Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2009, 10:40   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
* Het klopt dat de situatie van Quebec niet 100% dezelfde situatie is als hier. Maar het blijft wel een interessant voorbeeld sowieso. Ook voor Vlaanderen.

* Wat Brussel betreft : het is met het huidige beleid dat je Brussel opgeeft. Het huidige federale beleid of vooral het ontbreken van een beleid dat rekening houdt met de impact op de taalverschuivingen heeft ervoor gezorgd dat Brussel nu voor 90% franstalig heeft gestemd. Binnen een paar decennia zal het 95% zijn. Dankzij het huidige beleid.
En zou het niet een heel klein beetje kunnen dat je met splitsing van migratiebeleid die beweging in Brussel 100% maakt? Alé, 99,9%.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 10:40   #42
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Vlaanderen heeft een eigen integratiebeleid maar dat is te beperkt omdat Vlaanderen niet over alle nodige bevoegdheden beschikt. Bv. in Nederland wordt je gevraagd om Nederlands te leren alvorens je de Nederlandse nationaliteit kunt verwerven. In België is dat federale materie en de snelbelgwet vraagt geen enkele kennis van het Nederlands. Moest die materie nu een Vlaamse bevoegdheid worden dan kunnen we zelf dat beleid bepalen en bijsturen waar nodig rekening houdend met de situatie in Vlaanderen.
Gewest- of gemeenschapsbevoegdheid?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 18 juni 2009, 10:41   #43
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En wat betekent dat?
Zoals ik daarnet zei: dat vele bevoegdheden die nu bij het BHG liggen, bij een ander gewest worden 'geïntegreerd'.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 10:44   #44
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewest- of gemeenschapsbevoegdheid?
Daar moet ik zelf nog eens goed over nadenken.
Oud 18 juni 2009, 10:45   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Daar moet ik zelf nog eens goed over nadenken.
Het verschil is immens belangrijk...

Citaat:
Zoals ik daarnet zei: dat vele bevoegdheden die nu bij het BHG liggen, bij een ander gewest worden 'geïntegreerd'.
Dan vraag ik me af welk statuut voor Brussel ze in gedachte hebben.
Oud 18 juni 2009, 10:48   #46
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil is immens belangrijk...
Daarom dat ik er nog ies over moet denken he
Oud 18 juni 2009, 10:50   #47
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan vraag ik me af welk statuut voor Brussel ze in gedachte hebben.
Ik was al van plan om daar volgende week, na mijn examens een draad over te starten. Niet dat ik fantastische ideeën heb, maar ik wil wel eens weten of er hier creatieve modellen tevoorschijn zouden komen.
Oud 18 juni 2009, 11:21   #48
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zou het niet een heel klein beetje kunnen dat je met splitsing van migratiebeleid die beweging in Brussel 100% maakt? Alé, 99,9%.
Ik denk het niet. Het kan moeilijk nog nefaster in Brussel dan het nu al is. Voorbeeld : je kan kiezen in Brussel voor Nederlandstalige of Franstalige papieren. Dat Franstaligen (Fransen bv.) Franstalige papieren krijgen is logisch. Dat Nederlandstaligen (Nederlanders bv.) Nederlandstalige papieren krijgen is ook logisch. Maar wat met anderstaligen (Indiërs bv.) ? Die krijgen als ze zich inschrijven in een Brusselse gemeente automatisch Franstalige papieren. Daar bestaat geen wetgeving rond, geen regelgeving, ... maar zo verloopt het 'de facto'. Die problematiek die natuurlijk veel breder gaat dan dit ene praktische voorbeeld heeft geen enkele partij daadwerkelijk op de discussietafel gezet. Het is nochtans meer dan nodig. Daarom moeten we de regionalisering van migratie en integratie op de agenda zetten . Om de problematiek op z'n minst bespreekbaar te maken. En natuurlijk ook om een beter beleid mogelijk te maken.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:28   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was al van plan om daar volgende week, na mijn examens een draad over te starten. Niet dat ik fantastische ideeën heb, maar ik wil wel eens weten of er hier creatieve modellen tevoorschijn zouden komen.
We, SFL, houden daarover in september een studiedag. Altijd welkom uiteraard! Info

En onze visie voor Brussel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be