Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2012, 22:39   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Bovendien, ik weet niet hoe het met u zit, maar is het niet vele aangenamer met de fiets tussen de fluitende vogeltjes en de loeiende koeien te rijden dan door de drukke dorpsstraat en ondertussen nog een lading fijn stof naar binnen te spelen ? Door de natuur rijden of rustige buurten is vele minder stresserend en je komt relaxed op je werk aan of van je werk thuis.
Als ik twintig minuten eerder op m'n werk ben door die drukke dorpsstraat te nemen, dan neem ik daar genoegen mee. Op dagelijkse basis betekent dat immers veertig minuten winst. Veertig minuten die ik aan het gezin kan besteden.

In het weekeinde of andere vrije dagen kan ik dan met het hele gezin "tussen de fluitende vogeltjes en de loeiende koeien rijden".

Daarmee wil ik natuurlijk niet gezegd hebben, dat ik bij een gelijke afstand niet de vrije natuur zou verkiezen. Dat lijkt me ook logisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 22:40   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie jij al een winkeljuffrouw die naar haar werk fietst aan de bakker vragen of hij even voor zijn personeel een afzonderlijke douche annex omkleedruimte gaat installeren ? Die bakker zal daar eens smakelijk om lachen, er is daar uiteraard geen infrastructurele mogelijkheid toe. De gevallen die u aanhaalt, kan enkel gelden voor grote bedrijven die de ruimte en middelen hebben om fietsverkeer op die manier te ondersteunen.

Er werken in zijn geheel meer werknemers in KMO'tjes of zaakjes tot 10 personen met een zeer beperkte ruimte dan in grote bedrijven van + 200 werknemers.
De 120%-aftrek geldt voor alle bedrijven. En ik heb weet van kleine bedrijven die dergelijke investeringen doen. Onlangs zelfs eentje dat de krant haalde.

'n Bakker, geen infrastructuur? Jongen toch, de meeste bakkers hebben naast hun werkruimte een douche. Juist om het stof niet in huis te moeten brengen.
Oud 9 mei 2012, 22:42   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan de voorbije berichten merk ik duidelijk dat u geen dagelijkse fietser bent en ook weinig voeling hebt met fietsers van uiteenlopende aard.

Ja, het gebeurt wel dat fietsers vijf en zelfs meer kilometers moeten omrijden. Onlangs heb ik het nog meegemaakt door het wederrechtelijk afsluiten van een spoorwegovergang.

Onder "fietser" wordt niet alleen de sportieve wielertoerist of de vlugge ligfietser bedoeld. Ook oma op haar fiets, ook de scholier op weg naar school, ook de arbeider die naar een carpoolparking rijdt, ook een huismoeder die boodschappen doet, ook een vader met een fietskar... behoren daar allemaal toe. Voor sommige van die mensen betekent een noodgedwongen omweg van vijf kilometer wel soms een klus.
Zulke omwegen zijn echt wel een uitzondering, als dit inderdaad zo is dan is dit uiteraard lastig voor de woon-werkfietsers, maar het autoverkeer blokkeren lijkt me geen waardig alternatief.

Over die fietskarren: dringend tijd dat ze die onveilige fietskarren en bakfietsen reglementeren en verbieden in de drukke straten. Ik zie deze zelfs al opduiken in Borgerhout en de binnenstad, levensgevaarlijk en onverantwoord ! Daar zou ik overigens nooit mijn kinderen in willen zetten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 22:44   #44
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik twintig minuten eerder op m'n werk ben door die drukke dorpsstraat te nemen, dan neem ik daar genoegen mee. Op dagelijkse basis betekent dat immers veertig minuten winst. Veertig minuten die ik aan het gezin kan besteden.In het weekeinde of andere vrije dagen kan ik dan met het hele gezin "tussen de fluitende vogeltjes en de loeiende koeien rijden".

Daarmee wil ik natuurlijk niet gezegd hebben, dat ik bij een gelijke afstand niet de vrije natuur zou verkiezen. Dat lijkt me ook logisch.
Met een goed, evenwichtig en vriendelijk beleid voor autoverkeer zou u waarschijnlijk nog sneller thuis zijn !
Oud 9 mei 2012, 22:46   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over die fietskarren: dringend tijd dat ze die onveilige fietskarren en bakfietsen reglementeren en verbieden in de drukke straten. Ik zie deze zelfs al opduiken in Borgerhout en de binnenstad, levensgevaarlijk en onverantwoord ! Daar zou ik overigens nooit mijn kinderen in willen zetten.
Daar is hoegenaamd niets gevaarlijk aan. Het probleem ligt bij de automobilist die schijnbaar meent dat hij altijd en overal voorrang heeft. Welnu, daar is geen grond voor. In het verkeersreglement ook niet trouwens.

Net zoals ook paard en ruiter gebruik mogen maken van de openbare weg, of een landbouwtractor met aanhang, of een zestigjarige dame op een fiets, net zo is er plaats voor mensen met kinderkarren of bakfietsen. U moet als automobilist maar een beetje geduld leren oefenen. De weg is van iedereen. Geen eigendom van de automobilist alleen.
Oud 9 mei 2012, 22:46   #46
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De 120%-aftrek geldt voor alle bedrijven. En ik heb weet van kleine bedrijven die dergelijke investeringen doen. Onlangs zelfs eentje dat de krant haalde.

'n Bakker, geen infrastructuur? Jongen toch, de meeste bakkers hebben naast hun werkruimte een douche. Juist om het stof niet in huis te moeten brengen.
Vele bakkers hebben inderdaad een douche: voor zichzelf, niet voor hun winkelpersoneel. U bent nogal naïef dat u ervan uitgaat dat alle kleine zelfstandigen met een paar personeelsleden - die het al zwaar genoeg te verduren krijgen - met de glimlach hun doucheruimte ter beschikking gaan stellen van hun personeel of hiervoor investeringen wensen te doen, zelfs al zijn ze 120 % fiscaal aftrekbaar.
Oud 9 mei 2012, 22:47   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een goed, evenwichtig en vriendelijk beleid voor autoverkeer zou u waarschijnlijk nog sneller thuis zijn !
Niet als iedereen de wagen neemt. Dan staan we nog meer in de file.
Oud 9 mei 2012, 22:50   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele bakkers hebben inderdaad een douche: voor zichzelf, niet voor hun winkelpersoneel. U bent nogal naïef dat u ervan uitgaat dat alle kleine zelfstandigen met een paar personeelsleden - die het al zwaar genoeg te verduren krijgen - met de glimlach hun doucheruimte ter beschikking gaan stellen van hun personeel of hiervoor investeringen wensen te doen, zelfs al zijn ze 120 % fiscaal aftrekbaar.
Ik ben niet naïef. Ik stel vast dat kleine ondernemingen die moeite inderdaad doen.

Bij de meeste bakkers stelt dat probleem zich eigenlijk niet, omdat het meeste personeel tamelijk dichtbij woont. Dat is echter anders bij bepaalde kleine ondernemingen met een meer bijzonder profiel, waar het personeel uit allerlei regio's wordt aangetrokken.
Oud 9 mei 2012, 22:51   #49
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar is hoegenaamd niets gevaarlijk aan. Het probleem ligt bij de automobilist die schijnbaar meent dat hij altijd en overal voorrang heeft. Welnu, daar is geen grond voor. In het verkeersreglement ook niet trouwens.

Net zoals ook paard en ruiter gebruik mogen maken van de openbare weg, of een landbouwtractor met aanhang, of een zestigjarige dame op een fiets, net zo is er plaats voor mensen met kinderkarren of bakfietsen. U moet als automobilist maar een beetje geduld leren oefenen. De weg is van iedereen. Geen eigendom van de automobilist alleen.
Iedereen dient inderdaad zijn plaats in het verkeer te kennen. Het is echter zo geëvolueerd dat de automobilist tegenwoordig bijzonder snel beboet wordt en de fietser een gevoel van straffeloosheid kent. Ook fietsers die de reglementering overtreden zouden op gelijkwaardige wijze beboet moeten worden.

Een fietskar is overigens wel gevaarlijk: iemand die op die manier aan 15km/h de straat en doorgang van gemotoriseerd verkeer blokkeert vormt een gevaar op de weg.

Overigens een pittig triviaal detail gelezen: in het 19de eeuwse Londen waren er meer kinderen verkeersslachtoffer door onder 'trage' stootkarren en paardenkoetsen terecht te komen dan dat er momenteel kinderen overhoop, worden gereden door gemotoriseerd verkeer. Nu jij !
Oud 9 mei 2012, 22:53   #50
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet als iedereen de wagen neemt. Dan staan we nog meer in de file.
Daarom is een betere maar ook bredere weginfrastructuur noodzakelijk. Het idee van LDD uit 2007 om in het krappe Vlaanderen om autostrades in verdiepingen te bouwen (dus boven op elkaar zoals in de voorsteden van bijvoorbeeld Chicago het geval is) was bij deze nog zo gek niet. Uiteraard bleek het fiancieel nogal moeilijk uitvoerbaar.
Oud 9 mei 2012, 22:55   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een fietskar is overigens wel gevaarlijk: iemand die op die manier aan 15km/h de straat en doorgang van gemotoriseerd verkeer blokkeert vormt een gevaar op de weg.
Helemaal niet. Wij hebben al vele jaren een fietskar. Nog nooit heb ik daar problemen mee of door gehad.

Ja, we kunnen het gemotoriseerd verkeer stremmen. Niet alleen aan vijftien maar ook aan vijfentwintig kilometer per uur. Alleen: dat doen ook de fietsers die netjes per twee rijden, iets wat het verkeersreglement in de bebouwde kom toelaat. Deze fietsers moeten binnen de bebouwde kom zelfs geen plaats ruimen voor een auto. Kortom, de auto moet zijn snelheid aanpassen.

Als er dus gevaar ontstaat, is dat de schuld van de automobilist die schijnbaar de wegcode niet kent en roekeloos rijdt.
Oud 9 mei 2012, 22:56   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom is een betere maar ook bredere weginfrastructuur noodzakelijk.
De ondervinding toont aan dat meer asfalt tot meer verkeer leidt. M.a.w. het is geen oplossing.
Oud 9 mei 2012, 22:56   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen dient inderdaad zijn plaats in het verkeer te kennen. Het is echter zo geëvolueerd dat de automobilist tegenwoordig bijzonder snel beboet wordt en de fietser een gevoel van straffeloosheid kent. Ook fietsers die de reglementering overtreden zouden op gelijkwaardige wijze beboet moeten worden.
Natuurlijk. Ik zie bijgevolg het probleem niet.
Oud 9 mei 2012, 22:59   #54
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Wij hebben al vele jaren een fietskar. Nog nooit heb ik daar problemen mee of door gehad.

Ja, we kunnen het gemotoriseerd verkeer stremmen. Niet alleen aan vijftien maar ook aan vijfentwintig kilometer per uur. Alleen: dat doen ook de fietsers die netjes per twee rijden, iets wat het verkeersreglement in de bebouwde kom toelaat. Deze fietsers moeten binnen de bebouwde kom zelfs geen plaats ruimen voor een auto. Kortom, de auto moet zijn snelheid aanpassen.

Als er dus gevaar ontstaat, is dat de schuld van de automobilist die schijnbaar de wegcode niet kent en roekeloos rijdt.
Auto's gaan je sowieso voorbij proberen te steken, ook als dat niet reglementair is. En dus creëer je gevaarlijke situaties én verkeersagressie.

Als je per se 'breed' wil rijden, neem dan aub de wagen zoals de meeste stervelingen. Als je makkelijk opzij kan gaan, is de fiets geen probleem.

De verkeerscode schrijft overigens voor dat fietsend verkeer geenszins het andere verkeer mag hinderen, met twee naast elkaar rijden mag, maar niet over halve of gehele breedte van de straat.
Oud 9 mei 2012, 23:02   #55
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De ondervinding toont aan dat meer asfalt tot meer verkeer leidt. M.a.w. het is geen oplossing.
Dat is larie en apekool ! Er komen sowieso meer auto's bij omdat ook de bevolking stijgt. Het verkeersinfarct dat de jongste twintig jaar aan de gang is, heeft de meeste jonge mensen en gezinnen niet tegengehouden een (extra) wagen aan te schaffen. Op die enkele honderden uitzonderingen na die hun wagen in ruil voor een Lijnabonnement hebben weggedaan, dit betekent echter niet meer dan een miniscuul druppeltje op een hete plaat.
Oud 9 mei 2012, 23:03   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Auto's gaan je sowieso voorbij proberen te steken, ook als dat niet reglementair is. En dus creëer je gevaarlijke situaties én verkeersagressie.
Dat is onzin natuurlijk. Niet het trage verkeer is de oorzaak van het probleem. Wel de automobilist die schijnbaar niet alleen de wegreglementering niet blijkt te kennen, maar ook roekeloos en agressief rijdt.

U maakt slachtoffer tot schuldige.
Oud 9 mei 2012, 23:05   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is larie en apekool ! Er komen sowieso meer auto's bij omdat ook de bevolking stijgt. Het verkeersinfarct dat de jongste twintig jaar aan de gang is, heeft de meeste jonge mensen en gezinnen niet tegengehouden een (extra) wagen aan te schaffen. Op die enkele honderden uitzonderingen na die hun wagen in ruil voor een Lijnabonnement hebben weggedaan, dit betekent echter niet meer dan een miniscuul druppeltje op een hete plaat.
Geen larie en apekool. Het is genoegzaam aangetoond. Of "de meeste jonge mensen en gezinnen" tegenwoordig nog een tweede wagen aanschaffen, is nog maar de vraag. Die ene volstaat meestal, ook al omdat het een flinke hap is in het gezinsbudget. Wij hadden er vroeger ook twee. Wat zijn wij gelukkig dat we er één hebben weggedaan. Ondertussen zijn we zelfs zo ver dat de wagen steeds meer aan de kant blijft, ten voordele van allerlei verplaatsingen met de fiets en met de trein.
Oud 9 mei 2012, 23:06   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je per se 'breed' wil rijden, neem dan aub de wagen zoals de meeste stervelingen. Als je makkelijk opzij kan gaan, is de fiets geen probleem.
Dat is net het punt: in de bebouwde kom hoeven fietsers helemaal niet uit te wijken voor de automobilist. De wegcode laat het zelfs uitdrukkelijk toe dat fietsers per twee mogen rijden.

Dus neen, de automobilist hoort zijn plaats te kennen.
Oud 9 mei 2012, 23:08   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verkeerscode schrijft overigens voor dat fietsend verkeer geenszins het andere verkeer mag hinderen, met twee naast elkaar rijden mag, maar niet over halve of gehele breedte van de straat.
Er staat nergens dat ze niet de halve breedte van de straat zouden mogen innemen. Er staat op dat vlak niets.

Dat artikel is heel duidelijk:

Citaat:
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
U leest het goed: fietsers moeten alleen achter elkaar rijden om een auto doorgang te verlenen als ze zich buiten de bebouwde kom bevinden. In de bebouwde kom niet. De automobilist moet dus zijn snelheid aanpassen.
Oud 9 mei 2012, 23:15   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een stedelijke omgeving ben je vaak pakken sneller met de fiets dan met de wagen. Naast verplaatsen is er bij de wagen ook het probleem van parkeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be