Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 13:04   #41
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
En dan? De franskiljonse hegemonie over Vlaanderen was zo'n honderd jaar geleden ook 'de realiteit'. Manklopende realiteit is er om bijgestuurd te worden.
Het Nederlands zal nooit op gelijke voet staan met het Engels, ik hoop dat je inziet?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:05   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik heb geen idee Kim, ben je zeker dat je het niet over de lippen krijgt?
ah voel die spanning tussen die twee !

prachtig toch ! pure passie ...

vonken en vuur
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:05   #43
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan? De franskiljonse hegemonie over Vlaanderen was zo'n honderd jaar geleden ook 'de realiteit'. Manklopende realiteit is er om bijgestuurd te worden.
klopt... zo een scheve redeneringen zoals wat daar (in zaventem) aan de hand zijn. Gedreven door bekrompen geesten van het hoogste niveau moeten DRINGEND worden bijgestuurd in de goede richting...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:06   #44
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom wilden die fransozen in Parijs me dan niet in het Engels te woord staan?
Heel eenvoudig, omdat ze niet kunnen. Ze leven mentaal nog in de 20ste eeuw, toen het Frans internationaal nog meetelde.
Citaat:
Frans is helemaal geen internationale taal.
Natuurlijk niet. Engels, Spaans en Duits zijn wereldtalen. Maar dat snappen onze franstaligen en hun Vlaamse gatlikkers niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:06   #45
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah voel die spanning tussen die twee !

prachtig toch ! pure passie ...

vonken en vuur

Ja Anna, doet er nog een schepje bovenop.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:07   #46
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het gaat hem niet over "aangenaam" of niet. Het gaat hem over uw verontwaardiging mbt het gebeurde.
Die twee gaan samen maar goed.

Citaat:
Als ik in China een bedrijf wil gaan opstarten, denk je dat ze me in een plaatselijk gemeentehuis me dan in het Frans, Nederlands of ZELFS Engels zullen te woord staan? Of denk je dat ik dan eerste de moeite zou moeten doen om hier een chinese tolk te vinden die mijn vragen dan kan doorgeven?
China is België niet. China kan het zich permitteren om zo te doen. Wij niet.

Citaat:
Als IK naar het parijse ministerie belde, dan vonden die parijzenaars het wel doodnormaal dat ik frans sprak. Als ik naar de Amerikaanse ambassade bel, dan vinden die het ook normaal dat ik Engels spreek.
Omdat die twee talen veel talrijker voorkomen dan het Nederlands. Je kan niet van iedereen verwachten dat ze alle wereldtalen spreken, daarom worden er "tussentalen" gevonden. Het Engels is daarin een leidinggevende taal, gevolgd door het Frans en het Duits. Niet voor niks dat we die drie talen ook aangeleerd krijgen op school, of dacht je dat dat voor de lol was?

Citaat:
Maar JIJ bent verontwaardigd dat ze in Zaventemse gemeentehuis niet iedereen te woord staan in een taal naar keuze?
Een taal naar keuze heb ik niet gezegd, ik heb het specifiek over Engels.

Het gaat hier over een buitenlandse investeerder, dat lijkt me toch wel de moeite waard om even een "inspanning" te doen. Hij spreekt geen Chinees of Russisch maar een taal die iedereen geacht wordt te verstaan (tenminste toch als je die functie waarneemt).

Laatst gewijzigd door Kim : 21 augustus 2008 om 13:08.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:09   #47
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het Nederlands zal nooit op gelijke voet staan met het Engels, ik hoop dat je inziet?
"Het Frans is vanwege z'n helderheid van nature geroepen om de internationale taal te zijn en te blijven! Vergelijk dat maar eens met dat Brits gebral!"

Een anonieme Belgische edelman, ca. 1900

"Dat verwaterd Romaans dialectje uit Parijs zal toch nooit de rol van ons superieure en internationale Latijn kunnen overnemen."

Een glos van pater Ludovicus van Nemours, ca. 1050

"Alsof de taal van het plebs ooit een gelijkaardige uitstraling als het edele Grieks!"

Julius Caesar in een lichtjes beschonken bui, ca. 50 v.o.t.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 21 augustus 2008 om 13:11.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:11   #48
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
"Dat dialectje van die Angelen en Saksen zal toch nooit de rol van ons superieure en internationale Latijn kunnen overnemen."

Een glos van pater Wiggiberthus van Kent, ca. 604

"Alsof de taal van het plebs ooit een gelijkaardige uitstraling als het edele Grieks!"

dit geloof je toch niet zelf ???

Het nederlands zou ooit het engels inhalen? Tegen dan is deze planeet al naar de haaien (die dan eigenlijk in theorie ook niet meer leven maar bon...)
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 21 augustus 2008, 13:12   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja Anna, doet er nog een schepje bovenop.
jullie wilden dat toch niet stilhouden ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:13   #50
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dit geloof je toch niet zelf ???
't Zou me inderdaad verbazen. Maar ik geloof evenmin dat het Engels over pakweg 200 jaar nog dé internationale taal zal zijn.
Ik wou maar aangeven dat je op zo'n uitspraken voorzichtig moet zijn..
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 21 augustus 2008, 13:13   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Het Frans is vanwege z'n helderheid van nature geroepen om de internationale taal te zijn en te blijven! Vergelijk dat maar eens met dat Brits gebral!"

Een anonieme Belgische edelman, ca. 1900

"Dat verwaterd Romaans dialectje uit Parijs zal toch nooit de rol van ons superieure en internationale Latijn kunnen overnemen."

Een glos van pater Ludovicus van Nemours, ca. 1050

alles kan, maar we leven natuurlijk in het heden, niet in de toekomst.....
Oud 21 augustus 2008, 13:17   #52
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Yep, zo gaat dat tegenwoordig. Als een buitenlandse investeerder een belangrijke acquisitie gaat doen in een vreemd land, dan belt hij naar de administratie van een boerengat waar per toeval een halve taalstrijd gevoerd wordt.

- "Hallo, met de milieu-ambtenaar van Bommerskonte."
- "Yes, hello, this is Bill Gates speaking."

Dagdagelijkse realiteit.
Oud 21 augustus 2008, 13:17   #53
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Omdat die twee talen veel talrijker voorkomen dan het Nederlands.
En dan? Frans is daarom nog geen wereldtaal. (Het Mandarijn trouwens ook niet.) Het is een bij uitstek etnische taal, in die zin dat het, behalve door moedertaalsprekers en een deel van de anderstalige bevolking van een land waar het de officiële taal is (minderheden, nieuwkomers, Vlamingen), amper op regelmatige basis gebruikt wordt. Vergelijk het met het Engels: als een Ecuadoriaan en een Zweed elkaar zouden tegenkomen en met elkaar kunnen communiceren, dan zal dat in 99% dankzij het Engels zijn.

Maar Frans staat op dat gebied even ver als het Nederlands: het zijn géén internationale talen, en wanneer de houding van een Franstalige tegenover het Engels dezelfde is als die van een Nederlandstalige, dan dient hun gedrag op dezelfde wijze beoordeeld te worden.
Oud 21 augustus 2008, 13:17   #54
largo_w

Standaard

Citaat:
't Zou me inderdaad verbazen. Maar ik geloof evenmin dat het Engels over pakweg 200 jaar nog dé internationale taal zal zijn.
Ik wou maar aangeven dat je op zo'n uitspraken voorzichtig moet zijn..
Het chinees (?? één van de dus) zal een opmars kennen maar ik zie de moeilijkheid van die taal toch wel als een struikelblok...
Het spaans misschien? Ik denk toch dat het engels zal blijven hoor...
Je moet rekening houden dat ook de indiase bevolking onze contrijen zal overspoelen en zoals je weet spreken die onderling wel ook engels. En ook afrika zal ooit nog (binnen 100 jaar?) een opflakkering kennen en ook daar spreken velen engels... nee ik zie het engels nog niet verdwijnen als dè wereldtaal bij uitstek; jij wel? Wat komt er in de plaats?
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 13:18   #55
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jullie wilden dat toch niet stilhouden ?
Stop stop, seffens heeft ze last met haar ventje.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:21   #56
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klopt... zo een scheve redeneringen zoals wat daar (in zaventem) aan de hand zijn. Gedreven door bekrompen geesten van het hoogste niveau moeten DRINGEND worden bijgestuurd in de goede richting...
Wilt u alstublieft een tolk raadplegen? Uw grammaticale onzorgvuldigheid is namelijk redelijk ongepast op een deftig Vlaams forum.

Ter zake: iemand die zomaar meeloopt met de heersende linguïstisch-imperialistische denkwijze, lijkt me meer bekrompen dan iemand die opkomt voor de gelijkwaardigheid der talen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:26   #57
largo_w

Standaard

Citaat:
Wilt u alstublieft een tolk raadplegen? Uw grammaticale onzorgvuldigheid is namelijk redelijk ongepast op een deftig Vlaams forum.
gelukkig dat we hier dan -maar- zitten, hé.
Citaat:
Ter zake: iemand die zomaar meeloopt met de heersende linguïstisch-imperialistische denkwijze, lijkt me meer bekrompen dan iemand die opkomt voor de gelijkwaardigheid der talen.
ah er is ook een 'ter zake' stuk, tof.
Lijkt je dat? Ik vind het heel tof dat dat je lijkt maar wat u lijkt interesseert me minder/niet.
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 13:31   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Yep, zo gaat dat tegenwoordig. Als een buitenlandse investeerder een belangrijke acquisitie gaat doen in een vreemd land, dan belt hij naar de administratie van een boerengat waar per toeval een halve taalstrijd gevoerd wordt.

- "Hallo, met de milieu-ambtenaar van Bommerskonte."
- "Yes, hello, this is Bill Gates speaking."

Dagdagelijkse realiteit.
Zaventem heeft natuurlijk wel een internationale vlieghaven, Bommerskonte niet...
Oud 21 augustus 2008, 13:32   #59
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah er is ook een 'ter zake' stuk, tof.
Lijkt je dat? Ik vind het heel tof dat dat je lijkt maar wat u lijkt interesseert me minder/niet.
Wees gerust, dat is wederzijdig hoor
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:32   #60
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het chinees (?? één van de dus) zal een opmars kennen maar ik zie de moeilijkheid van die taal toch wel als een struikelblok...
Het spaans misschien? Ik denk toch dat het engels zal blijven hoor...
Je moet rekening houden dat ook de indiase bevolking onze contrijen zal overspoelen en zoals je weet spreken die onderling wel ook engels. En ook afrika zal ooit nog (binnen 100 jaar?) een opflakkering kennen en ook daar spreken velen engels... nee ik zie het engels nog niet verdwijnen als dè wereldtaal bij uitstek; jij wel? Wat komt er in de plaats?
Dat hangt er volledig van af van welk land, welk gebied in de wereld over zovele decennia gedurende een lange periode een positie van economische en daaruit voortvloeiend: wetenschappelijke, culturele, ideologische en taalkundige dominantie zal kunnen verwerven. Je kunt van mij toch moeilijk verwachten dat op een termijn van honderden jaren dergelijke "microgeschiedenis" zal kunnen voorspellen? Dat zal afhangen van de politieke beslissingen van de leiders van de hedendaagse grootmachten, en de belangen van de economische groepen die zij vertegenwoordigen.

Vast staat wel dat een verschuiving in de dominante wereldtaal (en trouwens ook taalverschuivingen op kleiner vlak: de opkomst en het stilstaan van de verfransing van Nederlandstalige Vlamingen is ook zo'n verhaal) zeer weinig zal te maken hebben met de intrinsieke kwaliteiten van de taal, zoals schoonheid, helderheid (waar de franskiljons zich soms op beroepen) of zelfs moeilijkheidsgraad. Uiteraard is het Mandarijn voor ons, "Indo-Europeestaligen" die er amper contact mee hebben gehad, meestal een zeer moeilijk te verwerven taal. Maar ook dat is relatief: had ik van in m'n jeugd op de tv dagelijks Mandarijntalige programma's gezien (zoals we tegenwoordig overspoeld worden door Engelstalige programma's) en daarenboven nog op school lessen in die taal gekregen hebben, dan was m'n Mandarijn waarschijnlijk op hetzelfde niveau geweest als m'n Engels nu is. Dat betekent natuurlijk nog niet dat de wereld zomaar van de ene dag op de andere van het Engels naar het Mandarijn zal overschakelen (als het dat al ooit zal doen); als zoiets gebeurd zal dat een geleidelijke evolutie zijn.

[Al kunnen oorlogen, bezettingen en andere internationale conflicten de verspreiding van een taal natuurlijk ook helpen (omdat ze de bevolkingen in contact brengt met een nieuwe taal doordat een gebied in de invloedssfeer van een opkomende natie terechtkomt, of omdat de internationale balans in het algemeen overschakelt t.v.v. de desbetreffende natie.)]
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be