Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 20:43   #41
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
U maakt zich voor iedereen belachelijk. Wat doet u eigenlijk op een politiek forum ??
Ooit gedacht aan inhoudelijke reacties ipv een slag onder de gordel? Het feit dat je niet inhoudelijk reageert, maakt enkel uzelf belachelijk. U kan u blijkbaar niet verweren met argumenten?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:51   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Hoe heb je die steden dan ooit Vlaams kunnen noemen? Stond het in een heilig boek dat Gent Vlaams was? Of stond het vastgelegd bij de oerknal? Of bekijk je het vanuit wiskundig standpunt en definieer je de stad als Vlaams? Brussel was een Vlaamse stad, ga er naartoe en wees eerlijk met jezelf: vind jij het Vlaams? 60 jaar geleden legde men de taalgrens vast door middel van een peiling hoeveel mensen een taal sprak in een gemeente. Zou men die peiling nu opnieuw doen, zou men inderdaad vaststellen dat die grens veranderd is. Zijn de mensen fout... Of is de taalgrens fout? Ik opteer voor het laatste, aangezien een grens niet 'set in stone' is
Ik vind Brussel op en top Vlaams, ja.

Maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Jij gaat ervan uit dat een stad stopt Vlaams te zijn, van zodra er een andere taal gesproken wordt. Zijn de wijken van Parijs met Arabischtaligen plots niet meer Frans? Zijn de wijken in Berlijn met Turkstaligen plots niet meer Duits?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2010 om 20:52.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:51   #43
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het standstill nationalisme van de 19e eeuw is achterhaald. Het heeft geen zin te trachten wisselende realiteiten te ontkennen. Als de rand verfranst, dan is dat omdat het zo moet zijn. Misschien vervlaamst ie later wel eens, wie weet
Zooo lang zal dat niet meer duren
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:54   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het standstill nationalisme van de 19e eeuw is achterhaald. Het heeft geen zin te trachten wisselende realiteiten te ontkennen. Als de rand verfranst, dan is dat omdat het zo moet zijn. Misschien vervlaamst ie later wel eens, wie weet
Wat Vlaams is, moet niet meer vervlaamst worden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2010 om 21:54.
Oud 23 mei 2010, 21:56   #45
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe heb je die steden dan ooit Vlaams kunnen noemen? Stond het in een heilig boek dat Gent Vlaams was? Of stond het vastgelegd bij de oerknal? Of bekijk je het vanuit wiskundig standpunt en definieer je de stad als Vlaams? Brussel was een Vlaamse stad, ga er naartoe en wees eerlijk met jezelf: vind jij het Vlaams? 60 jaar geleden legde men de taalgrens vast door middel van een peiling hoeveel mensen een taal sprak in een gemeente. Zou men die peiling nu opnieuw doen, zou men inderdaad vaststellen dat die grens veranderd is. Zijn de mensen fout... Of is de taalgrens fout? Ik opteer voor het laatste, aangezien een grens niet 'set in stone' is
Jammer voor jou, maar die grens staat idd VAST. De Franstaligen hebben dat ooit zo gewillen. En die talentellingen... veelal vervalst. En als Vlaanderen morgen Brussel vol Vlaamse scholen gooit, is Brussel binnen 10 a 20 jaar vervlaamst. Niet voor niets spreken de Franstaligen over het stoppen van de vervlaamsing van Brussel!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:38   #46
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind Brussel op en top Vlaams, ja.

Maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Jij gaat ervan uit dat een stad stopt Vlaams te zijn, van zodra er een andere taal gesproken wordt. Zijn de wijken van Parijs met Arabischtaligen plots niet meer Frans? Zijn de wijken in Berlijn met Turkstaligen plots niet meer Duits?
Zolang je het hebt over een bepaalde wijk, spreek je niet over de volledige stad. Als ik spreek over een stad, dan is het een in al zijn facetten. Cultuur, geloof, taal, met wie deze mensen het meeste affectie vertonen, politiek (zelfde politieke partijen aan de macht als in Wallonië), ...
Oud 23 mei 2010, 22:41   #47
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Jammer voor jou, maar die grens staat idd VAST. De Franstaligen hebben dat ooit zo gewillen. En die talentellingen... veelal vervalst. En als Vlaanderen morgen Brussel vol Vlaamse scholen gooit, is Brussel binnen 10 a 20 jaar vervlaamst. Niet voor niets spreken de Franstaligen over het stoppen van de vervlaamsing van Brussel!
Neem eens je geschiedenislessen door, er is geen enkele grens geweest die er ooit gezet is en voor altijd een grens zal blijven. De enige grenzen die niet kunnen veranderen, zijn grenzen met het water. Als een grens niet meer realistisch is, dan moet ze aangepast worden.
Oud 23 mei 2010, 22:42   #48
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Brussel is gewoonweg een stad waar ge als nederlandssprekende behandeld en bekeken (lees aangegaapt) kunt worden alsof ge een vijs mankeert, alsof ge nen neanderthaler zijt of nen mentaal gestoorden gevaarlijke zot !

Althans deze week ervaren....

Om de proef op de som te nemen zijn we in een tiental brusselse telefoonwinkels binnengestapt met hetzelfde scenario, namelijk :

1 binnenkomen en "goedendag" zeggen
2 vragen "als ik een abonnement voor één jaar neem kan ik dan mijn nummer behouden ?
3 als ik kontant betaal kan ik dan nog een extra korting krijgen op het toestel dat u in uw folder te koop zet aan 340 € ?

en wat was het resultaat ?????????????

in slechts 3 van de TIEN bezochte winkels verstond men nederlands, ééntje was zelfs zo eerlijk om te zeggen dat hij het niet goed spreekt maar bereid was om zijn best te doen....

de anderen waren gewoon NIET in staat om ons in het nederlands te bedienen en er was zelfs eene bij waar de verkoopsters mekaar aankeken bij de vraag of ze nederlands verstonden en tegen mekaar in het frans zegden "dat het moeilijk ging worden" en ons bekeken alsof we van "een andere" planeet kwamen.... en de meest hilarische was er eentje in anderlecht die wist te vertellen dat ze het niet verstond en nog minder sprak en ons dus niet kon helpen gezien ze nog maar enkele weken in Brussel werkt..

Afin ze hebben dus met hunnen dikke fransen nek NIKS verkocht.... we hebben onze vlaamse centen buiten Brussel gespendeerd....

de randgemeenten kunnen er maar wel bij varen !

Laatst gewijzigd door DONG ZHUO : 23 mei 2010 om 22:44.
DONG ZHUO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:42   #49
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat Vlaams is, moet niet meer vervlaamst worden.
Kun je mij dat eens omschrijven, een Vlaamse stad? Wat maakt voor jou Brussel een Vlaamse stad?
Oud 23 mei 2010, 22:43   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je mij dat eens omschrijven, een Vlaamse stad? Wat maakt voor jou Brussel een Vlaamse stad?
Kijk maar:
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 23 mei 2010, 22:44   #51
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
Brussel is gewoonweg een stad waar ge als nederlandssprekende behandeld en bekeken (lees aangegaapt) kunt worden alsof ge een vijs mankeert, alsof ge nen neanderthaler zijt of nen mentaal gestoorden gevaarlijke zot !

Althans deze week ervaren....

Om de proef op de som te nemen zijn we in een tiental brusselse telefoonwinkels binnengestapt met hetzelfde scenario, namelijk :

1 binnenkomen en "goedendag" zeggen
2 vragen "als ik een abonnement voor één jaar neem kan ik dan mijn nummer behouden ?
3 als ik kontant betaal kan ik dan nog een extra korting krijgen op het toestel dat u in uw folder te koop zet aan 340 € ?

en wat was het resultaat ?????????????

in slechts 3 van de TIEN bezochte winkels verstond men nederlands, ééntje was zelfs zo eerlijk om te zeggen dat hij het niet goed spreekt maar bereid was om zijn best te doen....

de anderen waren gewoon NIET in staat om ons in het nederlands te bedienen en er was zelfs eene bij waar de verkoopsters mekaar aankeken bij de vraag of ze nederlands verstonden en tegen mekaar in het frans zegden "dat het moeilijk ging worden" en ons bekeken alsof we van "een andere" planeet kwamen.... en de meest hilarische was er eentje in anderlecht die wist te vertellen dat ze het niet verstond en nog minder sprak en ons dus niet kon helpen gezien ze nog maar enkele weken in Brussel werkt..

Afin ze hebben dus met hunnen dikke fransen nek NIKS cerkocht.... we hebben onze vlaamse centen buiten Brussel gespendeerd....

de randgemeenten kunnen er maar wel bij varen !
Daarom zie ik Brussel ook niet meer als een Vlaamse stad, maar meer als een Waalse stad. Het scenario dat u omschreef, zou zich net zo goed kunnen afspelen voor een Franstalige in Antwerpen of een Nederlandstalige in Charleroi.
Oud 23 mei 2010, 22:45   #52
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk maar:
Tegen dat bewijsmateriaal kan ik niet op ^^
Oud 23 mei 2010, 22:49   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang je het hebt over een bepaalde wijk, spreek je niet over de volledige stad. Als ik spreek over een stad, dan is het een in al zijn facetten. Cultuur, geloof, taal, met wie deze mensen het meeste affectie vertonen, politiek (zelfde politieke partijen aan de macht als in Wallonië), ...
Dus Brussel is qua geloof een Franse stad, lees ik in je bericht. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Een katholieke stad met vrijheden voor Hugenoten, en een uitdrukkelijk seculiere politiek sinds de Brusselse Revolutie van 1789?
Oud 23 mei 2010, 22:51   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zie ik Brussel ook niet meer als een Vlaamse stad, maar meer als een Waalse stad. Het scenario dat u omschreef, zou zich net zo goed kunnen afspelen voor een Franstalige in Antwerpen of een Nederlandstalige in Charleroi.
Toch wel vervelend voor u dat de afkeer van Brussel bij Wallonië dermate hoog zit, dat men koos voor Namen als Waalse hoofdstad.
Oud 23 mei 2010, 22:54   #55
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Ik ben niet zoveel ouder dan jij dus ik kan me je mindset inbeelden. Denk hier eens over na, bekijkd e momentele situatie eens. Ongeveer alles is gecommunitariseerd. Welk kan wormen denk je dat je opendoet als je nog eens actieve annexatie toelaat? Je beseft hopelijk dat het net iets meer is dan gewoon wat grond, het zet talloze akkoorden op de grond, er zal op zijn minst 1 regering voer vallen,... In feite kan wat je zegt niet want er is toestemming van Vlaanderen voor nodig en denk je dat we dat ooit zullen toestaan zodner een gigantische prijs?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:00   #56
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik ben niet zoveel ouder dan jij dus ik kan me je mindset inbeelden. Denk hier eens over na, bekijkd e momentele situatie eens. Ongeveer alles is gecommunitariseerd. Welk kan wormen denk je dat je opendoet als je nog eens actieve annexatie toelaat? Je beseft hopelijk dat het net iets meer is dan gewoon wat grond, het zet talloze akkoorden op de grond, er zal op zijn minst 1 regering voer vallen,... In feite kan wat je zegt niet want er is toestemming van Vlaanderen voor nodig en denk je dat we dat ooit zullen toestaan zodner een gigantische prijs?
Vlaanderen moet een prijs ontvangen omdat zijn gemeenten verfransen en het vanuit een rationeel standpunt logischer is dat deze zich aansluiten bij Brussel? Welke prijs hebben wij betaald om ons stukje land Belgie af te splitsen van de Lage Nederlanden in 1830?
Oud 23 mei 2010, 23:01   #57
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toch wel vervelend voor u dat de afkeer van Brussel bij Wallonië dermate hoog zit, dat men koos voor Namen als Waalse hoofdstad.
Namen als Waalse hoofdstad? Waar heb je het nu specifiek over?
Oud 23 mei 2010, 23:04   #58
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus Brussel is qua geloof een Franse stad, lees ik in je bericht. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Een katholieke stad met vrijheden voor Hugenoten, en een uitdrukkelijk seculiere politiek sinds de Brusselse Revolutie van 1789?
Ik had het over algemene aspecten waarover je een oordeel over moet vellen om een stad ergens bij te delen. Tussen Wallonië en Vlaanderen ga je inderdaad geen verschil zien qua geloof...
Oud 23 mei 2010, 23:07   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Namen als Waalse hoofdstad? Waar heb je het nu specifiek over?
Ik heb het over Namen, de Waalse hoofdstad. Dat leek me toch duidelijk.
Oud 23 mei 2010, 23:08   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over algemene aspecten waarover je een oordeel over moet vellen om een stad ergens bij te delen. Tussen Wallonië en Vlaanderen ga je inderdaad geen verschil zien qua geloof...
Dus Brussel is ook wat dat aspect een Vlaamse stad. Fijn zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be