![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen het rookverbod ? | |||
Ik ben voor het rookverbod, alle cafe's moeten rookvrij zijn. |
![]() ![]() ![]() |
30 | 45,45% |
Ik ben tegen het rookverbod, de eigenaar moet zelf beslissen |
![]() ![]() ![]() |
36 | 54,55% |
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het parlement heeft beslist en dus veronderstellen we dat het maatschappelijk draagvlak er was. Je moet er niet mee akkoord zijn, maar wel erkennen dat het nu de wet is.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs al zijn andere drugs dan tabak, wel verboden; daar denkt de maatschappij dat het verbod nog iets kan uithalen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier regent het of is het koud met nu en dan eens een warme dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gisteren mijn laatste sigaret gerookt aan de toog. Volgende week zal ik ook buiten mogen staan. Mijn cafebaas is in alle geval in de wolken met het nieuwe verbod. Hij had zijn keuken opgegeven om roken te kunnen toestaan en heeft daar ferm zijn broek aan gescheurd. Nu wordt hij gewoon rookvrij en kan hij terug een keuken opendoen.
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Verder wordt er nergens met zoveel plezier gerookt (door niet-rokers (=partyrokers)) bij het uitgaan als in Noorwegen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze allemaal zo zat zijn dat ze de kou toch niet voelen. En zo'n verwarmde terraskes zijn zalig ![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor zover mijn oog reikt, zitten de meeste eetdingens ganse dagen redelijk zonder klanten. Nu ja café bazen kunnen nog altijd een bijverdienste zoeken als camion chauffeur of zoiets en hun vrouw de toog laten doen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor die andere 99% van cafés die het niet van de toeristen moeten hebben maar van hun vaste stamgasten daar zal het dunnetjes worden. En als je een terras moet uitzetten voor een paar mensen, daar taks moet op betalen, uw terras moet aankopen, overdekken, verwarming moet zetten....moet het al aardig aantrekken wil je ermee uit de kosten komen. Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juni 2011 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoe het er in elkieder noors gehuchtje van Jan-m'n-kloten aan toe gaat kan ik nauurlijk niet zeggen. Niet elke stad in de wereld is natuurlijk zo volledig afhankelijk (economisch/middenstandelijk gezien) van toeristen als Brugge natuurlijk.
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
99% ligt ergens in een gehucht waar geen toeristen zijn. En die 2 zomermaanden waar het dan weer wel vol loopt zoals ergens aan zee zie je de andere 10 maanden weer geen mens. Tja...maar de anti rokers hebben hun zin gekregen. Nu maar hopen dat die nu nog pinten willen gaan drinken of België mag zijn biercultuur aan de kapstok hangen. Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juni 2011 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Tjah... tegen Stalinistische scores als 99% valt natuurlijk niets te beginnen.
PS de urbanisatiegraad van Noorwegen is ook al 79% zenne... dus dat 99% vn de bevolking op het platteland woont is natuurlijk grote zever. En als ca. 80% verstedelijkt woont, zal ook wel meer dan 2/3 van de café's er in urbaan gebied zijn. PPS in Noorwegen zijn de gehuchtjes en bergdorpkes natuurlijk juist een van de grootste toeristische attracties, zeker evenveel als de steden. Hier in België wil inderdaad genen enkelen Amerikaan Zichem-Zussen-Bolder of Aalter bezoeken. In Noorwegen worden zelfs massaal veel dorpkes van 200 inwoners of minder door horden Japanezen, Amerikaanders, Italjaanders enz. onder de voet gelopen.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af of één van de vele cafe bazen hier in één van de vele honderden dorpjes er iets zal aan hebben aan die uitleg. Of in de steden waar de toeristen ook maar in die 10% ervan rondlopen en de rest links laten liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Gouverneur
|
![]() Ik zeg ook niet dat de situatie in Noorwegen representatief is voor die, die in BE zou ontstaan.
Natuurlijk kan het er hier anders aan toe gaan gaan, het is ook een ander land. Maar het waart gij die beweerde dat het klimaat de doorslag gaf, en alleen dat argument wilde ik weerleggen door in navolging van Travis een ander koud land (Noorwegen) aan te halen waar het wel lukt. Dus ja, het kan hier faliekant af gaan lopen voor sommige café's. Maar of we dat op ons slecht weer kunnen gaan steken, weet ik niet. 't Zal eerder aan de mensen/cultuur liggen.
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie naar Noorwegen trekt, of er woont die weet dat het koud zal zijn. Ik zie echter bij ons niemand zijn thermisch ondergoed aan te trekken om wat pinten te gaan drinken. Dus jawel, terrassen zullen hier enkel een oplossing zijn bij heel goed weer. Maar of ze daarmee uit de kosten komen voor gans het jaar dat lijkt me nogal overdreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Drie weken terug was ik in Lillestrom, wat als een "gat" beschouwd kan worden (pop. 14000). Terrasjes nek-aan-nek. Het ene naast het andere. Allemaal vol rokende Noren.
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dan loop ik met plezier een uur heen en terug naar de winkel voor sigaretten. Is me in Finland trouwens letterlijk al overkomen. (allee, twas -27)
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 25 juni 2011 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat valt hier wel mee. Hier in de buurt was vroeger een bruin café. Dat is overgenomen (lang voor het rookverbod) en ze begonnen ook min of meer deftig eten te serveren. Binnen roken mocht niet meer. Intussen hebben ze ook een vrij groot terras. Het zit daar nu elke dag vol. Studenten aan de lokale hogeschool, personeel van het tropisch instituut, leerkrachten uit naburige scholen ... enfin, mensen die er vroeger wegbleven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Gouverneur
|
![]() Ah, zijn we er weer met die "drie kwart van de Belgen", het meest domme argument in heel de discussie rond het rookverbod. De meerderheid van de voorstanders zijn van die mensen die misschien eens een keer in de maand iets gaan drinken na een koopjesjacht of anderzins incidenteel uitgaan, en dan denken dat dat gedrag de reden is dat zij overal terecht kunnen om iets te drinken. De meeste kroegen bestaan echter van een heel ander publiek met een heel ander uitgavenpatroon. Daar is niks op tegen, maar als ik eens uitzonderlijk naar de Aldi ga om daar een goedkope diepvriespizza te halen dan moet ik ook niet denken dat ik moet gaan vertellen wat het aanbod aan producten moet zijn, want die Aldi kan niet van klanten zoals ik bestaan. Maar kennelijk zijn de meeste mensen niet in staat om verder te redeneren dan hun eigen kneuterige belangetjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ook, en ik ben 100% voorstander. Van mij kan je het dus al niet zeggen. En ik ga wekelijks meermaals naar de kroeg. Trouwens, je kan je cijfers (die je niet geeft btw) alleen gebruiken als "het doorsnee publiek van rokerscafés", want andere zijn er eigelijk nog niet echt. Wie weet hoeveel niet rokers blijven thuis omdat ze niet willen stinken/meeroken? Ik ken er alvast een paar. Vanaf 1 juli zullen we zien wat er gebeurt. En als de trent zich voortzet zoals in de rest van europa, dan gaan de cafés méér volk trekken dan vroeger.
![]() |