon...) ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() 't Zou me inderdaad verbazen. Maar ik geloof evenmin dat het Engels over pakweg 200 jaar nog dé internationale taal zal zijn.
Ik wou maar aangeven dat je op zo'n uitspraken voorzichtig moet zijn..
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Yep, zo gaat dat tegenwoordig. Als een buitenlandse investeerder een belangrijke acquisitie gaat doen in een vreemd land, dan belt hij naar de administratie van een boerengat waar per toeval een halve taalstrijd gevoerd wordt.
- "Hallo, met de milieu-ambtenaar van Bommerskonte." - "Yes, hello, this is Bill Gates speaking." Dagdagelijkse realiteit.
![]() |
#53 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar Frans staat op dat gebied even ver als het Nederlands: het zijn géén internationale talen, en wanneer de houding van een Franstalige tegenover het Engels dezelfde is als die van een Nederlandstalige, dan dient hun gedrag op dezelfde wijze beoordeeld te worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Het spaans misschien? Ik denk toch dat het engels zal blijven hoor... Je moet rekening houden dat ook de indiase bevolking onze contrijen zal overspoelen en zoals je weet spreken die onderling wel ook engels. En ook afrika zal ooit nog (binnen 100 jaar?) een opflakkering kennen en ook daar spreken velen engels... nee ik zie het engels nog niet verdwijnen als dè wereldtaal bij uitstek; jij wel? Wat komt er in de plaats?
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Stop stop, seffens heeft ze last met haar ventje.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ter zake: iemand die zomaar meeloopt met de heersende linguïstisch-imperialistische denkwijze, lijkt me meer bekrompen dan iemand die opkomt voor de gelijkwaardigheid der talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Lijkt je dat? Ik vind het heel tof dat dat je lijkt maar wat u lijkt interesseert me minder/niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vast staat wel dat een verschuiving in de dominante wereldtaal (en trouwens ook taalverschuivingen op kleiner vlak: de opkomst en het stilstaan van de verfransing van Nederlandstalige Vlamingen is ook zo'n verhaal) zeer weinig zal te maken hebben met de intrinsieke kwaliteiten van de taal, zoals schoonheid, helderheid (waar de franskiljons zich soms op beroepen) of zelfs moeilijkheidsgraad. Uiteraard is het Mandarijn voor ons, "Indo-Europeestaligen" die er amper contact mee hebben gehad, meestal een zeer moeilijk te verwerven taal. Maar ook dat is relatief: had ik van in m'n jeugd op de tv dagelijks Mandarijntalige programma's gezien (zoals we tegenwoordig overspoeld worden door Engelstalige programma's) en daarenboven nog op school lessen in die taal gekregen hebben, dan was m'n Mandarijn waarschijnlijk op hetzelfde niveau geweest als m'n Engels nu is. Dat betekent natuurlijk nog niet dat de wereld zomaar van de ene dag op de andere van het Engels naar het Mandarijn zal overschakelen (als het dat al ooit zal doen); als zoiets gebeurd zal dat een geleidelijke evolutie zijn. [Al kunnen oorlogen, bezettingen en andere internationale conflicten de verspreiding van een taal natuurlijk ook helpen (omdat ze de bevolkingen in contact brengt met een nieuwe taal doordat een gebied in de invloedssfeer van een opkomende natie terechtkomt, of omdat de internationale balans in het algemeen overschakelt t.v.v. de desbetreffende natie.)]
![]() |
![]() |