![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
tenzij het waar zou zijn natuurlijk, dan kan Bhairav altijd uitleggen dat hij zijn straf uitgezeten heeft. Laatst gewijzigd door Anna List : 3 oktober 2008 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik bemerk dat er nog steeds veel discussie bestaat omtrent het recht op absolute vrije meningsuiting. Vandaar nog maar eens poging om te duiden waarom dit niet kan. Laat staan dat het wenselijk is... Ik heb de indruk dat velen hier artikel 9 ("Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst") verwarren met artikel 10 ("Vrijheid van meningsuiting") Laat ik eerst en vooral beginnen met de definitie van "vrije meningsuiting' binnen de Europese Unie: http://en.wikipedia.org/wiki/Article_10_ECHR Artikel 10 van de Europese verklaring van de rechten van de mens. Citaat:
Maar de volgende alinea zegt: Citaat:
bepaalde restricties kunnen worden opgelegd door de wet omdat in bepaalde gevallen vrijheden die onder artikel 10 vallen, andere vrijheden in gevaar brengen (die bv. onder artikel 5). Vrijheid als middel tegen vrijheid. Om een mening te kunnen verbieden bij wet moet dus voldaan zijn aan volgende criteria: - de meningen moeten een bedreiging vormen voor de rechten/waarden/integriteit van anderen/andere landen - de restricties op meningen moeten zijn geregeld door wetten Er zijn hier bepaalde mensen (waaronder Adrian) die moeite hebben om te aanvaarden dat bepaalde instellingen autoriteit krijgen over welke meningen onder die criteria vallen om ze te verbieden. Nochthans is dat simpel: op een internetforum is dat de moderator of een site-beheerder. In een politieke partij is dat de partijraad. In een staat is dat de wetgevende macht. Deze regulerende mensen hebben namelijk net door het oprichten van hun organisatie die autoriteit verkregen. Sommige regulators zullen hier natuurlijk misbruik van maken; censuur, beknotting van politieke tegenstanders, etc etc. Maar dat wil niet zeggen dat alle regulators hier misbruik van zullen maken. Conclusie: Voor mij mogen meningen die leiden tot systematische schade aan de waarden/veiligheid van personen en landen worden verboden net omdat we de hoogst mogelijke vrijheid moeten nastreven. Bv. op dit forum: De moderators staan hier voor de waarde van het woord en vrije meningsuiting van alle gebruikers. Indien echter een poster hiervan misbruik maakt en bv. een telefoonnummer online smijt, dan mag (moet?) er ingegrepen worden door de regulator (de mod) dmv een wet (forumreglement). Dit reglement wordt voorgelegd aan iedere gebruiker bij registratie dus is iedereen bewust van waaraan hij zich moet houden. Indien de mod niet optreedt en bv. telefoonnummers, adresgegevens toelaat worden de rechten en vrijheden geschonden van bepaalde gebruikers. Wat weegt nu meer door? De vrijheid van meningsuiting van de poster om een adres te publiceren? Of de waarde/rechten van de andere poster waarvan de gegevens worden gepubliceerd? Ik denk dat iedereen het erover eens dat de tweede voorrang krijgt? Dit is een vb. van beperking van vrije meningsuiting om vrijheden te beschermen. Hetzelfde gaat op voor de "maatschappij": als de maatschappij vindt dat oproepen tot haat, racisme, etc etc een bedreiging vormt voor leden van die maatschappij (of de maatschappij an sich) dan heeft die maatschappij het recht zich hiertoe te beschermen. Jammer genoeg voor de voorstanders van absloutevrije meningsuiting is dit het standpunt van de meerderheid van onze maatschappij (zie de wetten gestemd door de verschillende landen op basis van het europees verdrag). Moet deze beperkingen streng worden beoordeeld? Absoluut. En een sleutelwoord hierbij is 'systematisch' Als bv X een racistische mop vertelt is dat moreel absoluut te verwerpen maar moet dit m.i. niet worden verboden bij wet. Als X begint met publicaties met racistische denkbeelden, voordrachten doet met racistische denkbeelden, zich organiseert met andere X'en om racisme te propageren dan is er wel sprake van systematische schendingen van rechten van andere mensen. En dan, pas dan, moet worden opgetreden. En dan nog wordt die meningsuiting getoetst door een rechter die deze welbaaplde casus zal afwegen adhv van bewijzen. Hopelijk snappen jullie nu beter mijn standpunt op vrije meningsuiting als onderdeel van onze westerse vrijheid.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 oktober 2008 om 10:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Radio Mille COllines had zelfs niet verboden kunnen worden, omdat de haat er toen al zodanig in gebakken zat, dat elke vorm van actie simpelweg gefaald heeft. De haat zat er al in voordat MC ooit is beginnen uitzenden. Dat is ook typisch aan zoiets. Citaat:
Het voordeel van zo'n beleid is dat een inflatie aan laster niets anders doet dan laster uithollen. Dan mogen ze nog briefjes uitgeven waarop staat dat AH een pedofiel is, als er zo dagelijks briefjes verschijnen; who the hell cares?
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
[quote]Natuurlijk moeten er bepaalde beperkingen zijn aan wat gezegd mag worden , net als er ook beperkingen moeten zijn aan wat gedaan mag worden. Het kan helemaal niet dat ik systematisch zou proberen om mensen te overtuigen om bvb u als enkeling te haten , omdat dat dan net een aantasting is van uw vrijheid! Dat is niet alleen immoreel , maar ook nog eens gevaarlijk.[/qiote] Iedereen mag mij haten. Dat is geen enkele aantasting van mijn vrijheid. Probeert u maar eens vrijheid te definieren op een consistente manier. Dat lukt niet, als u zo'n noties daarin wilt moffelen. Citaat:
Uw voorbeeld over het verkeer is ook enigsinds grappig, omdat verschillend eexperimenten - waaronder in Duitsland, met steun van de EU! - hebben aangetoond dat een groteske de-regulering van het verkeer zorgde voor minder ongelukken.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaar dat voorbeeldje dat illustreert dat dat van de zotten zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, dat is een goede reply op uw visie dat de samenleving 'gerund' mag worden, volgens een hele hoop arbitraire regels, opgelegd door de 'hoge soeverein' - beter bekend als een stel mensen die toevallig aan de top zijn geraakt van het apparaat dat de politieke middelen - roof & parasitering - organiseerd. Argumenten zoals 'wat de EU zegt, is waar' past volledig in dat kader. Mensen zijn geen natuurlijke rechtspersonen die hun eigen mogen beheersen & hun eigen zaken doen. Mensen zijn human resources die gerund mogen worden - door andere mensen - binnen 1 bepaalde organisatie die ex nihilo geweld mag uitoefenen om het allemaal 'vlotjes' te laten lopen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 oktober 2008 om 10:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Serieus; het gaat hier niet over de 'wereld'. Het gaat hier over sociale systemen (staten, organisaties) Waar mensen zich moeten in kunnen ontplooien. Het is mijn heilige overtuiging dat dat wel degelijk moet worden 'gemanaged'. Vraagje: heeft een site-beheerder het recht de vrije meningsuiting te beperken op zijn forum? Waarin zou de autoriteit tot reguleren verschillen van een andere (grotere)organisatie/samenlevingsvorm? Citaat:
Ik stel vast dat de rechten niet enkel de soeverein beschermen maar vooral de burger die niet aan de top staan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben vrijwillige op een website. De overheid heeft geen enkele notie van vrijwilligheid. Daarom, natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 oktober 2008 om 10:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Of richt ik mijn eigen maatschappij op. Waardoor voel je je precies "verplicht" om van een bepaald "machtsobjecten" onderdaan te zijn? En trouwens: wetten zijn per definitie arbitrair; wat is daar mis mee? Het is namelijk de functie van wetten om te kunnen oordelen, niet om te verbieden per se. Uw definitie van 'machtsobject' is trouwens ook arbitrair ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat neemt niet weg dat geweld - waar de staat het monopolie van claimed - onrechtvaardig is, of het nu van staten, mafiabendes of warlords is. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enneuh; op zich is dat niet erg - ware het niet dat niemand ooit heeft gekozen voor de Belgische overheid, doch dat mensen gehoorzamen, volgens het mechanisme dat De La Boetie goed uitlegt. Citaat:
En terecht: niemand heeft het recht om te claimen dat hij geweld mag gebruiken om aan zijn fondsen te geraken, zonder dat hij die hij belast daar mee akkoord gaan. Wetten zijn niets anders dan het neerschrijven van de wil van zij die het geweldsapparaat in handen hebben. Met het onderscheid te maken tussen recht & onrecht heeft dat niets te maken. We kunnen daaruit hoogstens het verschil tussen wettelijk & onwettelijk halen. En het is absoluut niet zo dat die 2 samenvallen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 oktober 2008 om 10:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Awel, die hebben toch zeggenschap over hun leden?
Ze overtreden natuurlijk wel de wet, maar we hebben het hier over de feitelijke soevereiniteit. Citaat:
Afstand is enkel mogelijk indien de persoon reeds een vreemde nationaliteit bezit of kan bekomen als gevolg van deze verklaring." Citaat:
Citaat:
Of hoe zie je dan concreet de bescherming van vrijheid van X door het misbruik van andere vrijheden van Y. Maw Adrian: Hoe bescherm jij een slachtoffer van een mening tegen de uiter van de mening? Citaat:
Ik ben capabel om te bepalen wanneer mijn vrijheden worden geschonden door de meningn van een ander. En mijn wetgever heeft mij een middel gegeven (wetten) om mij hierbij bij te staan. Een wet verbiedt geen meningen e; het schept een kader waarin sommige meningen kunnen worden verboden indien mensen vinden dat ze schendingen van hun vrijheden inhouden. Nergens staat vermeld in de wet dat A moet worden beschermd tegen B. Enkel dat A volgende regels kan gebruiken om zich te beschermen tegen B. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bon; met apologeten valt niet te praten.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Staatssecretaris
|
![]() Jurisprudentie =/= wetten e Adrian...
Jurisprudentie is het geheel van uitspraken dmv wetten. Nogmaals; geen enkele wet verbiedt een specifieke particuliere mening. De wet geeft een kader voor de burger en de rechter om tot jurisprudentie te komen. Enkel in Engeland is jurisprudentie = wetgeving. |
![]() |
![]() |