![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een betreurenswaardig voorval. Enerzijds is het risico op een besmettelijke ziekte vermoedelijk wel hoger dan bij een doorsnee vakantiebestemming, anderzijds kan men ook een ziekte oplopen in een eersteklas hotel door pakweg een salmonella virus. Een verhoogde kans op een ongeval tijdens de heen/terugreis geldt voor beiden. Ik zie niet direct een onmiddellijk verband.
Het doel van de reis en/of de platte commercie die er heerst is een andere zaak. En tevens een andere discussie.
![]() |
#42 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet wat voor jou primeert in het leven: kwantiteit of kwaliteit. Zelf verkies ik het laatste. Mocht ik dus ziek zijn, maar een bedevaart naar Lourdes zou mijn leven kwalitatief beter maken, dan neem ik het risico maar al te graag op de koop toe. Vertel mij nu eens wat hiermee mis is. Citaat:
Wees tenminste zo eerlijk toe te geven dat die vergelijking tussen autocar en vliegtuig in deze discussie helemaal niet terzake deed. Ik beschouw het dan ook als een mislukt ontwijkmaneuver van je. (Niet dat ik je dit kwalijk neem hoor, verre van.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je stelt het voor alsof al die zieken lijden aan besmettelijke ziekten of zo. Wees gerust: ook in Lourdes tart men geenszins de wetenschap. Elke zieke die naar Lourdes afreist heeft het fiat van zijn dokter. Een zieke die tegen doktersadvies afreist mag meestal zelfs niet het vliegtuig of de autocar in, want de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij zal zo iemand gewoon weigeren te laten meereizen. En of die autocar of dat vliegtuig zich nu naar Mallorca, Torremolinos, Phuket, Aruba of Lourdes begeeft doet niet eens terzake. Mensen met gevaarlijke, besmettelijke ziekten mogen tout court niet op reis. Ook niet naar Lourdes. Zo simpel is het.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 24 oktober 2008 om 18:17. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() Kan u deze statistische cijfers tonen. Kwestie van niet racistisch te zijn tov volkeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Touristen zijn geen ras.
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal hebben ze hoge verwachtingen wat hun ziekte betreft,immers in lourdes kunnen ze genezen als ze gelovig genoeg zijn... Enne, hoeveel zieken zijn er al van lourdes afgekomen die volledig genezen waren.... Enfin,de commercie ginds haalt er dik haar voordeel uit, en de zieke die betaald omdat hij niet beter weet,en zijn hoop stelt opdat hij toch zou genezen...En de kerk laat dit alles toe omdat zij hun deel van de winst in eigen zak mogen steken.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe dan ook, zieke pelgrims die naar Lourdes reizen doen dit steevast met een vage hoop op genezing doch ik denk dat je het samenhorigheidsgevoel en de pogingen tot zingeving aan het (ellendige) bestaan niet mag onderschatten. De enige die er wel bij varen zijn de middenstanders en de producenten - Made in China - van de plastic Mariabeelden en andere religieuze prullaria. Het lijkt me sterk dat deze financieel schatplichtig zouden zijn aan het Vaticaan. Voor zover ik weet is de grot stadseigendom.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 oktober 2008 om 05:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Al jaren ga ik met zieken naar Lourdes. Ik ben er zo nog geen tegengekomen. Geen enkele!!! Citaat:
Citaat:
De hotelbaas die me gewoonlijk te logeren krijgt ken ik al jaren. Hij heeft al heel wat mensen moeten ontslaan - niet omdat zij niet goed hun werk zouden doen. Wel omdat hij hen niet voldoende werk kan verschaffen. In 1970 telde het Pyreneeënstadje zo'n 22000 vaste inwoners. Vandaag nog slechts 17000. Hoe komt dat, denk je? Denk je écht dat daar veel winst te rapen valt. En waar je het haalt dat de Kerk daarvan dan ook nog een deel in haar zak zou steken is me een volslagen raadsel... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Uit-de-nek-geklets dus... Citaat:
En dat is precies iets wat velen vandaag niet meer kunnen begrijpen. De idée fixe dat zieken wel ongelukkig moeten wezen, en dat het beklagenswaardige wezens zijn, heeft ons zodanig in haar macht dat we niet meer bij machte zijn te begrijpen waarom zo'n zieke in Lourdes een bron van geluk heeft aangeboord. Een bron die helemaal niet stoelt op al dan niet valse hoop. Wraakroepend vind ik het, die idée fixe: kennelijk duldt deze samenleving geen gelukkige zieken of gehandicapten meer. Zij "horen" niet gelukkig te zijn, zij "kunnen" het zelfs niet. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Natuurlijk schuift het; die pausen rennen daar heus niet zomaar gratis in en uit, dit heeft minstens "de schijn van belangenverstrengeling" annex .... magie.
http://www.lourdes-france.org/ http://www.katholieknederland.nl/PausLourdes/index.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Lourdes http://walter-covens.skynetblogs.be/...urdes-dit-jaar http://www.waterforum.net/index.asp?...=paginanr=5148 http://rkforum.activeboard.com/index...picID=13222381 http://www.volkskrant.nl/buitenland/...et_Mistral_Air http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/...tschappij.html http://goedgelovig.wordpress.com/200...iebeloning-in/ http://www.refdag.nl/artikel/1325248...d+Lourdes.html Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() EFL, ok, heel onze discussie valt terug te brengen tot 1 punt.
Ik zeg dat de mensen naar ginder worden gelokt met een mirakel. Jij zegt dat het met mirakels niks vandoen heeft. Dat je niet 1 persoon bent tegengekomen die naar ginder ging ivm mirakels. Een vraagje dan. Waarvoor dient dat bureau van de wonderbaarlijke genezingen? Niemand verwacht te genezen, maar er is wel een bureau ingericht waar je je genezing kan aangeven. Iemand verwacht dan toch dat er veel mensen gaan genezen.
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal gratis zeker.... En al die zieken die het weliswaar niet hardop zeggen aangezien U totaal niet dient te weten wat hun drijft,maar die stiekem bij zichzelf hopen dat deze keer hun gebeden worden aanhoord.... En je hebt lourdes écht niet nodig om je ziekte te aanvaarden ....... Laatst gewijzigd door Svennies : 26 oktober 2008 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar - nogmaals: ik ken persoonlijk geen énkele, maar dan ook geen énkele zieke die zich naar Lourdes "gelokt" voelt met een mirakel. Tenminste niet een mirakel in de zin zoals die doorgaans door niet-gelovigen wordt ingevuld: een spectaculair gebeuren. Voor spektakel ga je beter kijken bij de zgn. gebedsgenezers op bepaalde Amerikaanse tv-stations. Daar zie je inderdaad veel spektakel. Of het echt mirakels zijn is maar zeer de vraag. De zieken die het begrip "mirakel" dezelfde spectaculaire invulling geven als jij hier in deze discussie zijn zeldzame specimina, beste Travis. Zelf ken ik er zo geen één. Als men het over het "mirakel van Lourdes" heeft, dan doelt men doorgaans op de verschijningen van de H. Maagd die daar in 1858 zouden hebben plaatsgevonden. Maar ik heb nooit de term "mirakel", gecorreleerd met Lourdes, horen vallen inzake genezingen. Tenminste niet bij de mensen uit mijn omgeving. Citaat:
Waarom zou het om veel mensen moeten gaan? Misschien neemt men ruimschoots genoegen met 1 per jaar. Of 1 om de 10 jaar. Of 1 om de 50 jaar. Of 1 om de... Hoe dan ook, zelf heb ik geen weet van mensen die daar een miraculeuze genezing zijn gaan aangeven. Het zal wel zijn zoals met het terugsturen van een slechte fles wijn in een klasse-restaurant. Iedereen heeft daarover al horen praten. Maar degenen die met recht en reden een fles weigeren omdat de wijn erin ge-oxideerd is door een niet luchtdichte kurk kan je op de vingers van één hand tellen... Of nog anders gezegd: er wordt enorm veel ruchtbaarheid gegeven aan iets dat juist héél uitzonderlijk is. Of nóg anders gezegd: een storm in een glas water, een mug waarvan een olifant wordt opgemaakt. Het is niet door bepaalde gegevens te gaan uitvergroten dat je een zinvolle discussie kan voeren, integendeel zelfs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() De aflaten-business floreert daar nog steeds; arme goedgelovigen.
"Zodra het geld in 't kistje klinkt, de ziele in de hemel springt".
![]() |
#56 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
En? Ga jij een pint of een koffie drinken in een café, dan is het toch de normaalste zaak van de wereld dat je je verteer betaalt. Die cafébaas moet leven hé. Anders gaat zijn zaak op de fles. En of je nu pelgrim bent, of sekstoerist, dat maakt geen lor uit. Dus: mensen reizen als pelgrim naar Lourdes. Ze betalen netjes hun hotelkosten. Ze betalen hun verteer in de vele cafeetjes daar, en hun ijsje aan de ijsroomkar. En ze betalen het kaarsje dat ze daar branden ter intentie van wie of wat dan ook. En laten ze daar een mis lezen, dan betalen ze ook die intentie, net zoals ze dat in hun thuisparochie zouden doen. Heb jij het daar moeilijk mee? Ik niet. Ik vind dat héél normaal. Maar ik weet dan ook hoe een parochie functioneert, en met welke middelen zij moet zien rond te komen. En dan nóg blijft de vrijwillige inzet van velen conditio sine qua non om een parochie draaiende te houden. En of die parochie nu in Lourdes ligt, met 4 miljoen kerkgangers jaarlijks, dan wel Zichen-Zussen-Bolder, dat het met veel minder doet, dat is totaal niet van belang. Conclusie: je weet in de verste verte niet waarover je praat. Citaat:
En dacht je dat die begeleiders niet met "hun" zieken durven praten over wat hén drijft om (een deel van) hun jaarlijkse vakantiedagen "op te offeren" om met die zieken naar Lourdes te reizen? Mijn God, jij weet écht niet waarover je het hebt! Zoveel is me nu wel duidelijk. Pure veronderstellingen, gestoeld op drijfzand. Práát verdorie eens met die mensen. Of ga jij pretenderen zo hoog boven hen verheven te zijn dat je in hun plaats hun gedachten kan uittekenen?! 't Is niet omdat ze ziek zijn dat ze geen koppie-koppie hebben, hoor. Je zou je verbazen aangaande de (intellectuele en andere) capaciteiten van velen van hen. Citaat:
Anderen daarentegen blijken wél geholpen. Neem vooral jezelf als absolute norm, en reken daarop andersdenkenden af. Verdorie, Jezus-nog-aan-toe! Relativeer jezelf eens een beetje. Dacht je misschien dat je het middelpunt van de kosmos bent, en dat iedereen de realiteit ervaart zoals jij ze ervaart? (Oei, ga ik nu reactie krijgen van sommige andere forumleden? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lourdes is een doelbewuste massahysterie.
Opdoeken, confisceren, verantwoordelijken voor de rechtbank brengen.
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Misschien in andere streken wel: Italië bvb. dat ik in 2001 per fiets doorkruiste. Maar ook Spanje en Frankrijk lagen toen op mijn route - bijna 12000 km en meer dan een half jaar weg van huis - en ook de katholieken in twee laatstgenoemde landen bekommeren zich eerder weinig omtrent die aflaten. Tenminste die katholieken die ik heb mogen ontmoeten en waarmee ik ervaringen heb uitgewisseld. Aflaten is iets van vóór mijn tijd, ik ben een "postconciliair product". Baat het niet, schaden zal het zeker niet. Maar in mijn persoonlijke geloofsbelevenis vormen aflaten nu niet bepaald een prioriteit, hoewel ik me best kan voorstellen dat dit niet bij alle katholieken het geval is, zelfs niet in eigen land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Opdoeken, confisqueren, verantwoordelijken voor de rechtbank dagen? Zeg het maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() |
![]() |
![]() |