![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begin daarover een aparte draad, hier gaat het over wat die beroemde hartsjirurg durfde beweren.
Begin daarover een drukkingsgroep, en tracht politiekers en andere mensen te overtuigen. Ik wens u boeiende tijden toe (Chinees spreekwoord, waarmee ze bedoelen: ik vrees dat je je eigen ondergang zult graven)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verkoopsters hebben recht op rookvrije arbeidsruimte. En mocht ik een kaffee willen openen, waar pedofilie bedreven kan worden, want in mijn eigen gebouw waar niemand verplicht is om binnen te komen .... zal ook niet mogen; ik zal - terecht - nogal gauw in den bak zitten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementslid
|
![]() nee, gefundeerde conclusies uit cijfermateriaal:
De Leidse universiteit meldt bijvoorbeeld: "Dankzij de invoering van een rookverbod krijgen direct veel minder mensen een hartaanval. Het effect is zeer fors: Amerikaanse onderzoekers meldden vorige week dat de afname na drie jaar oploopt tot wel 36 procent. Drie jaar geleden kwam er al een vroeg positief geluid uit Italië. Dat land had na Ierland en Noorwegen als een van de eerste Europese landen de sigaret in de ban gedaan. In het eerste jaar van het rookverbod, begin 2005 ingevoerd, was het aantal hartinfarcten in de regio Piemonte bij mensen onder de 60 jaar met 11 procent gedaald. Maar zou die winst elders kunnen worden bevestigd? Ja dus. Nu het rookverbod zich als een olievlek over Europa heeft uitgebreid, wordt de omvang van het effect pas goed zichtbaar. Twee teams van Amerikaanse wetenschappers hebben vorige week onafhankelijk van elkaar de balans opgemaakt. Ze bekeken beide grofweg dezelfde onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd in ruim tien regio's van Europa en Amerika. In de vakbladen Circulation en JACC komen ze tot dezelfde slotsom: een rookverbod leidt binnen een jaar tot 15 �* 17 procent minder hartinfarcten. Het effect werd na elk jaar sterker, tot die 36 procent na drie jaar -al is dit laatste getal nog wat wankel. Belangrijkste oorzaak: er wordt minder meegerookt. Sommige studies wijzen er ook op dat rokers zelf minder vaak een sigaret opsteken of zelfs stoppen, omdat zij geen zin hebben om alleen nog buiten te mogen paffen. Volgens Ernst van der Wall, hoogleraar cardiologie in het Leids Universitair Medisch Centrum, was de sterke daling voorspeld. ,,In 2003 schreef de Gezondheidsraad al dat passief roken 20 tot 30 procent van alle hartaandoeningen in Nederland verklaart. Het verbaast me dus niet dat deze twee studies na één jaar 15 procent reductie melden. Het lijkt me ook logisch dat dit elk jaar sterker wordt." Maar zo is er niet altijd tegen aangekeken. In de jaren tachtig werd het gevaar van meeroken nog danig onderschat, zegt Van der Wall. ,,We dachten dat het alleen om opgehoopt teer in de longen ging. Inmiddels weten we dat er veel meer aan de hand is." Zo heeft passief geïnhaleerde sigarettenrook een onmiddellijk effect op de vaten. Die krimpen al samen bij een vleugje rook. Ook hun elasticiteit neemt direct af; de beschermende binnenlaag verandert; het cholesterol wordt negatief beïnvloed; er komen ontstekingsfactoren vrij; het bloed stolt sneller. En nicotine verdrijft de zuurstof uit de rode bloedcellen, wat funest is. ,,De laatste twintig jaar is steeds meer gebleken dat passief roken bijna even riskant voor het hart is als gewoon roken."
![]() |
#45 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Of dat nu waar is of niet is niet van belang. Het doel van het leven is niet het aantal geleefde jaren te maximaliseren, maar het doel is een zo goed mogelijk leven te hebben. Niet alleen quantiteit is belangrijk maar ook kwaliteit.
Daarom is het argument 'het is ongezond dus het moet verboden worden' ongeldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien u dat meerekent is dat een extra reden voor een rookverbod, want niet rokers staan niet graag in de rook. Rookvrije caffees verhogen dus hun kwaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() definieer dan maar eens eerst "bewijs"
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Niet mijn vak, maar voordat ik iets moeilijk meetbaars ook maar enigszins geloofwaardig acht moet het toch wel iets meer zijn dan een paar kreten van een anomieme forumposter.
Evengoed blijf ik wel voorzichtig: het feit dat ik reeds 56 jaren een tevreden roker ben, bewijst op zich weinig.
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Van mijn part zou roken over het algemeen illegaal mogen worden.
Maar ik zou al heel content zijn als het in cafe's verboden werd.
![]() |
#54 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tja, als u dat geen bewijs noemt, dan kunnen we er ook nog altijd niet zeker van zijn dat de aarde niet plat is.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 16 oktober 2009 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Andersom: als het een lul-verhaal blijkt te zijn, ga jij dan voortaan roken? Maar, niets is onmogelijk; ik heb al meer hobbies al dan niet vrijwillig opgegeven.
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Respiratory Symptoms, Pulmonary Function, and Markers of Inflammation Among Bar Workers Before and After a Legislative Ban on Smoking in Public Places JAMA. 2006;296:1742-1748. Smoke-free legislation was associated with significant early improvements in symptoms, spirometry measurements, and systemic inflammation of bar workers. Asthmatic bar workers also had reduced airway inflammation and improved quality of life.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#59 | |