![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Broeder René Stockman, algemene overste van de Broeders van Liefde, pleit vandaag in een interview met het christelijk weekblad 'Tertio' voor de invoering van islamitisch godsdienstonderwijs in katholieke scholen met veel moslimleerlingen. "Ik vind het normaal dat vele van huis uit katholieke scholen zich wat 'ruimer' opstellen. Toch blijf ik vinden dat in christelijk geïnspireerde scholen de godsdienstles minstens openheid zou moeten creëren voor het transcendente", zegt hij.
"En waarom zouden we in katholieke scholen met veel moslims geen islamitische godsdienst geven, openheid op het transcendente voor jongeren uit een islamtraditie? ", voegt hij er aan toe. "Ik vind de huidige regeling bij ons dubieus, ze werkt de religieuze nivellering in de hand. We zouden in die visie tot drie types scholen binnen hetzelfde net kunnen komen: scholen met een sterk gediversifieerd publiek die toch goede godsdienst proberen te geven, gericht op het transcendente. Vervolgens meer geprofileerde katholieke scholen die voluit katholieke godsdienst geven. En scholen met veel islamleerlingen waar ook goede islam wordt onderwezen." (belga/svm) http://www.hln.be/hln/nl/1265/Belgie...-scholen.dhtml
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Maar ja waarom niet.
En in elk dorp zou ik nog een moskee bouwen. Transcendent word je ook van LSD ![]() ![]() Ik zou katholieke scholen en kerken bouwen in moslimlanden als ik Broeder René was. Waarom moet hier transcendentie zijn? Dat hem dat maar ginder gaat verkondigen. Binnen de 5 minuten hebben ze hem bij zijne pij ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Islamitische godsdienst onderwijzen in katholieke scholen, lijkt mij een goed idee. Het voorstel om drie "soorten" scholen op te richten, absoluut niet. Dat zou enkel leiden tot verdere segregatie waarbij de moslimgeloofsgemeenschap haar kinderen naar haar eigen scholen stuurt, en de niet-moslims naar andere scholen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de circa 400.000 christenen in Marokko hebben eigen kerken. De circa 15 miljoen christenen in Egypte hebben eigen kerken. De circa 635.000 christenen in Irak hebben eigen kerken. De circa 2 miljoen christenen in Syrië hebben eigen kerken. De circa 300.000 christenen in Iran hebben eigen kerken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() De katholieke scholen moesten ze hun overheidsteun ontnemen of zich hervormen tot scholen zoals het gemeenschapsonderwijs waar elke godsdienst of niet godsdienst aan bod komt .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hier, in ons landje, ligt het totaal anders. We worden bijna overrompeld. En in al die landen gedragen zich die christenen. Tot mijn spijt is dat hier niet zo met de Islam. En ze bederven het zelf ondanks de vrijheid die ze hier krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die kerken die je noemt zijn meestal wel "katholiek" maar orthodox katholiek, niet allemaal Rooms katholiek. Laatst gewijzigd door filosoof : 17 juni 2010 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Theoretisch-ideologisch gezien, geef ik je gelijk. Maar ik heb geen zin om met de botte bijl door de helft van onze scholen te gaan, voor iets wat voornamelijk een symbolenkwestie is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op "Nacht Studio" op de Duitse tv is er elke week een onderwerp dat wordt besproken door profs. en andere kenners of wetenschappers. Alles is zo goed en duidelijk beschreven in testamenten, bijbels enz. Behalve de verrijzenis van God ![]() Dus het is nog niet gezegd dat die in de hemel is ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laat maar zijn hoor zoals het nu is. Ik heb geen nood aan verruiming. Waarom moet dat in godsnaam.... (ook zonder de laatste 2 woorden) Wie is daar mee begonnen met die symbolen in scholen in vraag te stellen? In mijn jeugd heb ik daar nooit last van gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik en nog veel mensen moeten onze kinderen naar een school "in mijn geval 9 km verder sturen omdat de buurtschool katholiek is ... symbool of niet het blijft een dom gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
door symbolen. Alhoewel: Oxford is toch zo slecht nog niet ![]() De staatsschool; de Ecole Moyenne in mijn tijd was echt niet goed... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik geef je gelijk: eigenlijk feitelijk zouden we enkel gemeenschapsscholen nodig hebben (die de verschillende godsdienstlessen aanbieden). Maar ik vind het belangrijker dat onze kinderen kwalitatief en betaalbaar onderwijs krijgen, dan de discussie over het al dan niet ophangen van een kruisbeeld in het klaslokaal. En een nieuwe schooloorlog zal veel meer schade veroorzaken, dan dat het bijbrengt. Er zijn andere prioriteiten in het onderwijs.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Idd , maar als belastingsbetaler gestraft worden door het gebrek aan echt "vrij onderwijs" is schandalig zeker in mijn regio . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat je niet meer op de hoogte bent wat tegenwoordig in de godsdienstles aan bod komt in katholieke scholen
|
![]() |
![]() |