Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen het rookverbod ?
Ik ben voor het rookverbod, alle cafe's moeten rookvrij zijn. 30 45,45%
Ik ben tegen het rookverbod, de eigenaar moet zelf beslissen 36 54,55%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2011, 16:00   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
...

Maar het is natuurlijk nu nog veel te vroeg om al een conclusie te kunnen trekken
Het is nooit te vroeg om wat geciviliseerder te gaan leven.
Het parlement heeft beslist en dus veronderstellen we dat het maatschappelijk draagvlak er was.
Je moet er niet mee akkoord zijn, maar wel erkennen dat het nu de wet is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 16:04   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ben daar ook niet voor, maar als je echt cigaretten wil weren uit gezondheidsreden moeten deze maatregelen ook, tenminste als je consequent wil zijn.
Er is niks inconsequent aan om toe te geven dat iemand die zich privaat of in open lucht wil blootstellen aan rechtsreeks geïnhaleerde met nicotine geïntoxiceerde lucht, hij/zij dit dan maar moet doen. Het is zijn/haar gezondheid. Maar er wordt dus minder gespeeld met de gezondheid van de niet-roker èn van de wel-roker die bereid is van buiten te gaan roken.

Zelfs al zijn andere drugs dan tabak, wel verboden; daar denkt de maatschappij dat het verbod nog iets kan uithalen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 11:10   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In alle landen waar men recent een rookverbod in cafés heeft ingevoerd, heeft men vastgesteld dat het cafébezoek helemaal niet daalde, zelfs integendeel. Waarom zou dat hier anders zijn?
Omdat je gekeken hebt naar warme landen waar ze op terras zitten.
Hier regent het of is het koud met nu en dan eens een warme dag.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 11:17   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is nooit te vroeg om wat geciviliseerder te gaan leven.
Het parlement heeft beslist en dus veronderstellen we dat het maatschappelijk draagvlak er was.
Je moet er niet mee akkoord zijn, maar wel erkennen dat het nu de wet is.
Slavenmentaliteit als het u uitkomt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 12:00   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is niks inconsequent aan om toe te geven dat iemand die zich privaat of in open lucht wil blootstellen aan rechtsreeks geïnhaleerde met nicotine geïntoxiceerde lucht, hij/zij dit dan maar moet doen. Het is zijn/haar gezondheid. Maar er wordt dus minder gespeeld met de gezondheid van de niet-roker èn van de wel-roker die bereid is van buiten te gaan roken.

Zelfs al zijn andere drugs dan tabak, wel verboden; daar denkt de maatschappij dat het verbod nog iets kan uithalen.
Een andere legale harddrug is alcohol.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 12:15   #46
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Omdat je gekeken hebt naar warme landen waar ze op terras zitten.
Hier regent het of is het koud met nu en dan eens een warme dag.
Nope, in Noorwegen roken ze ook op het terras als het 20 graden vriest. Terrassen zijn wel verwarmd. Hier hebben we eigelijk alleen een afdak nodig.

Gisteren mijn laatste sigaret gerookt aan de toog. Volgende week zal ik ook buiten mogen staan.
Mijn cafebaas is in alle geval in de wolken met het nieuwe verbod. Hij had zijn keuken opgegeven om roken te kunnen toestaan en heeft daar ferm zijn broek aan gescheurd. Nu wordt hij gewoon rookvrij en kan hij terug een keuken opendoen.
Oud 25 juni 2011, 12:40   #47
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Nope, in Noorwegen roken ze ook op het terras als het 20 graden vriest. Terrassen zijn wel verwarmd. Hier hebben we eigelijk alleen een afdak nodig.
Die wou ik ook nog zeggen.

Verder wordt er nergens met zoveel plezier gerookt (door niet-rokers (=partyrokers)) bij het uitgaan als in Noorwegen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze allemaal zo zat zijn dat ze de kou toch niet voelen.

En zo'n verwarmde terraskes zijn zalig al mag dat waarschijnlijk niet van Mieke Vogels.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 13:50   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht

Gisteren mijn laatste sigaret gerookt aan de toog. Volgende week zal ik ook buiten mogen staan.
Mijn cafebaas is in alle geval in de wolken met het nieuwe verbod. Hij had zijn keuken opgegeven om roken te kunnen toestaan en heeft daar ferm zijn broek aan gescheurd. Nu wordt hij gewoon rookvrij en kan hij terug een keuken opendoen.
Nu nog mensen vinden die willen komen eten natuurlijk.
Voor zover mijn oog reikt, zitten de meeste eetdingens ganse dagen redelijk zonder klanten.

Nu ja café bazen kunnen nog altijd een bijverdienste zoeken als camion chauffeur of zoiets en hun vrouw de toog laten doen natuurlijk.
Oud 25 juni 2011, 13:53   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Die wou ik ook nog zeggen.

Verder wordt er nergens met zoveel plezier gerookt (door niet-rokers (=partyrokers)) bij het uitgaan als in Noorwegen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze allemaal zo zat zijn dat ze de kou toch niet voelen.

En zo'n verwarmde terraskes zijn zalig al mag dat waarschijnlijk niet van Mieke Vogels.
Laten we eens eerlijk zijn. In noorwegen kan je de cafés op één hand tellen waarschijnlijk en zullen ze het van de toeristen moeten hebben. Wie hier bij ons op bv de markt van Brugge rondloopt zal ook goed gevulde terrassen zien uitstaan vol met toeristen. Tot een uur of 6 wanneer alle winkels dichtgaan en de toeristen naar hun kamer vertrekken en dan valt dat ook stil.
Maar voor die andere 99% van cafés die het niet van de toeristen moeten hebben maar van hun vaste stamgasten daar zal het dunnetjes worden.

En als je een terras moet uitzetten voor een paar mensen, daar taks moet op betalen, uw terras moet aankopen, overdekken, verwarming moet zetten....moet het al aardig aantrekken wil je ermee uit de kosten komen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juni 2011 om 13:56.
Oud 25 juni 2011, 14:03   #50
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Laten we eens eerlijk zijn. In noorwegen kan je de cafés op één hand tellen waarschijnlijk en zullen ze het van de toeristen moeten hebben. Wie hier bij ons op bv de markt van Brugge rondloopt zal ook goed gevulde terrassen zien uitstaan vol met toeristen. Tot een uur of 6 wanneer alle winkels dichtgaan en de toeristen naar hun kamer vertrekken en dan valt dat ook stil.
Maar voor die andere 99% van cafés die het niet van de toeristen moeten hebben maar van hun vaste stamgasten daar zal het dunnetjes worden.

En als je een terras moet uitzetten voor een paar mensen, daar taks moet op betalen, uw terras moet aankopen, overdekken, verwarming moet zetten....moet het al aardig aantrekken wil je ermee uit de kosten komen.
Ik woon(de) in een studentenstad dus behalve in juli-augustus viel er van toeristen weinig te bespeuren en zijn uitgaanders zowel noorse jongeren als locale 40ers enz.

Hoe het er in elkieder noors gehuchtje van Jan-m'n-kloten aan toe gaat kan ik nauurlijk niet zeggen.

Niet elke stad in de wereld is natuurlijk zo volledig afhankelijk (economisch/middenstandelijk gezien) van toeristen als Brugge natuurlijk.
Oud 25 juni 2011, 14:07   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon(de) in een studentenstad dus behalve in juli-augustus viel er van toeristen weinig te bespeuren en zijn uitgaanders zowel noorse jongeren als locale 40ers enz.

Hoe het er in elkieder noors gehuchtje van Jan-m'n-kloten aan toe gaat kan ik nauurlijk niet zeggen.

Niet elke stad in de wereld is natuurlijk zo volledig afhankelijk (economisch/middenstandelijk gezien) van toeristen als Brugge natuurlijk.
Dat klopt.
99% ligt ergens in een gehucht waar geen toeristen zijn.
En die 2 zomermaanden waar het dan weer wel vol loopt zoals ergens aan zee zie je de andere 10 maanden weer geen mens.

Tja...maar de anti rokers hebben hun zin gekregen.
Nu maar hopen dat die nu nog pinten willen gaan drinken of België mag zijn biercultuur aan de kapstok hangen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juni 2011 om 14:07.
Oud 25 juni 2011, 14:19   #52
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Tjah... tegen Stalinistische scores als 99% valt natuurlijk niets te beginnen.

PS de urbanisatiegraad van Noorwegen is ook al 79% zenne... dus dat 99% vn de bevolking op het platteland woont is natuurlijk grote zever. En als ca. 80% verstedelijkt woont, zal ook wel meer dan 2/3 van de café's er in urbaan gebied zijn.

PPS in Noorwegen zijn de gehuchtjes en bergdorpkes natuurlijk juist een van de grootste toeristische attracties, zeker evenveel als de steden.
Hier in België wil inderdaad genen enkelen Amerikaan Zichem-Zussen-Bolder of Aalter bezoeken. In Noorwegen worden zelfs massaal veel dorpkes van 200 inwoners of minder door horden Japanezen, Amerikaanders, Italjaanders enz. onder de voet gelopen.
Oud 25 juni 2011, 14:27   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tjah... tegen Stalinistische scores als 99% valt natuurlijk niets te beginnen.

PS de urbanisatiegraad van Noorwegen is ook al 79% zenne... dus dat 99% vn de bevolking op het platteland woont is natuurlijk grote zever. En als ca. 80% verstedelijkt woont, zal ook wel meer dan 2/3 van de café's er in urbaan gebied zijn.

PPS in Noorwegen zijn de gehuchtjes en bergdorpkes natuurlijk juist een van de grootste toeristische attracties, zeker evenveel als de steden.
Hier in België wil inderdaad genen enkelen Amerikaan Zichem-Zussen-Bolder of Aalter bezoeken. In Noorwegen worden zelfs massaal veel dorpkes van 200 inwoners of minder door horden Japanezen, Amerikaanders, Italjaanders enz. onder de voet gelopen.
Tja als jij het zegt kan het niet anders dan waar zijn.

Ik vraag me af of één van de vele cafe bazen hier in één van de vele honderden dorpjes er iets zal aan hebben aan die uitleg.
Of in de steden waar de toeristen ook maar in die 10% ervan rondlopen en de rest links laten liggen.
Oud 25 juni 2011, 14:31   #54
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ik zeg ook niet dat de situatie in Noorwegen representatief is voor die, die in BE zou ontstaan.

Natuurlijk kan het er hier anders aan toe gaan gaan, het is ook een ander land.

Maar het waart gij die beweerde dat het klimaat de doorslag gaf, en alleen dat argument wilde ik weerleggen door in navolging van Travis een ander koud land (Noorwegen) aan te halen waar het wel lukt.

Dus ja, het kan hier faliekant af gaan lopen voor sommige café's. Maar of we dat op ons slecht weer kunnen gaan steken, weet ik niet. 't Zal eerder aan de mensen/cultuur liggen.
Oud 25 juni 2011, 14:34   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook niet dat de situatie in Noorwegen representatief is voor die, die in BE zou ontstaan.

Natuurlijk kan het er hier anders aan toe gaan gaan, het is ook een ander land.

Maar het waart gij die beweerde dat het klimaat de doorslag gaf, en alleen dat argument wilde ik weerleggen door in navolging van Travis een ander koud land (Noorwegen) aan te halen waar het wel lukt.

Dus ja, het kan hier faliekant af gaan lopen voor sommige café's. Maar of we dat op ons slecht weer kunnen gaan steken, weet ik niet. 't Zal eerder aan de mensen/cultuur liggen.
O jawel.
Wie naar Noorwegen trekt, of er woont die weet dat het koud zal zijn.
Ik zie echter bij ons niemand zijn thermisch ondergoed aan te trekken om wat pinten te gaan drinken.
Dus jawel, terrassen zullen hier enkel een oplossing zijn bij heel goed weer. Maar of ze daarmee uit de kosten komen voor gans het jaar dat lijkt me nogal overdreven.
Oud 25 juni 2011, 15:20   #56
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt.
99% ligt ergens in een gehucht waar geen toeristen zijn.
En die 2 zomermaanden waar het dan weer wel vol loopt zoals ergens aan zee zie je de andere 10 maanden weer geen mens.

Tja...maar de anti rokers hebben hun zin gekregen.
Nu maar hopen dat die nu nog pinten willen gaan drinken of België mag zijn biercultuur aan de kapstok hangen.
Neen, dat is niet waar. 99% van het LAND ligt misschien waar geen toeristen zijn. Maar de grootste hoop MENSEN woont in de grote steden. 15 % woont in Oslo alleen al. En er zijn nog grote steden, denk dat je makkelijk kan zeggen dat 75 % in een grootstad woont.

Drie weken terug was ik in Lillestrom, wat als een "gat" beschouwd kan worden (pop. 14000). Terrasjes nek-aan-nek. Het ene naast het andere. Allemaal vol rokende Noren.
Oud 25 juni 2011, 15:23   #57
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
O jawel.
Wie naar Noorwegen trekt, of er woont die weet dat het koud zal zijn.
Ik zie echter bij ons niemand zijn thermisch ondergoed aan te trekken om wat pinten te gaan drinken.
Dus jawel, terrassen zullen hier enkel een oplossing zijn bij heel goed weer. Maar of ze daarmee uit de kosten komen voor gans het jaar dat lijkt me nogal overdreven.
Ge onderschat het karakter van een roker. Alsik zonder sigaretten kom te staan, het vriest 30 onder nul, er is een blizzard en mijn auto is kapot...
Dan loop ik met plezier een uur heen en terug naar de winkel voor sigaretten.
Is me in Finland trouwens letterlijk al overkomen. (allee, twas -27)

Laatst gewijzigd door Travis66 : 25 juni 2011 om 15:24.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 15:30   #58
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu nog mensen vinden die willen komen eten natuurlijk.
Voor zover mijn oog reikt, zitten de meeste eetdingens ganse dagen redelijk zonder klanten.
Dat valt hier wel mee. Hier in de buurt was vroeger een bruin café. Dat is overgenomen (lang voor het rookverbod) en ze begonnen ook min of meer deftig eten te serveren. Binnen roken mocht niet meer. Intussen hebben ze ook een vrij groot terras. Het zit daar nu elke dag vol. Studenten aan de lokale hogeschool, personeel van het tropisch instituut, leerkrachten uit naburige scholen ... enfin, mensen die er vroeger wegbleven.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 17:02   #59
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Ah, zijn we er weer met die "drie kwart van de Belgen", het meest domme argument in heel de discussie rond het rookverbod. De meerderheid van de voorstanders zijn van die mensen die misschien eens een keer in de maand iets gaan drinken na een koopjesjacht of anderzins incidenteel uitgaan, en dan denken dat dat gedrag de reden is dat zij overal terecht kunnen om iets te drinken. De meeste kroegen bestaan echter van een heel ander publiek met een heel ander uitgavenpatroon. Daar is niks op tegen, maar als ik eens uitzonderlijk naar de Aldi ga om daar een goedkope diepvriespizza te halen dan moet ik ook niet denken dat ik moet gaan vertellen wat het aanbod aan producten moet zijn, want die Aldi kan niet van klanten zoals ik bestaan. Maar kennelijk zijn de meeste mensen niet in staat om verder te redeneren dan hun eigen kneuterige belangetjes.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 17:32   #60
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Ah, zijn we er weer met die "drie kwart van de Belgen", het meest domme argument in heel de discussie rond het rookverbod. De meerderheid van de voorstanders zijn van die mensen die misschien eens een keer in de maand iets gaan drinken na een koopjesjacht of anderzins incidenteel uitgaan, en dan denken dat dat gedrag de reden is dat zij overal terecht kunnen om iets te drinken. De meeste kroegen bestaan echter van een heel ander publiek met een heel ander uitgavenpatroon. Daar is niks op tegen, maar als ik eens uitzonderlijk naar de Aldi ga om daar een goedkope diepvriespizza te halen dan moet ik ook niet denken dat ik moet gaan vertellen wat het aanbod aan producten moet zijn, want die Aldi kan niet van klanten zoals ik bestaan. Maar kennelijk zijn de meeste mensen niet in staat om verder te redeneren dan hun eigen kneuterige belangetjes.
Hm, ik kan me niet ontdoen van de indruk dat jij daar helemaal onder valt. Rook je?

Ik ook, en ik ben 100% voorstander. Van mij kan je het dus al niet zeggen. En ik ga wekelijks meermaals naar de kroeg.

Trouwens, je kan je cijfers (die je niet geeft btw) alleen gebruiken als "het doorsnee publiek van rokerscafés", want andere zijn er eigelijk nog niet echt. Wie weet hoeveel niet rokers blijven thuis omdat ze niet willen stinken/meeroken? Ik ken er alvast een paar.
Vanaf 1 juli zullen we zien wat er gebeurt. En als de trent zich voortzet zoals in de rest van europa, dan gaan de cafés méér volk trekken dan vroeger.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be