Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 22:54   #41
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier

Tiens.

Mijn beste kameraden zijn van aan de andere kant van de maas en die zien tante trix even graag als een gemiddelde flamingant Koning Albert.

Beide Limburgen worden beschouwd als een aanhangsel van het land. Er wordt met ons gelachen en gespot. Wel, tzal wel jaloezie zijn zeker.....wij wonen zo schoon
Lees: wij wonen zo droog
Pff

Er zijn deftige dijken nu gebouwd. Alhoewel ik liever bvb dorpkes als Herbricht volledig had zien verdwijnen om er overstromingsgebied van te maken. Dat loop toch al iedere winter onder.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 23:21   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:

Lees: wij wonen zo droog
Pff
Ik bedoel: tov de rest van Nederland
Oud 28 mei 2004, 23:31   #43
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Pff
Jep. Momenteel staat mijn kot op -9 m

Al ooit proberen te landen op rotterdam airport ? Is zo grellig, een hoogtemeter die negatief gaat
Oud 28 mei 2004, 23:43   #44
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:

Jep. Momenteel staat mijn kot op -9 m

Al ooit proberen te landen op rotterdam airport ? Is zo grellig, een hoogtemeter die negatief gaat
Woeps... Ik dacht dat je in Nederlands Limburg woonde...
Oud 30 mei 2004, 17:32   #45
joop20
Vreemdeling

Standaard

ik ben d'r helemaal voor, als echt limburger k woon in NL limburg, en vind t toch wel bijzonder jammer dat limburg niet meer één is. ik denk alleen nie dat de gemiddelde limburger bezig is met belgisch limburg; de meesten weten waarschijnlijk niet eens dat men daar hetzelfde dialect spreekt, tenminste hier in 't noorden van de provincie nie! toch zonde...men zou d'r actiever mee bezig moeten zijn! maar 't zal waarschijnlijk lang duren voordat er een beweging komt die zich actief met dit onderwerp bezig houdt... maar 't zou toch mooi zijn, 2 miljoen limbo's in 1 provincie weet iemand of ik op internet ergens geluidsfrangemten, muziek ed kan vinden die in 't belgisch limburgs zijn gesproken/gezongen?? dr zal toch wel muziek in 't dialect gemaakt worden door de belze limburgers? alvast bedankt!
joop20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 20:47   #46
Energy52
Vreemdeling

Energy52's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Uit de statistieken.
Tiens.

Mijn beste kameraden zijn van aan de andere kant van de maas en die zien tante trix even graag als een gemiddelde flamingant Koning Albert.

Beide Limburgen worden beschouwd als een aanhangsel van het land. Er wordt met ons gelachen en gespot. Wel, tzal wel jaloezie zijn zeker.....wij wonen zo schoon
ik woon in Hasselt en heb nog nooit iets gemerkt van dit 'Limburg-gevoel'. (Wel de fierheid om in Hasselt te wonen) Ik denk dat dat vooral leeft bij Limburgers met een minderwaardigheidscomplex.

Fier een Europeaan / Vlaming / Hasselaar te zijn maar Limburger... nee hoor.
Energy52 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 19:30   #47
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Energy52
Citaat:

Tiens.

ik woon in Hasselt en heb nog nooit iets gemerkt van dit 'Limburg-gevoel'. (Wel de fierheid om in Hasselt te wonen) Ik denk dat dat vooral leeft bij Limburgers met een minderwaardigheidscomplex.

Dat zou toch niet willen beweren. Laatst zijn we met de voetbal naar Blankenberge geweest. In een bepaalde discotheek zaten we met nog 2 limburgse clubs. Ergens begint met "Limburg kan niet mee" te zingen.

Waarna er minstens 50 man op stond, die uit volle borst "Waar in't bronsgroen eikenhout" begonnen te zingen. Dus...
Oud 2 juni 2004, 22:13   #48
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Energy52

Dat zou toch niet willen beweren. Laatst zijn we met de voetbal naar Blankenberge geweest. In een bepaalde discotheek zaten we met nog 2 limburgse clubs. Ergens begint met "Limburg kan niet mee" te zingen.

Waarna er minstens 50 man op stond, die uit volle borst "Waar in't bronsgroen eikenhout" begonnen te zingen. Dus...
Is het dan niet beter om te kiezen voor het principe van de vrije identiteit, waarbij ieder individu zelf kan uitmaken tot welke gemeenschappen hij/zij wil behoren zonder bemoeienis van de overheid?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 08:37   #49
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:

Is het dan niet beter om te kiezen voor het principe van de vrije identiteit, waarbij ieder individu zelf kan uitmaken tot welke gemeenschappen hij/zij wil behoren zonder bemoeienis van de overheid?
Dit is een goed idee.

100% Vlaming, ons volkslied is het enigste liedje dat mij is aangeleerd op school (kwa volksliederen) en ik ben er trots op.
Oud 3 juni 2004, 14:57   #50
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dit is een goed idee.

100% Vlaming, ons volkslied is het enigste liedje dat mij is aangeleerd op school (kwa volksliederen) en ik ben er trots op.
Dit is je goed recht, net zoals het het goed recht van anderen is om zich Limburger te voelen. Zelf vind ik wel dat de enigen die zich vanuit geschiedkundig, streektaalkundig en volkskundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen de West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlamingen zijn. Antwerpenaars zijn geen Vlamingen maar Brabanders, en Limburgers zijn ook een ander volk. Hun voorouders hebben geen verdienste aan de Guldensporenslag. Ze zouden zich beter een andere feestdag kiezen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 16:30   #51
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Dit is je goed recht, net zoals het het goed recht van anderen is om zich Limburger te voelen. Zelf vind ik wel dat de enigen die zich vanuit geschiedkundig, streektaalkundig en volkskundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen de West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlamingen zijn. Antwerpenaars zijn geen Vlamingen maar Brabanders, en Limburgers zijn ook een ander volk. Hun voorouders hebben geen verdienste aan de Guldensporenslag. Ze zouden zich beter een andere feestdag kiezen.
Vind k niet op 4 juli in viert heel de VSA feest, wegens de verjaardag van independence day. Maar inwerkelijkheid hebben hier ook maar enkele staten voor mee gevochten. Trouwens bij de Guldensporenslag waren er zelfs "waalse" strijders, dus om te zeggen dat het alleen de verdienste van de Oost- West- Frans- en Zeeuws-Vlamingen was is ook wat overdreve he.
Oud 4 juni 2004, 22:02   #52
joop20
Vreemdeling

Standaard

Denk toch wel dat Limburg een zeer sterke eigen identiteit heeft, ondanks wat die meneer uit Hasselt zegt. Of dit komt door het zogenaamde 'minderwaardigheidscomplex' betwijfel ik. Limburgers hebben volgens mij helemaal niet last van een minderwaardigheidscomplex, niet Limburgers denken dit alleen maar! Hier in Nederland is Limburg, na Friesland misschien, toch wel de provincie met de sterkste eigen identiteit. 't is niet voor niks dat wij ons beledigd voelen wanneer wij voor Hollanders uit worden gemaakt - we willen liever niet over een kam geschoren worden met die lui uit de Randstad !
joop20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 22:09   #53
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joop20
Denk toch wel dat Limburg een zeer sterke eigen identiteit heeft, ondanks wat die meneer uit Hasselt zegt. Of dit komt door het zogenaamde 'minderwaardigheidscomplex' betwijfel ik. Limburgers hebben volgens mij helemaal niet last van een minderwaardigheidscomplex, niet Limburgers denken dit alleen maar! Hier in Nederland is Limburg, na Friesland misschien, toch wel de provincie met de sterkste eigen identiteit. 't is niet voor niks dat wij ons beledigd voelen wanneer wij voor Hollanders uit worden gemaakt - we willen liever niet over een kam geschoren worden met die lui uit de Randstad !
Kijk dit is wat ik bedoel
Oud 5 juni 2004, 10:57   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf vind ik wel dat de enigen die zich vanuit geschiedkundig, streektaalkundig en volkskundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen de West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlamingen zijn. Antwerpenaars zijn geen Vlamingen maar Brabanders, en Limburgers zijn ook een ander volk. Hun voorouders hebben geen verdienste aan de Guldensporenslag. Ze zouden zich beter een andere feestdag kiezen.
Wat heeft onze huidige identiteit nog met de Guldensporenslag te maken? Blijkbaar is jullie enige referentie deze slag in 1302...

U kan hetzelfde dan zeggen tegen de inwoners van Nice: jullie mogen je geen Fransen noemen en moeten dringend ophouden met het vieren van 14 juli. De Franse Revolutie ging immers aan Nice (toen nog: Nizza) voorbij, om de eenvoudige reden dat stad en wijde omgeving geen deel uitmaakte van het Franse koninkrijk. Dat kan ook gezegd worden van de Savoie dat pas in de 19e eeuw bij Frankrijk kwam. Volgens uw logica mogen ze zich niet alleen niet als Fransen identificeren, maar ook de Franse feestdag niet vieren.

Hetzelfde mag men zeggen over de Grieken in Makedonia, Epiros, Thraki, Kriti, Korfu en Kerkyra, de Cycladische eilanden. Al deze gebieden maakten immers geen deel uit van het eerste (Klein-) Griekenland dat zich vrij vocht van de Ottomaanse overheersing. De Griekse feestdag is nog steeds de eerste opstand tegen de Turken... en die revolutie ging voorbij aan de hierboven opgesomde gebieden. Ook zij hebben geen verdienste aan de Griekse Revolutie. Geen Grieken dus. Ook zij zouden beter een andere feestdag kiezen.

Blijkbaar ontgaat het u dat er sedert de 19e eeuw een evolutie is gekomen in de betekenis van de namen "Vlaanderen" en "Vlaming", net zoals er een verandering is gekomen in de naam "Rus" (betekende in de Middeleeuwen iets anders dan de huidige Russen) bijvoorbeeld. En daarenboven is 11 juli eerder een symbolische geladen datum, al was de betekenis van die veldslag ook belangrijk voor Brabant-Limburg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 11:01   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens bij de Guldensporenslag waren er zelfs "waalse" strijders, dus om te zeggen dat het alleen de verdienste van de Oost- West- Frans- en Zeeuws-Vlamingen was is ook wat overdreve he.
Walen in 1302, dat is een belgicistische mythe. In Kortrijk waren er wel Zeeuwen en Zeelanders (door Jan van Renesse), naast enkele Rijnlanders (meegebracht door Willem van Gullik en later ook door Jan van Namen).
Oud 5 juni 2004, 11:16   #56
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

1302, dat is in zijn geheel een mythe!
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 11:27   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
1302, dat is in zijn geheel een mythe!
Leg eens uit.
Oud 5 juni 2004, 14:33   #58
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joop20
Limburg heeft een iets Germaanser karakter dan de rest van vlaanderen.
Dat merk je nog steeds aan de sterk Germaans klinkende dialecten en oude Germaanse gebruiken zoals carnaval en limburgse 'vlaai' die nog steeds deel uitmaken van de plaatselijke cultuur.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 15:09   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Dat merk je nog steeds aan de sterk Germaans klinkende dialecten en oude Germaanse gebruiken zoals carnaval en limburgse 'vlaai' die nog steeds deel uitmaken van de plaatselijke cultuur.

De Vlaamse dialecten zijn niet Germaans, zeker? Ach, kom, wat is dat nu voor gezever. In het West-Vlaams van de kust zijn allerlei Ingweoonse, dus Saksische, invloeden te bespeuren. West-Vlaams gaat daarenboven veel dichter terug op het Oudfrankisch dan ieder ander dialect. Is Oudfrankisch plotseling geen Germaans meer?
Oud 5 juni 2004, 15:27   #60
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

De Vlaamse dialecten zijn niet Germaans, zeker? Ach, kom, wat is dat nu voor gezever. In het West-Vlaams van de kust zijn allerlei Ingweoonse, dus Saksische, invloeden te bespeuren. West-Vlaams gaat daarenboven veel dichter terug op het Oudfrankisch dan ieder ander dialect. Is Oudfrankisch plotseling geen Germaans meer?
in het westen had je de kelten, in het oosten de germanen.
van de keltische volkeren had je in westvlaanderen de vn. nerviërs en in limburg vn. de eburonen, wiens gebied grensde aan dat van de germanen (waarmee ze doorgaans oorlog voerden)
later zijn er zich een aantal germaanse stammen in het westen gaan vestigen zodat de keltische en germaanse cultuur zich gelijdelijk vermengd hebben over heel vlaanderen.
maar veel wijst erop, en het is ook een geografische logica, dat de germaanse invloed sterker was op de keltische volkeren van het oosten (het huidige limburg).
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be