![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Het Nieuwsblad en De Standaard hebben ondertussen hun fout verbeterd.
Beter laat dan nooit.
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Komaan, zeg.
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs daar maakt de WINNAAR 17 fouten. Dit is een Forum. Ik heb nooit beweerd dat ik geen fouten maak. Iedereen maakt fouten. En vooral dt fouten. Ik maak hier twintig postings per uur, ik kan niet alles grondig corrigeren. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2010 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar in gedrukte media moet hun voorkomen beperkt worden, omdat ze het taalbeeld van de bevolking aantasten. Aan virtuele forums kan je niet zulke hoge eisen stellen, daar schrijft iedereen volgens zijn eigen capaciteiten. Dat zijn geen professionelen. Maar zoals altijd wordt er, ook door jou, liever op de man gespeeld, met voorbijgaan aan de inhoud en de bedoeling, nietwaar? Ik had het over "taaltje", niet over schrijffouten, in d e door jou geciteerde posting. Maar ja, schrijffoutjes van een ander corrigeren, dat kan iedereen met een middelbare schoolopleiding, of niet soms? Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2010 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Staatssecretaris
|
![]() Gedrukte (en online) media hebben een voorbeeldfunctie. Misschien slecht voorbeeld, maar politie gaat toch ook niet overal foutparkeren (doen ze wel maar soit) omdat dat courant gebeurt bij normale mensen.
Laatst gewijzigd door CyberpunX : 16 december 2010 om 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Fora die voor iedereen actief toegankelijk zijn, daar kan geen corrector over gaan. Die geven gewoon een directe weerspiegeling van de spellingsvaardigheid (als de correctie-functie niet opstaat). Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2010 om 10:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister-President
|
![]() Op een forum maak ik me er niet druk in. Ik doe er zelfs niet echt lacherig om.
Maar van journalisten, toch taal-beroepsmensen, verwacht ik dat ze op een correcte wijze de taal hanteren.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 16 december 2010 om 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En vooral van de uitgevers dat ze goed laten corrigeren. Het gesproken woord, dat is een heel andere zaak. Ik hoor haast dagelijks spreekfouten op de Vlaamse radio, en haast nooit op de Nederlandse. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2010 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tot dan werd in Vlaanderen vooral naar de Nederlandse TV gekeken en geluisterd naar radio Hilversum. Niet één van de programma's werd ondertiteld, en ik heb nooit iemand horen klagen dat ze het niet zouden verstaan hebben. Na de oprichting van VTM is de VTM-isering van de Nederlandse taal in Vlaanderen begonnen. Correcte taal was plots niet meer nodig. Meer en meer dialectische invloeden drongen de gesproken taal op TV binnen. Mede door het ondertitelen van Nederlandstalige programma's is er een luisterluiheid ontstaan. Mensen doen de moeite niet meer om naar een taal te luisteren. Het ge-VTM-iseerde verkavelingsvlaams is overal doorgedrongen. Velen denken dat ze dan correct AN spreken. My ass ! Met heimwee denk terug aan die mooie tijd, toen het AN nog echt 'Algemeen' Nederlands was...
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 16 december 2010 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daardoor val ik nu wel zowat achterover door je rapport. Ondertiteling van Nederlandse programma's: meen je dat nu werkelijk??? Ik dacht dat dialectsoapseries ondertiteld werden in het Nederlands??? Ik merkte wel al dat de reclame verdialectiseerd is (hoewel ik ook zoveel mogelijk reclame ontduik) , om beter de doelgroep te bereiken. Op één terrein vind ik de verdialectisering wél goddelijk, dat is op gebied van de singersongers, heerlijk om klassemuzikanten bezig te horen in mijn plaatselijk dialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik schreef het al in een andere topic: je moet de ironie van het geheel toch weten appreciëren? Jij die zo goed bent in zelfrelativering. De verwaarlozing van taal gaat evenzeer over het gebruik van een 'taaltje' als over correcte spelling. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Ik kan nauwelijks rekenen maar ken mijn taal. Alleen behoed ik mij voor zelf gespannen vallen. Ik zal het corrigeren zo laten. Het stoort inderdaad en zelfs op een virtueel forum heb ik respect voor andermans gevoelens. Maar geef toe: dit was een open doelkans die ik niet kon laten liggen.
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar in de beginperiode van VTM leek het wel of geheel Vlaanderen sprak Antwaarps.
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De oude programma's worden sowieso nog steeds zichtbaar ondertiteld. De nieuwe programma's worden onzichtbaar, maar oproepbaar via 888 teletekst, ondertiteld. VTM blijft ondertitelen. En net zij hebben, m.i., schuld aan de achteruitgang van het AN in Vlaanderen. Met het ondertitelen bestendigen en breiden deze situatie zelfs uit.
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heden : beoordeel eens niet alleen de uitspraak maar ook de woorden, en de zinsconstructies van Piet Huysentruyt. Ik begrijp niet hoe je met zo'n taaltje zelfs je smoel maar durft laten zien op TV. Niet verwonderlijk dat zoveel mensen een enorme afkeer hebben van deze man.
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is een discussie zonder einde. Sommige mensen betreuren de teloorgang van dialecten, anderen huiveren bij elke afwijking van het AN. Het is haast dezelfde discussie als de groeiende verengelsing van onze taal en waar we de grens trekken.
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar een 'soort amechtig AN' brengen komt bij mij over, van 'wel willen, maar niet kunnen'. Ofwel breng je het in een echt dialect ofwel breng je het in AN. Al dat er tussenzit hoort m.i. niet.
![]() |