Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2008, 13:03   #41
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Toch een beetje nuancering:

Er zijn voorbeelden van kolonies die zich dankzij een goed beleid voortreffelijk hebben weten te ontwikkelen. Het feit dat Congo sinds de onafhankelijkheid minder ontwikkeld is geworden moet wel degelijk in de eerste plaats op het conto van de Congolese machthebbers geschreven worden.
Daar valt niets tegen in te brengen. Maar welke ex-kolonies hebben zich goed ontwikkeld? Voor ons handelsbedrijf reisde ik door zowel het francophone als anglophone Afrika. Ik ben nergens iets tegen gekomen dat ook maar iets op behoorlijk bestuur leek. Heel veel oude gewoontes en tradities worden nog steeds toegepast en net zoals in de EU worden er allerlei bureaucratische regels bedacht die nergens op slaan of betrekking mee hebben.
Dus hoor ik graag welke kolonie of ex-kolonie het zo goed doet.
Oud 10 december 2008, 16:14   #42
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Daar valt niets tegen in te brengen. Maar welke ex-kolonies hebben zich goed ontwikkeld? Voor ons handelsbedrijf reisde ik door zowel het francophone als anglophone Afrika. Ik ben nergens iets tegen gekomen dat ook maar iets op behoorlijk bestuur leek. Heel veel oude gewoontes en tradities worden nog steeds toegepast en net zoals in de EU worden er allerlei bureaucratische regels bedacht die nergens op slaan of betrekking mee hebben.
Dus hoor ik graag welke kolonie of ex-kolonie het zo goed doet.
Ik denk aan Singapore, Maleisië, enz. Aziatische voorbeelden zijn inderdaad gemakkelijker te rapen.
Voor Afrika zou ik denken aan Senegal, Gabon en Botswana.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 10:21   #43
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Wat bezielt Louis Michel?

Zie: Artikel (franstalig)

Wie kan hier nog een touw aan vastknopen?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 13 december 2008 om 10:23.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 11:49   #44
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk aan Singapore, Maleisië, enz. Aziatische voorbeelden zijn inderdaad gemakkelijker te rapen.
Voor Afrika zou ik denken aan Senegal, Gabon en Botswana.
Ik heb het over Afrika. Senegal is rustig, maar onderhevig aan (nog steeds) rebellerende groeperingen in het Camance gebied. Veilig reizen is er in dat land niet bij.
Botswana met Namibië en Gabon zijn typisch chr. eenstammenlanden. Maar ook in Gabon is het een zeer kleine elite die de nationale rijkdommen in handen heeft.
In Namibië, als ex Duitse kolonie, met zeer veel sympathiën in die richting, wonen zeer veel expat's uit Dld. Namibië valt in politiek opzicht niet te rekenen onder zwart Afrika. Behalve de mooiste diamant ter wereld, valt er niets te halen.
Oud 22 december 2008, 01:31   #45
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Louis Michel heeft door zijn interventie (zie hierboven) de inspanningen van De Gucht om een EU-interventiemacht bijeen te brengen veel schade toegebracht.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 december 2008 om 01:31.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 11:00   #46
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NEW YORK – De Europese Unie is er nog niet in geslaagd een vredesmacht voor Congo op de been te krijgen. Maar de Verenigde Naties willen nog altijd dat de EU zo’n vredesmacht organiseert. Dat kreeg de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, Karel De Gucht, bij de VN in New York te horen.

Eerder pleitte De Gucht herhaaldelijk voor een Europese vredesmacht in Congo. Maar zijn oproep kon op weinig enthousiasme rekenen bij grote EU-lidstaten als Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland.

Volgens diverse media wil De Gucht blijven proberen om genoeg steun te vinden voor de gevraagde Europese vredesoperatie.

© CongoForum, 23.12.08
Ban-Ki-Moon dringt aan.
Oud 23 december 2008, 11:15   #47
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dulce et decorum est pro patria mori
[Horatius, Odes lll. 2.13 ] Het beroepsrisico van wie militair wordt.
Indien een F1 piloot in een ongeval sterft hoort dat ook bij de risicos die hij vooraf kende.
Militairen denken altijd dat 't de anderen zijn die zullen sterven, zoals in B-films uit Hollywood. Kortzichtig dus.
(of dat ze eeuwig, ttz tot hun pensioen, in de kazerne zullen kunnen blijven zuipen, met eenmaal in de 3 maand eens een oefening met blankmunitie.
Buiten uw allochtoonse troetelkinderen en dewelke men in sommige gevallen de naam troeteldieren zou kunnen geven afgaand op hun gedrag, hebt u toch wel een afkeer tegen alles en iedereen is het niet.

Dat een allochtoonse drugdealer door de politie wordt afgeschoten tijdens z'n poging om agenten overhoop te rijden, hoort dit toch ook bij de risico's die hij vooraf kende of toch zou moeten kennen is het niet. En toch, storen persoontjes van uw slag zich hieraan, ze storen er zichzelf zo aan dat ze het zelfs nodig vinden om over te gaan tot 'straatterreur'.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 11:33   #48
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morgen Bekijk bericht
Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk...

Harteloos, vooral als je beseft hoe die rebellen gefinancierd worden. (diamant, goud, coltan). Je kunt in feite stellen dat er mensen sterven voor onze laptops, GSMs, afstandsbedieningen en play stations.
(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/wo...ot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

Als er kinderen worden ingeënt tegen ziektes waaraan ze anders zouden sterven, als meer mensen toegang hebben tot drinkwater, tot onderwijs, etc etc, dan zou ik niet zeggen dat er nooit positieve dingen plaatsvinden. Als je hier niet achterstaat omdat je denkt dat het toch een hopeloze zaak is, denk ik dat je redenering niet juist is. Als je gelooft dat elk individu telt, dan blijf je doorgaan met mensen te helpen. Ook als de regio als geheel niet zichtbaar verbetert, blijft het zinvol om de mensen die je wel kunt helpen te helpen.

Zimbabwe zat er al wel even aan te komen hé, als je die hyperinflatie en die lege supermarkten zag...
Ook wat er nu in Congo gebeurt was tragisch voorspelbaar. Het was een kwestie van tijd voordat de situatie zou escaleren.

deze opmerking vind ik echt te onzinnig om er op te reageren
Kunt u misschien even zeggen wat er met de jaren lange financiële steun ginder gebeurt.

Wat is er verbeterd, wat is er veranderd? Hetgeen men in de media ziet en hoort, ze zijn het slachtoffer van ondervoeding en ziekte. Even later in dezelfde media hebben ze de wapens en de middelen om elkander af te maken. Men zou zichzelf kunnen afvragen, die wapens en die munitie, krijgen ze die "gratis" en voor niets? Of zouden ze zelf niet door hebben dat, indien ze die wapens en munitie moeten kopen, ze met dat geld evengoed het probleem van ondervoeding en ziekte zouden kunnen bestrijden inplaats van elkaar?

Zou het verkeerd zijn, indien men alle financiële hulp zou stilleggen, zou stoppen met de betutteling het ginds beter zou worden?

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 11:42   #49
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
"De pagina die u zoekt kan niet gevonden worden, mogelijk bestaat ze niet meer. Indien nodig dient u uw favorieten (of bookmarks) bij te werken..."

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be