Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2009, 15:57   #41
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
In thelema gaat de wil (zonder hoofdletter) gepaard met intentie. De steen die valt is dus geen magische handeling want de steen heeft geen voorafgaande intentie om te vallen.

De Wil (met hoofdletter) is echter een concept dat, imho, bijna gelijk is aan de Tao. Het zou mij niet verbazen moest dat overgenomen zijn uit het taoisme.
Behoort die aardappel tot de wil of de Wil?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:14   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Dat is een zeer zeer vage definitie. Is die kracht materialistisch of mentaal/spiritueel?

Nee niet echt. Ik weet wel iets over de bewuste en onbewuste denkprocessen in het menselijke brein.
De aard van de kracht is in feite irrelevant, aangezien deze wordt gehanteerd als een werktuig in de nogal pragmatische Thelema.
Maar het wordt aangenomen als zijnde iets wat met de geest kan worden vrijgelaten, dus mentaal.

Bewuste en onbewuste denkprocessen kunnen laagje per laagje worden uitgeschakeld. Dit is op zich niet zo moeilijk, alleen zijn we het zo gewend om te denken dat is een zeer onnatuurlijke operatie is.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:16   #43
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behoort die aardappel tot de wil of de Wil?
Het voorbeeld ging over het telen van aardappelen, dat behoort tot de wil. Het pootgoed wordt geplant expliciet met de intentie om later aardappelen te rooien. Voor Crowley is het dus een magische handeling.

Het kan ook tot de Wil behoren, maar dan zou je te maken hebben met iemand met een Innerlijke Natuur en Kosmisch Voorbestemdheid om aardappelen te telen... wat nogal gek klinkt
Oud 14 februari 2009, 16:29   #44
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De aard van de kracht is in feite irrelevant, aangezien deze wordt gehanteerd als een werktuig in de nogal pragmatische Thelema.
Maar het wordt aangenomen als zijnde iets wat met de geest kan worden vrijgelaten, dus mentaal.
Dus magie gaat steeds uit van menselijk handelen ofzo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bewuste en onbewuste denkprocessen kunnen laagje per laagje worden uitgeschakeld. Dit is op zich niet zo moeilijk, alleen zijn we het zo gewend om te denken dat is een zeer onnatuurlijke operatie is.
Het enige dat een mens kan doen is het "bewust zijn" van je gedachten uitschakelen. Met andere woorden je denkt nog, alleen ben je er niet meer van bewust dat je aan het denken bent.
En omdat je het niet bewust bent dat je aan het denken bent wordt dit ook niet opgeslagen in je korte en lange termijngeheugen en zal je je ook niet meer kunnen herinneren.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 14 februari 2009, 16:48   #45
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het voorbeeld ging over het telen van aardappelen, dat behoort tot de wil. Het pootgoed wordt geplant expliciet met de intentie om later aardappelen te rooien. Voor Crowley is het dus een magische handeling.
Dus alles met een "intentie" is magisch?
Maar als je spreekt over intentie zit je automatisch binnen het gebied van het determinisme en actie-reactie.
Mens => honger => mens beslist aardappel te planten => mens plant aardappel => aardappelen groeien in de grond => mens rooit aardappel.
In elk van deze stappen is een intentie te bespeuren. Zowel honger, mens als aardappel hebben een intentie op zich.
Dus de acties van zowel honger, mens, als aardappel zijn magisch?

Citaat:
Het kan ook tot de Wil behoren, maar dan zou je te maken hebben met iemand met een Innerlijke Natuur en Kosmisch Voorbestemdheid om aardappelen te telen... wat nogal gek klinkt
? Wil is dan zoiets als een goddelijk plan ofzo?

Oud 14 februari 2009, 16:52   #46
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vind de discussie een beetje verwarrend daarom mijn vraag.

Welke dingen behoren tot de magische wereld volgens Crowley?

Zijn dit enkel handelingen en intenties van de mens?

Zijn dit handelingen en intenties van levende wezens?

Of zijn dit handelingen en intenties van alle materie en vormen van energie?

Oud 14 februari 2009, 17:54   #47
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus alles met een "intentie" is magisch?
Elke handeling met intentie, vermoed ik.

Citaat:
Maar als je spreekt over intentie zit je automatisch binnen het gebied van het determinisme en actie-reactie.
Ik denk dat het determinisme en de thelema zeer moeilijk met elkaar te combineren vallen. De thelema gaat uit van een vrije wil om te handelen, terwijl het determinisme juist lijkt te stellen dat deze vrije wil een illusie is.

Citaat:
Mens => honger => mens beslist aardappel te planten => mens plant aardappel => aardappelen groeien in de grond => mens rooit aardappel.
In elk van deze stappen is een intentie te bespeuren. Zowel honger, mens als aardappel hebben een intentie op zich.
Dus de acties van zowel honger, mens, als aardappel zijn magisch?
Voor "honger" en "aardappel" zie ik geen intentie. Intentie is iets dat voorkomt uit abstract denken: voor intentie is het noodzakelijk dat men zichzelf als individu kan herkennen en projecteren naar de toekomst.

Citaat:
? Wil is dan zoiets als een goddelijk plan ofzo?
Of een natuurwet. Thelema stelt eigenlijk:

a) er is een vrije wil om te handelen
b) er is ook een natuurlijke manier van handelen (de Wil)
Oud 25 februari 2009, 20:15   #48
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Of zoals John Sysmonds, de biograaf van Aleister Crowly, verklaarde:

'De enige moelijkheid met magie is, dat ze niet werkt.'
Diegene die weten, weten wel beter.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 20:40   #49
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Diegene die weten, weten wel beter.
Tuurlijk...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 17:05   #50
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Aleister Crowley is één van de meeste boeiende figuren van begin vorige eeuw, maar tevens één van de minst begrepen.

Ik heb veel over hem gelezen, omdat ik een fascinatie heb voor de occulte beweging rond de eeuwwisseling. Nog steeds begrijp ik niet alles wat hij preekte, maar ik besef wel dat je alles moet zien in relatie met de het Victoriaanse en preutse maatschappijbeeld van die tijd. Zeker wat betreft zijn fascinatie met "sexual magick"

Wat ik over magick weet, weet ik grotendeels via een vriend die lid was van de Engelse New Golden Dawn. Hij hield zich voornamelijk bezig met astral reizen en het beïnvloeden van zijn omgeving en het menselijk gedrag via rituelen.

De "intentie" moet daarbij altijd gepaard gaan met een "wens voor verandering". Nuchter gezien zou je het kweken van aardappelen ook zo kunnen interpreteren, maar over het algemeen mikten de occultisten wel wat hoger en dat was het zeker het geval bij Crowley die met zijn "Do what thou wilt" streefde naar de ultieme zelfvervulling.
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:38   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is de gelijkstelling van het Victorianisme aan preutsheid door recente bakken aan onderzoek ietwat voorbijgestreefd, en leeft Crowley hoe dan ook niet in de Victoriaanse tijd.

Laatst gewijzigd door lombas : 27 februari 2009 om 18:38.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:55   #52
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgens mij is de gelijkstelling van het Victorianisme aan preutsheid door recente bakken aan onderzoek ietwat voorbijgestreefd
Zoals dit?

Oud 27 februari 2009, 19:18   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het koppel Albert en Victoria zelf toont inderdaad voortreffelijk dat er aan de preutsheid vraagtekens kunnen gekoppeld worden.

Oud 27 februari 2009, 19:40   #54
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonaLisaOverDrive Bekijk bericht
Wat ik over magick weet, weet ik grotendeels via een vriend die lid was van de Engelse New Golden Dawn. Hij hield zich voornamelijk bezig met astral reizen en het beïnvloeden van zijn omgeving en het menselijk gedrag via rituelen.
Uit nieuwsgierigheid: in welke mate houdt hij zich bezig met astral reizen ?

En hoe beïnvloedt hij zijn omgeving en het menselijk gedrag via rituelen ?
Oud 18 maart 2009, 17:19   #55
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Uit nieuwsgierigheid: in welke mate houdt hij zich bezig met astral reizen ?

En hoe beïnvloedt hij zijn omgeving en het menselijk gedrag via rituelen ?
Er was een periode dat hij daar intens mee bezig was. Het astraal reizen wordt ook wel out-of-body experience, of buitenlichamelijke ervaring genoemd. Het houdt in dat hij kon reizen naar plaatsen zonder er fysiek aanwezig te zijn. Normaal ben ik over zulke dingen heel sceptisch, maar ik heb zelf een dergelijke ervaring gehad die een grote indruk heeft achtergelaten, dus sta ik er nu meer voor open.

Die rituelen moesten geheim gehouden worden, maar hij experimenteerde wel met het gedrag van mensen te beïnvloeden. Ik kan niet inschatten hoe succesvol hij daarin was, ik weet alleen dat sommige mensen zich raar gingen gedragen in zijn gezelschap.
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 17:48   #56
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonaLisaOverDrive Bekijk bericht
Er was een periode dat hij daar intens mee bezig was. Het astraal reizen wordt ook wel out-of-body experience, of buitenlichamelijke ervaring genoemd. Het houdt in dat hij kon reizen naar plaatsen zonder er fysiek aanwezig te zijn. Normaal ben ik over zulke dingen heel sceptisch, maar ik heb zelf een dergelijke ervaring gehad die een grote indruk heeft achtergelaten, dus sta ik er nu meer voor open.

Die rituelen moesten geheim gehouden worden, maar hij experimenteerde wel met het gedrag van mensen te beïnvloeden. Ik kan niet inschatten hoe succesvol hij daarin was, ik weet alleen dat sommige mensen zich raar gingen gedragen in zijn gezelschap.
Ik neem aan dat je me zult vergeven als ik daar bijzonder sceptisch tegenover sta ?

Spijtig dat Crowley al een lange tijd overleden is. Ik zou hem graag eens tegenover James Randi geplaatst hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be