Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2011, 09:17   #41
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hawking zei ook dat het universum zichzelf heeft geschapen, zonder God, via de zwaartekracht. Waar de zwaartekracht dan vandaan kon zei hij niet, dus dat argument vond ik niet zo sterk klinken. De [primaire] natuurwetten kunnen het ontstaan van de natuurlijke wereld gewoonweg niet verklaren, vermits ze zelf deel zijn van de natuurlijke wereld.
En neen, ik pretendeer echt niet dat ik intelligenter ben dan hem, maar ik denk gewoon dat hij zich over God vergist.
Natuurkundigen verbeelden zich tegenwoordig alles te weten en over alles te kunnen oordelen.

Zelfs over God.

Hun eigen hoogmoed zal ze ten val brengen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 09:27   #42
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De clou van zijn boek is trouwens helemaal niet dit zinnetje, geciteerd door alle gelovige kritieken, maar eerder dat M theorie voorspelt dat er bijna oneindig veel universums geschapen zijn, en in een paar zijn de condities voor leven aanwezig (lees: de juiste verhoudingen van de elementaire krachten).
Die ganse "religieuze controverse" lijkt me puur marketing van de uitgever. Aangezien het vanuit een commercieel oogpunt moeilijk is om Hawking te verkopen met seks, verkopen ze hem maar met religie.
Oud 17 mei 2011, 09:45   #43
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou zijn boek "The Grand Design" eens doornemen. Zo onlogisch is het niet hoor.

De clou van zijn boek is trouwens helemaal niet dit zinnetje, geciteerd door alle gelovige kritieken, maar eerder dat M theorie voorspelt dat er bijna oneindig veel universums geschapen zijn, en in een paar zijn de condities voor leven aanwezig (lees: de juiste verhoudingen van de elementaire krachten).
Bedankt voor de tip, is ongetwijfeld een interessant boek! Jammer genoeg hecht ik ook niet veel geloof aan het multiversum, ik heb de indruk dat die theorie het probleem enkel maar verplaatst en niet oplost. Want waarin ligt de oorzaak van het bestaan van die multiversa dan? Waarom zijn er multiversa? Ik zal het boek eerst maar eens lezen...

Laatst gewijzigd door respublica : 17 mei 2011 om 09:46.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 10:08   #44
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ben ik de enige die het irrelevant vind wat Hawking daarover te vertellen heeft?
Nee, vast niet. Een wetenschapper zou zich daarover niet moeten uitlaten. Maar ik besef wel dat hij deze uitspraken deed in een interview. Hij werd naar zijn mening gevraagd en vond het waarschijnlijk flauw om te zeggen dat hij op zulke vragen niet wilde antwoorden terwijl zijn antwoord voor de hand ligt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 11:27   #45
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee, vast niet. Een wetenschapper zou zich daarover niet moeten uitlaten.
Ik zie niet in waarom niet. Het is niet omdat je wetenschapper bent dat je hierover geen mening mag hebben en/of verkondigen. Integendeel zelfs.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar ik besef wel dat hij deze uitspraken deed in een interview. Hij werd naar zijn mening gevraagd en vond het waarschijnlijk flauw om te zeggen dat hij op zulke vragen niet wilde antwoorden terwijl zijn antwoord voor de hand ligt.
Lijkt mij een logische en aannemelijke verklaring.
Oud 17 mei 2011, 11:41   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Bedankt voor de tip, is ongetwijfeld een interessant boek! Jammer genoeg hecht ik ook niet veel geloof aan het multiversum, ik heb de indruk dat die theorie het probleem enkel maar verplaatst en niet oplost. Want waarin ligt de oorzaak van het bestaan van die multiversa dan? Waarom zijn er multiversa? Ik zal het boek eerst maar eens lezen...
Graag gedaan.

The Grand Design is voor 99 % NIET bezig met geloof, maar probeert een zinnige verklaring te geven voor het "zijn". Voor 1% refereert het naar God, die niet nodig zou zijn om het startsein te geven voor het begin van alles. Maar de clou van het boek draait daar zeker niet rond.

Het is een wetenschappelijke benadering van fundamentele vragen. De introductie via de oudheid is ook nog aangenaam leesvoer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 09:25   #47
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zelfs de natuurkunde komt van God vandaan.

Uit God zijn we gekomen en tot Hem zullen wij wederkeren.

Zelfs Steven Hawking ontkomt daar niet aan.

Moge God hem een nieuw lichaam gegeven en ook een betere Geest, die God kan begrijpen.
Ja volgens uw geloof, maar bewijs het eerst maar eens

Citaat:
Natuurkundigen verbeelden zich tegenwoordig alles te weten en over alles te kunnen oordelen.
Over de natuur zouden ze toch een beter oordeel moeten hebben dan Jan Modaal

Citaat:
Zelfs over God.
Iedereen kan zeggen wat hij wil over een fictief figuur waar geen bewijzen voor zijn.

Citaat:
Hun eigen hoogmoed zal ze ten val brengen.
Dirka Dirka Mohammed Jihad!
Oud 18 mei 2011, 10:16   #48
Dominator
Vreemdeling

Dominator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Stephen Hawking zegt wat eigenlijk al lang voor de hand lag;

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110516_050

Godsdiensten maken eigenlijk gewoon misbruik van het feit dat mensen bang zijn voor de dood. Wat is jullie mening?
Eerlijk gezegd, moest ik eraan toe zijn zoals Hawking, ik zou zelfs geen leven ontwaren voor de dood.
Oud 18 mei 2011, 14:28   #49
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Die ganse "religieuze controverse" lijkt me puur marketing van de uitgever. Aangezien het vanuit een commercieel oogpunt moeilijk is om Hawking te verkopen met seks, verkopen ze hem maar met religie.
Tuurlijk: ze douwen ons van alles door de reet,
als het maar wetenschap heet.

Hawking moet maar eens in zijn eigen zwarte gat gaan sterven
dan zal hij daar de microwezentjes ontmoeten en het eeuwige leven erven...

Wat een gezeur van zo'n ongelovige hond
douw zijn rotzooi maar in zijn eigen kont.....
Oud 18 mei 2011, 14:34   #50
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ja volgens uw geloof, maar bewijs het eerst maar eens
Verdiep je dan maar in mijn atoomtheorie, en als je het echt begrijpt zul je weten dat het zo moet wezen.
God bestaat als een microwezen in de microkosmos.
Amen....
Citaat:

Over de natuur zouden ze toch een beter oordeel moeten hebben dan Jan Modaal
Zeker, maar van de Geest van God hebben ze geen verstand.
Citaat:

Iedereen kan zeggen wat hij wil over een fictief figuur waar geen bewijzen voor zijn.
Het bewijs is mijn atoomtheorie en ook daarbij de diepere filosofie van Hegel.
Citaat:

Dirka Dirka Mohammed Jihad!
Mohammed die ken ik wel, maar van Dirk heb ik nog niet gehoord.
Waarschijnlijk zijn broer of zijn neef misschien.
Oud 18 mei 2011, 14:53   #51
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: en daaruit kun je ook opmaken hoe beperkt en bekrompen de wetenschap is, die wel de materie kent, maar niet de hogere Geest als haar grondslag.
Niemand kan die hogere geest kennen, er is namelijk geen enkele manier om die te kunnen kennen. Iedereen die anders beweerd maakt zichzelf wat wijs.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 15:32   #52
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Niemand kan die hogere geest kennen, er is namelijk geen enkele manier om die te kunnen kennen. Iedereen die anders beweerd maakt zichzelf wat wijs.
De Geest openbaart zich in het denken.

1 - de persoon die denkt.

2 - het denken zelf.

3 - de inhoud van het denken.

De hogere Geest openbaart zich in de Geest van God, met name in de filosofie van Hegel als Logica en in mijn atoomtheorie.

God daarentegen niet te willen kennen is een grote zonde.
Oud 18 mei 2011, 15:34   #53
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dominator Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, moest ik eraan toe zijn zoals Hawking, ik zou zelfs geen leven ontwaren voor de dood.
als ik jou zo zie schijnt er in de dood zelf ook nog wel leven te zijn....

Oud 18 mei 2011, 15:35   #54
Amon_Re

Standaard

Citaat:
God daarentegen niet te willen kennen is een grote zonde.
En welke van de zoveel duizenden goden verzonnen door de mens zou ik moeten willen kennen? Den uwen? Dien van Mohammed? Of eentje van de Hindoes? Of misschien eens een oud Griekje of Romeintje?

There is no god. Get over it.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 18 mei 2011, 15:44   #55
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welke van de zoveel duizenden goden verzonnen door de mens zou ik moeten willen kennen? Den uwen? Dien van Mohammed? Of eentje van de Hindoes? Of misschien eens een oud Griekje of Romeintje?

God is there: in you en Me and everywhere.

Met name bestaat God in en als een oneindig aantal microwezentjes.
Oud 18 mei 2011, 15:48   #56
Amon_Re

Standaard

Citaat:
God is there: in you en Me and everywhere.

Met name bestaat God in en als een oneindig aantal microwezentjes.
Beweer jij. Die pipo in't Vaticaan beweert anders. Die iman verderop beweert nog anders, en de Joden in Antwerpen zijn het ook al niet eens met je.

Dan zwijg ik nog over John Travolta, de monniken in Tibet en al de andere miljoenen die in andere goden geloven dan jij.

Het leutige is (voor mij althans) dat jij op géén enkele manier kan argumenteren waarom jouw godsbeeld het juiste is.
Oud 18 mei 2011, 18:01   #57
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard ja/nee bewijs god

Namaste all friends,

Beschouw deze twee antagonistische stellingen:

1. Er is een God, creator of designer van leven, aarde en kosmos.

2. Er is geen God, dus niets, geen ziel, dan is geloof dus gewoon zelfbedrog en goedkope opium voor de domme massa.

Ik las iets over de Sankya filosofie van de zeven leerscholen van Hindoeisten en dit is een stroming die absoluut niet gelooft dat er een creator bestaat, dus zuiver atheistisch. Dit moet ik nog beter gaan onderzoeken, maar als iemand even googled en het uitzoekt dan hebben wij wat data voor het bewijs van de tweede stelling.

Elk van de twee genoemde stellingen kan een wezen met intelligentie met duizend argumenten bewijzen. Ja, wat is dan de absolute waarheid? Ik ben nu nog bezig met het dewanistisch onderzoek hiernaar en moet nog vele zaken doorrekenen, om eruit te komen. Alles zal ik binnen enkele jaren publiceren in nieuwe werken.

by the way, men zou die harriecristus gewoon IP moeten blocken op dit forum, want hij zit hier gewoon hinderlijk te trollen en alles te verpesten.

Zaken die met geloof en de creator te maken hebben, zijn heel moeilijk en het is maar net hoe en wat je wil bewijzen en geloven. Mooiste visie vind ik toch die van de Nederlandse professor zwaluw, kijk dit is het boek:

Drs. J. -Ph. van der Zwaluw, Het grote geheim, een filosofische kijk op de geschiedenis, Van Gorcum & Comp B.V., Assen, 1990.

Zwaluw stelt dat elk mens gewoon een eigen gelukkigheidsfilosofie heeft voor zichzelf en zijn clubje of stam. Dit is gewoon simpel, easy en fast. Mensen willen gelukkig zijn en soms hebben zij een god nodig en soms niet.

ok tot zover,

dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 19:06   #58
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beweer jij. Die pipo in't Vaticaan beweert anders. Die iman verderop beweert nog anders, en de Joden in Antwerpen zijn het ook al niet eens met je.
het zijn allemaal oude godsdiensten, die het bestaan van God als oneindige Geest nog niet konden doorgronden in de filosofie.
Hegel kon dat wel en ik nog beter met mijn atoomtheorie.
Geloven is goed, maar begrijpen is veel beter.
Citaat:
Dan zwijg ik nog over John Travolta, de monniken in Tibet en al de andere miljoenen die in andere goden geloven dan jij.
Het is oud en allemaal voorbij.
Het is ook allemaal al over bekend, en nu is het eens tijd voor Mij, die een heel ander idee heeft dan al die anderen.
Citaat:
Het leutige is (voor mij althans) dat jij op géén enkele manier kan argumenteren waarom jouw godsbeeld het juiste is.
Ik kan dat juist heel goed beargumenteren.

En dat jij mijn atoomtheorie ooit hebt gelezen blijkt nergens uit.

Leut is thee, maar nog niet de heilige geest van het weten, denken en begrijpen.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 mei 2011 om 19:06.
Oud 18 mei 2011, 19:12   #59
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
by the way, men zou die harriecristus gewoon IP moeten blocken op dit forum, want hij zit hier gewoon hinderlijk te trollen en alles te verpesten.
Dus dat is dan de Oosterse verdraagzaamheid, dat men van de waarheid niks wil weten, maar wel vooral veel ouwe koeien uit de sloot wil halen om datgene wat iedereen al duizenden jaren weet nog eens voor de zoveelste keer over te vertellen.

Niet ik, maar jij verpest de boel: mijnheer de dictator.

Alsof de Oosterse filosofie nog niet genoeg ruimte krijgt, willen ze ook mij nog eens de strot afknijpen.

Sluit je aan bij Redwasp, die zal blij met jou zijn.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 mei 2011 om 19:14.
Oud 18 mei 2011, 19:15   #60
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dus Amon Re bestaat dan ook niet volgens jou?...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be