Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2010, 09:38   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Toen ik, meer dan 32 jaar geleden, zonder gepast diploma opvoeder werd kreeg ik een jaarcontract (aan 90% wedde) om me te bewijzen. Nu werk ik nog steeds bij dezelfde werkgever.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 09:43   #42

Karma's schermafbeelding

Standaard

Wat me het meest deert in heel die affaire is dat er eerst een beeld is geschapen alsof er niemand nog wil werken terwijl het tegendeel hier bewezen wordt.
Dit komt nu toevallig uit omdat het bij naam in de krant heeft gestaan dat het om Volvo gaat maar mocht er echter een artikel staan zonder te specificeren dan zou het toch heel anders overkomen.

Als er bijvoorbeeld zou staan:

"Industrie zoekt duizenden arbeiders maar niemand komt er op af"

Uiteindelijk worden we de laatste jaren toch overspoeld met dergelijke berichten.

Tevens moet men eens de aanwervingsprocedure via interimbureau's durven in vraag stellen vind ik. Blijkbaar was het in handen van twee interimbureau's maar heeft het gewoon het merendeel van de werkloze arbeider niet bereikt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 09:44   #43

Karma's schermafbeelding

Standaard

Euhmm ... wat wil je nu zeggen?
Oud 19 juni 2010, 09:45   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd.

Komt daar nog bij dat wie zich een beetje of heel goed voorbereid op zulke testjes er zelfs heel erg intelligent kan uitkomen terwijl wie het voor de eerste keer doet waarschijnlijk maar zwak zal zijn.
In principe is dat dus één en dezelfde persoon.

Het nut van zulke testjes ontgaat me voor wie gewoon werkt.

Er zijn apen die ook niet slecht scoren, nadat ze 500'000 keer hetzelfde gedaan hadden.
Dat bewijst in elk geval dat die kandidaat tenminste de moeite deed om zich voor te bereiden.
Oud 19 juni 2010, 09:51   #45
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard Volvo zoekt 200 arbeiders

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Moet een laaggeschoolde dan over geen vaardigheden beschikken ?
Hoe kunt ge die beoordelen bij iemand die geen diploma kan voorleggen ?

Laaggeschoolde moet inderdaad over vaardigheden beschikken,maar dan wel wat het werk rechtstreeks betreft. Maar zie niet in wat dit betreft,bij iemand die geen specifiek diploma kan voorleggen,alvorens de eerste selectie is afgerond.Trouwens,welk diploma werd er gevraagd?Ik heb daar nergens iets van gelezen,wel gelezen dat Volvo laag-geschoolden zocht.Als die dan ook nog over verworven kennis beschikken die daar te pas komt,is dat handig meegenomen natuurlijk.Maar als mensen die bij een ander autobedrijf gewerkt hebben,zelfs niet slagen in die eerste test, ,stemt mij dit toch wel tot nadenken.Zullen ze zo aan hun getal van 2OO geraken,Bobke???
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 12:48   #46
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De wet Renault voorziet dat vanaf het moment dat de herstructurering door het bedrijf wordt aangekondigd ( nu al een paar maand geleden ) de werknemer zelf ontslag kan nemen en toch nog recht heeft op de ontslagvergoeding. Dat Opel werknemers dus nog niet staan te drummen aan de Volvo poorten komt waarschijnlijk doordat ze liever dicht bij huis werken en hopen dat ze nog bij Opel kunnen blijven.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 13:15   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het probleem is dat die HR personen zich met die tests schuldig maken aan zowat elke statistische fout waar je je schuldig aan kan maken tijdens die tests. Bijv, ze bieden dan iemand een mand met fruit aan waaruit je een stuk fruit kan kiezen. Iemand die een appelsien neemt aanzien ze dan als iemand die grote problemen durft aan te pakken en iemand die een mandarijn of een perzik neemt als iemand die liever eenvoudige zaken aanpakt. Die vermeende correlaties en causale verbanden zijn zo goed als onbestaande out of sample.
het zou me nu toch verbazen mochten dergelijke idiote "testen" afgenomen worden? ?
Oud 19 juni 2010, 14:07   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1958 Bekijk bericht
Laaggeschoolde moet inderdaad over vaardigheden beschikken,maar dan wel wat het werk rechtstreeks betreft. Maar zie niet in wat dit betreft,bij iemand die geen specifiek diploma kan voorleggen,alvorens de eerste selectie is afgerond.Trouwens,welk diploma werd er gevraagd?Ik heb daar nergens iets van gelezen,wel gelezen dat Volvo laag-geschoolden zocht.Als die dan ook nog over verworven kennis beschikken die daar te pas komt,is dat handig meegenomen natuurlijk.Maar als mensen die bij een ander autobedrijf gewerkt hebben,zelfs niet slagen in die eerste test, ,stemt mij dit toch wel tot nadenken.Zullen ze zo aan hun getal van 2OO geraken,Bobke???

Idd.
Het komt er bij mij zo over dat ze 1) laaggeschoolde zoeken met 2) intelligentie van een hooggeschoolde aan 3) de prijs van een ongeschoolde.

We beginnen aan de kern van het probleem te komen denk ik.
Oud 19 juni 2010, 14:09   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het zou me nu toch verbazen mochten dergelijke idiote "testen" afgenomen worden? ?
Mij niet.
Oud 19 juni 2010, 14:11   #50
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Moet een laaggeschoolde dan over geen vaardigheden beschikken ?
Hoe kunt ge die beoordelen bij iemand die geen diploma kan voorleggen ?
Een week op proef pakken.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 14:13   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat me het meest deert in heel die affaire is dat er eerst een beeld is geschapen alsof er niemand nog wil werken terwijl het tegendeel hier bewezen wordt.
Dit komt nu toevallig uit omdat het bij naam in de krant heeft gestaan dat het om Volvo gaat maar mocht er echter een artikel staan zonder te specificeren dan zou het toch heel anders overkomen.

Als er bijvoorbeeld zou staan:

"Industrie zoekt duizenden arbeiders maar niemand komt er op af"

Uiteindelijk worden we de laatste jaren toch overspoeld met dergelijke berichten.

Tevens moet men eens de aanwervingsprocedure via interimbureau's durven in vraag stellen vind ik. Blijkbaar was het in handen van twee interimbureau's maar heeft het gewoon het merendeel van de werkloze arbeider niet bereikt.
Ja oké maar de industrie vind zeer moeilijk arbeiders momenteel...dat is nu toch al een tijdje gekend denk ik.
En de specifieke knelpunt beroepen hebben het nog lastiger.

Maar idd de aanwerving procedures moet eens serieus opnieuw bekeken worden waarschijnlijk, alsook de communicatie tussen de werklozen en de werkaanbieding.
Blijkbaar zit dat ook in een stofweb.
Oud 19 juni 2010, 15:05   #52
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij niet.
mij ergens ook niet maar 't zou wel erg zijn

er zijn de laatste jaren massa's goeie testen ontwikkeld om vaardigheden allerhande te meten. dat ze die dan gvd gebruiken ook eh.
Oud 19 juni 2010, 15:51   #53

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja oké maar de industrie vind zeer moeilijk arbeiders momenteel...dat is nu toch al een tijdje gekend denk ik.
En de specifieke knelpunt beroepen hebben het nog lastiger.

Maar idd de aanwerving procedures moet eens serieus opnieuw bekeken worden waarschijnlijk, alsook de communicatie tussen de werklozen en de werkaanbieding.
Blijkbaar zit dat ook in een stofweb.
De industrie vindt zeer moeilijk arbeiders ..... Volvo (dus industrie) vond geen arbeiders ... en dan kwam dat in de gazet .... en dan hebben ze plots enorm veel sollicitanten ... rara ... zoek de zeven verschillen ...

Laatst gewijzigd door Karma : 19 juni 2010 om 15:52.
Oud 19 juni 2010, 16:05   #54
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

werkonwillige arbeiders wegens diverse redenen? (hebben onrealistische eisen betreffende loon, bijscholing, ... ? ).

Er is op dit moment een enorm scheefgetrokken belans tussen de capaciteiten van de werkzoekenden, en de vereisten van de jobs.

Een archeoloog wil persé botjes gaan opgraven in Timbuktu en vind geen werk... er is zoveel nood aan IT helpdesk personeel, en niemand wil het doen... ook die archeoloog niet nochtans met leerbereidheid, kan die dat perfect...

Laatst gewijzigd door Raven : 19 juni 2010 om 16:05.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:26   #55
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmmm ... nu het in de krant heeft gestaan dat ze er geen vinden kunnen ze het aantal sollicitaties niet meer bijhouden blijkbaar .... Zou er hier een communicatiefoujte hebben plaatsgevonden?

Een aanwervingsteam,vroeger was dat de ploegleider van betreffende afdeling,of desnoods de baas,en vervolgens,als het goed was ,iemand van personeelsdienst om uw contractje klaar te leggen voor uw krabbel.

Tegenwoordig worden er "Human resources" teams opgezet die een gewenst profiel neerpennen(je moet een gediplomeerd vijs-aanschroever zijn!) en allerlei leuke testjes bedenken om de sollicitatie enigszins "wetenschappelijk" te laten lijken.Via een communicatiebureau wordt dan het bedrijf "op de juiste manier in de verf" gezet (want : aanwervingscampagne = reclamecampagne)...

Voor een positie in een bedrijf dat vijzen anschroeft confronteren ze tegenwoordig sollicitanten met personaliteit/logica/rekenkunde/abstraktie-tests.Dit moet al afschrikwekkend werken voor iedereen die ooit BLIJ was van school af te zijn.

...en dan zien ze te weinig sollicitanten om vijzen aan te schroeven

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2010 om 16:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:27   #56
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat Volvo te weinig betaalt?
dat is inderdaad een excuus
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:31   #57
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat is inderdaad een excuus
Scherp opgemerkt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:38   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1958 Bekijk bericht
Mij ook maar ik heb nergens gelezen dat het om mensen die bij een ander autobedrijf gewerkt hebben gaat.
Ik weet wel dat Volvo zelf mensen een opleiding geeft, autoassemblage vraagt nu eenmaal iets meer vaardigheden dan fruitpluk of schoonmaak. .
Zelfs om een opleiding te volgen vind ik het nuttig dat men nagaat of je ten minste enige kans maakt om deze tot een goed einde te brengen.
Oud 19 juni 2010, 16:42   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.
Het komt er bij mij zo over dat ze 1) laaggeschoolde zoeken met 2) intelligentie van een hooggeschoolde aan 3) de prijs van een ongeschoolde.

We beginnen aan de kern van het probleem te komen denk ik.
Ik heb toch niet echt de indruk dat die ongeschoolden bij Volvo zo weinig betaald worden. Ik denk dat veel hooggeschoolden jaloers op hun loon zouden op zijn.
Oud 19 juni 2010, 16:44   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Een week op proef pakken.
Dus 2000 man een week op proef pakken om er 200 uit te selecteren ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be