![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat is waar het lucide dromers om te doen is.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nog niet zolang geleden een paar maand geprobeerd van er terug in te geraken, zonder succes.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had dat eens ergens gelezen op een luciede dromen forum denk ik, en dat werkte - voor mij alleszins, voortreffelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou alles van Freud niet wegsmijten omdat de droomduiding niet erg goed is. Hij is niet zonder verdienste.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Mja, meestal word ik gedroomd, maar zeker niet altijd helemaal.
Veel problemsolving gedaan in dromen, onder druk, geïmproviseerd naargelang de omstandigheden, of toch die indruk gehad en zo onthouden. Is dat lucide? Dan droom ik lucide (af en toe) |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begrijp niet wat je daarmee wil zeggen. Kan je niet iets meer detail geven? Een voorbeeld ofzo?
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee hij is niet zonder verdienste, zeker niet, wie ben ik. Maar ik neig naar de terminale kritiek tegen Freud die hem onwetenschappelijk verklaard heeft. Dat is volgens mij een waar en doorslaggevend argument. Maar de reden was meer dat al die specifieke dromen en specifieke analyses mij gewoon de strot uitkwamen. Als het nu eens over de mijne ging... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er moeten een aantal tussenzitten die in aanmerking komen. (hoewel ik er dus maar half en half in geloof, denken en doen wat je wil in je dromen) Filosofisch weten we niet met zekerheid uit te maken of alles gepredetermineerd is of vrij te beslissen en waarom zou dat in dromen dan plots vrij te beslissen zijn? Maar dat is misschien een andere invalshoek. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2011 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je jezelf herkent als protagonist in je droom dan is je gedrag in je droom m.i. een spontane handeling van jezelf als persoon. M.i. kan dat omdat de droom evenals de werkelijkheid een bewuste en subjectieve interpretatie is van prikkels die delen van het brein genereren. Wij scheppen dus voortdurend onze werkelijkheid bestaande uit dingen en personen zoals wij ze zien. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Dan hou je het misschien in stand door ook die dromen op te schrijven. Ga ze eens negeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Dat wijst erop dat wij in ons brein in diverse lagen een werkelijkheid construeren en dat die hersendelen met elkaar communiceren. Ons bewust zelf is maar één van de 'personen' in ons actieve brein. Als het goed is bestaan de andere personen, denk ik, als in het vluchtige werkgeheugen van de computer en het zelf staat op de harde schijf. Toch staan ook droom ervaringen in ons geheugen en daarom is het mogelijk dat we een droom van nacht vannacht kunnen hervatten als een vervolgverhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...oepassing.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is van een complexiteit die ons begrip ver te boven gaat. Speculeren kan altijd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik hou van mijn dromen. (nachtmerrie was niet het juiste woord als beschrijving van mijn ex-vervolgdromen) En zeker van het opschrijven Er staan daar hilarische dingen tussen. ik kan ze wel niet herlezen (dagboeken niet meeverhuisd) Tussen haakjes: de werkelijkheidsbeleving rond mijn ex was tien keer erger dan mijn dromen. Maar haar invloed op mijn lucide bewustzijn is nu al lang nul. Zeker al een decade. (vandaar dat ik me nog alleen kan ergeren aan haar droompersonage, maar kan dat anders als je er 22 jaar mee geleefd hebt en ze niet vervangen hebt door iemand anders) Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2011 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Hieronder nog wat info van deskundigen. Wat mij intrigeert is "personen behouden hun identiteit." Of hier bedoeld wordt personen uit de werkelijkheid of droompersonages met een bepaalde identiteit is mij niet duidelijk. Misschien beide. Maar hoe dan ook, de droompersonages worden niet ervaren als alter ego's van de dromer maar als anderen. Het brein creëert die anderen buiten het droombewustzijn van de dromer. Dat wijst er op dat de dromer niet verantwoordelijk is voor deze personages en dat zij handelen buiten zijn vrije wil. Dat zou ik desondanks niet gedetermineerd willen noemen, maar eerder een toevalligheid.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 31 oktober 2011 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beter expliciet materiaal dan links |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Creatief dus. Daarom schrijf ik ze ook op. Als dromen dan al lucide kunnen zijn, dan moet het vermogen ze te onthouden daar een rol in spelen. Wat ben je met lucide dingen die je niet eens kan onthouden? Personen behouden hun identiteit als we voordien al hun identiteit kenden. Als het onbekenden zijn die optreden, fabriceert of creëert de droomarbeid die identiteit natuurlijk. De vervolgdromen over mijn ex draaien altijd rond de psychische wreedheden, meestal, maar niet altijd, van de laatste maanden. Dat gaat erg realistisch. Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2011 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |