Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2011, 19:35   #41
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het gaat er om dat u zichzelf van iets zou willen overtuigen, en dat lijkt mij niet het geval met de suggestie die u deed. Dus denk ik dat deze niet uit (existentiële) nood geboren was.
Vreemd, want godsdienst heeft net een rijke geschiedenis van "de andere proberen te overtuigen", als het moet zelfs met geweld.

Nogmaals, mijn concept is evengoed uit nood geboren. Of het om zelfovertuiging zou gaan of niet doet niets terzake en lijkt mij maar een goedkope manier om eronderuit te muizen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 11:25   #42
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is zo binnen de natuurwetten zoals ze nu gekend zijn, al zijn er nog een paar dingen die niet helemaal kloppen, dus er is nog wat afwerking nodig. De vraag, imo, is dus, zijn deze natuurwetten de enig mogelijke of zijn er andere ?
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Knipsel.PNG
Bekeken: 107
Grootte:  167,1 KB
ID: 81643
Zou best kunnen. Als deze voorstelling van de 'werkelijkheid' correct blijkt te zijn dan beschrijven onze natuurwetten (sterke kernkracht, elektromagnetische kracht, zwakke kernkracht, zwaarte kracht) maar 4% van de 'werkelijkheid'. Waarvan maar 0,4% bestaat uit sterren en planeten. En te weten dat er miljoenen sterrenstelsels zijn waar onze melkweg maar eentje van is en we zelf dat niet in staat zijn om te exploreren en deel te maken van onze ervaringswereld. Voor minder zou een mens gefrustreerd geraken. Om die reden zijn wij genoodzaakt om absolute 'waarheidclaims' op te geven.
Oud 1 juli 2011, 11:37   #43
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Omdat het concept uit nood geboren is en niet voor de grap.
Ik denk dat ook. De vraagstelling (heeft dit bestaan zin) is ernstig maar de antwoorden daarop veel minder.
Oud 1 juli 2011, 11:52   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik denk dat ook. De vraagstelling (heeft dit bestaan zin) is ernstig maar de antwoorden daarop veel minder.
Kom kom, het is de essentie van de vraag die telt. Verander de vraag naar "waarom is het concept van die god waarschijnlijker dan het concept van twee goden?" en je hebt een serieuze vraag die krak hetzelfde beoogt. De kritiek op de "ernstigheid" van de antwoorden dient slechts om de kwestie te kunnen ontwijken...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 1 juli 2011, 12:38   #45
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Kom kom, het is de essentie van de vraag die telt. Verander de vraag naar "waarom is het concept van die god waarschijnlijker dan het concept van twee goden?" en je hebt een serieuze vraag die krak hetzelfde beoogt. De kritiek op de "ernstigheid" van de antwoorden dient slechts om de kwestie te kunnen ontwijken...
Dat is niet wat piero bedoeld denk ik met 'het concept wordt geboren uit existentiële nood'. Achter dat concept ligt een existentiële vraag is er een fundamentele werkelijkheid of is alles een product van een blind proces van verandering.
Oud 1 juli 2011, 16:59   #46
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat is niet wat piero bedoeld denk ik met 'het concept wordt geboren uit existentiële nood'. Achter dat concept ligt een existentiële vraag is er een fundamentele werkelijkheid of is alles een product van een blind proces van verandering.
Precies. God is een axioma in deze draad. Het bestaan van God, reëel of experimenteel staat hier niet ter discussie. Het gaat om de vraag of Zijn bestaan bewijsbaar is.

Laatst gewijzigd door Piero : 1 juli 2011 om 17:03.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 02:18   #47
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Wat een slechte vertaling dat "onbewogen beweger"!
Bestaat het (beweger) in het Nederlands?

En verder zie ik iemand een link zetten naar veel onzin in NL wikipedia over Aristoteliaanse (onbewogen ""beweger"")!! Wie Aristoteles hierin wilt begrijpen moet de authentieke bronnen raadplegen: Averroes of anders de kritiek van Hibat Allah Abu al-Barakat al-Baghdadi en Ibn Taymiyyah op Aristoteliaanse logica.

Ibn Taymiyyah bijvoorbeeld gebruikt (in Dar' ta'arud al-'aql wa-l-naql) verschillende voorbeelden om (onbewogen ""beweger"") van Aristoteles uit te leggen waaonder "hongerige en brood", "snoep en kind" en "water en dorstige".

Stropopredenering en wie van (onbewogen beweger) een (onbewogen beweging) maakt en geformuleerd als "god beweegt, maar wordt niet bewogen" is betekenisloos en verdient geen serieuze aandacht, en er zijn veel grappige reacties behalve reactie #2 van Johan die tenminste het waard is om te lezen.

Wat probeert onze Johan?
Het ontologische probleem (..men kan echter niet tot het oneindige voortgaan) en oplossing (onbewogen beweger = alhoewel dit slecht vertaald/verduidelijkt is) proberen te weerleggen met een logisch probleem (cirkelredenering) ZONDER oplossing.

Ik ga proberen het simpel te houden (toegankelijk maken voor iedereen) om te reageren en simultaan ook reageren op onze collega die hier Carl Sagan (en zijn grappige commentaar op kalaam argument) aanhaalde, maar eerst twee opmerkingen:

1) Sommigen verwarren het regressie-probleem/oneindige sequentie (]..men kan echter niet tot het oneindige voortgaan) met eindeloze herhaling/cirkelredenering (kip-en-eiprobleem).

2) Sommigen verwarren ((eerste oorzaak)) van Plato met zgn. ((onbewogen "beweger")) van Aristoteles.

God van Aristoteles is niet deistisch maar theistisch d.w.z "de wereld" (die beweegt en waarin bewegingen plaats vinden) is eeuwig God aan het aanbidden/vereren of ernaar handelen/bewegen.

Je hebt een snoep en een kind. Het kindje beweegt omdat hij het snoepje wilt, maar het snoepje zelf beweegt niet, het veroorzaakt wel de beweging van het kind. Zowel het snoep als het kind zijn eeuwig, maar is noodzakelijk dat het snoepje zelf niet beweegt, anders is er sprake van het regressie-probleem. Dit is gebaseerd op aanbidding, maar kalaam argument is gebaseerd op causaliteit en Thomas probeert kalaam argument met aanbidding te verzoenen. Neem het voorbeeld van (reactie op forum) en (forumlid).
a) Forumlid plaatst een reactie (causaliteit)
b) Forumlid verlangt naar reageren (aanbidding)

In (a) is het forumlid de oorzaak en reactie het gevolg = causaliteit.
In (b) is reageren de oorzaak en verlangen van/in het forumlid het gevolg = aanbidding.

Waarom moet het forumlid de eerste oorzaak zijn dan? Waarom niet de reactie (= ook forum, internet, ..)? Het antwoord is simpel:
Het argument heeft niets te maken met (on)eindigheid, het blijft geldig en onweerleegbaar ook al zijn ze beide oneindig, m.a.w de eerste oorzaak is noodzakelijk ook al is de reactie/(= ook forum, internet, ..) eeuwig.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 02:33   #48
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Doet er weinig toe hoe we naar God kijken. Als we er maar naar kijken.
Jammer dat sommige mensen zo orthodox naartoe God kijken en daarop handelen.
It's just a ride!
Alienation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 06:09   #49
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
It's just a ride!
Oud 6 juli 2011, 06:59   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees: Doet er weinig toe dat god contradictorisch is, negeren die argumenten en blijven volharden in de illusie.
Oud 6 juli 2011, 07:30   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke richting moeten we kijken om uw god te zien?

Citaat:
Beschrijf eens de onorthodoxe wijze waarop jij naar je god kijkt?
Oud 6 juli 2011, 09:07   #52
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In de richting waar de zon niet schijnt
Citaat:
scheel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:47   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In de richting waar de zon niet schijnt
Ik zie daar geen god.

Citaat:
scheel
Nu nog minder.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 juli 2011 om 09:47.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 10:33   #54
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Ik zie daar geen god.
Volgens mij is dat jouw household-god
door alle worship die je het schaduw-holletje verbaal betoont

Citaat:
Nu nog minder.
This goes nowhere

Minder wat?

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 juli 2011 om 10:33.
Oud 6 juli 2011, 10:37   #55
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Volgens mij is dat jouw household-god
door alle worship die je het schaduw-holletje verbaal betoont
Waarover praat die man?

Citaat:
This goes nowhere
Exact.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 juli 2011 om 10:37.
Oud 6 juli 2011, 14:22   #56
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Lees: Doet er weinig toe dat god contradictorisch is, negeren die argumenten en blijven volharden in de illusie.
Iedereen kijkt door een andere bril naar het leven he Distel.
Ik geloof en neem aan dat er "Iets" de oorzaak van deze hele gebeurtenis moet zijn. Die oorzaak noem ik nu eenmaal God. Ik weet er echter niets over, dus ik kan U er weinig over vertellen. Maar dat hoeft ook niet, discussies over God zijn zinloos. Er zijn hier beneden wel andere dingen op te lossen.
Oud 6 juli 2011, 14:26   #57
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:

Ik kijk niet echt, ik voel. Maar ik weet dat ik onderdeel ben van iets zodanig groot dat ik in vergelijking nog kleiner moet zijn dan een fijn stofdeeltje in deze hele macrokosmos en beyond. Ik ben gewoon te zeker dat het niet doelloos is. Het is er nu eenmaal. Het zit zo goed in mekaar dat iets dat veroorzaakt moet hebben. Hoe anders kunt ge het leven verklaren? Er moet toch een megakracht/macht dat veroorzaakt hebben. Niets bestaat niet. Dus is het maar Iets.
Oud 6 juli 2011, 14:55   #58
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben gewoon te zeker dat het niet doelloos is.
Ik wel.

Citaat:
Het is er nu eenmaal. Het zit zo goed in mekaar dat iets dat veroorzaakt moet hebben. Hoe anders kunt ge het leven verklaren? Er moet toch een megakracht/macht dat veroorzaakt hebben.
Inderdaad: chemie, natuur, evolutie. Daar is geen tovenaar voor nodig.

Citaat:
Niets bestaat niet. Dus is het maar Iets.
Niets bestaat wel. Het is o.a. het antwoord op de vraag "Wat maakt het bestaan van god waarschijnlijker dan het bestaan van het vliegende spaghetti monster?".
Oud 6 juli 2011, 15:31   #59
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarover praat die man?
Over de kunst van Goden overboord te gooien
En zeker al afgoden
Citaat:
Exact.
check
Oud 6 juli 2011, 22:17   #60
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kijk niet echt, ik voel.
Hazo, je voelt aan je god.
Ik durf echt even niet verder vragen.
Ik weet niet hoe vunzig je op dit forum mag loos gaan.

Citaat:
Maar ik weet dat ik onderdeel ben van iets zodanig groot dat ik in vergelijking nog kleiner moet zijn dan een fijn stofdeeltje in deze hele macrokosmos en beyond. Ik ben gewoon te zeker dat het niet doelloos is. Het is er nu eenmaal. Het zit zo goed in mekaar dat iets dat veroorzaakt moet hebben. Hoe anders kunt ge het leven verklaren? Er moet toch een megakracht/macht dat veroorzaakt hebben. Niets bestaat niet. Dus is het maar Iets.
Vraag een stapje verder door: wie of wat heeft dat Iets uit uw tekst dan veroorzaakt?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 juli 2011 om 22:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be