![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Brabant ,groot Brussel of klein Belgie worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
49 | 87,50% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
En Provençaals zou ik idd wel eens geern leren ja, wegens (gedeeltelijk) familiale oorsprong aldaar - al heb ik er spijtig genoeg genen tijd voor. Citaat:
Toch in Nederland; in contact met bijv. vrienden uit Gent is het helemaal niet nodig om over te schakelen naar een schools taalgebruik. want a) ze spreken het zelf ook niet en b) die overschakeling is extremer dan wat nodig is voor die Gentenaar, Bruggeling, om mij te verstaan. Als ik in Brabant/Antwerpen ben: zelden. Maar ik schakel net zo goed over naar het Engels (ook in Antwerpen) met iemand die geen Nederlands spreekt, dus er is weinig verschil voor mij, omschakelen moet ik toch. Die verfransing staat trouwens los van dat dialectgebruik (PS: Vlaams-Brabant is een van de gebieden waar bijna niemand, zeker jongere mensen, nog dialect spreekt). Dit is gewoon een excuus van de Franstaligen. Al sprak elke Vlaams-Brabander VRT-Nederlands, dan nóg zouden Franstaligen op de markt bij kramers kopen die ook Frans spreken, dan nog zouden ze frastalige krantenwinkeltjes openen enz. Als in een gemeente 1/3 of meer van de mensen Franstalige inwijkelingen zijn, is dat genoeg om binnen die franse groep te leven, zonder veel contact met Vlamingen. Onafhankelijk van welk dialect of AN die spreken. Voorbeeld: op mijn Erasmus was ik een van de weinigen die moeite deed om de lokale taal te leren. Want: er waren genoeg (zelfs meer dan genoeg) Erasmussers in de stad, om een volledig & rijkgevuld sociaal leven te leiden met alleen maar Engels. Als ge al eens in de supermarkt moest zijn konden ze daar wel genoeg Engels om u te helpen. En dat maakte écht niet uit dat iedereen daar ook gewoon hun standaardtaal kon spreken.
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Je spreekt jezelf trouwens tegen. Je stelt dat bijna niemand in Brabant dialect spreekt, maar anderzijds vertel je dat je in Brabant geen Nederlands spreekt. Je vindt dus dat alle andere Nederlands-sprekenden zich maar aan jouw dialect/streektaal moeten aanpassen? |
||
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Provençal daarentegen behoort niet tot de langues d'oil maar tot de langues d'oc, die meer verwant zijn met het Catalaans. |
|
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Voor officiële zaken met de overheid mag deze niet gebruikt worden. Zelfs niet in de gemeenteraad. Er is dan dus wel degelijk een verbod. De overheid weigert deze taal te erkennen als minderheidstaal. Je kan dat vergelijk met een overheid die zegt dat de kathedraal van Antwerpen geen culturele waarde heeft, dat er daarom geen onderhoudswerkzaamheden maar uitgevoerd worden. Hoeveel jaren zal het duren eer ze volledig in verval raakt? Dat lijkt toch sterk op onderdrukking. |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een week geleden kwamen nieuwe en fiere Limburgers uit de volkswijken hiermee. Woord voor woord te verstaan, en allemaal boys die trots zijn op hun taal. En ja die heeft zich vernieuwd, mag het misschien? Wordt wakker Pajoske...Limboland verandert snel! http://www.youtube.com/watch?v=13hb97aHGmQ Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 juni 2011 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Laat ons de Brusselse puinhoop nog groter maken door dezelfde catastrofale politiek ook in Vlaams en Waals Brabant te voeren.
Mais qu'il est con ce type !
#51 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#52 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
En in Vlaams Brabant is streektaal inderdaad zwaar in verval, maar in centraal Brabant (i.e. provincie Antwerpen) waar ik zit, veel minder, dat verklaart de verwarring in uw eerste 2 zinnen misschien.
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hahaha noem jij dat Limburgs? Dat is cité-Vlaams uit volkswijken waarvan de inwoners bijna uitsluitend allochtonen zijn. |
|
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het Antwerps (zogezegd Frankisch) is meer verwant aan de 'Saksische' dialecten van Oost-Nederland, als aan de 'Frankische' van Duitsland, onder andere doordat die wel een groot deel van de Hoog-Duitse klankverschuiving hebben meegemaakt (maken -> machen, peerd -> pferd enz) De enige goeie manier om dialecten in te delen, is op basis van 'isoglossenbundels', niet op basis van welke volksstam er in dat gebied leefde 1500 jaar geleden ![]()
![]() |
#57 |
Burger
|
![]() volledig fout. het zijn ten eerst Nederlands limburgers in die clipje. ten tweede beperkt de cité taal zich al lang niet meer tot de volksbuurten waar je het over hebt.
|
![]() |
![]() |
#58 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat zijn die grenzen van het 'redelijk verstaanbare'? Door Nederlands te schrijven, en door op te schuiven van 'Antwerps' naar 'redelijk verstaanbaar' geef je al impliciet toe dat Nederlands ook voor jou de standaardtaal is om met buitenlanders te praten. Maar als wat jij 'redelijk verstaanbaar' noemt, voor die buitenlanders 'redelijk onverstaanbaar' is, dan zullen zij noodgedwongen overschakelen op Engels of Frans. Waarom zouden zij de moeite doen om Nederlands te leren, als ze er toch niet mee geholpen zijn? Waarom zouden zij een taalvariant leren waarvan geen woordenboek, grammatica of literatuur bestaat? Op die manier werk jij mee de verfransing in de hand. En ja, ik zal zeker niet beweren dat ik perfect AN spreek of schrijf, en ik verwacht dat ook niet van anderen. Maar in communicatie met buitenlanders gaat het niet om 'zij moeten aanvaarden dat..' maar om 'ik moet in de mate van het mogelijke AN spreken'. |
||
![]() |
![]() |
#59 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Ik wil immigranten ook niet met een achterstand opzadelen omdat ze geen fatsoendelijk Nederlands kunnen schrijven, en eventueel spreken. Wat ik met dat punt bedoelde was, dat men er in lessen Nederlands als Tweede Taal (zeker in VL) nog meer bij moet stilstaan hoe de schrijftaal afwijkt van de gesproken taal. Dit bedoelde ik dan vooral in de passieve zin, dan kunnen ze zelf ook wel uitmaken hoeveel ze daar in de actieve zin (in het dagelijks leven) van willen toepassen. Maar door meer aandacht te besteden aan hoe een groot deel van de bevolkign de facto spreekt (die lesprogramma's zijn dan natuurlijk wel licht verschillend in elke provincie) zullen deze allochtonen ook beter geintegreerd zijn dus het is vooral ook in hun eigen belang. Als mensen in NTT ook leren dat veel Vlamingen niet zullen zeggen "hoe maakt u het" of "hoe gaat het", maar vooral "hoe IS het" (en dan dikwijls de h's niet uitspreken), dan zullen ze toch weer beter aangepast zijn aan de realiteit. Citaat:
En inderdaad, ik heb leren schrijven in het AN, dus dat is een gewoonte. Op andere fora, in mails enz, schrijf ik heel anders dan hier, inderdaad omdat hier veel niet-Antwerpenaren zitten. En ik ontken niet volledig het Nederlands, maar wel in zijn huidige vorm, waar m.i. véél te weinig ruimte is als Zuid-Nederlander om mij uit te drukken zoals ik wil. Vandaar ook mijn dikwijls spreektalig gekleurd geschrijf hier doorspekt met bizarre woorden, de ene dag al wat meer dan de andere. Citaat:
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Duidelijk : neen.
Reynders mag voor een keure van vlaamse ondernemers elk denkbare piste presenteren, hij weet ook maar al te goed dat dit dode letter blijft. Wie weet is dit afgesproken spelletje in de MR (nochtans, hij en Michel kunnen nauwlijks door dezelfde deur) en staat zijn (hun) kompas inderdaad al op regionale verkiezingen... en dus verder kontlikken bij FDF. Hun keuze. Dat zal de besprekingen voor het echte spel (federaal) niet vereenvoudigen. EDR zal vloeken, al die truukjes van MR om BDW te couilloneren. (hoe meer ruzie tussen MR en NVA, hoe minder slaagkans hij heeft om een werkzaam compromis te verkrijgen ) Zou het kunnen dat MR hun inschatting is dat BDW er zo prat op is dat er enkel rechts-liberale coalitiepartners bijkomen, dat hij gaat toegeven op communautaire thema's ? Mogelijk... Maar zelfs een niet-nationalist als ondergetekende ziet in dat dit onrealistisch is. Je vraagt ook niet aan een koningsgezinde om te pissen op de foto van fabiola hee. Veel spelletjes, perfide strategietjes, maar hoedanook : enkel de hoofdrolspelers zullen spreken wanneer ze aan tafel zitten om EDR zijn ontwerp te bespreken. De rest is allemaal mist spuien. BDW zal gevloekt hebben, als hij nu terugdenkt aan de "amicale" lunch met de MR tenoren in Comme chez Soi vorig jaar ![]() Als Reynders je niet gekloot heeft, is het omdat hij het vergeten is ![]() Laatst gewijzigd door peter1962 : 29 juni 2011 om 17:36. |
![]() |