Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: De katholieke kerk is...
op sterven na dood, na al de schandalen van piemelfriemelende godsdienaars 20 46,51%
een zware deuk ondergaan, en het kan een hele generatie duren, vooraleer mensen daar terug intrappen 7 16,28%
zwaar gekwetst, maar zal snel herstellen 6 13,95%
heeft een tikje gekregen, maar al bij al valt dat nog mee 7 16,28%
geen mening 2 4,65%
ik ben boeddhist 1 2,33%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2011, 14:07   #41
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Rooms Katholieke Kerk zal dit wel overleven. Op voorwaarde dat ze afstapt van bepaalde vastgeroeste opvattingen. Eén van die opvattingen heeft, naar mijn mening, bijgedragen tot de huidige schandalen. Met name het verplichte celibaat. Ik besef terdege dat pedofilie in de meest uiteenlopende kringen voorkomt. Maar, ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk onfatsoenlijk is dat aan priesters het recht wordt ontzegd hun sexualiteit in een man-vrouw-relatie te beleven. Ook de katholieke theoloog Hans Küng is die mening toegedaan.
In het Judaïsme is gehuwd zijn een van de voorwaarden om een ordinatie als rabbijn te verkrijgen.
Nope, aan elke religie komt een einde. Ook aan de RKK.
Nog Zeus aanbidders tegengekomen recently?

Kan zijn dat het nog een tijd duurt, das dan spijtig. ooit kijken ze met evenveel vermaak naar de RKK zoals wij naar maretaksnijders nu.
Oud 18 maart 2011, 14:35   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Nope, aan elke religie komt een einde. Ook aan de RKK.
Nog Zeus aanbidders tegengekomen recently?

Kan zijn dat het nog een tijd duurt, das dan spijtig. ooit kijken ze met evenveel vermaak naar de RKK zoals wij naar maretaksnijders nu.
De zelfzekerheid waarmee u die bewering neerzet is indrukwekkend. Het kan er alleen maar op wijzen dat u overtuigd bent van uw waarheid. Of misschien ook dat u oordeelt dat waarheid helemaal niet bestaat.
Oud 18 maart 2011, 18:18   #43
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zelfzekerheid waarmee u die bewering neerzet is indrukwekkend. Het kan er alleen maar op wijzen dat u overtuigd bent van uw waarheid. Of misschien ook dat u oordeelt dat waarheid helemaal niet bestaat.
Na een deductieve analyse van de geschreven historische bronnen van de menselijke geschiedenis werd afgeleid en wordt er door rationele leden van dit forum aangenomen dat elke religie na een onbepaalde duur niet meer geleden wordt.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 23:27   #44
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Na een deductieve analyse van de geschreven historische bronnen van de menselijke geschiedenis werd afgeleid en wordt er door rationele leden van dit forum aangenomen dat elke religie na een onbepaalde duur niet meer geleden wordt.
Voila.
Oud 19 maart 2011, 07:02   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Is dat wel zo? Wat u hierboven schrijft, lijkt me een nogal overhaaste conclusie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 07:06   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Enkele concrete voorbeelden aub.
Dat lijkt me toch vrij gemakkelijk in te zien. Een pastoor die zijn ambt en zijn roeping als priester ernstig neemt, onthoudt zich van bepaalde vormen van ontspanning. Hij neemt een bepaalde levenstijl aan. Hij moet als het ware permanent van wacht zijn; hij is immers geen apother of dokter die het eventjes aan anderen kan uitbesteden.
Oud 19 maart 2011, 07:10   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het nu net! Een aantal celibataire priesters in de RKK blijken in de praktijk die onthouding niet na te leven. Meer nog, een deel van diegenen die zich niet kunnen of niet willen houden aan dit celibaat vergrijpen zich aan kinderen. Dit gebeurt ofwel uit een ongecontroleerde homosexuele geaardheid, ofwel uit gebrek aan moed om een heterosexuele relatie aan te gaan met een niet-gehuwde vrouw. Aan beide situaties is er bovendien nog een crapuleuze kant, met name een misbruik van het vertrouwen dat ouders in hen gesteld hadden.

In plaats van de celibaatverplichting zou de Kerk er beter aan doen te eisen dat de kandidaat priesters voorafgaandelijk zouden blijk geven van een leven in een stabiele gezinssituatie in het kader van eenh normaal huwelijk.
Ik ben ervan overtuigd dat celibaat en kindermisbruik weinig of niets met elkaar te maken hebben, daar het zich vergrijpen aan kinderen ook voorkomt bij getrouwde mannen (vaak mannen die doorgaan als brave huisvaders...). M.i. is het verbonden met een bepaalde ziekelijke neiging die bepaalde mensen over zich hebben, al sluit ik niet uit dat er sommige, minder voorkomende vormen van zogenaamde "gelegenheidsseks" kunnen voorkomen.

Dat homofiel gedrag een probleem vormt in deze context en dus aanleiding kan geven tot uitspanningen en afwijkingen, daar ben ik het volkomen met u eens. Daarom ook vind ik het belangrijk dat priesterkandidaten in dat verband grondig gescreend worden.
Oud 19 maart 2011, 09:06   #48
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat celibaat en kindermisbruik weinig of niets met elkaar te maken hebben, daar het zich vergrijpen aan kinderen ook voorkomt bij getrouwde mannen (vaak mannen die doorgaan als brave huisvaders...). M.i. is het verbonden met een bepaalde ziekelijke neiging die bepaalde mensen over zich hebben, al sluit ik niet uit dat er sommige, minder voorkomende vormen van zogenaamde "gelegenheidsseks" kunnen voorkomen.

Dat homofiel gedrag een probleem vormt in deze context en dus aanleiding kan geven tot uitspanningen en afwijkingen, daar ben ik het volkomen met u eens. Daarom ook vind ik het belangrijk dat priesterkandidaten in dat verband grondig gescreend worden.
Het celibaat zal er wel iets mee te maken hebben, maar niet alles natuurlijk. Wat ik niet begrijp, is dat men over dit gedrag van priesters nu zo verwonderd doet. Men wist dit toch al heel lang dat er zoiets gaande was? 'Kom eens naar mijn kamer', was toch een gekende uitspraak in die akelige en strenge christelijke internaten van vroeger. En die uitnodiging was vaak heus niet alleen bedoeld om de jongere morele principes bij te brengen...

En die priester-leraars maar zingen in het begin van het christelijk schooljaar van: 'veni Creator Spiritus...'.

http://www.youtube.com/watch?v=sVqalU2yKjI

Laatst gewijzigd door system : 19 maart 2011 om 09:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 10:56   #49
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

De kerk was al stervende voor al deze schandalen. We zien een gelijkaardig fenomeen bij homoseksuelen besmet met HIV die zich vergrijpen aan kinderen, zoals in nederland.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, en over een generatie van nu zal het christendom in het westen nog hooguit vermeld worden in de geschiedenisboek.
Oud 19 maart 2011, 11:03   #50
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, en over een generatie van nu zal het christendom in het westen nog hooguit vermeld worden in de geschiedenisboek.
Dat betwijfel ik. Er is een groot verschil tussen ziek zijn en stervende zijn.

Het belang van het Christendom zal afnemen, maar het zal niet gaan verdwijnen tegen de volgende generatie. ALS het verdwijnt, dan kun je er op z'n minst nog een aantal eeuwen bijplakken.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 21:41   #51
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dat betwijfel ik. Er is een groot verschil tussen ziek zijn en stervende zijn.

Het belang van het Christendom zal afnemen, maar het zal niet gaan verdwijnen tegen de volgende generatie. ALS het verdwijnt, dan kun je er op z'n minst nog een aantal eeuwen bijplakken.
Een generatie is inderdaad niet genoeg. Maar een paar eeuwen mag je ook op je buik schrijven, in het westen dan.
De voorspelling was (op basis van regressies uit statistieken) dat in Belgie de RKK over en uit is tegen 2018. (onder de 1% praktiserenden)

Kijk maar in de kerk, wat binnenzit mag gratis op de bus. Al een paar decennia trouwens.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 19 maart 2011 om 21:42.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 21:49   #52
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Een generatie is inderdaad niet genoeg. Maar een paar eeuwen mag je ook op je buik schrijven, in het westen dan.
De voorspelling was (op basis van regressies uit statistieken) dat in Belgie de RKK over en uit is tegen 2018. (onder de 1% praktiserenden)

Kijk maar in de kerk, wat binnenzit mag gratis op de bus. Al een paar decennia trouwens.
Bij de happy-clap oudjes zit geen toekomst, en daar had ik het ook niet over. Wat over zal blijven, zodra de moderne kerk uitsterft, is een kleine maar trouwe bende. Een groep elitaire traditionalisten, voornamelijk bekeerlingen.

Echter kan het Christendom hier ook terug uit opgroeien. Als de maatschappij terug verzuild geraakt (wat nog mogelijk kan zijn), zullen ook deze bekeerlingen zich voortplanten. Het kan zijn dat er terug een katholieke zuil komt, het kan zijn van niet.

Tenzij er weer een verzuiling komt, zullen ze het gevecht tegen de sterke stroom verliezen, vrees ik.
Oud 19 maart 2011, 22:15   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, bij de modernisten. In de traditionalistische parochies bestaat de meerderheid uit jonge gelovigen. En die zijn de toekomst. Wat we dus over enkele jaren krijgen is geen "over en uit", maar een nieuwe herstart: een frisse, traditionele Kerk. Ongetwijfeld niet overdonderend naar aantal, maar wel levenskrachtig.
Oud 20 maart 2011, 09:22   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, bij de modernisten. In de traditionalistische parochies bestaat de meerderheid uit jonge gelovigen. En die zijn de toekomst. Wat we dus over enkele jaren krijgen is geen "over en uit", maar een nieuwe herstart: een frisse, traditionele Kerk. Ongetwijfeld niet overdonderend naar aantal, maar wel levenskrachtig.
Ik denk dat u geen andere keuze hebt. De droom van een Odiel Spruytte zal zo goed als een droom blijven. Die tijd komt nooit meer terug voor de kerk van Rome in onze gewesten. Niemals.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 09:44   #55
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vrees ervoor. De druk die de gemeenschap oplegt om toe te treden tot hun tradities is weg. De tegendruk wordt alsmaar groter. En zonder druk lukt het niet, tenzij je je gaat afschermen zoals de Amish, of zoals in Staphorst.
Dan kan je inderdaad nog eeuwen overleven, als de risé van de rest van de wereld.
Oud 20 maart 2011, 10:19   #56
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees ervoor. De druk die de gemeenschap oplegt om toe te treden tot hun tradities is weg. De tegendruk wordt alsmaar groter. En zonder druk lukt het niet, tenzij je je gaat afschermen zoals de Amish, of zoals in Staphorst.
Dan kan je inderdaad nog eeuwen overleven, als de risé van de rest van de wereld.
Terugkeer van verzuiling kan een gelijkaardig effect geven, zonder volledig afgeschermd te zijn.
Oud 20 maart 2011, 16:06   #57
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Terugkeer van verzuiling kan een gelijkaardig effect geven, zonder volledig afgeschermd te zijn.
Yep, en afschaffing van het internet kan ook helpen.
Ain't gonna happen.
Oud 20 maart 2011, 17:52   #58
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Yep, en afschaffing van het internet kan ook helpen.
Afschaffing van het internet? Het internet en de sociale media zouden één van de kernpunten moeten worden van de evangelisatie, zoals de paus vertelde.
Citaat:
Ain't gonna happen.
Ik denk dat de verzuiling terug kan komen, maar waarschijnlijk eerst zonder een katholieke zuil.
Oud 20 maart 2011, 18:05   #59
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Afschaffing van het internet? Het internet en de sociale media zouden één van de kernpunten moeten worden van de evangelisatie, zoals de paus vertelde.
Ik denk dat de verzuiling terug kan komen, maar waarschijnlijk eerst zonder een katholieke zuil.
Dat weet ik niet. Ik denk niet dat verzuiling terugkomt, omdat het te simpel is in een wereld met zoveel mogelijkheden en keuzes. Zodra je teveel zuilen hebt, heb je er geen meer. Maar ik kan me vergissen.
Oud 20 maart 2011, 18:06   #60
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij mijn internet uitspraak hoorde een "sarcasme" bordje, Sheldon

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be