Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2004, 11:51   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

[size=6]De Prijs die Limburg betaalde voor de Belgische Onafhankelijkheid (1830-1839)[/size]

De aanhangers van de Groot-Limburgse gedachte zien het ontstaan van de grote provincie Limburg in 1815 als de bekroning van een natuurlijke ontwikkeling. Ook de toenmalige ingezetenen hielden van hun gewest, maar zij uitten dit patriottisme pas in volle verdediging bij het uiteenvallen van de provincie in 1839. Koning Willem I wilde als ‘goede vorst’ regeren, maar miste tactische souplesse. Zijn taalpolitiek en het gekibbel met de katholieken en de liberalen verwekte steeds meer wrevel bij vooraanstaande burgers. Toen in augustus 1830 in Brussel de opstand uitbrak, zaten verschillende Limburgse politici in de voorhoede. Het gros van de bevolking bekeek het veeleer met klassieke gelatenheid. Niettemin schaarde na verloop van tijd de ganse provincie zich achter de nieuwbakken staat. Ironisch genoeg bleef de meest ‘Belgische’ stad, Maastricht, in Nederlandse handen. Na een diplomatieke interventie van de grote mogendheden kwamen in 1831 enkele compromissen uit de bus. In de eerste regeling kreeg Willem I de stad Venlo en 53 Staatse dorpen die vóór 1790 bij de Nederlanden hoorden. De Belgen protesteerden fors en sleepten in juli 1831 een acceptabeler vergelijk uit het overleg. De ’18 Artikelen’ spraken slechts vaag over een scheiding van de provincies Limburg en Luxemburg. Deze regeling vond geen genade bij Willem I en zijn soldaten moesten een beslissing forceren. Vanuit de Noord-Brabantse Kempen overrompelde kroonprins Willem – later koning Willem II – Hasselt, Tongeren, Sint-Truiden en Leuven. Onder druk van een naderend Frans hulpleger moesten de Nederlanders na tien dagen afdruipen. De buurlanden redigeerden vervolgens een nieuw voorstel van verdrag, de ’24 Artikelen’: Limburg zou op de linkeroever van de Maas boven de gemeenten Kessenich, Bree en Bocholt gesplitst worden. Willem I bleef echter mordicus weigeren maar beloofde ook geen vijandelijkheden meer te beginnen. Zo bleef het in de praktijk alles bij het oude. Met uitzondering van Maastricht werd Limburg integraal door België bestuurd.

Alle partijen leken zich na 1831 in de bestaande realiteit te schikken. De Limburgers dachten dat de provincie één zou blijven. Groot was de consternatie toen Willem I in maart 1838 alsnog de 24 artikelen aanvaarde.In Limburgse en Brusselse middens laaiden de passies hoog op. Noord-Limburgse gemeentes schreven gevoelvolle smeekbeden naar Leopold I met het verzoek ‘dat het Uwe Majesteit nooit zal behagen ons van onze overige broeders te scheiden’. Koning Leopold I van zijn kant zocht naar alternatieven en dacht er zelfs aan met de steun de bankier Rothschild de Nederlanders uit te kopen. Uit protest tegen een te verzoenende houding van de eerste minister Theux namen twee excellenties ontslag. Het parlementaire debat in 1839 zat boordevol hoogdravende teksten. De volksvertegenwoordiger Bekaert-Baeckelandt was zo geëmotioneerd dat hij op het spreekgestoelte in elkaar stortte en ter plekke de geest gaf. Een kleine meerderheid stemde uit vredeswil voor het verdrag. Of zoals het Gendebien uitdrukte: Limburg betaalde de prijs voor de Belgische Onafhankelijkheid. Na de ratificatie van het ‘Tractaat der 24 Artikelen’ op 19 april 1839 konden de partijen met de definitieve boedelscheiding beginnen. Een commissie maakte minutieuze afspraken over de grenzen. Na een serie Koninklijke Besluiten en ‘Nadere grensverdragen’ kon men in 1843 tussen Vaals en het Zwin 369 grenspalen heien. Nochtans zat geen enkele partij met enthousiasme aan tafel. In Nederlands Limburg was de sfeer ronduit grimmig. Men droomde hardop van een apart statuut voor de provincie, los van het arrogante Holland. Die aversie was bovendien wederzijds, want in de Hollandse pers heette Limburg een ‘jammerlijke strook grond, een uitwas van ons land’. Op de linkeroever zat de wrevel vooral in het Maasland en Haspengouw.

http://home.pi.be/~tthijs/art8.html

Limburgs zelfbestuur in een Groot-Nederlandse confederatie.
Oud 24 mei 2004, 12:06   #2
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen samen met Leuven? Over het lijk van vele sinjoren!
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 12:20   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Antwerpen is meer dan sinjoren. Trouwens, mijn familie van Antwerpen vindt het wel een goed idee.

Dus wat zou ik me van uw belgicistisch gezwets aantrekken? Nougaballe!
Oud 24 mei 2004, 12:25   #4
Tantist

Standaard

De kwestie ging trouwens over Limburg. Gelieve on topic te blijven. (ik weet dat u het daar moeilijk mee heeft, maar doe eens moeite)
Oud 24 mei 2004, 12:29   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Antwerpenaar sta ik er eigenlijk wel achter.
Oud 24 mei 2004, 12:32   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En waarom als ik vragen mag? U weet toch dat Antwerpen historisch gezien een Brabantse stad is?

En trouwens.... A'pen en Leuven zijn vand�*�*g al "samen" door Belgie. Even vergeten?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 12:33   #7
Tantist

Standaard

Natuurlijk Pelgrim, maar de belgicistische desinformatie moet toch ook zijn werk doen he?

En nu terug naar Limburg.
Oud 24 mei 2004, 13:51   #8
D.T. Suzuki
Burger

Standaard

Hoe denken de Limburgers daar tegenwoordig over?
Zowel de B als de N Limburgers.
D.T. Suzuki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 14:13   #9
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.T. Suzuki
Als Belgie barst moet Limburg terug 1 worden, onafhankelijk van Vlaanderen, en waarschijnlijk bij Nederland (te klein om zelf iets te betekenen en NL limburg zal nooit van zijn leven bij VL willen horen)

Dan kan Limburg doorwegen als grote provincie op Nederlands niveau.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 14:19   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:
En waarom als ik vragen mag? U weet toch dat Antwerpen historisch gezien een Brabantse stad is?

En trouwens.... A'pen en Leuven zijn vand�*�*g al "samen" door Belgie. Even vergeten?
Goed opgemerkt. Je ziet hoe vals belgicisten kunnen zijn. Unitarisme, eenheid, maar als het er op aan komt, verloochenen ze hun eigen idealen.
Oud 24 mei 2004, 14:22   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Citaat:
Als Belgie barst moet Limburg terug 1 worden, onafhankelijk van Vlaanderen, en waarschijnlijk bij Nederland (te klein om zelf iets te betekenen en NL limburg zal nooit van zijn leven bij VL willen horen)

Juist. Limburg telt een kleine 2 miljoen inwoners. Maar ik zou de Limburgers een grote mate van zelfbestuur willen geven. Provincie lijkt me dus verkeerd, deelstaat lijkt me beter.
Oud 24 mei 2004, 14:36   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Nederlands Limburg denkt men er tegenwoordig in ieder geval anders over dan 165 jaar geleden. Er is niemand die nog pleit voor aansluiting bij België. Men zit uiteraard wel nog steeds met die grens in de maag, vooral op plaatsen waar veel onderlinge contacten zijn, zoals bij Maastricht, Maaseik-Susteren, en langs de noordelijke grens. Voor de rest is het misschien minder prioriteit, maar het is natuurlijk wel aantrekkelijk om een grotere provincie te krijgen die niet meer een echte uithoek van het land is. Samen heeft Limburg (1 januari 2003) 1.944.417 inwoners, wat meteen een van grotere (deelstaat)provincies in de Nederlanden zal zijn. Enkel Holland (7.165.000), Noord-Brabant (2.400.000) en Zuid-Brabant (2.689.000) en Vlaanderen (2.503.000) zijn groter. Gelderland is ongeveer even groot.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 14:41   #13
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Juist. Limburg telt een kleine 2 miljoen inwoners. Maar ik zou de Limburgers een grote mate van zelfbestuur willen geven. Provincie lijkt me dus verkeerd, deelstaat lijkt me beter.
Mij allemaal best. Zolang wij maar Limburgers kunnen blijven. Ik krijg het op mijn zenuwen van het feit dat de Vlaams Nationalistische partijen de provincies willen afschaffen.

Dit is niet geliefd in Limburg.
Oud 24 mei 2004, 14:59   #14
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Zolang de Limburgers figuren als Stevaert, Sauwens, Gabriëls en andere Dewaele's bij zich houden en niet buiten hun provincie loslaten, is het voor mij oké.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 15:04   #15
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Zolang de Limburgers figuren als Stevaert, Sauwens, Gabriëls en andere Dewaele's bij zich houden en niet buiten hun provincie loslaten, is het voor mij oké.
Sauwens mogen jullie hebben. Hoeveel geeft ge ? Ten minste 1 goeie koe he.
Oud 24 mei 2004, 15:04   #16
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
In Nederlands Limburg denkt men er tegenwoordig in ieder geval anders over dan 165 jaar geleden. Er is niemand die nog pleit voor aansluiting bij België. Men zit uiteraard wel nog steeds met die grens in de maag, vooral op plaatsen waar veel onderlinge contacten zijn, zoals bij Maastricht, Maaseik-Susteren, en langs de noordelijke grens. Voor de rest is het misschien minder prioriteit, maar het is natuurlijk wel aantrekkelijk om een grotere provincie te krijgen die niet meer een echte uithoek van het land is. Samen heeft Limburg (1 januari 2003) 1.944.417 inwoners, wat meteen een van grotere (deelstaat)provincies in de Nederlanden zal zijn. Enkel Holland (7.165.000), Noord-Brabant (2.400.000) en Zuid-Brabant (2.689.000) en Vlaanderen (2.503.000) zijn groter. Gelderland is ongeveer even groot.
Even mijn cijfers:
Antillen 45.050
Aruba 90.500
Curaçao 130.600
Flevoland 360.002
Zeeland 378.889
Drenthe 482.322
Groningen 574.383
Friesland 641.820
Brussel 978.384
Overijssel 1.105.329
Limburg 1.937.633
Gelderland 1.966.955
Noord-Brabant 2.406.751
Vlaanderen 2.439.075
Zuid-Brabant 2.735.123
Holland 7.199.432

6e grootste, en als ze iets meer seksen dan de Gelderlanders, 5e...
Oud 24 mei 2004, 15:07   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Mij allemaal best. Zolang wij maar Limburgers kunnen blijven. Ik krijg het op mijn zenuwen van het feit dat de Vlaams Nationalistische partijen de provincies willen afschaffen.

Ik ben ook tegen een centralisatie op deelstatelijk niveau. Maar de N-VA wil dat helemaal niet, ze wil het bestuur dichter bij de mensen brengen door juist kleinere streken te maken. Je merkt dat in mijn kaartje er nog onderverdelingen zijn, dat zou ideaal zijn.
Oud 24 mei 2004, 15:07   #18
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Als Antwerpenaar sta ik er eigenlijk wel achter.
Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Zolang Antwerpen en Brussel maar niet in een provincie zitten. Leuven is trouwens best een aangename stad
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 15:18   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Even mijn cijfers:
Antillen 45.050
Aruba 90.500
Curaçao 130.600
Flevoland 360.002
Zeeland 378.889
Drenthe 482.322
Groningen 574.383
Friesland 641.820
Brussel 978.384
Overijssel 1.105.329
Limburg 1.937.633
Gelderland 1.966.955
Noord-Brabant 2.406.751
Vlaanderen 2.439.075
Zuid-Brabant 2.735.123
Holland 7.199.432

6e grootste, en als ze iets meer seksen dan de Gelderlanders, 5e...
Shit, net geen 17 provincies.

Maar van welk jaar zijn jouw cijfers dan? Ik heb die van 2003 gebruikt voor alle provincies (statbel en CBS). Voor Nederland zijn ook de cijfers van 2004 beschikbaar, maar voor Vlaanderen nog niet helaas. De Antillen, Curaçao en Aruba zijn gebaseerd op de volkstelling van 2000/2001 neem ik aan (CBS)?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 15:19   #20
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik ben ook tegen een centralisatie op deelstatelijk niveau. Maar de N-VA wil dat helemaal niet, ze wil het bestuur dichter bij de mensen brengen door juist kleinere streken te maken. Je merkt dat in mijn kaartje er nog onderverdelingen zijn, dat zou ideaal zijn.
Daar heb ik niets op tegen, maar het komt gewoon niet goed over. Het is eigenlijk een soort van verklaring dat iedereen zijn identiteit moet afwerpen en standaard Vlaming moet zijn.

Als een Limburger zich graag als Vlaming profileert, mij best, maar zijn andere afpakken is niet gezond. Zo komt het allesinds over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be