![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mag ik dan bv. 180 km/u rijden door een zone 30 om 08u15 indien ik daar goesting voor heb? Citaat:
hebben de coburgers dan niet de vrijheid om U te laten opsluiten voor die feiten? Kun je me trouwens eens zeggen wat je precies riep en op basis van welke wet je werd opgepakt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg dat als er beperkingen zijn aan onze vrijheid, wel, dan zijn we niet vrij. Citaat:
![]() Op de wet van de openbare ordeverstoring. Een potje dat zowat alle ladingen dekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik begrijp je argwaan. In mijn voorstel hebben mensen de keuze tussen nu meer geld of later meer geld, maar die keuze is niet voor iedereen gelijk. Ik wil er echter wel naar streven die keuze voor iedereen even 'vrij' te laten verlopen. Maar dat kan alleen gerealiseerd worden in een breder pakket van maatregelen om de onrechtvaardige ongelijkheden in de samenleving weg te werken. Nu, ik vind ook niet dat we daarop moeten wachten: eigenlijk brengt mijn voorstel deze ongelijkheden des te scherper in het vizier en oefent de invoering van mijn voorstel morele druk uit op de overheid om de SZ socialer te maken dan ze nu is. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat we dan volgens U "niet vrij" zijn? Citaat:
![]() Kwestie van de discussie op een mistige zondagochtend op gang te houden e, HAMC Citaat:
Komaan, serieus blijven e... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Klopt, maar ik zou het liever niet zien gebeuren.
Citaat:
Ik geloof daar niet in. Een nobel ideaal, maar de werkelijkheid is totaal in tegenspraak hiermee. Sommige mensen moeten, misshien bevoogdend in uw ogen, worden beschermd tegen hunzelf en het 'systeem'; anders bestendig je generatie-werkloosheid en armoede die overgegeven wordt aan de kinderen van deze mensen. Citaat:
Maar denk eens aan een gezin met 5 kinderen waarvan de ouders op korte termijn denken en niet uw capaciteiten hebben om de gevolgen daarvan in te schatten....Ik word daar serieus bang van. Citaat:
Als zelfs CEO's en raden van bestuur van internationale banken tegen zichzelf moeten worden beschermd op hun foute korte-termijndenken bij te sturen, dan moeten we m.i. dat ook doen met mensen die zichzelf (en hun familie) de dieperik zouden insleuren. Door deze mensen ook op een redelijk inkomensniveau te houden via de SZ hou je ze trouwens als consumenten in onze samenleving. En dat komt iedereen dan weer ten goede. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
![]() Citaat:
Enfin, leg u erbij neer: er zijn grenzen aan wat we als samenleving voor 'sukkelaars' kunnen doen. Ik ga ervan uit dat de zorg voor welzijn afneemt naarmate een wezen verder afstaat van wat we als menselijke norm nemen (meestal is die norm de gemiddelde mens, wat al erg genoeg is). De orang-oetan staat duidelijk verder van die norm af en onze verplichtingen t.a.v. dit dier zijn dan ook kleiner. Het is niet anders. Alles staat op een schaal van minder naar meer. Citaat:
Citaat:
Het stelsel van ziekteverzekering, werkloosheidsuitkeringen e.d.m. blijft gewoon behouden. Het gaat me alleen om de pensioenen (al is het onderscheid met werkloosheidsuitkeringen eerder arbitrair). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Plaatsing van kinderen gebeurt in bepaalde gevallen wanneer de ouders uit de bocht gaan en/of niet geschkit zijn tot opvoeden. Dit systeem is dus compatibel met SZ en pensoenstelsel zoals we het nu kennen. Citaat:
We zullen ons enkel bij ons verschil in standpunt moeten neerleggen ![]() Citaat:
Dat getuigt van respect voor alle leven. Citaat:
Maar toch argumenteert U door meer beperkingen aan die SZ op te leggen. Feit blijft dat de pensioenkas een herverdeling is van middelen; je betaalt niet enkel voor je eigen pensioen (of dat zou toch niet de bedoeling mogen zijn). Het vrijwillig uit dit systeem stappen, is een ondergraven van een systeem dat iedereen ten goede komt. U stelt maw uw individuele vrijheid boven het belang van een grote groep. Dit is net wat de SZ wil vermijden! Ik snap uw argumentatie wel, maar ik denk dat je op die manier alle elementen van de SZ kunt ondergraven. 'Ik wens me de vrijheid toe te eigenen om geen RSZ te betalen op mijn loon, omdat ik zelf zal instaan voor mijn vervangingsinkomen bij ziekte, invaliditeit of ontslag'. Vind je dit dan ook theoretisch mogelijk? Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Wat denk je dat de politie dan doet? Met die mannen naar Bobbejaanland gaan ofzo? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Vrij? Neen. We hebben wel een aantal toelatingen die in bvb Iran en Noord-Korea wel ondenkbaar zijn, maar om dat nu vrijheid te gaan noemen? Verkoopt anders wel goed...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nog niet helemaal akkoord; maar ik snap wat je bedoelt. ![]() Citaat:
Citaat:
Niet omdat ze iets roepen tegen Bertje... Je mag gerust schrijven dat de bert een overspelige vrouwenzot is met buitenechtelijke kinderen die soms accidenten veroorzaakt en zich er dan probeert van tussen uit te knijpen. Dat doen sommigen nu al (en terecht). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Maar, ik al wel eens meegemaakt dat ze werden opgepakt en opgesloten alvorens er geroepen werd. Werden ze dan opgesloten omdat er iemand dacht: misschien willen die aan een onwettige betoging deelnemen? Lijkt me een nauwe definitie van vrijheid te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De flikken die "uit voorzorg" bepaalde mensen oppakken? Volledig akkoord dat daar soms door de politie misbruik van wordt gemaakt. Nu stel ik me enkel de vraag: waarom duid je op misbruiken bij betogingen van voorpost en niet van de fietsersbond bij de eventuele bezetting van een kruispunt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu hopen dat dit nog allemaal steek houdt. Het zit natuurlijk nog in een experimentele fase. ![]() Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mijn uitgangspunt is echter dat we de SZ als een totaalpakket moeten zien. Een totaalpakket uitgedacht door een westerse maatschappij met sterke onderwijsstructuren en dus een meer dan gemiddeld ontwikkelde bevolking. Als er dus een causaal verband bestaat zou ik het als volgt duiden: sterk onderwijs --> betere ontwikkeling --> meer aandacht voor de zwakkere --> betere SZ --> socialere pensioenregeling. Als je die pensioenregeling gaat hervormen vanuit het standpunt van de 'indivuele keuze' die een persoon zou moeten kunnen maken, haal je net 1 van die pijlers van dat systeem onderuit en zou je met evenveel gemak de andere pijlers kunnen verliezen. Citaat:
Ik pleit hier enkel voor het behoud van het wettelijk minimumpensioen. Vanuit de argumentatie dat het opgeven hiervan omwille van de indivuele vrijheid van sommigen een gevaar voor een grotere groep zou betekenen. Uw redenering is helemaal analoog aan de amerikaanse visie op ziekteverzekering; en als je de toestand in de USA bekijkt op dat vlak, stel ik me toch vragen bij zo'n systeem. Daar wordt namelijk de individuele keuze van ziekteverzekering voorgenomen op de collectieve zorg voor de zwakkeren. Citaat:
Zolang we maar een plezante discussie kunnen houden zeker? ![]() PS: ik hoop dat je dat niet meent met je "vaarwelpilletje" ![]() Lijkt me een wat trieste visie om in het leven te staan... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
We zijn dus duidelijk niet vrij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is wat ik eerder schreef in het themafora economie : "Het alternatief is fractional reserve banking afschaffen...Hetgeen wat wij de dag van vandaag zien is niet echt kapitalisme, het is een verkrachtte vorm ervan gecontroleerd door een beperkte groep, met slechte bedoelingen. Ik ben ervan overtuigd dat men doordat systeem de mensen in een de facto slavernij aan het duwen is. Niet het soort slavernij zoals deze bestond ten tijde van de Romeinen, god verbiedde dit want het zou te opvallend zijn, maar een soort van financiële slavernij. Wat ik daarmee wil zeggen is dat deze groepen door het creëren van ups en downs (expansie en contractie) in de economie telkenmale een aantal essentiële sectoren in handen krijgen door overnames van keyplayers en daarna de prijs gaan bepalen dewelke wij als consument en dus finaal ook werknemers van die groepen moeten betalen voor hun levensnoodzakelijke goederen. Zij zijn daarmee in staat om een deel van hun uitgaven terug te recupereren en ons te laten werken voor een fractie van wat we in theorie krijgen... Misschien uptopisch en conspiracytheorie, maar het nadenken waard." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boeien.
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zolang men zich in systemen blijft vastnestelen zal er nooit sprake zijn van totale vrijheid. Ook de verdeeldheid maakt mede dat men maar een beperkte vrijheid heeft. Zolang de winsten niet eerlijk verdeeld worden zullen de rijken ook altijd meer vrijheid genieten dan de armen want met geld alleen kun je vrijheid kopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met welke onvrijheid word je dagelijks geconfronteerd? |
|
![]() |
![]() |