![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Een referendum ,over de splitsing van het land ,is nog de enige oplossing? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
37 | 56,06% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
29 | 43,94% |
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Alleen de Vlaamse partijen zijn verdeeld. De Franstaligen zitten op hun geld en privilege's en willen niets inleveren. Zo kom je geen stap verder. |
|
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Dreigen met Vlaamse onafhankelijkheid en nu al bepaalde geldstromen blokkeren. Spa en groen hebben de vlamingen niet nodig. Met CD&v, OpenVLD ,NVA en VB komen ze aan een ruime meerderheid.
|
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
de gezamenlijke taken/bevoegdheden van de confederatie. Samen een federatie vormen is niet meer mogelijk. |
|
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik spreek liever van de bezette Zuidelijke-Nederlanden. Wat mij betreft is die onderdanigheid al aardig veranderd. We moeten af van het Stockholm-syndroom. De Vlaamse leeuw moet eens echt gaan brullen, niet alleen in dat liedje. Hij lijkt nu meer op een circusleeuw aan de leiband van een Franse dresseur. Maar ik ben losgebroken en iedere franse haan die ik zie is, HAP-SLIK-WEG. Jouw stukje lijkt een geschikte plek om mijn motivatie voor de hereniging van VL en NL uit de doeken te doen onder de titel: Van Belgist naar Vlaams Orangist. Door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt, los van politiek, ben ik in Limburg terecht gekomen, voor verdere studie. Ik had al een voorliefde voor Limburg door een relatie met een meisje uit Lummen, maar de verkering was door omstandigheden buiten ons beiden niet blijvend. De onverwachtse terugkeer in Limburg, weliswaar Nederlands deel, brachten goede herinneringen boven. Het was wel wennen want toch keek men vanuit de Nederlandse visie op een Belg neer Toen vooral kwam dat in de Belgenmop tot uiting. Mijn studie afgemaakt, met diploma en de opzet om hiermee terug naar België te gaan en werken. Doch dit ging in die tijd (jaren 1970) door, diploma’s werden toen nog niet erkend en dus noodgedwongen blijven hangen. Dat vergde wel de nodige aanpassing want ik kwam in een situatie waar ik niet op voorbereid was en niet direct voor gekozen had. Een aanpassing die dan ook eerder verkeerd uitdraaide in een overdreven verhollandste levensstijl. De jaren gingen voorbij en mijn vrouw hier leren kennen, getrouwd en kindertjes. Doch vroeg of laat kwam het weer bovendrijven, het heimwee naar België en ze had begrip ervoor en een eventuele verhuis naar Vlaanderen zag ze ook wel als nieuwe uitdaging. Bleef wel in Limburg en de keus viel op omgeving Maaseik want dat was niet zo ver. De kleinkinderen kwamen en toen… viel mijn droomhuis in de Maas. En begrijpelijk vanwege de kleinkinderen in dezelfde gemeente, zag ze die verhuis naar Maaseik niet zo direct meer zitten. Ondertussen las ik ook over de splitsing van België en de historische achtergronden. En de gedachte drong zich op: wat nu, wil ik naar een land terug wat straks niet meer bestaat. Waar sta ik dan, bij wie hoor ik thuis? Ben ik daar dan ook niet meer thuis als België ophoudt te bestaan? Toen ben ik voor mezelf mijn positie rond België gaan heroriënteren ook m.b.t. de splitsing. Wat hadden we ook weer gemeenschappelijk aan historie? Via een link op politics kwam ik op de site http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html Daar las ik over onze gemeenschappelijke achtergrond, die ik enkel vanuit Francofone positie kende, en hoe de scheidingsvork werkelijk aan de steel zat. Het besef begon door te drengen dat ik eigenlijk vanuit historisch perspectief niet in een ander land ben gaan wonen, maar nog steeds in hetzelfde land Nederland was, bekent vroeger onder de oude latijnse naam Belgicae Foederatae. Hangt er vanaf welke naam men gebruikt. Ik was enkel verhuisd van Vlaanderen naar Limburg. Dit maakte de keuze om me toch thuis te voelen makkelijker zonder dat ik mijn Vlaamse aard moet afwijzen en Nederland in het historisch perspectief te zien als in wezen ook eigen land. In het boek “Het Verloren Vaderland” van K van Overmeire staat een volgend citaat van een zekere JF Willems uit 1817: We erkennen gaarne dat de nationale taal in VL nog veel verbetering behoeft en dat inzonderheid de daar gebruikelijke schrijfwijze, om volkomen Nederduits te zijn, enigszins naar het Hollands te worden ingericht of gewijzigd. Maar het zij verre van te geloven dat de Belgen (zuid Nederlanders) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het Hollands alleen aanhangende…(einde citaat) Dus toen ook al wilde men van de Franse invloeden af en volgde men de vernederlandsing politiek van koning WillemI in de taal Concreet voor mij: ik hoef mijn geaardheid als Vlaming niet af te wijzen en te verhollandsen om geaccepteerd te worden. Die -onderdanige houding- zoals ge zegt heb ik wel wat afgeleerd. Zonder daarom "Ollander" te worden. Er kwam een eind aan een soort identiteitscrisis waarbij die heroriëntatie in de geschiedenis geholpen heeft. In onze gemeenschappelijke geschiedenis vond ik de grondslag en motivatie om mij toch thuis te voelen in NL- Limburg en zeker nu het Charter er is wat Limburg weer één maakt. Als "Belg zijn" echter inhoudt, verfranst of Frans sprekend moeten zijn, om van taal en cultuur vervreemd te worden dan zeg ik: België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fin !!! Vlaanderen is eigenlijk via de taalpolitiek bezet gebied. De taal is hier een wapen, taal en identiteit zijn wezenlijk verbonden, taal maakt deel uit van uw identiteit Vandaar dat ik ook in de politiek zie gebeuren wat zich al persoonlijk op kleine schaal heeft afgespeeld: een hereniging der Nederlanden. Die parallel tussen mijn persoonlijke beleving, de politieke situatie en de historische achtergrond maakt dat ik de hereniging van het vlaams gewest (eigenlijk Nederlands-talig) met het oorspronkelijke vaderland, in wat voor constructie ook, steun. Ook de werkgroep http://users.telenet.be/leo-belgicus/ heeft een concept regeerplan voorbereid. Ik gebruik voortaan niet meer het begrip "Belgie" maar spreek over de Noordelijke-en Zuidelijke Nederlanden. De enige oplossing is een vreedzame scheiding, en broer\zus weer in het Oranje gezin herenigen. Hiermee hoop ik wat duidelijk gemaakt te hebben hoe die verandering zich heeft ontwikkeld. Ten slotte wil ik eindigen met de laatste belgenmop, want die zijn er straks ook niet meer. Waar loopt\rijdt in Nederland een ontsnapte Belgische crmineel? Op de vluchtstrook !! ![]() ![]()
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus niet met kakkers die niet kunnen en niet durven. De Vlaming heeft zich dus vergist in het kieshokje. Iedereen akkoord ? |
|
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, het heeft aangetoond dat Franstaligen enkel geld willen van Vlaanderen en geen verandering willen.
|
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burgemeester
|
![]() Een referendum zou niets fundamenteels oplossen.
|
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Probleem is dat de flaminganten zelf te stom en te lam zijn om de handen uit de mouw te steken. Kijk maar naar de oorverdovende stilte die er momenteel uitgaat van de VVB, nochtans de organisatie die nu vooraan zou moeten staan op de barricaden. Er wordt overigens op dit moment nagedacht over zo'n referendumcampagne, weliswaar over een ander thema. |
|
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem ligt niet bij een referendum zelf, wel bij de mateloze apathie van de bevolking. Die moet doorbroken worden. |
|
![]() |
![]() |
#53 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Frankrijk en in Nederland zijn ze dat nog niet vergeten hoor.
Hier is nooit een referendum geweest. |
![]() |
![]() |
#55 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar waar wel referenda gehouden werden in Europa kwam er een sterk debat op gang. Een referendum kan dus wel degelijk iets in gang trekken, maar dan op langere termijn. Nu, N-VA en Tsjeef-d&v zijn tegen referenda, dus we spreken enkel over een zeer hypothetisch gegeven. Deze discussie zou pas echt zin hebben moest pakweg de VVB - als 'voorhoede' van de Vlaamse Beweging (effe lachen) - zelf soortgelijke lokale referenda organiseren en actief campagne voeren. Enfin, niet dus. Fundamenteel komt het eigenlijk hier op neer: de Vlaamse 'natie' bestaat als dusdanig niet, behalve dan als negatie van de Walen en de Sossen en de wat-nog-allemaal. Op zo'n basis heeft nationale politiek geen zin. Dit stuk grondgebied zou evengoed een protectoraat van de UK kunnen zijn, of een landskreitz in Duitsland, het zou geen zak veranderen. |
|
![]() |
![]() |
#57 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() touché
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Gouverneur
|
![]() Waarom mag ik nooit meestemmen in die enquetes?
|
![]() |
![]() |
#60 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |