Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2011, 22:33   #41
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Vanaf wanneer, welk snelheidsverschil, is traag té traag??
Hangt af van de situatie.
Oud 6 augustus 2011, 18:20   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat volgens de wegcode niet om "te traag" te rijden, maar wel "abnormaal traag". ('t is hier in deze draad volledig geknipt en geplakt)

Verstaat gij dat dan niet ?

Hebben ze je dat niet uitgelegd in de rijschool ?

Of nog nooit gekeken naar dat programma van Zat Florke ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2011, 22:26   #43
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het gaat volgens de wegcode niet om "te traag" te rijden, maar wel "abnormaal traag". ('t is hier in deze draad volledig geknipt en geplakt)
Dat zijn woordspelletjes.

Ik herhaal, dat hangt af van de situatie.

30 waar 50 mag kan in de ene situatie te traag zijn en in een andere niet.

Oud 7 augustus 2011, 09:02   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat zijn woordspelletjes.

Ik herhaal, dat hangt af van de situatie.

30 waar 50 mag kan in de ene situatie te traag zijn en in een andere niet.

Ik versta het heel goed; ik heb er geen problemen mee; ik heb opgelet in de rijschool ... (inbegrepen jouw voorbeeld van afhankelijk zijn van de situatie: voor de volle 100 % akkoord).

maar als ik de wegcode letterlijk staat "abnormaal traag" dan versta ik dat als "abnormaal traag". Als iemand dan de vraag stelt wat "te traag" dan wel is, dan vind ik dat hij niet goed genoeg gelezen heeft wat er staat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 augustus 2011, 11:28   #45
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of nog nooit gekeken naar dat programma van Zat Florke ?
1. Ik versta het wel, maar vind dat een nogal rekbaar gegeven.
Jij laat uitschijnen dat deze traagrijders meestal gedronken hebben, wat weer kort door de bocht gedacht is. Er zijn talloze redenen waarom mensen traag kunnen rijden.

2. Neen, vermits ik daar nooit ben naartoe geweest.

3. Neen, ik heb geen tv.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 11:30   #46
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Algemeen wordt aangenomen 15% trager dan de normale gang van het andere verkeer volgens het boek van Romain Poté Het verkeersreglement met commentaar en verwijzingen naar rechtsspraak (1982).
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 12:15   #47
Alboreto

Standaard

Citaat:
maar als ik de wegcode letterlijk staat "abnormaal traag" dan versta ik dat als "abnormaal traag". Als iemand dan de vraag stelt wat "te traag" dan wel is, dan vind ik dat hij niet goed genoeg gelezen heeft wat er staat.
Spijkers op laag water, schoofzak.
Oud 7 augustus 2011, 13:46   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge hebt niet door dat ik voorstander ben - en volgens het huidig verkeersreglement is dat ok - van het volgende:
het is je recht om traag te rijden;
het is niet je recht om abnormaal traag te rijden.

Voorts is het nogal logisch dat dat vaag omschreven wordt.
Kom mij maar eens bezoeken thuis, en rij langs de grote baan af en toe wat trager omdat je even wil kijken naar de zijstraten, omdat je in de juiste wil afslaan ...

Oud 7 augustus 2011, 13:51   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Ik versta het wel, maar vind dat een nogal rekbaar gegeven.
Jij laat uitschijnen dat deze traagrijders meestal gedronken hebben, wat weer kort door de bocht gedacht is. Er zijn talloze redenen waarom mensen traag kunnen rijden.

2. Neen, vermits ik daar nooit ben naartoe geweest.

3. Neen, ik heb geen tv.
Ik heb in mijn eigenste straat eens (20 jaar geleden) een wijf gezien dat heeeeel traag binnen kwam gereden, en begot knal tegen de auto van mijn gebuur reed. Grappig in die zin: die was echt te zat om uit haar auto te stappen ...

Ik vermoed dus maar dat flikken pas overgaan tot het verbaliseren van een traagrijder, als het een zatlap is, want anderen zie ik nog niet zo gauw zo ambeterend traag rijden voor een flikkenauto. (en ik peins ook dat die automatische flitsdinges alleen maar flitsen boven de snelheidsnorm ... )

Nu, voor de rest kan het mij allemaal niet schelen.

Oud 9 augustus 2011, 08:59   #50
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Algemeen wordt aangenomen 15% trager dan de normale gang van het andere verkeer volgens het boek van Romain Poté Het verkeersreglement met commentaar en verwijzingen naar rechtsspraak (1982).
Een 14 dagen geleden was ik getuige van een bijna ongeval dat absoluut te wijten was aan een te traag rijdende chauffeur.

We waren onderweg naar Italië. Het was op een autoweg ergens in Duitsland, 3 rijvakken, niet te druk, namiddag, droog wegdek, vlak, beperkt tot 130. Kortom: heel normale omstandigheden. Het verkeer reed typisch aan snelheden tussen 110 en 150.

Ik rij op de midden rijstrook, een eind voor mij op de rechterstrook een eerste auto die zo rond 110-120 reed (traag tov de verkeersstroom) en inliep op zijn voorligger, snel inliep op die voorligger omdat die zo langzaam reed, ik schat zo iets van een 70-90.
Ik ging naar de linkerrijstrook omdat ik verwachtte dat de eerste auto naar de middenstrook zou komen om zijn voorligger in te halen.

Maar dat gebeurde maar niet, de eerste auto bleef op de rechterrijstrook en had schijnbaar die traag rijdende voorligger niet in de gaten. Ik verwachtte niet anders dan dat hij gewoon vol achteraan op de voorligger zou inrijden, dus ging ik maar al op de rem.
Op het allerlaatste ogenblik slaagde hij er toch in om met een fikse snok aan het stuur en flink slingerend zijn voorligger te ontwijken. Scheelde echt geen haar.

Alles viel terug in zijn normale plooi. In die trage auto zat alleen de chauffeur, een iets oudere man, en toen ik hem inhaalde bleef ie strak voor zich uitkijken, nog altijd even traag rijdend als tevoren. Ik denk niet dat hij besefte hoe dicht hij bij een ongeval had gezeten en al helemaal niet welk risico hij met zijn afwijkend gedrag creëerde.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 09:07   #51
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je achterliggers zonder reden ophoudt.

Volgende situatie:

5 jaar geleden ben ik tegen een voorligger aangereden. We reden op een weg waar we 90 mochten rijden.
Plots ziet mijn voorligger een flitspaal staan, en stampt op zijn rem omdat hij dacht dat je maar 70 mocht.

Ik kon remmen, maar zit nog net met mijn bumper tegen zijn bumper.
We kwamen niet overeen, dan maar de flikken opgebeld. PV opgemaakt enz...
Ik heb mijn gelijk gekregen bij de politierechtbank, reden: zonder reden plots remmen = achterliggers hinderen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 09:11   #52
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn eigenste straat eens (20 jaar geleden) een wijf gezien dat heeeeel traag binnen kwam gereden, en begot knal tegen de auto van mijn gebuur reed. Grappig in die zin: die was echt te zat om uit haar auto te stappen ...

Ik vermoed dus maar dat flikken pas overgaan tot het verbaliseren van een traagrijder, als het een zatlap is, want anderen zie ik nog niet zo gauw zo ambeterend traag rijden voor een flikkenauto. (en ik peins ook dat die automatische flitsdinges alleen maar flitsen boven de snelheidsnorm ... )

Nu, voor de rest kan het mij allemaal niet schelen.
Meestal gaan ze maar verbaliseren voor te traag rijden, als het tot een ongeval komt.
Oud 9 augustus 2011, 09:13   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij wel wat dat wil zeggen?
Oud 9 augustus 2011, 09:21   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Meestal gaan ze maar verbaliseren voor te traag rijden, als het tot een ongeval komt.
Toch niet hoor, stel:
Er is een bemande snelheidscontrole.
De flikken zien op hun scherm de snelheid van het aankomende voertuuig.
Het voertuig rijdt abnormaal traag.
De flikken kunnen dit voertuig aanhouden of de nr. plaat noteren en verbaliseren.
Oud 9 augustus 2011, 15:01   #55
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk, wie beslist wat te traag is ?
Op autowegen is dat 70 km/u.
Op andere wegen is er voor zover ik weet geen min. snelheid voorzien.
Als ge 69 rijd waar ge 70 moogt. Kwestie van het nog wat makkelijker te maken mensen op de bon te zwieren en wat geld te cashen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 09:22   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Een 14 dagen geleden was ik getuige van een bijna ongeval dat absoluut te wijten was aan een te traag rijdende chauffeur.

We waren onderweg naar Italië. Het was op een autoweg ergens in Duitsland, 3 rijvakken, niet te druk, namiddag, droog wegdek, vlak, beperkt tot 130. Kortom: heel normale omstandigheden. Het verkeer reed typisch aan snelheden tussen 110 en 150.

Ik rij op de midden rijstrook, een eind voor mij op de rechterstrook een eerste auto die zo rond 110-120 reed (traag tov de verkeersstroom) en inliep op zijn voorligger, snel inliep op die voorligger omdat die zo langzaam reed, ik schat zo iets van een 70-90.
Ik ging naar de linkerrijstrook omdat ik verwachtte dat de eerste auto naar de middenstrook zou komen om zijn voorligger in te halen.

Maar dat gebeurde maar niet, de eerste auto bleef op de rechterrijstrook en had schijnbaar die traag rijdende voorligger niet in de gaten. Ik verwachtte niet anders dan dat hij gewoon vol achteraan op de voorligger zou inrijden, dus ging ik maar al op de rem.
Op het allerlaatste ogenblik slaagde hij er toch in om met een fikse snok aan het stuur en flink slingerend zijn voorligger te ontwijken. Scheelde echt geen haar.

Alles viel terug in zijn normale plooi. In die trage auto zat alleen de chauffeur, een iets oudere man, en toen ik hem inhaalde bleef ie strak voor zich uitkijken, nog altijd even traag rijdend als tevoren. Ik denk niet dat hij besefte hoe dicht hij bij een ongeval had gezeten en al helemaal niet welk risico hij met zijn afwijkend gedrag creëerde.
Hoe snel rijden vrachtwagens op Duitse wegen?

Hoe snel rijden vakantiegangers die een caravan sleuren in Duitsland, als ze tenminste de wegcode daar respecteren?
Tip: er zijn er die wel, en er zijn er die geen zelfklever achteraan ophangen hebben.
(en zoek dan voor de lol eens op hoeveel bij ons de auto's met caravan mogen rijden)

Nu ben ik wel akkoord dat vooral oudere mensen wel eens sukkelachtig beginnen rijden ... vaak toch moeilijk preventief-medisch te detecteren ...

Oud 10 augustus 2011, 09:28   #57
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Toch niet hoor, stel:
Er is een bemande snelheidscontrole.
De flikken zien op hun scherm de snelheid van het aankomende voertuuig.
Het voertuig rijdt abnormaal traag.
De flikken kunnen dit voertuig aanhouden of de nr. plaat noteren en verbaliseren.
De flitser is afgesteld op hardrijders. Alles wat onder de snelheid is wordt niet geflitst.
Dan zouden die flikken idd hun scherm constant in de gaten moeten houden.
Maar de ervaring leert dat flikken op flitspatrouille maar wat zitten rond te lummelen, of snurken.
Oud 10 augustus 2011, 20:15   #58
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Weet jij wel wat dat wil zeggen?
Ik wel, ja.
Oud 11 augustus 2011, 07:42   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Steeds meer rijden er te traag.

Wanneer gaan ze die nu eens eindelijk flitsen ?

Zo is die vergelijking natuurlijk totaal scheefgetrokken.
De flitsers hebben enkel een maximum instelling waarbij ze afgaan, ze kunnen dus de traagrijders niet flisten.

Maar eens van de snelwegen af is het nog zeer moeilijk om te traag te rijden, want...

In veel gemeentes mag je nergens nog sneller dan 50km/u en in steden niet sneller dan 30km/u. En dit zijn voor de meeste wagens net de rotste snelheden die je kan hebben. Want die vallen juist op het punt dat een voertuig tussen twee versnellingen zit en het meeste verbruikt.
70 is trouwens ook zo'n snelheid voor een 5bak.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 10:05   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De flitsers hebben enkel een maximum instelling waarbij ze afgaan, ze kunnen dus de traagrijders niet flisten.
Weet ik, daarom mijn vraag (met smiley):
Citaat:
Wanneer gaan ze die nu eens eindelijk flitsen ?
Citaat:
Want die vallen juist op het punt dat een voertuig tussen twee versnellingen zit en het meeste verbruikt.
70 is trouwens ook zo'n snelheid voor een 5bak.
En ook voor een 6 of meer-bak is die 70-max ook een kl*tekruissnelheid.

Een 70 kmh-limiet is idd zeker een vervuilende, zelfs oneconomische snelheid op een weg buiten de bebouwde kom, dit in hoogste versnelling, want de meeste turbo(diesel)s hebben geen of nauwelijks voldoende druk opgebouwd waardoor ze met te weinig lucht(overschot) werken.

Het schadelijk fijnstofprobleem door ultrafijne roetpartikels wordt daarmee significant verhoogd. (zie Duitse tekst)

Gevolg, zie roetdeeltjesdiagram, schaal van 0,5 tot 3 (enkel ralenti):
bij -met deellast- rijden wordt tussen ~ 8 en 16 effectieve middeldruk opgebouwd (middeldruk evenredig met werkingsgraad)

# Afhankelijk van de koppelkromme van de turbodiesel # (hoe eerder of bij lager toerental de turbo voldoende druk opbouwd hoe beter)
- meer als dubbel aantal roetdeeltjes bij het rijden (1/0,5);
- bij sommige zelfs tot 4 maal (2/0,5)
- ralenti is tot 6 maal (3/0,5)

Fileverkeer of dikwijls in ralenti laten draaien geeft 4 �* 6 maal meer roetdeeltjes.

Citaat:

Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)

Für Dieselfahrzeuge sind zusätzlich die Partikelemissionen gesetzlich limitiert. Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch.
Die erhöhten Schwarzrauchwerte im emissionsrelevanten Kennfeldbereich (Bild K34) weisen auf den Zusammenhang zwischen der Partikelbildung und AGR hin und dieser auf den bekannten Zielkonflikt zwischen NOx- und Partikelemissionen. Außerhalb des mit AGR abgestimmten Kennfeldbereichs ist das Niveau der Schwärzungszahlen auf relativ niedrigem Niveau. Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.
Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
AGR: Abgasrückführung
of EGR Exhaust of Emission Gas Recirculation: Uitlaatgasrecirculatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Het NOx-diagram en andere emissies naargelang toerental en middeldruk is daar ook te vinden. (van benzine(otto) en dieselmotoren
Het verbruik of CO2 is hier te vinden:
http://www.motorlexikon.de/?I=2604 )

# Links de oudere TDI van VW rechts de moderne, beide 105 PK #

Stel voor men rijdt 65-70 kmh (limiet 70 kmh) bij te lage toeren en te hoge versnelling (redelijk belast dus).

De linkse grafiek (5-versn): oudere max koppel pas bij 1900 t/min zal dus veel meer roetdeeltjes uitstoten bij ondertoerig rijden (ofwel moet hij in 4e rijden )
De rechtse grafiek (doorgaans 6-versn.): is de betere al bij 1500 t/min max koppel, maar die hebben een nog langere hoogste versnelling en zullen dus ook meestal niet in de zesde versnelling rijden maar in de 5de.
Rijden ze in 6e is het weer van dat, tot dubbel zoveel roetdeeltjes.

90 kmh is dus een veel betere (fijnstof)limiet op wegen buiten de bebouwde kom.

# Bij krachtigere moderne dieselmotoren -voor meer max-PK´s- gaat de koppelkromme naar boven verschuiven # :

# Drehmoment moderne Volkswagenmotor tdi 170 PK# , vanaf 1750 t/min tot 2500 t/min max koppel = minste roetdeeltjes. Zelfde roetprobleem bij ondertoerig rijden aan max 70 kmh...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 augustus 2011 om 10:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be