![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() of nauwkeuriger: hij streefde niet zozeer naar genot afkomstig van materiele zaken enzo, want hij zag in dat dat vluchtig was enzo. Dus zocht hij meer naar genot in vriendschap, solidariteit, liefde, standvastigheid,... Raakte al dicht bij het stoicisme...
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() De natuur ken geen "rechtvaardig". Het is een door mensen uitgevonden arbitrair begrip dat alleen maar betrekking heeft op een vermeend welbevinden van de leden van een gemeenschap. Is het bijvoorbeeld rechtvaardig dat mijn man en ik hard werken, en dan moeten toekijken hoe mensen die NIET WILLEN werken rustig kunnen profiteren van uitkeringen betaald door onze onvrijwillige bijdrage aan de samenleving (= belastinggeld). Die zijn er, ik ken er potverdorie !
Is het "rechtvaardig" dat wij dieren houden en doden om ze op te eten en onderdelen ervan als kleding of gebruiktsvoorwerp gebruiken ? Is het "rechtvaardig" dat diezelfde dieren, in de vrije natuur gelaten, voortdurend in angst moeten leven om beslopen en -al dan niet levend- verorberd te worden door roofdieren, of ten prooi vallen aan een slopende ziekte of gruwelijk zwerende infectie ? Is het "onrechtvaardig" dat ik katten in huis heb en hen mijn regels opleg ("neen, je zult het vlees niet van het aanrecht weggrissen, dat is van MIJ") ? Breng ik hen naar beneden als ze zich met een diepe vredige zucht in mijn schoot nestelen en hun buikje aanbieden voor een heerlijke scritch-partij ? Zal liefde en empathie voldoende zijn om de hele mensheid ertoe te brengen om volgens die "8 etische regels" te gaan leven ? Ik mag toch vermoeden dat zo'n 10.000 jaar aan geschiedkundige overblijfselen je ondertussen wel een goed passend beeld van de mens hebben bijgebracht... Dat de mens zal doden en zich slechts door strikte afspraken -volledig gericht op eigenbelang- binnen een groep te gedragen zonder die groep -of leden ervan-schade toe te brengen. In die 10.000 jaar zijn er ontelbare wijsgeren en godsdienststichters geweest die het beter meenden te weten. Het heeft niets concreets opgelevert. Mijn ethiek is die van de heksen: "doe wat je wilt maar doe geen kwaad, en besef dat wat je doet gevolgen heeft die naar je terugkomen". Een eenvoudige basisregel... ik dank de leverancier van het eten dat ik ga verorberen, ik dank de bronnen van mijn kleding en huisraad, ik dank de wereld waarbinnen al deze wonderlijke dingen mogelijk zijn. Na het einde van mijn leven zal dit sterfelijke lichaam, dat deel uitmaakt van de wereld, ernaar terug keren en op haar beurt tot voedsel dienen. Dat is de eeuwige kringloop waar wij allen deel van uitmaken. Er verheven gevoelens aan plakken is zinloos, het enige wat ons "hogere intellect" ons moet opleggen is begrip en respect voor hetgeen wij gebruiken. In uw stellingen, Deepeco, vindt ik wel "rechtvaardig" terug maar geen "respectvolle dankbaarheid" wanneer onze sterfelijke omhulsels andere sterfelijke omhulsels als voedsel nodig hebben en dus gebruiken. U spreekt over liefde, maar vergeet dat de mens ook haat voelt. Een zware fout die U meteen leidt naar een naïef idealisme dat geen praktische uitwerking kent. Beter is het de praktijk te erkennen en daarvan uitgaande etische principes te formuleren die de mens in staat stellen om in deze wereld te functioneren. Het begrijpen dat er repercussie is voor wat je doet hoort daarbij een fundamentele regel te zijn. U vergeet dat.
![]() |
#44 | |||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mogelijk is het onrechtvaardig (strijdig met principe 1). En het is ook onrechtvaardig om mensen in nood niet te helpen terwijl je dat wel financieel kunt. En er zijn zo'n mensen in nood. Dus je moet geld geven aan organisaties die de meest kwetsbaren helpen. Je moet eigenlijk gewoon streven naar principe 1. Citaat:
Citaat:
Jij bent voorstander van slavernij! Je zou zelfs zeggen dat we ze mogen opeten! Sorry, maar als ik dat rechtvaardig zou vinden... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik hoop maar dat je mij nooit zult bedanken, zoals je een varken bedankt... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Of een andere gelijkaardige situatie. Stel dat je met 5 opgesloten zit in een kamer zonder eten. Is het dan ok dat 1 iemand gedood wordt zodat de 4 anderen kunnen eten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me wetenschappelijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jij zou niet de wissel overhalen? Over je laatste kannibalendilemma: het basisrecht van dat slachtoffer wordt dan geschonden: dat slachtoffer wordt gebruikt als louter middel (voedsel) om de anderen te redden. Dat zou een schending zijn van mijn principe 4. En in heel veel gevallen primeert principe 4 boven principe 1 (volgens principe 1 zou kannibalisme wel geoorloofd zijn). Dan over dat wurgen: er is inderdaad zo'n freaky dilemma: in de oorlog: soldaten zijn naar jou op zoek, je hebt een baby bij dat begint te huilen. doe je niets, dan zullen jij, je baby en de rest gevonden worden en sterven. Maar je kan ook de baby doden zodat je schuilplaats niet gevonden wordt... In dit dilemma zou ik het volgende zeggen: als je de baby doodt, is dat geen schendig van zijn basisrecht (de baby wordt niet gebruikt als middel; de aanwezigheid van de baby is niet noodzakelijk om iemand anders te redden, integendeel zelfs). De baby doden zou ook overeenkomen met principe 1. Dus de baby doden zou verantwoord zijn. Maar mogelijks heb je veel moeite om een baby te doden (hoewel, in oorlogstijd, als het zo spannend is...). dus stel dat je toch zoals sommige andere mensen zegt dat je niet de baby zou doden, omdat zo'n daad "up-close-and-personal" erg moeilijk is. Dan zou ik dat tolereren (jullie zouden dan wel allemaal sterven, maar ik begrijp dat het moeilijk is om zelf iemand te doden). Dus dan zitten we meer bij principe 7, dat ik meer algemeen het "getolereerde keuze" principe zou noemen (maar dan moest ik dat weer te veel uitleggen in mijn inleidende tekst). Of ik zelf in staat zou zijn om dan dat kind te doden, kan ik niet zeggen. Het zou kunnen dat ik het niet kan, maar wie weet; in oorlogstijd...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 15 november 2010 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Epicurus beperkte het zoeken naar overdreven materieel genot omdat het ook een risico (of zelfs een zekerheid) van veel afzien in hield. Maar genot is hier in de ruime zin van "goed gevoel" en niet noodzakelijk beperkt tot materieel genot, he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() (maar ik zal waarschijnlijk den tijd niet hebben...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a) de feiten vaststaan b) het aangetoond is dat je bewust de wet overtrad. Als jij MOEDWILLIG naast dat zebrapad liep, dan ben je een ongehoorzame burger en dan moet je traag doodgefolterd worden. The law is the law. Maar gelukkig besef ik het idiote van dat voorstel en ga dat niet door iedereen zijn strot willen rammen. Dat kan niet van iedereen gezegd worden ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 15 november 2010 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bebob : 15 november 2010 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het gaat er niet echt om wa gij (als nutsmaximalisator zou doen), het gaat er om of gij daarbij het recht om niet gedood te worden van die baby schendt. En dat doet ge. Dus zelfs al is dat voor u persoonlijk misschien het beste, doordat ge rechten schendt van anderen zijt ge een misdadiger en hoort ge dan ook zo behandeld te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat je tot de volledig deontologen behoort, klopt dat? Dus nooit handelen als je weet dat die handeling tot de dood van iemand zou leiden.
![]() |
![]() |
#56 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En of ik daar nu mezelf het leven van red, of iemand anders zijn leven daarmee red, das niet van belang. Als ik iets doe in eigen naam en het is fout, dan is het ook fout als ik het doe in naam van de 'ander'. Dat geval met de treinwissel is nu zo uitzonderlijk. Voor mij blijft het nog altijd een schenden van rechten want je offert iemand op en ge had eigenlijk geen recht die beslissing voor iemand anders te maken. Maar moest iemand nu toch die treinwissel overhalen dan zou ik daar geen grote straf voor vragen. Er zijn een hele hoop verzachtende omstandigheden. Laatst gewijzigd door Bebob : 15 november 2010 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a) welke wetgeving is van toepassing, en welke strafmaat staat er op welke daad ? b) hoe groot is de pakkans als ik iets ga doen dat zo een wet overtreedt ? c) hoe ziet mijn doelfunctie er nu uit. Van zodra je zegt "het mag niet, en je zal als misdadiger behandeld worden" hebben we het ethische dillema verlaten, en zijn we louter in een legislatief kader bezig, waar het individu dus de overtreding van de wet en bijhorende strafmaat en pakkans moet inkalkuleren en zijn ethische principes opzij zetten want de wetgever heeft voor hem nagedacht. Maw, in het kader van een wettelijk verbod op moord, en bijhorende strafmaat en pakkans, ga ik er van uit dat ik "kifkif" ben met moord als ik mijn risico om gepakt te worden heb gelopen en dus het risico op het ondergaan van de voorziene strafmaat heb ondergaan. Mijn overweging om te moorden of niet beperkt zich nu enkel tot die afweging, want ik ga er dus van uit dat dat de maatschappelijk vastgelegde prijs is om een moord mogen te plegen. Als ik die prijs betaal (het risico op die strafmaat dus loop) dan ben ik "in orde". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() auto is strategie, basisbehoefte is mobiliteit. Auto kan luxe zijn, en is dat meestal, als ik rond zie. Want het is bv luxe als er een valabel milieuvriendelijker alternatief is (dat is een voldoende voorwaarde om te spreken van luxe), en in de meeste gevallen is dat er: openbaar vervoer of fiets.
Citaat:
![]() |