Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2010, 02:32   #41
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Probleem is dat je dat allemaal gaat moeten bewijzen...
Laat ons de zaken eens omkeren dat je het beter verstaat : iemand heeft bvb een probleem met jou, ontvoert je met twee vrienden, neemt je mee naar zijn huis, waar ze je vakkundig inéén slagen. Daarna belt hij de politie en zegt dat hij je betrapt heeft terwijl je aan het inbreken was...Wat nu ?
daar zullen genoeg zaken zijn die zo'n ontvoering kunnen aantonen: getuigen, vingerafdrukken, want hoe gaat ge die kunnen ontvoeren zonder dat die kabaal gaat maken of gaat beginnen tegenstribbelen? Hem KO meppen?
Oud 31 juli 2010, 12:11   #42
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
laat het knallen naast zijn oren tot hij doof is
Alarmpistolen kunnen ook geladen worden met traangas patronen.
Oud 31 juli 2010, 16:48   #43
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

De dader gaat in beroep.
Oud 31 juli 2010, 21:15   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat zou zeker de kwalificatie veranderen van alarmpistool naar verboden wapen.
Oud 1 augustus 2010, 03:49   #45
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat zou zeker de kwalificatie veranderen van alarmpistool naar verboden wapen.
Vrij te koop voor 18+ in Frankrijk.
Oud 1 augustus 2010, 08:06   #46
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrij te koop voor 18+ in Frankrijk.
Hier ook hoor.
Oud 1 augustus 2010, 09:21   #47
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
'k heb in m'n jonge jaren ooit eens een tubeke tippex gestolen uit de supermarkt (stoer eh). dat is fout, ik moet die schade vergoeden eigenlijk, maar dat betekent nog niet dat ik nu meteen een 4-dagen durende groepsverkrachting moet ondergaan voor dat tubeke tippex.

overigens eh, is het altijd mogelijk dat uw "inbreker" vrijgesproken wordt van inbraak.
nie gezeverd: iemand die'k ken is er zo eens in geslaagd om in een bungalowpark de verkeerde bungalow binnen te lopen en daar gewoon de verkeerde slaapkamer binnen te gaan. Als het 'toegestaan' zou zijn om eender wat te doen met een indringer, dan is het dus correct om die vent te onthoofden?
ook kunnen er verzachtende omstandigheden zijn voor een diefstal. in uw ogen is dat misschien zever, maar in de ogen van veel mensen niét. Bij iemand die een wortel steelt uit een tuin omdat hij echt veel honger heeft en geen geld, is er sprake van een verzachtende omstandigheid. Iemand die in een apotheek een duur geneesmiddel steelt dat z'n kind echt nodig heeft maar dat hij niet kan betalen, heeft een verzachtende omstandigheid. Die mensen moeten nog steeds de schade die ze aangericht hebben vergoeden, maar het is niét aan ons om voor rechter te spelen. We hebben een rechtssysteem voor iets.

Iemand die knal in de voorruit van uw huis rijdt met een stevige auto kan je als twee situaties interpreteren: ofwel heeft die mens een accident gehad, ofwel is die een ramkraak aan 't doen. Ge kunt diene mens niet zomaar gaan lynchen vanuit het idee: "die is hier aan 't inbreken".

Onze Jaani vertelde hier net dat hij als kind soms over de muur van een kasteelpark klauterde (om daar, wat was het, nootjes te rapen of iets). Mocht hij daarvoor vermoord worden van u?

Straf zenne.
Allemaal heel erg interessante en zelfs correcte bespiegelingen. Alleen... de sluitsteen van je systeem ontbreekt: het gerechtelijk apparaat (politie én justitie) werkt al een hele tijd niet meer. En ik heb de indruk dat het blijft achteruitgaan.

In deze omstandigheden is het normaal dat er alternatieve vormen van bescherming en bestraffing tot stand komen.
Oud 1 augustus 2010, 09:58   #48
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De dader gaat in beroep.
Tergend geding...
Oud 1 augustus 2010, 15:07   #49
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hopelijk wordt ie niet veroordeeld wegens wapenbezit.

Citaat:
Man schiet twee inbrekers neer

HBVL 01-08-10 14:20
In Dottenijs, een deelgemeente van Moeskroen, heeft een man zondagmorgen het vuur geopend op enkele inbrekers die zijn huis wilde binnendringen en zijn vrouw gijzelden.

Twee inbrekers raakten gewonden. Eentje werd geraakt in de keel, de andere aan de arm. De overige inbrekers konden het op een lopen zetten.

Meer gegevens zijn voorlopig niet bekend.
Oud 4 augustus 2010, 19:06   #50
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
'k heb in m'n jonge jaren ooit eens een tubeke tippex gestolen uit de supermarkt (stoer eh). dat is fout, ik moet die schade vergoeden eigenlijk, maar dat betekent nog niet dat ik nu meteen een 4-dagen durende groepsverkrachting moet ondergaan voor dat tubeke tippex.

overigens eh, is het altijd mogelijk dat uw "inbreker" vrijgesproken wordt van inbraak.
nie gezeverd: iemand die'k ken is er zo eens in geslaagd om in een bungalowpark de verkeerde bungalow binnen te lopen en daar gewoon de verkeerde slaapkamer binnen te gaan. Als het 'toegestaan' zou zijn om eender wat te doen met een indringer, dan is het dus correct om die vent te onthoofden?
ook kunnen er verzachtende omstandigheden zijn voor een diefstal. in uw ogen is dat misschien zever, maar in de ogen van veel mensen niét. Bij iemand die een wortel steelt uit een tuin omdat hij echt veel honger heeft en geen geld, is er sprake van een verzachtende omstandigheid. Iemand die in een apotheek een duur geneesmiddel steelt dat z'n kind echt nodig heeft maar dat hij niet kan betalen, heeft een verzachtende omstandigheid. Die mensen moeten nog steeds de schade die ze aangericht hebben vergoeden, maar het is niét aan ons om voor rechter te spelen. We hebben een rechtssysteem voor iets.

Iemand die knal in de voorruit van uw huis rijdt met een stevige auto kan je als twee situaties interpreteren: ofwel heeft die mens een accident gehad, ofwel is die een ramkraak aan 't doen. Ge kunt diene mens niet zomaar gaan lynchen vanuit het idee: "die is hier aan 't inbreken".

Onze Jaani vertelde hier net dat hij als kind soms over de muur van een kasteelpark klauterde (om daar, wat was het, nootjes te rapen of iets). Mocht hij daarvoor vermoord worden van u?

Straf zenne.
Met de feiten in het belachelijke te trekken zul je niet veel mensen overtuigen denk ik...
Een krop salade uit een tuin stelen stel je niet gelijk aan bij iemand inbreken om te stelen. Die verdiend een gepaste afstraffing en de rest is geleuter.
Als de rechtbank anders beslist zijn het onnozelaars. We hebben al genoeg gespuis met x-feiten op hun aktief die door het gerecht "gekend" zijn...
Misschien nog eens een rechter of een advocaat naar de andere wereld helpen om ze wakker te schudden?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 19:11   #51
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De dader gaat in beroep.
Die dader of de toegesnelde advocaten die nog iets meer er aan willen verdienen?
Oud 4 augustus 2010, 19:11   #52
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan sta je er toch ook bij te "bleiten"?
Oud 4 augustus 2010, 19:12   #53
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Met de feiten in het belachelijke te trekken zul je niet veel mensen overtuigen denk ik...
Een krop salade uit een tuin stelen stel je niet gelijk aan bij iemand inbreken om te stelen. Die verdiend een gepaste afstraffing en de rest is geleuter.
Als de rechtbank anders beslist zijn het onnozelaars. We hebben al genoeg gespuis met x-feiten op hun aktief die door het gerecht "gekend" zijn...
Misschien nog eens een rechter of een advocaat naar de andere wereld helpen om ze wakker te schudden?
Hebben ze al gedaan, het heeft niet geholpen. Maar het was maar een vrederechter.
Oud 5 augustus 2010, 14:57   #54
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Als je er voor KIEST jezelf buiten de wet te stellen en mensen te confronteren met geweld kan je achteraf niet komen janken dat je zelf "slachtoffer" geworden ben van geweld, enkel en alleen omdat je gekozen slachtoffer toevallig sneller was en meer training onder de gordel had.
Je wereldbeeld is vast lekker duidelijk, zo met die frisse scheiding tussen goede flinke mensen en de stoute boze boeven, terwijl ik het woord 'krapuul' dan weer vind passen voor iemand die (wanneer niet bedreigd) blijft slaan wanneer iemand al is neergegaan. Doch dit terzijde.

Ik vrees dat het niet zo simpel is als je wel denkt. Het 'kiezen' voor een job als inbreker in plaats van een deftige job loopt toch wat anders dan het kiezen voor klinkers in plaats van kiezels op de oprit.

In heel wat films kun je bijvoorbeeld leren dat daders vaak slachtoffers zijn, dat ze ook kinderen hebben die ze onderhouden, dat ze psychische problemen hebben, dat ze nooit echt een keuze gehad hebben enzovoort.

Conclusie:
ja, natuurlijk mag je je verdedigen tegen een dief, want hij heeft geen enkel recht om jou te bestelen, maar het idee dat je burgers de toelating geeft mensen kreupel te slaan als ze de wet overtreden belooft weinig goeds hoor.

Laatst gewijzigd door Goldband : 5 augustus 2010 om 15:10.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 15:24   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Je wereldbeeld is vast lekker duidelijk, zo met die frisse scheiding tussen goede flinke mensen en de stoute boze boeven, terwijl ik het woord 'krapuul' dan weer vind passen voor iemand die (wanneer niet bedreigd) blijft slaan wanneer iemand al is neergegaan. Doch dit terzijde.

Ik vrees dat het niet zo simpel is als je wel denkt. Het 'kiezen' voor een job als inbreker in plaats van een deftige job loopt toch wat anders dan het kiezen voor klinkers in plaats van kiezels op de oprit.

In heel wat films kun je bijvoorbeeld leren dat daders vaak slachtoffers zijn, dat ze ook kinderen hebben die ze onderhouden, dat ze psychische problemen hebben, dat ze nooit echt een keuze gehad hebben enzovoort.

Conclusie:
ja, natuurlijk mag je je verdedigen tegen een dief, want hij heeft geen enkel recht om jou te bestelen, maar het idee dat je burgers de toelating geeft mensen kreupel te slaan als ze de wet overtreden belooft weinig goeds hoor.
Het staat die "arme" boeven vrij van te gaan werken, of een eerbare job te zoeken of zelf iets te ondernemen...

Als ik er een betrap in huis, dan ga ik die een patat verkopen met al mijn kracht, ik ga niet het risico lopen, te zacht te meppen en hem bijgevolg de kans te geven terug te slaan. Als hij daarbij ongelukkig ten val komt, of op zo`n manier geraakt wordt, dat het niet goed afloopt, is dat pech voor hem, hij had ook de keuze niet in te breken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 16:13   #56
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Probleem is dat je dat allemaal gaat moeten bewijzen...
Laat ons de zaken eens omkeren dat je het beter verstaat : iemand heeft bvb een probleem met jou, ontvoert je met twee vrienden, neemt je mee naar zijn huis, waar ze je vakkundig inéén slagen. Daarna belt hij de politie en zegt dat hij je betrapt heeft terwijl je aan het inbreken was...Wat nu ?
In dat geval heb ik een smetteloos strafblad ter verdediging...dat is hier NIET het geval..integendeel..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 21:18   #57
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het staat die "arme" boeven vrij van te gaan werken, of een eerbare job te zoeken of zelf iets te ondernemen...

Als ik er een betrap in huis, dan ga ik die een patat verkopen met al mijn kracht, ik ga niet het risico lopen, te zacht te meppen en hem bijgevolg de kans te geven terug te slaan. Als hij daarbij ongelukkig ten val komt, of op zo`n manier geraakt wordt, dat het niet goed afloopt, is dat pech voor hem, hij had ook de keuze niet in te breken.
Uiteraard. Ik suggereer ook niet dat je een inbreker het voordeel van de twijfel moet geven of zoiets. Schieten mag ook, voor mijn part, maar als het kan, dan in de benen. En als je slaat en die man (nooit een vrouw) gaat neer, blijf dan dat gezichtje niet tot moes kloppen, gewoon omdat je in jouw living staat...
Oud 5 augustus 2010, 21:24   #58
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Ik suggereer ook niet dat je een inbreker het voordeel van de twijfel moet geven of zoiets. Schieten mag ook, voor mijn part, maar als het kan, dan in de benen. En als je slaat en die man (nooit een vrouw) gaat neer, blijf dan dat gezichtje niet tot moes kloppen, gewoon omdat je in jouw living staat...
Hebben vrouwen niet dezelfde rechten en plichten?
Oud 6 augustus 2010, 12:24   #59
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hebben vrouwen niet dezelfde rechten en plichten?
Ik was niet duidelijk, sorry daarvoor. Ik bedoelde: inbrekers zijn altijd mannen. Zowel in de stereotype beeldvroming als in de statistieken van de politie.
Oud 6 augustus 2010, 13:02   #60
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was niet duidelijk, sorry daarvoor. Ik bedoelde: inbrekers zijn altijd mannen. Zowel in de stereotype beeldvroming als in de statistieken van de politie.
Bij mijn dochter hebben er vrouwen ingebroken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be