Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: laat ons, om profiteurs te ontmoedigen, het eeuwigdurend dopgeld afschaffen
ja inderdaad, afschaffen maar 26 28,26%
nee, helemaal niet afschaffen 27 29,35%
beperken in tijd, maar hogere uitkeringen. 24 26,09%
anders 15 16,30%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2010, 09:31   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De stelling is op zich duidelijk genoeg geformuleerd. Vanuit het gezichtspunt van de die-hard neoliberaaltjes weliswaar.

het gaat natuurlijk niet om profiteren, maar om een recht, steunende op een algemene verzekering waar je zelf bijdragen voor betaald hebt.

Bovendien kan er onder de armmoedegrens geen sprake zijn van profiteren, alleen van langzaam creperen.
Eno de optie doen werken voor hun geld in gemeenschapsdienst aan het ecomarschall plan ben je vergeten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:59   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik ben nog altijd werkloos, maar heb afgelopen week de kans gekregen om drie dagen lang 3 uur per dag te gaan werken.
Jep.
Ik verlies een hele dag dop voor die 3 uurtjes, en als ik het goed heb begrepen ook de 6de dag dop wegens die 3 dagen gewerkt.

En toch ben ik gaan werken. (Mag het trouwens volgende week gaan herhalen, gelukkig wel wat meer uurtjes... maar ikke blij. Mijn levensgezel verklaart mij voor zot. Maar ikke toch blij.)
Kijk, als je eens wat 'uitblusperiode nodig hebt' omdat je dit dipje voelt door die afwijzing van ik ben een 'loozer' voldoe niet aan de 'economische verwachtingen' en men dumpt mij als 'rotte appel', dan heb je natuurlijk wel een maand of 6 plezier om te stempelen om uw dipje te overwinnen en weer wat zelfvertrouwen te krijgen.

Maar noteer goed het beste zelfvertrouwen komt door gewoonweg weer te werken, en appreciatie te horen.

Dus het beste concept zou een 'betaalde' proefperiode zijn, die elke werkloze de kans geeft om een maand op proef, zonder sociale zekerheid te betalen zijn diensten aan te bieden in het bedrijf, zodat je kunt 'testen' en evalueren.

Het systeem zou voordelene hebben in twee richtingen: de werknemer krijgt zelfvertrouwen en kan in verschillende diensten of plaatsen proberen zijn beste plaats te zoeken in de maatschappij

EN de werknemer heeft de kans om goedkoper te zoeken achter de beste werknemer

En de overheid heeft minder werklozen te steunen.
Oud 30 januari 2010, 10:42   #43
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Uitkering beperken in de tijd en aanpassen aan gemiddelde duur van de werkloosheid in sector of regio van de werkloze + bijsturing door cursussen, stages enz.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 11:12   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien je na twee jaar nog altijd werkloos bent, ligt het probleem echt wel bij jou.
Natuurlijk, je moet maar niet oud worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 11:13   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Ik snap dit niet goed. Ik heb nooit langer dan een 3-tal dagen geen werk gehad. Gewoon niet te kieskeurig zijn.
Dan snap je ook niet dat er momenteel 10% werklozen zijn.
Oud 30 januari 2010, 11:15   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
profiteren : gans de dag niets doen en ervoor betaald worden, meestal ook een hoop kansarme kindertjes kweken

zolang de cafe's volzitten met doppers elke dag is de dop veel te hoog, dopgeld zou geval per geval moeten worden bekeken, een luiaard die nog bij zijn moeke woont zou niets mogen krijgen bv

En gedwongen nietsdoen onder de armoedegrens, is dat ook profiteren of eerder langzaam creperen?
Oud 30 januari 2010, 11:16   #47
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
simpele, blinde zielen.
profiteurs zijn mensen met een inkomen boven de 3 000 €.
met en uitkering kun je enkel overleven, niet leven, laat staan profiteren (van wat eigenlijk?).
Nou ja, als ze ervoor werken...

(behalve sommige administratieve kadavers)
Oud 30 januari 2010, 11:18   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
--------------------------------------------------------------------------------

Volgens het VBO zijn er nog zoiets als een 60.000 openstaande betrekkingen die men niet ingevuld krijgt.
Terwijl er 10% werklozen zijn.

Dat is een dubbel marktfalen van de arbeidsmarkt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 januari 2010 om 11:19.
Oud 30 januari 2010, 11:20   #49
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Pensioen en dop, de stokpaardjes van de sossen...
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 11:22   #50
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Dopgeld vervangen door leefloon (geef het gerust een andere naam) en verhogen per gewerkt dienstjaar. Doe hetzelfde met het pensioen en men weet waarvoor men werkt.
Dat hebben ze in Duitsland gedaan. Na zoveel jaar op de dop een leefloon.

Dat moet wél voor iedereen hetzelfde zijn, want het moet op de armoedegrens gesteld worden, en niet 30% eronder, want de huidige toestand is een humanitair schandaal.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 januari 2010 om 11:22.
Oud 30 januari 2010, 11:22   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Eno de optie doen werken voor hun geld in gemeenschapsdienst aan het ecomarschall plan ben je vergeten
Ja, maar als ze werken hebben ze een arbeidscontract en een loon.

Zodus, dop is dan niet nodig.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 11:37   #52
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De stelling is op zich duidelijk genoeg geformuleerd. Vanuit het gezichtspunt van de die-hard neoliberaaltjes weliswaar.

het gaat natuurlijk niet om profiteren, maar om een recht, steunende op een algemene verzekering waar je zelf bijdragen voor betaald hebt.

Bovendien kan er onder de armmoedegrens geen sprake zijn van profiteren, alleen van langzaam creperen.
Ja. Maar de uitkering moet hoger zijn, doch beperkt in tijd. Twee-drie jaar of zo. Ik spreek hier niet over het leefloon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 11:51   #53
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ja. Maar de uitkering moet hoger zijn, doch beperkt in tijd. Twee-drie jaar of zo. Ik spreek hier niet over het leefloon.
Is 1 jaar al niet ruim voldoende?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 13:26   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar als ze werken hebben ze een arbeidscontract en een loon.

Zodus, dop is dan niet nodig.
Xeno wordt wakker, ja dat heet communisme, je werkt voor de staat als je werkloos bent. En als je niets doet ben je niet werkloos maar gewoon iemand die niets doet
Oud 30 januari 2010, 13:27   #55
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Krijg je niet 60% van uw laatste wedde ?
Oud 30 januari 2010, 14:15   #56
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Het probleem van de sociale zekerheid zijn niet die paar honderdduizenden werklozen waarvan enkele tienduizende jarenlang uitkeringen genieten.

Het probleem in de samenleving is nog steeds dezelfde als die in de middeleeuwen en eigenlijk van het begin van beschavingen. wie rijk is word rijker, het geld vloeit maar langs 1 kant.

Waarom moeten in belgië(een heel klein land) 4 regeringen zijn? een vlaamse, waalse , brusselse en federale telkens met heel wat politiekers die toch iets meer dan een maandloon van 1200 euro hiervoor krijgen

bankdirecteuren, managers, directeuren algemeen enzovoorts durven zich zelf in de ergste crisis miljoenen euro bonussen geven zonder dat hier iets van gezegd kan worden.

de overheid investeerde decennia's lang in de autoindustrie zonder enige garanties en wat gebeurt er, die dikke vette amerikanen lachen zich een breuk en zijn met het overheidsgeld eens goed op vakantie geweest en nu sluiten ze de boel en niemand kan iets doen!

een land draaiende houden op kosten van de arbeid is sowieso ten dode opgeschreven. onze brutolonen zijn superhoog maar met onze nettolonen komen we amper rond en het minimum loon voor 38h per week te werken ligt in sommige sectoren onder het stempelgeld, hoe wil je dan mensen motiveren om te werken.

interim sector is een godsgeschenk voor kapitalisten en dus werkgevers, als je volk nodig hebt neem je er zoveel aan, is het een maand later niet druk kap je ze buiten en moet de overheid maar opdraaien ervoor.

enz..

denk je nu echt dat werklozen onder de arbeidersklasse onze sociale zekerheid onbetaalbaar maakt? dit is wat de media jou wilt doen geloven want als de mensen zich focussen op die arme werklozen sukkelaars zien ze niet waar het geld werkelijk naar toe gaat namelijk naar de mensen die al meer dan genoeg hebben.
Waarom moeten in belgië(een heel klein land) 4 regeringen zijn? een vlaamse, waalse , brusselse en federale telkens met heel wat politiekers die toch iets meer dan een maandloon van 1200 euro hiervoor krijgen
Dat vraag ik me ook al jarenlang af.
bankdirecteuren, managers, directeuren algemeen enzovoorts durven zich zelf in de ergste crisis miljoenen euro bonussen geven zonder dat hier iets van gezegd kan worden.
Heel juist
Oud 30 januari 2010, 14:21   #57
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Dopgeld vervangen door leefloon (geef het gerust een andere naam) en verhogen per gewerkt dienstjaar. Doe hetzelfde met het pensioen en men weet waarvoor men werkt.
Wat doet u met mensen die om een bepaalde reden hun loopbaan onderbreken?
Ikzelf en meerdere vrouwen van mijn generatie stopten met werken toen er kinderen kwamen. Er waren vroeger geen honderden voorzieningen als nu : crèches, onthaalmoeders, mogelijkheid tot loopbaanonderbreking.
Als de kinderen oud genoeg waren (bij mij 7 en 8 jaar) zette moeder haar loopbaan verder. In die niet-gewerkte jaren werd er niet gestempeld. Gevolg : tegen de pensioenleeftijd aan ziet men zich plots geconfronteerd met het feit dat men onmogelijk aan voldoende loopbaanjaren kan geraken om een volwaardig pensioen te krijgen.
Dus al die vrouwen die vroeger thuisbleven om zelf hun kinderen op te voeden moeten daarvoor gestraft worden?
Oud 30 januari 2010, 14:24   #58
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, je moet maar niet oud worden.
Oud 30 januari 2010, 14:24   #59
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik ben nog altijd werkloos, maar heb afgelopen week de kans gekregen om drie dagen lang 3 uur per dag te gaan werken.
Jep.
Ik verlies een hele dag dop voor die 3 uurtjes, en als ik het goed heb begrepen ook de 6de dag dop wegens die 3 dagen gewerkt.

En toch ben ik gaan werken. (Mag het trouwens volgende week gaan herhalen, gelukkig wel wat meer uurtjes... maar ikke blij. Mijn levensgezel verklaart mij voor zot. Maar ikke toch blij.)
Wat is het standpunt van LDD hierin?
Zou jij; volgens dit standpunt; nog werkloosheidsuitkering krijgen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 14:30   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat vraag ik me ook al jarenlang af.
Heel juist
Geen dingen verwarren hé:
de banken hebben steun nodig, omdat hun TIER1 ratio moet aangepast wordenop een moment dat niemand nog geld wil geven aan hen, en op een moment dat ze iets die meer waard is dan 0euro moeten afboeken naar 0euroL. Dus had de overheid niets gedaan, dan ging de wereld wel verder gaan hoor. Die TIER1 is niet eens een uitvinding van de banken zelf; maar ook ergens een of andere richtlijn van een ambtenaar.

De overheid daarentegen heeft geld tekort op haar begroting (dat heeft dus niets te maken met het geld dat ze geleend hebben aan de banken) maar alles te maken met hun bestuurlijk werk. En die mensen vragen straks meer belastingen en meer inkomsten van hun burgers.

Dus samengevat: elk moet eerst voor zijn eigen deur schoonmaken, en mag dan kritiek geven. Dus de overheid moet haar begroting opkuisen, en de banken moeten maximum geld verdienen om die lening tekunnen aflossen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be