![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() Vlaanderen kan Brussel niet verliezen want het heeft Brussel nu ook al niet. Men kan dus enkel maar winnen bij een onafhankelijkheid wanneer Brussel uit financiele en extisentiele overwegingen voor Vlaanderen zou kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Onverantwoord om zo'n uitspraken te doen, dat is het kalf verkopen nog voor het op de markt staat, van mij mag ie opstappen. Dat em zichzelf een mes in de rug draait, adieu !
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
² ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bart Dewever echter vind ik een kleuter, een would-be politicus, een politieke liliputter met een uitsterst kleine politieke aanhang, enfin een amberasmaker die zich permanent opblaast als een kikker om groter te lijken dan hij eigenlijk is. Dat is wat ik denk over Dewever. En hetzelfde geldt voor Olivier Maingain. Laatst gewijzigd door system : 22 september 2008 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Mocht België uiteenvallen en resulteren in Vlaamse en Waalse zelfstandigheid of federaties met de overige Nederlanden of zelfs Frankrijk, dan licht onrecht aan aan de geschiedenis van de Lage Landen op de loer. Als Vlaanderen zonder Brussel verder zou gaan en het dus de facto aan de franstaligen laat, dan geeft men feitelijk een belangrijk stuk (Diets) cultuurerfgoed uit handen. Nota bene de grootste stad van de Benelux en een rechtmatige Nederlanden hoofdstad. Volgens mij was de afscheiding van 1830 een historische fout, maar deze fout herstellen zonder Brussel in het scenario zou wederom een grote fout zijn.
Ik ken de Belgische politieke gevoeligheden niet zo goed, maar ik zou het een geruststellende gedachte vinden als Vlaamse politici (nu in dit spel de Noordelijke Nederlanden geen stem hebben) zich onomwonden uitspreken voor de ondeelbaarheid van Vlaanderen+Brussel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
=> wat zijn de kansen op een onafhankelijk Vlaanderen? Na de vaudeville die de tjeven vandaag hebben tentoon gespreid en de franstalige halsstarrigheid van de voorbije jaren, denk ik dat de enige kans een 1-richtings actie is van het Vlaams Parlement (hetzij door de verkozenen, hetzij door een Vlaams referendum). Dat is overigens ook de conclusie die ik Filip Dewinter heb horen vertellen vandaag (en ook al eerder eigenlijk). Welke partijen zouden zo'n actie ondersteunen? Op dit moment (we kunnen moeilijk de politieke constellatie van binnen twintig jaar bespreken) denk ik enkel aan VB, NVA en eventueel LDD. Hebben deze partijen nu een meerderheid in het Vlaams parlement? -> neen Zullen zij een meerderheid in dat parlement hebben na de volgende verkiezingen? -> ik vermoed van niet, en als het deze verkiezingen niet lukt na die hele schertsvertoning van het Belgische toneel, wanneer dan wel? => De conclusie van Degucht is eigenlijk vrij logisch en begrijpbaar. tweede bewering de Gucht: in het onwaarschijnlijke geval dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal het brussel niet behouden. => Als Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept, dan geldt dat enkel voor het Vlaamse gewest. Natuurlijk zal er onderhandeld worden over de boedelscheiding. Ik zie de Waalse onderhandelaars Brussel nooit uit handen geven. Een deel van de Waalse top komt al uit Brussel (Onckelinckx, Thielemans, Picqué, ...) en er is een heel grote solidariteit tussen de franstaligen in Brussel en de rand (denk maar aan het UF dat vroeger toch een aantal zetels in het Vlaams parlement wegkaapte). Het beste waar Vlaanderen op kan mikken is een referendum in Brussel. Op zijn best wordt dat een dubbeltje op zijn kant, alhoewel ik zelfs dat niet geloof. Ik zie weinig redenen waarom de zo militante franstalige brusselaars voor Vlaanderen zouden kiezen. Waarom zouden de allochtone bewoners van Brussel kiezen voor een deelstaat waar partijen die een sterk discours voeren tegen hen 20% of meer van de stemmen halen? Ik verwacht niet dat zo'n referendum veel zou verschillen van de huidige verkiezingsuitslagen in het Brussels gewest, een goede 80% stemt daar op franstalige lijsten. =>wederom een erg logische conclusie van Degucht (daarmee is niets gezegd over de waarde van Brussel voor Vlaanderen, men zou kunnen argumenteren dat het feit of Brussel nu voor Vlaanderen kiest of niet weinig van belang is, omdat de geografische positie van de stad nu eenmaal niet zal veranderen en ook het hinterland min of meer zijn strategische positie zal behouden. Er zijn echter meer effecten die spelen en een deel daarvan zijn moeilijk te voorspellen, waardoor het totale economische effect van Vlaanderen zonder brussel heel moeilijk in te schatten is. Degucht beschouwt blijkbaar Brussel als een vlaamse prijs en dus intrinsiek nuttig voor het gewest. Persoonlijk denk ik ook dat Vlaanderen met Brussel een veel stabielere economische situatie zou geven, maar zoals ik al zei, het is moeilijk te voorspellen.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Verenigde Nederlanden, Lage Landen of hoe we ook mogen doen was helemaal niet gebaseerd op taal maar ligging. Franstaligen (dialecten), Duitstaligen (dialecten) en Nederlandstaligen (dialecten) hebben altijd al deel uitgemaakt van de Nederlanden. Brussel zal nooit deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen. Dat heeft niets te maken met "verrrrrrrrrrraaaaaaaaad" maar een nuchtere inschatting van de feiten op het terrein. Walen zouden op termijn misschien kunnen leven met het idee van een onafhankelijk Vlaanderen, inclusief Brussel maar Franstalige Brusselaars nooit, jamais. En bon de allochtonen die opeens door rechts Vlaanderen worden ontdekt als potentiële bondgenoten. Weet dan dit. De grootste partij van Brussel is VB en dat enkel en alleen omdat een behoorlijk aantal autochtone Franstaligen (die voor de rest absoluut niet moeten weten van de communautaire standpunten van de partij) op het VB stemmen wegens een gebrek aan een geloofwaardige Franstalig initiatief. De Franstalige partijen doen al decennia (veelal opportunistische) inspanningen om de allochtonen electoraal aan zich te binden. Vlaamse partijen zijn al blij dat ze een post kunnen binnenhalen voor "eigen" volk en laten de andere minderheden voor wat ze zijn of scoren er meer door hen aan te vallen. Voor -allochtonen (die de Franstalige communicatie van VB ook in de bus krijgen) staat seperatisme gelijk aan VB en staat VB gelijk aan anti-islam. Op hen moet je ook niet rekenen. Op de expats dan. Misschien kan je een deel binnenhalen. Ik denk aan de Nederlanders, misschien Britten en Duitsers maar veruit de grootste expat gemeenschap vormen de Fransen. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 22 september 2008 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 september 2008 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Dat Zuid-Ossetië onafhankelijk wordt (zelfs door de Russen bevrijd wordt) dat vinden de meeste linkse vrienden correct...
Dat Vlaanderen beter bestuur en dus een grondige staatshervorming wil... dat is natuurlijk niet toegestaan... Bende hypocrieten... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Toch is Amsterdam onomstreden en ontegenzeggelijk een Hollandse stad en niemand die dat zal ontkennen.
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Het is wel toegestaan, maar als ik het goed begrijp moet het dan een Soviet-Vlaanderen zijn waar alles dat rechts is verboden moet zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het zal makkelijker zijn de Sovjets hier terug buiten te krijgen dan de belgo-francophone kolonisten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Neen Anna, de vijand is niet de belgo-francophone kolonisten, de vijand is de Vlaming zelf.
Laatst gewijzigd door HAMC : 23 september 2008 om 09:38. |
![]() |
![]() |