![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Er zijn deftige dijken nu gebouwd. Alhoewel ik liever bvb dorpkes als Herbricht volledig had zien verdwijnen om er overstromingsgebied van te maken. Dat loop toch al iedere winter onder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Al ooit proberen te landen op rotterdam airport ? Is zo grellig, een hoogtemeter die negatief gaat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 |
Vreemdeling
|
![]() ik ben d'r helemaal voor, als echt limburger
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Fier een Europeaan / Vlaming / Hasselaar te zijn maar Limburger... nee hoor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Waarna er minstens 50 man op stond, die uit volle borst "Waar in't bronsgroen eikenhout" begonnen te zingen. Dus...
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
100% Vlaming, ons volkslied is het enigste liedje dat mij is aangeleerd op school ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Denk toch wel dat Limburg een zeer sterke eigen identiteit heeft, ondanks wat die meneer uit Hasselt zegt. Of dit komt door het zogenaamde 'minderwaardigheidscomplex' betwijfel ik. Limburgers hebben volgens mij helemaal niet last van een minderwaardigheidscomplex, niet Limburgers denken dit alleen maar! Hier in Nederland is Limburg, na Friesland misschien, toch wel de provincie met de sterkste eigen identiteit. 't is niet voor niks dat wij ons beledigd voelen wanneer wij voor Hollanders uit worden gemaakt - we willen liever niet over een kam geschoren worden met die lui uit de Randstad
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kan hetzelfde dan zeggen tegen de inwoners van Nice: jullie mogen je geen Fransen noemen en moeten dringend ophouden met het vieren van 14 juli. De Franse Revolutie ging immers aan Nice (toen nog: Nizza) voorbij, om de eenvoudige reden dat stad en wijde omgeving geen deel uitmaakte van het Franse koninkrijk. Dat kan ook gezegd worden van de Savoie dat pas in de 19e eeuw bij Frankrijk kwam. Volgens uw logica mogen ze zich niet alleen niet als Fransen identificeren, maar ook de Franse feestdag niet vieren. Hetzelfde mag men zeggen over de Grieken in Makedonia, Epiros, Thraki, Kriti, Korfu en Kerkyra, de Cycladische eilanden. Al deze gebieden maakten immers geen deel uit van het eerste (Klein-) Griekenland dat zich vrij vocht van de Ottomaanse overheersing. De Griekse feestdag is nog steeds de eerste opstand tegen de Turken... en die revolutie ging voorbij aan de hierboven opgesomde gebieden. Ook zij hebben geen verdienste aan de Griekse Revolutie. Geen Grieken dus. Ook zij zouden beter een andere feestdag kiezen. Blijkbaar ontgaat het u dat er sedert de 19e eeuw een evolutie is gekomen in de betekenis van de namen "Vlaanderen" en "Vlaming", net zoals er een verandering is gekomen in de naam "Rus" (betekende in de Middeleeuwen iets anders dan de huidige Russen) bijvoorbeeld. En daarenboven is 11 juli eerder een symbolische geladen datum, al was de betekenis van die veldslag ook belangrijk voor Brabant-Limburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Burger
|
![]() 1302, dat is in zijn geheel een mythe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat merk je nog steeds aan de sterk Germaans klinkende dialecten en oude Germaanse gebruiken zoals carnaval en limburgse 'vlaai' die nog steeds deel uitmaken van de plaatselijke cultuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De Vlaamse dialecten zijn niet Germaans, zeker? Ach, kom, wat is dat nu voor gezever. In het West-Vlaams van de kust zijn allerlei Ingweoonse, dus Saksische, invloeden te bespeuren. West-Vlaams gaat daarenboven veel dichter terug op het Oudfrankisch dan ieder ander dialect. Is Oudfrankisch plotseling geen Germaans meer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
van de keltische volkeren had je in westvlaanderen de vn. nerviërs en in limburg vn. de eburonen, wiens gebied grensde aan dat van de germanen (waarmee ze doorgaans oorlog voerden) later zijn er zich een aantal germaanse stammen in het westen gaan vestigen zodat de keltische en germaanse cultuur zich gelijdelijk vermengd hebben over heel vlaanderen. maar veel wijst erop, en het is ook een geografische logica, dat de germaanse invloed sterker was op de keltische volkeren van het oosten (het huidige limburg). |
||
![]() |
![]() |