Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 16:34   #41
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik denk dat je niet meer op de hoogte bent wat tegenwoordig in de godsdienstles aan bod komt in katholieke scholen
Das iets dat ik ook altijd dacht. In het secundair kregen wij lessen over: drugs, islam, jodendom, samenleving, gewoon sociale thema's. Maar op de basisschool gaat het totaal anders. Daar gaan ze nog naar de kerk, bidden in de klas, lezen in de bijbel, ect.
Oud 18 juni 2010, 16:39   #42
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Das iets dat ik ook altijd dacht. In het secundair kregen wij lessen over: drugs, islam, jodendom, samenleving, gewoon sociale thema's. Maar op de basisschool gaat het totaal anders. Daar gaan ze nog naar de kerk, bidden in de klas, lezen in de bijbel, ect.
Dat laatste is waar Dat was ook bij mij op de basisschool maar volgens mij zal dat sowieso (zelfs zonder aanpassing van wetten oid) wegevolueren
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:39   #43
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom moeten wij onze Katholieke waarden opgeven?
Als ik naar ginds verhuis heb ik niets te eisen, zij stellen hier de wetten.
Hoe plat kunnen we op onze buik gaan?
Vraag dat aan broeder Rene, het idee komt vanuit jullie hoek.

Uh en al die kerken in Marokko en andere landen waar de islam de overwegende godsdienst is? Je hoeft niks te eisen als autochtoon want daar schotelen ze u alles voor. Hier moet ge vechten voor uw rechten, das wat ik heb geleerd.
Oud 18 juni 2010, 16:43   #44
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in waarom tijdens de godsdienstles in alle scholen niet een bredere waaier aan godsdiensten aan bod zouden mogen komen, ten einde om het begrip van die godsdiensten te verhogen.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:43   #45
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat gelukkig niet iedereen dezelfde bekrompenheid en xenofobie aan de dag legt als jij.
Daar gaat het niet om Jaani.
Het gaat om het recht om te verdedigen wat we hebben en met evenveel
inzet als al de rest.
Je moet je eens afvragen waarom wij ons moeten verdedigen?
Het is verdorie ver gekomen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:49   #46
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dat laatste is waar Dat was ook bij mij op de basisschool maar volgens mij zal dat sowieso (zelfs zonder aanpassing van wetten oid) wegevolueren
Kan me bijna niet voorstellen dat zoiets zal weg-evolueren? Waarom hebben wij dat niet in de islam? En waarom niet bij de joden? Als je islam, jodendom of katholieke godsdienst volgt dan onderwijs je toch gewoon de 'godsdienst'. Wil je geen 'godsdienst' dan heb je de mogelijkheid zedenleer te volgen. Ik snap soms niet dat mensen daar een probleem van maken. Van mij mogen alle scholen islam, katholieke godsdienst en zedenleer geven.
Oud 18 juni 2010, 16:50   #47
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom tijdens de godsdienstles in alle scholen niet een bredere waaier aan godsdiensten aan bod zouden mogen komen, ten einde om het begrip van die godsdiensten te verhogen.
En wat doen we dan met dat meer begrip?
Wat garandeert ons dit?

Ik ben echt voor het begrijpen van mensen
Ik begrijp wel niet wat mensen zoal aanvangen met onder het excuus van een godsdienst.
Oud 18 juni 2010, 16:51   #48
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
De broeders zullen op zoek zijn naar vers jongetjesvlees en lusten ongetwijfeld af en toe een lekker molimjongetje.
Voor sommigen is het nooit goed
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:58   #49
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
En wat doen we dan met dat meer begrip?
Wat garandeert ons dit?

Ik ben echt voor het begrijpen van mensen
Ik begrijp wel niet wat mensen zoal aanvangen met onder het excuus van een godsdienst.
Dat we godsdienst meer in een historisch kader leren begrijpen en daardoor gevrijwaard blijven van godsdienst fundamentalisten zowel aan katholieke zijde als aan moslim zijde. Onze kinderen dienen een goed begrip te ontwikkelen van de verschillende godsdiensten en hoe ze de wereldgeschiedenis hebben beïnvloed. Godsdienst wordt door velen misbruikt voor de meest afschuwelijke zaken te rechtvaardigen. De blokkade van de Gaza strook wordt bijvoorbeeld verdedigd met het argument dat in de bijbel dit land 'beloofd' is aan de Joden. Hierdoor zijn al veel Palestijnen op beestachtige wijze afgeslacht. Onze kinderen mogen best weten dat er geen enkele godsdienst absoluut is, dat ze vaak hetzelfde prediken en dat ze in wezen een historische constructie zijn. Je kan evengoed openstaan voor het transcendente zonder je te onderwerpen aan een godsdienst.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:03   #50
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat we godsdienst meer in een historisch kader leren begrijpen en daardoor gevrijwaard blijven van godsdienst fundamentalisten zowel aan katholieke zijde als aan moslim zijde. Onze kinderen dienen een goed begrip te ontwikkelen van de verschillende godsdiensten en hoe ze de wereldgeschiedenis hebben beïnvloed. Godsdienst wordt door velen misbruikt voor de meest afschuwelijke zaken te rechtvaardigen. De blokkade van de Gaza strook wordt bijvoorbeeld verdedigd met het argument dat in de bijbel dit land 'beloofd' is aan de Joden. Hierdoor zijn al veel Palestijnen op beestachtige wijze afgeslacht. Onze kinderen mogen best weten dat er geen enkele godsdienst absoluut is, dat ze vaak hetzelfde prediken en dat ze in wezen een historische constructie zijn. Je kan evengoed openstaan voor het transcendente zonder je te onderwerpen aan een godsdienst.
Quasi alles in de geschiedenis waar godsdienst als motief gezien wordt, is dit gebruikt als pseudo reden. Denk je echt dat die blokkade van Gaza er niet zou zijn zonder de Thora?
Oud 18 juni 2010, 17:06   #51
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah ok. Interessant.
Best zou dat gebeuren door een objectief iemand en niet door iemand
die een godsdienst vertegenwoordigd.
(dus een neutraal iemand)

Wat in de Gaza gebeurt is een echte schande.
Ik begrijp heel goed waar je naar toe wil.
Oud 18 juni 2010, 17:12   #52
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Idd liever Islam lessen in een gecontroleerde omgeving dan de oprichting ( door Wahabieten ) van obscure radicale koranscholen...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:32   #53
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Idd liever Islam lessen in een gecontroleerde omgeving dan de oprichting ( door Wahabieten ) van obscure radicale koranscholen...
Zoals in Nederland...?
Heb een paar weken geleden daarover een interessante discussie
kunnen volgen bij Pauw en Witteman.

Als ik kon kiezen tussen godsdienst en godsdienstvrijheid dan koos ik geen
van beide
Oud 18 juni 2010, 18:05   #54
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Als de islam op katholieke scholen zou worden ingevoerd,
zouden de schoolprestaties wellicht nog verder achteruit gaan.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:06   #55
TCNCRT
Vreemdeling

Standaard

Dit is een belangrijke discussie die over meer moet gaan dan islamisering.
fundamentele vragen:
-wat is de taak en rol van onderwijs in de maatschappij (volgens mij moet deze oa neutraal zijn)
-valt godsdienstonderwijs daaronder? (voor mij persoonlijk zou het niet nodig zijn maar ik begrijp de menselijke nood daarvoor, dus we moeten deze kanaliseren)
-en zoja, op basis van wat kiezen we welke godsdienst dat is. (om het in actuele termen te zeggen, vertrekken we van droit du sol of droit du sang?)

Ik zou net als cdekeukele ervoor pleiten om over alle grote wereldreligies(+atheisme) les te geven, dit verzoent de tegenstellingen (er wordt niemand benadeeld), en geeft onze jeugd een breed perspectief. Er moet ook geen keuze gegeven worden voor zedenleer of iets anders; samen uit, samen thuis.
Het historisch kader echter hoort m.i. eerder thuis in de lessen geschiedenis.
Overigens kom ik uit een zogenaamd streng katholieke school (voor zover dat nog bestaat) en het godsdienstonderwijs was daar een lachertje. Anderzijds denk ik dat er ondertussen niet zo geweldig veel verschil is tussen katholieke scholen en gemeenschapsscholen, inhoudelijk toch.
Het oprichten van aparte scholen lijkt me dan ook helemaal nefast, een stap achteruit.
TCNCRT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:12   #56
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TCNCRT Bekijk bericht
Dit is een belangrijke discussie die over meer moet gaan dan islamisering.
fundamentele vragen:
-wat is de taak en rol van onderwijs in de maatschappij (volgens mij moet deze oa neutraal zijn)
-valt godsdienstonderwijs daaronder? (voor mij persoonlijk zou het niet nodig zijn maar ik begrijp de menselijke nood daarvoor, dus we moeten deze kanaliseren)
-en zoja, op basis van wat kiezen we welke godsdienst dat is. (om het in actuele termen te zeggen, vertrekken we van droit du sol of droit du sang?)

Ik zou net als cdekeukele ervoor pleiten om over alle grote wereldreligies(+atheisme) les te geven, dit verzoent de tegenstellingen (er wordt niemand benadeeld), en geeft onze jeugd een breed perspectief. Er moet ook geen keuze gegeven worden voor zedenleer of iets anders; samen uit, samen thuis.
Het historisch kader echter hoort m.i. eerder thuis in de lessen geschiedenis.
Overigens kom ik uit een zogenaamd streng katholieke school (voor zover dat nog bestaat) en het godsdienstonderwijs was daar een lachertje. Anderzijds denk ik dat er ondertussen niet zo geweldig veel verschil is tussen katholieke scholen en gemeenschapsscholen, inhoudelijk toch.
Het oprichten van aparte scholen lijkt me dan ook helemaal nefast, een stap achteruit.
Hoe beter het onderwijs, hoe minder wij godsdienst nodig hebben.
Het zelfde geldt voor (minder) armoede...

Het heeft ook te maken met zin geven aan jouw leven.
Voor mij betekent dat niet aan godsdienst doen

Laatst gewijzigd door Tejokus : 18 juni 2010 om 18:15.
Oud 18 juni 2010, 18:18   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Fantastisch toch. Iemand verwondert zich over het feit dat wij een vreemde cultuurleer moeten aanbieden, en die wordt zonder argumentatie uitgemaakt voor bekrompen en xenofoob.
Tja, zo kan het gaan in het leven.
Oud 18 juni 2010, 18:24   #58
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Freinetonderwijs is denk ik dik in orde.
Ja. Maar let op wanneer je kind begaafd is en in een groep terecht komt met slome kinderen. Zelfs in Freinet scholen zijn domme leerkrachten en die kunnen schade aanrichten als je niet ingrijpt.

(kinderen bepalen hun ritme, leraar volgt, en daarom grijpen steeds meer ouders met kinderen met leerproblemen naar Freinet als laatste strohalm ---> grote ellende voor de snelle kids!)
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:30   #59
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Hoe beter het onderwijs, hoe minder wij godsdienst nodig hebben.
Het zelfde geldt voor (minder) armoede...

Het heeft ook te maken met zin geven aan jouw leven.
Voor mij betekent dat niet aan godsdienst doen
In Amerika is er véél minder atheïsme dan hier, toch zijn zij de westerse leiders qua economie, kennis (nobelprijzen en andere), enz. Beter onderwijs leidt helemaal niet tot minder gelovigen
Oud 18 juni 2010, 18:31   #60
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
Ja. Maar let op wanneer je kind begaafd is en in een groep terecht komt met slome kinderen. Zelfs in Freinet scholen zijn domme leerkrachten en die kunnen schade aanrichten als je niet ingrijpt.

(kinderen bepalen hun ritme, leraar volgt, en daarom grijpen steeds meer ouders met kinderen met leerproblemen naar Freinet als laatste strohalm ---> grote ellende voor de snelle kids!)
De klas splitsen?
Zal wel te duur uitvallen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be