![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Das iets dat ik ook altijd dacht. In het secundair kregen wij lessen over: drugs, islam, jodendom, samenleving, gewoon sociale thema's. Maar op de basisschool gaat het totaal anders. Daar gaan ze nog naar de kerk, bidden in de klas, lezen in de bijbel, ect.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
![]() Citaat:
Uh en al die kerken in Marokko en andere landen waar de islam de overwegende godsdienst is? Je hoeft niks te eisen als autochtoon want daar schotelen ze u alles voor. Hier moet ge vechten voor uw rechten, das wat ik heb geleerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Burgemeester
|
![]() Ik zie niet in waarom tijdens de godsdienstles in alle scholen niet een bredere waaier aan godsdiensten aan bod zouden mogen komen, ten einde om het begrip van die godsdiensten te verhogen.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het gaat om het recht om te verdedigen wat we hebben en met evenveel inzet als al de rest. Je moet je eens afvragen waarom wij ons moeten verdedigen? Het is verdorie ver gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Kan me bijna niet voorstellen dat zoiets zal weg-evolueren? Waarom hebben wij dat niet in de islam? En waarom niet bij de joden? Als je islam, jodendom of katholieke godsdienst volgt dan onderwijs je toch gewoon de 'godsdienst'. Wil je geen 'godsdienst' dan heb je de mogelijkheid zedenleer te volgen. Ik snap soms niet dat mensen daar een probleem van maken. Van mij mogen alle scholen islam, katholieke godsdienst en zedenleer geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat garandeert ons dit? Ik ben echt voor het begrijpen van mensen ![]() Ik begrijp wel niet wat mensen zoal aanvangen met onder het excuus van een godsdienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burgemeester
|
![]() Dat we godsdienst meer in een historisch kader leren begrijpen en daardoor gevrijwaard blijven van godsdienst fundamentalisten zowel aan katholieke zijde als aan moslim zijde. Onze kinderen dienen een goed begrip te ontwikkelen van de verschillende godsdiensten en hoe ze de wereldgeschiedenis hebben beïnvloed. Godsdienst wordt door velen misbruikt voor de meest afschuwelijke zaken te rechtvaardigen. De blokkade van de Gaza strook wordt bijvoorbeeld verdedigd met het argument dat in de bijbel dit land 'beloofd' is aan de Joden. Hierdoor zijn al veel Palestijnen op beestachtige wijze afgeslacht. Onze kinderen mogen best weten dat er geen enkele godsdienst absoluut is, dat ze vaak hetzelfde prediken en dat ze in wezen een historische constructie zijn. Je kan evengoed openstaan voor het transcendente zonder je te onderwerpen aan een godsdienst.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Best zou dat gebeuren door een objectief iemand en niet door iemand die een godsdienst vertegenwoordigd. (dus een neutraal iemand) Wat in de Gaza gebeurt is een echte schande. Ik begrijp heel goed waar je naar toe wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Idd liever Islam lessen in een gecontroleerde omgeving dan de oprichting ( door Wahabieten ) van obscure radicale koranscholen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb een paar weken geleden daarover een interessante discussie kunnen volgen bij Pauw en Witteman. Als ik kon kiezen tussen godsdienst en godsdienstvrijheid dan koos ik geen van beide ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Staatssecretaris
|
![]() Als de islam op katholieke scholen zou worden ingevoerd,
zouden de schoolprestaties wellicht nog verder achteruit gaan.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Vreemdeling
|
![]() Dit is een belangrijke discussie die over meer moet gaan dan islamisering.
fundamentele vragen: -wat is de taak en rol van onderwijs in de maatschappij (volgens mij moet deze oa neutraal zijn) -valt godsdienstonderwijs daaronder? (voor mij persoonlijk zou het niet nodig zijn maar ik begrijp de menselijke nood daarvoor, dus we moeten deze kanaliseren) -en zoja, op basis van wat kiezen we welke godsdienst dat is. (om het in actuele termen te zeggen, vertrekken we van droit du sol of droit du sang?) Ik zou net als cdekeukele ervoor pleiten om over alle grote wereldreligies(+atheisme) les te geven, dit verzoent de tegenstellingen (er wordt niemand benadeeld), en geeft onze jeugd een breed perspectief. Er moet ook geen keuze gegeven worden voor zedenleer of iets anders; samen uit, samen thuis. Het historisch kader echter hoort m.i. eerder thuis in de lessen geschiedenis. Overigens kom ik uit een zogenaamd streng katholieke school (voor zover dat nog bestaat) en het godsdienstonderwijs was daar een lachertje. Anderzijds denk ik dat er ondertussen niet zo geweldig veel verschil is tussen katholieke scholen en gemeenschapsscholen, inhoudelijk toch. Het oprichten van aparte scholen lijkt me dan ook helemaal nefast, een stap achteruit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zelfde geldt voor (minder) armoede... Het heeft ook te maken met zin geven aan jouw leven. Voor mij betekent dat niet aan godsdienst doen ![]() Laatst gewijzigd door Tejokus : 18 juni 2010 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, zo kan het gaan in het leven.
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Ja. Maar let op wanneer je kind begaafd is en in een groep terecht komt met slome kinderen. Zelfs in Freinet scholen zijn domme leerkrachten en die kunnen schade aanrichten als je niet ingrijpt.
![]() (kinderen bepalen hun ritme, leraar volgt, en daarom grijpen steeds meer ouders met kinderen met leerproblemen naar Freinet als laatste strohalm ---> grote ellende voor de snelle kids!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() In Amerika is er véél minder atheïsme dan hier, toch zijn zij de westerse leiders qua economie, kennis (nobelprijzen en andere), enz. Beter onderwijs leidt helemaal niet tot minder gelovigen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zal wel te duur uitvallen. |
|
![]() |
![]() |