Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 juni 2010, 16:59   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik ben radicaal tegen amnestie. Amnestie betekent immers dat er nooit een misdrijf wordt geacht te zijn geweest. Mijn familie heeft niet voor niets tegen den Duits en de collaborateurs gevochten tijdens de oorlog. Of je nu Vlaams gezind was of niet: meeheulen met de aggressor/bezetter zou totaal uit den boze moeten geweest zijn. Ik kan dan ook totaal geen begrip op brengen voor deze vraag.
uit de Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Repress...Belgi%C3%AB%29

Citaat:
Een aantal beperkte amnestiemaatregelen werden in de jaren zeventig genomen maar algehele en onvoorwaardelijke amnestie bleef uit. In dit opzicht blijft België een van de weinige landen die door de Duitsers bezet waren waar er na de oorlog geen gebaar van algemene nationale verzoening werd gesteld.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 juni 2010, 17:00   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Citaat:
In dit opzicht blijft België een van de weinige landen die door de Duitsers bezet waren waar er na de oorlog geen gebaar van algemene nationale verzoening werd gesteld.
En zo hoort het ook, geen verzoening met Belgie.
Oud 30 juni 2010, 17:14   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Nee, amnestie stelt een einde aan de vervolging. Amnestie maakt niet dat alles vergeten wordt. Alleen dat het het einde is van de gevolgen. Meer dan hoog tijd.

Edit: ter informatie:

Ik herinner me uit mijn tijd bij de rijkswacht, dat een goede collega ontslag nam, omdat hij anders niet mocht trouwen met zijn lief: haar grootvader was ne "zwarte" geweest
Oei !
Buitengesmeten wegens te Vlaams ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 juni 2010, 17:26   #44
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nooit!

Laat de Peumansen van dit land hun naam met schande blijven dragen tot het einde der dagen.
Goudbever is offline  
Oud 30 juni 2010, 17:33   #45
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...estie_De_Wever

Wat is jullie mening hierover? Moet de vraag tot amnestie besproken worden bij de regeringsvorming?
Integendeel, Bart de Wever moet eisen dat er 70 jaar na de feiten, nu het nog net kan, een vervolgingsinstituut komt om de laatste collaborateurs te vangen en te veroordelen: de bazen van de Brusselse haute-finance uit de Generale Bank, de Bank Lambert, de bonzen van de waalse staal-, constructie- en wapenindustrie. Mensen die met instemming van het koninklijk hof en de regering massaal in de economische collaboratie gingen. En hij moet eisen dat voor die mensen de doodstraf tijdelijk terug uitgevoerd wordt.

Laatst gewijzigd door fonne : 30 juni 2010 om 17:34.
fonne is offline  
Oud 30 juni 2010, 18:23   #46
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei !
Buitengesmeten wegens te Vlaams ?
Ik niet nee.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 juni 2010, 18:24   #47
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
Nooit!

Laat de Peumansen van dit land hun naam met schande blijven dragen tot het einde der dagen.
Welke schande? Wat heeft Peumans misprutst?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 juni 2010, 18:26   #48
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Bestaan er de dag van vandaag nog negatieve gevolgen voor mensen die gecollaboreerd hebben? Ik ben niet zo thuis in dit dossier.

Ik zou zeggen, stop elke achterstelling (indien die nog bestaat) van collaborateurs, en zeker van hun nakomelingen. Daarom moet er nog niet officieel amnestie worden verleend. Verleen amnestie in de praktijk. Om dit dan officieel te maken, daar twijfel ik toch over. Zeker als het om onvoorwaardelijke amnestie voor iedereen gaat. Maar nogmaals, ik ben niet goed vertrouwd met dit thema.
Fredo is offline  
Oud 30 juni 2010, 18:31   #49
Er Op Los Beuker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die staat dient opgedoekt.
Wanneer maken we er werk van, of blijft het bij beloven?
Er Op Los Beuker is offline  
Oud 30 juni 2010, 19:04   #50
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Bestaan er de dag van vandaag nog negatieve gevolgen voor mensen die gecollaboreerd hebben? Ik ben niet zo thuis in dit dossier.

Ik zou zeggen, stop elke achterstelling (indien die nog bestaat) van collaborateurs, en zeker van hun nakomelingen. Daarom moet er nog niet officieel amnestie worden verleend. Verleen amnestie in de praktijk. Om dit dan officieel te maken, daar twijfel ik toch over. Zeker als het om onvoorwaardelijke amnestie voor iedereen gaat. Maar nogmaals, ik ben niet goed vertrouwd met dit thema.
Het voornaamste gevolg van de periode van repressie en epuratie is dat heel wat mensen die al dan niet terecht zijn opgesloten geweest en/of hun job bij de overheid verloren een aantal jaren geen pensioensrechten hebben opgebouwd. In totaal gaat het over zowat 100.000 benadeelden waarvan er 60.000 Vlamingen waren. Let daarbij op de verhouding 60-40 tussen Vlamingen en Franstaligen: procentueel was de collaboratie immers wijder verspreid bij de Franstaligen dan bij de Vlamingen!
Ik vermoed niet dat er vandaag nog iemand echt door benadeeld is, omdat wie toen nog jong was toch de mogelijkheid heeft gehad een volledige loopbaan uit te bouwen.
Maar tienduizenden Vlamingen hebben hun pensioen in diepe miserie moeten doorbrengen, terwijl ze geen enkele misdaad op hun geweten hadden, andere dan lidmaatschap van een of andere Vlaamse vereniging of handel drijven met Duitsers (iets wat geen enkel probleem bleek te zijn van zodra het over de Brusselse haute-finance of de Waalse industriëlen ging, die mochten dat van de koning). Ik heb persoonlijk nog zo een kruidenier gekend die tot zijn tachtigste in miserabele omstandigheden zijn winkeltje moest openhouden en waar de mensen in feite alleen uit sympathie zo nu en dan eens iets gingen kopen.
Lees ook even dit: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/s...1985/g8-6-.pdf. Niet echt recent.

De andere grote discriminatie ging over het feit dat afstammelingen van veroordeelden werden uitgesloten van een hele reeks openbare functies.
Het niet-discriminatie beginsel op basis van afstamming was toen vanzelfsprekend niet van toepassing.
Daarnaast waren er mensen die de Belgische nationaliteit werd ontnomen en dus van geen enkel burgerrecht meer konden genieten. Die werden dus statenloos(vandaag zouden ze asiel kunnen vragen als sans-papiers).
fonne is offline  
Oud 30 juni 2010, 19:27   #51
system
Banneling

Standaard

Ik ben na de oorlog geboren. En ik vind dat op een gegeven ogenblik alle misdrijven moeten kunnen verjaren. Men moet op een gegeven ogenblik tabula rasa maken met het verleden en met een nieuwe lei beginnen. Wat niet wil zeggen dat we moeten vergeten.

Overigens, wie zou nu nog in aanmerking kunnen komt voor een amnestie van overheidswege. De meeste collaborateurs zijn dood en begraven. En de anderen, de nog levenden? Dik tegen mijn goesting weliswaar, maar ik opteer voor : amnestie verlenen.

Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2010 om 19:28.
system is offline  
Oud 30 juni 2010, 19:29   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is jullie mening hierover? Moet de vraag tot amnestie besproken worden bij de regeringsvorming?
De betrokkenen zijn allemaal reeds gestorven. Het is te laat. La Belgique heeft na WO2 duidelijk niet gekund wat in andere landen (met doorgaans veel hardere Duitse bezetting) wél mogelijk was. Het zij zo. De relevantie van deze kwestie is al even erg gezakt als die van la Belgique. Het zou van enorme naieviteit getuigen mocht men pogen de Vlamingen met zoiets te paaien.
Oud 30 juni 2010, 19:37   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het voornaamste gevolg van de periode van repressie en epuratie is dat heel wat mensen die al dan niet terecht zijn opgesloten geweest en/of hun job bij de overheid verloren een aantal jaren geen pensioensrechten hebben opgebouwd. In totaal gaat het over zowat 100.000 benadeelden waarvan er 60.000 Vlamingen waren. Let daarbij op de verhouding 60-40 tussen Vlamingen en Franstaligen: procentueel was de collaboratie immers wijder verspreid bij de Franstaligen dan bij de Vlamingen!
Ik vermoed niet dat er vandaag nog iemand echt door benadeeld is, omdat wie toen nog jong was toch de mogelijkheid heeft gehad een volledige loopbaan uit te bouwen.
Maar tienduizenden Vlamingen hebben hun pensioen in diepe miserie moeten doorbrengen, terwijl ze geen enkele misdaad op hun geweten hadden, andere dan lidmaatschap van een of andere Vlaamse vereniging of handel drijven met Duitsers (iets wat geen enkel probleem bleek te zijn van zodra het over de Brusselse haute-finance of de Waalse industriëlen ging, die mochten dat van de koning). Ik heb persoonlijk nog zo een kruidenier gekend die tot zijn tachtigste in miserabele omstandigheden zijn winkeltje moest openhouden en waar de mensen in feite alleen uit sympathie zo nu en dan eens iets gingen kopen.
Lees ook even dit: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/s...1985/g8-6-.pdf. Niet echt recent.

De andere grote discriminatie ging over het feit dat afstammelingen van veroordeelden werden uitgesloten van een hele reeks openbare functies.
Het niet-discriminatie beginsel op basis van afstamming was toen vanzelfsprekend niet van toepassing.
Daarnaast waren er mensen die de Belgische nationaliteit werd ontnomen en dus van geen enkel burgerrecht meer konden genieten. Die werden dus statenloos(vandaag zouden ze asiel kunnen vragen als sans-papiers).
Om een ideel te geven van de snuggerheid van het officiële Belgique van die tijd moet je maar eens kijken naar de wijze waarop de mensen van de Oostkantons na WO2 werden behandeld. Toen de nazi's in 1940 "einmarchierten" waren die mensen in de ogen van Hitler "volksdeutschen". Bijgevolg werden alle jonge mannen automatisch ingelijfd bij de Wehrmacht. Veel van die jongens werden naar het Oostfront gestuurd en hebben daar het leven gelaten. Toch vond de Belgische justitie het nodig om voor al die gevallen een strafrechterlijk dossier te openen. Wat betekent dat nagenoeg elke familie uit de Oostkantons met het gerecht af te rekenen kreeg.
Oud 30 juni 2010, 19:37   #54
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ps: het zou aan de mensen eens duidelijk gemaakt moeten worden wat het precies zou inhouden, die amnestie, voor wie en voor wat ....
(alleszins de vele geëxecuteerden die kort na de 2wo gevallen zijn, worden niet terug tot leven gebracht)
Precies wat ik dacht. Ik heb de Belgische politiek vele jaren niet gevolgd, zat ook meestal in het buitenland, en nu heb ik zoiets van: zijn ze daar nou nog mee bezig? En wie zou daar dan gebruik van kunnen maken? Zijn die niet allemaal dood?

Maar misschien zou ik het moeten opzoeken. Ik ben lang na WO II geboren, heb me dus nooit erg betrokken gevoeld bij dit soort thema's.
Oud 30 juni 2010, 19:39   #55
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Om een ideel te geven van de snuggerheid van het officiële Belgique van die tijd moet je maar eens kijken naar de wijze waarop de mensen van de Oostkantons na WO2 werden behandeld. Toen de nazi's in 1940 "einmarchierten" waren die mensen in de ogen van Hitler "volksdeutschen". Bijgevolg werden alle jonge mannen automatisch ingelijfd bij de Wehrmacht. Veel van die jongens werden naar het Oostfront gestuurd en hebben daar het leven gelaten. Toch vond de Belgische justitie het nodig om voor al die gevallen een strafrechterlijk dossier te openen. Wat betekent dat nagenoeg elke familie uit de Oostkantons met het gerecht af te rekenen kreeg.
Horresco referens.
Oud 30 juni 2010, 19:43   #56
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben na de oorlog geboren. En ik vind dat op een gegeven ogenblik alle misdrijven moeten kunnen verjaren. Men moet op een gegeven ogenblik tabula rasa maken met het verleden en met een nieuwe lei beginnen. Wat niet wil zeggen dat we moeten vergeten.

Overigens, wie zou nu nog in aanmerking kunnen komt voor een amnestie van overheidswege. De meeste collaborateurs zijn dood en begraven. En de anderen, de nog levenden? Dik tegen mijn goesting weliswaar, maar ik opteer voor : amnestie verlenen.
Lijkt me verstandig. Het zou toch wel gek zijn als wij die na de oorlog geboren zijn nog zouden gaan twisten over de conflicten van oudere generaties.
Oud 30 juni 2010, 19:48   #57
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik schrik toch wel van de vergelijking met buitenlanders die hier neerstrijken. Niet dat ik het niet geloof: een vriend van mij had een vader aan het oostfront; van die man, een rooie rakker nog wel, heb ik af en toe verbazende dingen gehoord. Het ongelofelijkste is nog wel dat die dingen niet allang voor iedereen tot het grijze verleden behoren.
Oud 30 juni 2010, 20:40   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:

U gaat er nogal licht over. Natuurlijk zijn er dingen gebeurd na de oorlog die niet door de beugel konden. Na 4 lange jaren repressie, verklikking, razzia's, uithalingen van burgers in het holst van de nacht, honger, dood, vernieling en bezetting tijdens de oorlog door de Duitsers en hun Vlaamse en Waalse collaborateurs begaan, was een moegetergde bevolking erop uit wraak te nemen. Met alle gevolgen vandien.Menige Vlaamse nationalisten hebben op de verkeerde paard gewed. Ze trokken de verkeerde kaart. Voor de tweede keer, net zoals in WO I. En wie potje breekt, moet potje betalen.

Ik zeg altijd: waren er geen zwarten geweest, er waren ook geen witten geweest en zeker geen 'epuratie'.

Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2010 om 20:53.
system is offline  
Oud 30 juni 2010, 20:53   #59
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor zij die écht durven veranderen kan, mag en moet alles besproken worden tijdens de regeringsvorming; inclusief de vraag of alles kan, mag en moet besproken worden tijdens een regeringsvorming. Vanzelfsprekend zal er dan wel niet nu veranderd worden, maar ook dat is een gedurfde verandering van wat men durfde te veranderen. Je moet maar durven, zou ik voor de verandering durven te zeggen.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 30 juni 2010 om 20:56.
4x10E6 is offline  
Oud 30 juni 2010, 21:00   #60
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik schrik toch wel van de vergelijking met buitenlanders die hier neerstrijken. Niet dat ik het niet geloof: een vriend van mij had een vader aan het oostfront; van die man, een rooie rakker nog wel, heb ik af en toe verbazende dingen gehoord. Het ongelofelijkste is nog wel dat die dingen niet allang voor iedereen tot het grijze verleden behoren.
Als je meer informatie zoekt over de kolder-historie van de repressie en epuratie, kan ik je dit aanbevelen:
Onverwerkt verleden: Collaboratie en repressie in België, 1942-1952; Luc Huyse & Steven Dhondt

Een wel erg veelzeggend citaat uit het boek:
Citaat:
De collaboratie was in het zuiden van het land veel brutaler en ook meer apolitiek dan in Vlaanderen. Vele Walen vereenzelvigen daarom de collaboratie met haar donkerste zijde: verklikking, mensenjacht, de doodseskaders van Rex. Vanuit deze perceptie is het niet aflatende Waalse verzet tegen elke vorm van amnestie enigszins te begrijpen.
Ook de verwijzingen naar het politieke misbruik dat socialist Van Acker maakte van de epuratie spreekt boekdelen over de werking van dit on-land.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be