Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2010, 19:04   #41
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Op gewestelijk niveau, ja (hoewel de Duitstalige Gemeenschap vragende partij is om gewestelijke bevoegdheden over te nemen, maar dit terzijde). Daar heb je Walen, Vlamingen en Brusselaars.
Op Gemeenschappelijk niveau: neen, daar heb je Vlamingen, Franstaligen en Duitstaligen.

What's in a name, hé?
Je vraagt je af wat ze destijds in Hertoginnedal rookten, nietwaar?

Is toch veel ordentelijker om met twee volwaardige deelstaten te werken en twee met minder bevoegdheden? Brussel heeft slechts een opp van 161km² en de Duitstaligen slechts met 73.000, dat kan toch niet evenveel te betekenen hebben op persoonlijk en territoriaal gebied als 6 miljoen Vlamingen of 16800 km² Wallonië?
Oud 12 juli 2010, 19:05   #42
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zijn Gent of Antwerpen een Gewest? Neen.
Brussel is dat wel, dat men dat nu wil of niet. Ik weet het, dit is zeer moeilijk te verteren binnen het vlaams-nationalisme, maar het is nu eenmaal zo: het BHSG heeft haar eigen gewestelijke bevoegdheden, zoals Vlaanderen, zoals Wallonië. Dus is het niet meer dan logisch dat Brussel deelneemt aan de discussies over haar eigen toekomstige bevoegdheden indien de andere twee gewesten daar ook hun zeg over mogen doen.
Ik hoop dat je met evenveel realisme kijkt naar de binnengrenzen in België, want die zijn er nu eenmaal ook.
Oud 12 juli 2010, 19:13   #43
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Dat de vlagjes afgepakt werden is belachelijk, maar ik vraag me serieus af wat er mis is met de mensen van het VVB. Hoe vervreemd van Brussel kan men zijn?
Leeuwenvlaggen uitdelen en hopen dat de gemiddelde Brusselaar meer sympathie krijgt voor Vlaanderen...

De VVB is Brussel waarschijnlijk liever kwijt dan rijk. Als ze Brussel Vlaams willen maken zullen ze toch verder moeten gaan als louter met symbolen rondsmijten.
Op termijn zal de grootste zorg niet de vlaming en zijn lelijke taal zijn voor de franstaligen, maar een andere taal.
Wie weet wat er dan op de vlagjes staat?
Wij zijn het gewoon om genegeerd en bespot te worden voor iets dat we niet zijn,u wil uw eigenheid en wij ook en sommigen gaan daar nogal ver in!
Oud 12 juli 2010, 20:33   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat in die Vlaamse resoluties staat is compleet irrelevant. Volgens de Belgische grondwet is het een gewest als een ander. Al de rest is interpretatie. Als morgen het Waals parlement een resolutie stemt die zegt dat de faciliteitengemeenten en Brussel deel uitmaken van Wallonië is dat even relevant/irrelevant en even storrend tegenover de Vlamingen.
Als flamingant is dat ook mijn interpretatie.

Wel met die verstande dat het een onooglijk klein gewestje is: een stad(je) en 18 dorpen ...
en een gewestje dat precies moeilijk zijn eigen boontjes kan doppen: financieel, veiligheid, properheid, opvang minderheden (zelfs de grondwettelijke tweetaligheid bla bla ..), onooglijk kluwen van gemeentes, gewest, provincie (zogezegd) en hun afhangende diensten ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:34   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de vlagjes afgepakt werden is belachelijk, maar ik vraag me serieus af wat er mis is met de mensen van het VVB. Hoe vervreemd van Brussel kan men zijn?
Leeuwenvlaggen uitdelen en hopen dat de gemiddelde Brusselaar meer sympathie krijgt voor Vlaanderen...

De VVB is Brussel waarschijnlijk liever kwijt dan rijk. Als ze Brussel Vlaams willen maken zullen ze toch verder moeten gaan als louter met symbolen rondsmijten.

Voor hetgeen ik gezien heb op tv, werden kleine vlaggetjes uitgedeeld van de Nederlandse grens tot aan de aankomst in Brussel.

Brussel heeft de kans gemist om te zeggen in 8 talen: welkom in Brussel, hoofdstad van velen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:01   #46
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet ook oog hebben voor het milieu.
Wat ga je nog uitvinden?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:06   #47
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Wat ga je nog uitvinden?
Bent U dan tegen het milieu ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:20   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat in die Vlaamse resoluties staat is compleet irrelevant. Volgens de Belgische grondwet is het een gewest als een ander. Al de rest is interpretatie. Als morgen het Waals parlement een resolutie stemt die zegt dat de faciliteitengemeenten en Brussel deel uitmaken van Wallonië is dat even relevant/irrelevant en even storrend tegenover de Vlamingen.
De Vlaamse Parlementsvoorzitter vertegenwoordigt het Vlaams Parlement, en niet de Belgische grondwet.
Als Peumans op jouw ziel getrapt heeft, door niet de lof te zingen over het Brussels Gewest, is dat jouw probleem. Maar in zijn functie hoort hij enkel zijn eigen parlement te vertegenwoordigen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:33   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan u vertellen, dat wij daar bijna enkel positieve reacties op gekregen hebben. Uiteraard kom je af en toe een gefrustreerde Brusselse franskiljon tegen de begint te schelden en dat vlagje verscheurt. Maar voor die enkele zielepoten ga ik niet thuisblijven.

De enige momenten waarop ik kwaad wordt, is wanneer die gefrustreerden kinderen beginnen uitschelden omdat zij met een Vlaams leeuwenvlagje staan te wapperen.

Maar het beeld van honderden mensen, van allerlei nationaliteiten, zwaaiend met leeuwenvlagjes, is en blijft een mooi beeld.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 12 juli 2010, 22:37   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Op termijn zal de grootste zorg niet de vlaming en zijn lelijke taal zijn voor de franstaligen, maar een andere taal.
Wie weet wat er dan op de vlagjes staat?
Wij zijn het gewoon om genegeerd en bespot te worden voor iets dat we niet zijn,u wil uw eigenheid en wij ook en sommigen gaan daar nogal ver in!
Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat die mensen met een andere taal met alle plezier de leeuwenvlagjes aannemen en er hartelijk mee staan te wapperen.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het voor hen veelal geen politiek symbool is, maar gewoon een leuk vlagje. Maar het toont wel aan dat die haat tegen Vlaanderen bij hen veel minder leeft.
Oud 12 juli 2010, 22:40   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
U bedoelt: met geld rondsmijten?
Ik spreek hier alleen in eigen naam:

wat de Vlamingen met Brussel zouden kunnen doen is vrij duidelijk:

ze zouden er massaal kunnen komen wonen en stemmen.

Ze kunnen gerust blijven werken waar ze nu werken. Dat zal het fileprobleem in dit land echt niet verergeren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:56   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

File in omgekeerde richting dan zeker?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 01:21   #53
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik kan u vertellen, dat wij daar bijna enkel positieve reacties op gekregen hebben.
Daar twijfel ik niet aan. Ik stel me alleen vragen bij het nut van zo een actie.
Als men mensen voor Vlaanderen wil winnen zijn er toch betere manieren?

Vergelijk het met het hangen van kruizen aan de muren van een katholieke school.
Mag dat? Natuurlijk.
Worden de leerlingen er echt katholieker van? Nauwelijks.

Zo zal ook Brussel niet Vlaamser worden door de aanwezigheid van papieren vlaggen. Dat houdt mensen nu eenmaal niet bezig en het getuigt (althans in mijn ogen) van een zekere wereldvreemdheid. (no offense)
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 01:38   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar twijfel ik niet aan. Ik stel me alleen vragen bij het nut van zo een actie.
Als men mensen voor Vlaanderen wil winnen zijn er toch betere manieren?

Vergelijk het met het hangen van kruizen aan de muren van een katholieke school.
Mag dat? Natuurlijk.
Worden de leerlingen er echt katholieker van? Nauwelijks.

Zo zal ook Brussel niet Vlaamser worden door de aanwezigheid van papieren vlaggen. Dat houdt mensen nu eenmaal niet bezig en het getuigt (althans in mijn ogen) van een zekere wereldvreemdheid. (no offense)
Met enkel het uitdelen van vlagjes, zal je inderdaad niet veel veranderen. Er is nog heel veel te doen; niet alleen door de Vlaamse beweging, maar ook door de Vlaamse overheid.

Maar ik geloof dat ook het uitdelen van leeuwenvlagjes op een manifestatie hun bijdrage kunnen leveren. De Vlaamse leeuw zou in Franstalig-Brusselse kringen anders louter geassocieerd worden met hetgeen Le Soir en La Libre schrijven.
Je mag de impact van symboliek ook niet onderschatten.
Oud 13 juli 2010, 01:51   #55
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het is toch niet aan de VVB om een beleid of strategie uit te tekenen om Brussel "Vlaamser" te maken? Daarvoor hebben we genoeg overheidsapparaten. Maar zolang de politieke partijen enkel geïnteresseerd zijn in "wanneer de Brusselaars op hen gaan stemmen", tja dan gaat daar niet veel aan veranderen. Zolang de kinderen van anderstaligen door Kind&Gezin zeer moeizaam toegelaten worden in de opvang omdat hun ouders nauwelijks Nederlands spreken, zal daar niet veel aan veranderen. Spijtig genoeg hangen dergelijke beslissingen maar al te vaak af van de persoon die op dat moment z'n diensturen klopt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 02:49   #56
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je vraagt je af wat ze destijds in Hertoginnedal rookten, nietwaar?

Is toch veel ordentelijker om met twee volwaardige deelstaten te werken en twee met minder bevoegdheden? Brussel heeft slechts een opp van 161km² en de Duitstaligen slechts met 73.000, dat kan toch niet evenveel te betekenen hebben op persoonlijk en territoriaal gebied als 6 miljoen Vlamingen of 16800 km² Wallonië?
Catalonië zal het graag horen, alsook gebieden als Kosovo, Georgië e.a.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 02:53   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Catalonië zal het graag horen, alsook gebieden als Kosovo, Georgië e.a.
Inderdaad.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 13 juli 2010, 03:15   #58
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar ik geloof dat ook het uitdelen van leeuwenvlagjes op een manifestatie hun bijdrage kunnen leveren. De Vlaamse leeuw zou in Franstalig-Brusselse kringen anders louter geassocieerd worden met hetgeen Le Soir en La Libre schrijven.
Dat denk ik nu eens niet. In welke zin heeft deze actie bijgedragen tot een positievere beeldvorming over Vlaanderen?
Het zijn uiteindelijk toch altijd dezelfde personen die de vlag zullen kapen in dezelfde politieke context. De negatieve associaties haalt men niet weg door het aantal symbolen te vermenigvuldigen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 03:22   #59
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik nu eens niet. In welke zin heeft deze actie bijgedragen tot een positievere beeldvorming over Vlaanderen?
Het zijn uiteindelijk toch altijd dezelfde personen die de vlag zullen kapen in dezelfde politieke context. De negatieve associaties haalt men niet weg door het aantal symbolen te vermenigvuldigen.
Hoe connotaties met een symbool verbonden worden, is toch wel complexer dan vlaggetjes uitdelen, me dunkt. Je kan je afvragen waarom de VRT in verhouding meer aandacht schenkt aan een marginale troep als Voorpost dan aan de Gulden Ontsporing. Beeldvorming gebeurt meer dan ooit via beelden. Dat lijkt een evidentie natuurlijk. De keuze van beelden is dan ook cruciaal. Wat niet wegneemt dat de verantwoordelijkheid van allen die beweren goed te doen voor Vlaanderen groter is dan die van de media. Wat Voorpost weer eens ging doen in de rand, was zo kortzichtig.
Oud 13 juli 2010, 10:50   #60
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(1) Brussel is een hoofdstedelijk gewest. Niet gelijkwaardig aan de twee andere, maar de grondwet vernoemt Brussel inderdaad als een derde gewest. Als Vlaams parlementsvoorzitter is het niet zijn taak om de Belgische grondwet te vertegenwoordigen, maar het Vlaams parlement. En die heeft in 1999 gesteld dat Brussel een apart statuut moet krijgen, en niet gelijkwaardig is met de twee andere gewesten.
Beweren dat Brussel een derde volwaardige gewest is, is een evengrote leugen als zeggen dat het niet bestaat. Het is een gewest dat niet op dezelfde hoogte staat als het Vlaamse en het Waalse, en wiens belang volgens het Vlaams Parlement zelfs dient ingekrimpt te worden.
Pfff, echt geen goesting om wéér eens die discussie aan te gaan. In tientallen topics heb ik aangetoond dat Brussel wel degelijk een volwaardig gewest was.

Dat Peumans de Belgische grondwet niet moet vertegenwoordigen, ok, als je dat wenst (hoewel hij zijn functie enkel te danken heeft aan die Belgische Grondwet die het land federaal opdeelt, maar dit terzijde). Maar was dat een slimme zet? Politiek gezien? Goed wetende dat de Vlaamse resoluties geen ENKEL juridische waarde hebben en dat de Franstaligen (Walen)/Brusselaars zich daar absoluut niet aan verbonden voelen? Dit in tijden waar zowel Di Rupo als De Wever proberen om geen polemieken op te starten?
Ik ontzeg het recht niet aan Peumans om zo'n discours te houden, hoor, maar ik behoud het recht om erop te reageren, punt. En bij mijn reactie reageer ik op de inhoud, niet op de persoon (zoals sommige hier gedaan hebben op Els Ampe).

[e-drama ON]Ik ben Brusselaar, ik voel mij niet gebonden aan een of andere resolutie van het Vlaams Parlement die, wat de gewestelijke bevoegdheden betreft, hier in Brussel niks te zeggen heeft. Wanneer Meneer Peumans zich hier in Brussel komt amuseren met de instellingen die mij vertegenwoordigen zelfs te negeren, voel ik dit als een gebrek aan elementaire beleefdheid en respect. Respect? Is dat geen kernwoord binnen het Vlaams-nationalisme? [/e-drama OFF]

Citaat:
De uitlatingen van mensen als Sven Gatz en Pascal Smet dat Brussel een volwaardige gewest zou zijn, stroken niet alleen niet met de werkelijkheid, maar botsen nog veel meer met de resoluties van het Vlaamse parlement.
Ampe, Gatz, Smet en consoorten proberen hier hun eigen politieke visie door te drukken.
Da's nog steeds hun eigen recht als politici. Of zijn die Vlaamse resoluties nu al "Evangelie"?

Citaat:
(2) U hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar daar gaat het ook niet over. Wanneer Els Ampe het niet eens is met de resoluties van het Vlaams parlement, dan stel ik voor dat zij zich laat verkiezen tot Vlaams parlementslid, en daar een resolutie indient waarin Vlaanderen zou pleiten om van Brussel aan volwaardig gewest te maken. Schreeuwen naar een parlementsvoorzitter die de mening van zijn parlement vertegenwoordigt, is niet echt gepast.
Het Brussels parlement heeft nergens een resolutie ingediend waarin het zegt dat het haar eigen belang wil inperken naar de geest van de resoluties van het Vlaams Parlement. Als Brussels parlementslid heeft Els Ampe het recht om niet akkoord te gaan met de visie van het Vlaams Parlement. Zij hoeft ook geen resolutie in te dienen omdat Brussel nu al een volwaardig gewest is. Het is het Vlaams parlement die dit wil zien verdwijnen, hé. Maar ik ben het ermee eens dat de manier waarop zij haar ongenoegen heeft doen blijken, ongepast was.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be