Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2009, 23:08   #41
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het verband tussen "normale" eetpatronen en morele kwaliteiten is mij nog niet geheel duidelijk. Beheersing van de eetdrang gaat niet noodzakelijk gepaard met beheersing van de geweldsdrang bijvoorbeeld. Beschavingsdrang kan opzichzelf, ofschoon ze beheersing nastreeft, ook weer onbeheerst zijn, op het immorele af.
Gebrek aan geweldsdrang betekent niet hogere beschaving. Vaak is het juist omgekeerd.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:08   #42
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Obesitas is ook een soort van zelfverminking. Het verwaarlozen van je lichaam en uiteindelijk geest. Zet een straf of lichaamsverwaarlozing en lichaamsmishandeling zoals kindermishandeling. Iedereen is baas over eigen lichaam wordt dan ook meer vertaald als dat je lichaam eigendom van de maatschappij is.

Laatst gewijzigd door farak : 17 oktober 2009 om 23:09.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:09   #43
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Neen.

Dat werkt averechts. Het maakt een nieuw probleem aan (magerzucht), zonder iets te doen aan de papzakkerij.
De grootste groep papzakken woont in de VS. De VS zijn ook het land waarin de dieet-hype het hardst bezig is.

Kunnen de liberalen trouwens zich terug bezig gaan houden met hun beurzen en aandelen en niet tussenkomen in serieuze discussies?
Je hebt miljoenen mensen die de moeite doen om er mooier uit te zien door wat meer te sporten en beter te eten, met als leuk bijeffect dat je er gezonder door wordt of omgekeerd. Ik ben er één van.

Dat je mensen hebt die tot in het extreme gaan (anorexia), moet je er bijnemen en zo veel mogelijk voorkomen. Bv anorexische modellen weren uit die media.

Voor jou lijkt de enige oplossing dat je iedereen gaat dwingen om magerder te worden. Veel geluk daarmee in een vrije samenleving. Tenzij je natuurlijk die vrijheid gaat afschaffen, zie ik het niet gebeuren.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:10   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebrek aan geweldsdrang betekent niet hogere beschaving. Vaak is het juist omgekeerd.
Illustreer dat eens.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:10   #45
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d24e Bekijk bericht
Je hebt miljoenen mensen die de moeite doen om er mooier uit te zien door wat meer te sporten en beter te eten, met als leuk bijeffect dat je er gezonder door wordt of omgekeerd. Ik ben er één van.

Dat je mensen hebt die tot in het extreme gaan (anorexia), moet je er bijnemen en zo veel mogelijk voorkomen. Bv anorexische modellen weren uit die media.

Voor jou lijkt de enige oplossing dat je iedereen gaat dwingen om magerder te worden. Veel geluk daarmee in een vrije samenleving. Tenzij je natuurlijk die vrijheid gaat afschaffen, zie ik het niet gebeuren.
Ik hou niet van "vrije" samenlevingen omdat ik weet dat die fameuze vrijheid illusoir is.
Oud 17 oktober 2009, 23:12   #46
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Illustreer dat eens.
Hoogstaande beschavingen blinkten uit op militair vlak. Zo lang de wil tot macht er is, zal deze zich onder andere manifesteren als de wil tot militaire macht.

Vreedzaamheid is zelden een gevolg van rationaliteit of beschaving. Bij een absolute minderheid kan het zo zijn, maar bij een meerderheid in een beschaving als de onze is het een symptoom van decadentie en luiheid.
Oud 17 oktober 2009, 23:12   #47
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Het is, zoals ik al zei, een uitdrukking van ongelukkig zijn, lichtjes depressief.
Het is niet gewoon een verslaving. Een verslaving heeft ook diepere oorzaken buiten het genot alleen. Waarom slikken mensen zoveel antidepressiva, waarom zijn er zoveel zelfdoders, waarom is er zoveel onvree? Omdat mensen ongelukkig zijn. Los dat op en de meerderheid van de maatschappelijke problemen wordt grotendeels vermeden.
Het kan echt wel een verslaving zijn hoor, de meeste papzakken zijn bijvoorbeeld echte suikerjunkies.

Maar ik ben het eens met je dat het ongelukkig zijn een grote factor is.
Oud 17 oktober 2009, 23:13   #48
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het kan echt wel een verslaving zijn hoor, de meeste papzakken zijn bijvoorbeeld echte suikerjunkies.

Maar ik ben het eens met je dat het ongelukkig zijn een grote factor is.
Nu komen wij bij de belangrijke vraag: wat vooroorzaakt ongelukkigheid in onze samenleving? Is de hoeveelheid ongelukkige mensen even groot in alle samenlevingen, of is ze groter nu?
Oud 17 oktober 2009, 23:17   #49
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
En hoe je het oplost. Controleer de koopwaar. Op alles RFID chips en controleren wat mensen kopen in de winkel. Dan heb je wel ook big brother die van monitoring tot control overgaat. Maar het zou denk ik werken. Maar dan gaan mensen minder kopen.

Het kapitalisme ligt mee aan de oorzaak van obesitas. Het kapitalisme is brutaal en het laat vrijwel iedereen koud of jij je dood eet. Je hebt waarschijnlijk 2 �* 4 keer het bedrag geconsumeerd dan de gemiddelde persoon. Goed voor hun!
Geen enkele winkelier die mensen dwingt om ongezonde producten te kopen in zijn winkel. Helpen ze erbij door die producten meer aantrekkelijk te maken of beter te promoten? Ja. Maar dan is het aan de producenten van gezond eten om hun waren beter te verkopen.

En vooral aan mensen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun gezondheid. Zorgen dat dit ook fiscaal voordeliger is dan ongezond eten, lijkt me al een goede stap.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:19   #50
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Een andere factor die vaak verzwegen wordt is de genetica. Onlangs las ik over een Schots onderzoek dat een bepaald eiwit (denk ik) in de darmwand detecteerde dat de voedselopname bepaalt. Zo zal iemand met het bepaalde gen aanwezig in een of andere darmwand, meer energie uit een bepaald stuk voedsel halen, degene met een lage concentratie van het gen, minder energie halen uit dat stuk voedsel en de rest onder excretie sorteren. Wat als blijkt dat het allemaal genetisch bepaald wordt?

Maar het is allemaal simpel op te lossen: wie vet wordt, moet bewegen. Bewegen is voor niets slecht. Het kost alleen moeite. Die moeite vinden vele mensen teveel.
Oud 17 oktober 2009, 23:19   #51
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen enkele winkelier die mensen dwingt om ongezonde producten te kopen in zijn winkel. Helpen ze erbij door die producten meer aantrekkelijk te maken of beter te promoten? Ja. Maar dan is het aan de producenten van gezond eten om hun waren beter te verkopen.

En vooral aan mensen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun gezondheid. Zorgen dat dit ook fiscaal voordeliger is dan ongezond eten, lijkt me al een goede stap.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=121987

Geen dank.
Oud 17 oktober 2009, 23:19   #52
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan je mij het fundamentele verschil uitleggen tussen de mensen die toevallig gezond schijnen te eten en de anorexia-gevallen? Beiden volgen een marktmechanisme dat hen al dan niet gezond doet eten. De bekommernis omtrent of het bewustzijn rond gezondheid ontbreekt echter.
Citaat:
'Dwang' is weer zo'n groot woord. Laten we het houden op een sterk gepromoot bewustzijn omtrent gezondheid en levenskwaliteit. Dat is uiteindelijk relevanter dan 'er mooi uitzien' of 'sporten'. Je wil niet weten hoeveel mensen denken gezond te leven omdat ze af en toe eens gaan fietsen, joggen of zelfs maar wandelen. Een bewustzijn omtrent gezondheid is immers een totaalbesef: dat is iets waar je veelal onbewust (dmv heuristieken) mee bezig dient te zijn in je voeding, je ontspanning,...

Laatst gewijzigd door Andy : 17 oktober 2009 om 23:21.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:21   #53
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu komen wij bij de belangrijke vraag: wat vooroorzaakt ongelukkigheid in onze samenleving? Is de hoeveelheid ongelukkige mensen even groot in alle samenlevingen, of is ze groter nu?
Ik denk dat we niet mogen vergeten dat er ook nog andere oorzaken zijn voor obesitas. We leven in een maatschappij waar je nu eenmaal minder lichaamsbeweging nodig hebt dan vroeger. Dit in combinatie met een overvloed aan voedsel dat vaak veel te energierijk is, zorgt voor een gevaarlijke cocktail.

Ik denk wel dat het aantal ongelukkigen tegenwoordig groter is dan vroeger. Men heeft nu de luxe om ongelukkig te zijn.
Oud 17 oktober 2009, 23:21   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet ook bedenken dat dikzakken minder lang leven. Ze kosten ons dus een pak minder aan pensioenen.
Dat klopt, het zijn diegene zoals die hieronder die ons veel kosten door enorm lang te leven; de gezondheidsnazi's!

Citaat:
En ze doen allemaar maar verder, maar waarom moet ons "sociaal" systeem dit betalen? Ik vind het veel socialer van mij om anderen die kost te besparen door zelf gezond te eten en regelmatig te sporten.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:22   #55
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe verklaar je dan dat als je het gemiddelde warenhuis binnenstapt overal een kleine groente en fruitafdeling is en nog wat noten en 'vers' vlees. Al de andere rekken steken vol met producten op basis van industriële suikers. Het is makkelijker en vereist minder creativiteit om dergelijke producten te maken dan gezonde, even verslavende producten.

Laatst gewijzigd door farak : 17 oktober 2009 om 23:23.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:26   #56
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Hoogstaande beschavingen blinkten uit op militair vlak. Zo lang de wil tot macht er is, zal deze zich onder andere manifesteren als de wil tot militaire macht.
De meest hoogstaande beschaving van de voorbije 70 jaar is dan volgens jou de VS, waar het nochtans krioelt van de papzakken.

Citaat:
Vreedzaamheid is zelden een gevolg van rationaliteit of beschaving. Bij een absolute minderheid kan het zo zijn, maar bij een meerderheid in een beschaving als de onze is het een symptoom van decadentie en luiheid.
Mijns inziens moeten vreedzaamheid en beschaving ook niet in een of ander causaal verband gezien worden. Ik beschouw vreedzaamheid als een kenmerk van beschaving. Ik zie overigens ook hier weer geen logisch verband tussen vreedzaamheid en decadentie of luiheid...
Oud 17 oktober 2009, 23:30   #57
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste forummers,

Papzakkerij, oftewel vrijwillige overgewicht (ik tracht hier op geen enkele manier mensen die omwille van medische redenen overgewichtig zijn te beledigen, en zij komen op geen enkele manier in aanmerking voor de behandelingen van deze draad) is een groot probleem in het Westen.

De vraag is kort en simpel: hoe pakken wij papzakkerij aan?
Aan de schandpaal nagelen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:32   #58
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik denk dat we niet mogen vergeten dat er ook nog andere oorzaken zijn voor obesitas. We leven in een maatschappij waar je nu eenmaal minder lichaamsbeweging nodig hebt dan vroeger. Dit in combinatie met een overvloed aan voedsel dat vaak veel te energierijk is, zorgt voor een gevaarlijke cocktail.

Ik denk wel dat het aantal ongelukkigen tegenwoordig groter is dan vroeger. Men heeft nu de luxe om ongelukkig te zijn.
Klopt. Bovendien wordt voedsel door suikers en vetten verslavend gemaakt. Pieke had er iets over aangebracht in een andere draad.

Papzakkerij kan iedereen treffen, maar door sociale druk zullen veel mensen het proberen te voorkomen. Het zijn vaak vrij eenzame mensen hier in Europa die dik worden.
In Amerika kan ik de situatie niet inschatten, maar naar wat ik heb gehoord, is papzakkerij daar aanvaard.

En ja. Depressies zijn dan ook, als dusdanig, Westerse fenomenen.
Oud 17 oktober 2009, 23:34   #59
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik ga nu, als beschaafde mens, mijn spontane drang om nog verder te reageren met militaire dwang beknotten, ten einde geen gezondheidsrisico's te lopen door gebrek aan slaap of onregelmatig slaapgedrag.
Oud 17 oktober 2009, 23:35   #60
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De meest hoogstaande beschaving van de voorbije 70 jaar is dan volgens jou de VS, waar het nochtans krioelt van de papzakken.
Oorzaak en gevolg niet omkeren he. Een beschaving met militaire macht is niet noodzakelijk hoogstaand.

Bovendien zijn de VS groot. De papzakken daar dienen als een soort substraat waarop geld wordt gekweekt. De big strong men zijn in topconditie, en zij gaan naar't leger.

Citaat:
Mijns inziens moeten vreedzaamheid en beschaving ook niet in een of ander causaal verband gezien worden. Ik beschouw vreedzaamheid als een kenmerk van beschaving. Ik zie overigens ook hier weer geen logisch verband tussen vreedzaamheid en decadentie of luiheid...
Aan persoonlijke definities sleutel ik niet. Wel zie ik een logisch verband: luie mensen zijn te lui om te gaan vechten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be