![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Banneling
|
Banken...
Jammer dat Nestor Burma een ban heeft. Hij heeft daar erg veel zinnige dingen over te vertellen. Andy ook trouwens, moest hij deze draad opmerken. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kan Producer1973 eens uitleggen waarin "VLECHT" precies verschilt van de andere partijen die vrijzinnig-humanisme, liberalisme, eigentijdsheid en taboeloosheid als programma hebben? We hebben in die categorie al SLP, SP.A, Open VLD, Vivant en eigenlijk ook LDD. Doet me sterk denken aan de fameuze "derde weg", die helaas al té veel de politiek heeft bepaald.
Laatst gewijzigd door Pelgrim : 8 oktober 2009 om 21:04. |
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Eigenlijk is het een strekking die momenteel in geen enkele beginselverklaring meer staat. 1 belangrijk aspect is volgens mij verschillend: We vertrekken vanuit de vrije mens, die streeft naar een maximale vrijheid en een "goed" leven. De verschillende maatschappelijke debatten bekijken vanuit de invalshoek van de mens zelf is toch totaal anders dan bijvoorbeeld OpenVLD of LDD. Die laatste is op de koop toe redelijk extreem in zijn standpunten en heeft vaak een gebrek aan respect. Wat de derde weg betreft.....ik ben me zeer bewust dat dit een bijna onmogelijke opdracht is...maar ik kon niet langer langs de zijlijn staan roepen zonder ook daadwerkelijk iets te doen. Ik heb uiteraard ook wel enige ervaring bij de traditionele partijen |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
het blijft te vaag. Wat moet ik verstaan onder dat "streven naar maximale vrijheid en een goed leven"? Anarchisme? Communalisme? Libertair kapitalisme?
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Wat versta ik onder een vrije mens: * ongebonden, los van elk dogma of doctrine * de vrijheid om zelf keuzes te maken * zich wel bewust van de maatschappij waarin hij leeft. Goed leven impliceert ook een bijdrage leven aan die maatschappij * respect voor ieders overtuigen, zonder daarom achter de standpunten te staan Het cordon sanitair vind ik als vrijzinnig humanis bijvoorbeeld niet kunnen en totaal achterhaald. Dat is bijvoorbeeld iets dat ik duidelijk wil communiceren. Ik weet dat dit nog vaag blijft, maar je gaat me op dit moment niet kunnen verleiden om dieper op praktische punten in te gaan omdat ik vind dat iedereen die bij de opstart van betrokken is daar mee een zeg moet in hebben |
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat is voor jou vrije keuze? Hoe definieer jij wil, macht en keuze? Welke invloeden op een keuze zijn toegelaten en welke niet? |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
We bevinden ons nu op een zeer filosofisch pad, want ik ken ook de ganse discussie over vrijheid en de perceptie van vrijheid...je bent wat je bent of ben je hoe anderen je zien, enz... Macht is voor ondergeschikt aan resultaat. Het is een tool om zaken in beweging te brengen, resultaten te boeken. Macht is naar mijn gevoel een woord dat best zo wenig mogelijk in de mond genomen wordt. |
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En dat er een maatschappij mogelijk is waarin geen enkele machtsvorm deze wil kan belemmeren? Schets mij deze machtsvorm. |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
resultaat is nochtans subjectief afhangende van de macht. Niet iedereen streeft hetzelfde "resultaat" na. En je programma over de "humanistische vrijheden" zijn veel te vaag om er een concreet politiek beleid uit te puren. Wat betekent dat, "zich wel bewust van de maatschappij waarin hij leeft"?
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Vreemdeling
|
Een vrije wil die weliswaar in overeenstemming moet zijn met het grotere geheel (samenleving). Dat is het respect waar ik het over had. Ik heb het hier dus zeker niet over een verdoken vorm van anarchie.
De staat moet er inderdaad op gericht zijn om zaken te verwezenlijken die gedragen worden door een groot gedeelte van de bevolking, zodat het door de burgers als "goed" wordt ervaren... vertrekkende van de vraag "zou ik zelf zo'n keuze maken?" |
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
EDIT: Pelgrim was me te snel af. Laatst gewijzigd door Steve_M : 8 oktober 2009 om 21:59. |
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
maar ik geef je gelijk, dit is ideologie....maar zoals ik al zei, dit is een aanzet tot programma....het echte werk moet nog beginnen |
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
* algemeen belang vs eigen belang * openbare orde vs vrijheid het zal steeds een afwegen zijn, maar dat maakt het allemaal zo boeiend. Iedereen tevreden stellen is een utopie. MAar je moet wel jezelf en je uitgangspunten kunnen trouw blijven en dat is tegenwoordig vaak ver te zoeken |
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Met welke partijen zou je dan willen in zee gaan om ook maar iets te bereiken en hoe vermijd je dat je jonge beweging onmiddellijk wordt opgeslokt door de machtige partijen? |
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Mijn visie is om de partij van onderuit uit te bouwen, maar dan wel met een persoonlijke aanpak. dus niet van we kennen 3 mensen, richt maar een lokale afdeling op en we zien wel.... Als je in een aantal key-gemeentes een goeie afdeling kan uitbouwen dan kan je snel een netwerk opbouwen en met de volgende gemeenteraadsverkiezingen is het vooruitzicht, kan alles gebeuren. Er zijn enkele besturen zeer slecht bezig en dat hebben ze enkel aan zichzelf te danken...ik denk bijvoorbeeld aan de stad Lier maar er zijn er veel meer... Op dit moment neem LDD Mechelen collectief ontslag...dat was de best georganiseerde afdeling van LDD ..... |
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Banneling
|
Een tip: P.I is nog erger.
|