Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2012, 16:04   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ben zelf "ambtenaar" geweest in het onderwijs. Nog zo'n beroep waar je maar 18 uur per week moet werken en massa's vakantie hebt! Ik begrijp alleen niet waarom er nu zoveel leerkrachten/ambtenaren tekort zijn, men zou daar toch moeten op losstormen als vliegen op siroop!
Maar bon. Heb ook een paar "zelfstandigen" in de familie. Mensen die al jaren heel goed "boeren" en voor wie de voornaamste deugd om te slagen is dat je vooral geen scrupules moet hebben, als de centen maar binnenwaaien.
En die hebben ook zoiets van "als het geld binnenstroomt moet zich daar niemand mee moeien en niets van opeisen", de kunst bestaat er in zoveel mogelijk "in het zwart" te factureren en een goede boekhouder te hebben die de kneepjes van het vak kent om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Door bvb een lening aan te gaan voor een bepaalde koop terwijl ze toch geld bij overvloed hebben...maar de fiscus zou kunnen domme vragen stellen nietwaar! Of voortdurend btw-bonnetjes verzamelen van vrienden en bekenden en doe maar op aan voorbeelden!
En wees maar gerust dat die zich geen zorgen moeten maken voor hun "pensioen" al vinden ze het niet normaal dat ambtenaren die niet hebben kunnen foefelen gedurende gans hun leven dan een beter pensioen hebben dan hen!
En ja, er zijn zelfstandigen die niet zoveel geluk hebben ook! Maar als je ziet wie er zoal "zelfstandig" aan het werk wil zonder de minste capaciteiten ervoor te hebben...en failliet gaat na een tijdje...
Conclusie: "zelfstandigen" zijn meestal (niet altijd dus) de mensen die commentaar moeten geven op ambtenaren! Elk heeft zijn keuze kunnen maken.En nog eens ja, het gaat hier specifiek over "vakantie" maar dat is maar een onderdeeltje van het geheel en inderdaad voor discussie vatbaar.
Goed we gaan toch eens de puntjes op de i zetten

wat is de MEDIAAN (niet het gemiddelde) pensioen van ambtenaar versus privé en versus zelfstandige

wat is de MEDIAAN inkomsten van ambtenaar versus prvié en zelfstandige

wat is de MEDIAAN gewerkt aantal uren/ of Full Time Equivalente loopbanen van die drie groepen

wat is de INVESTERING en de RISICO's op INVESTERING van die drie groepen

en als je dan al die parameters opgelost heb zul je zo'n tabelletje ongeveer zien

Ambtenaar Privé Zelfst
pensioen 2000 1300 880
netto 35K 30K 40K
FTE 0.8 1.2 1.6
invest 0 0 500K

Om hetzelfde pensioen te krijgen als een ambtenaar, moet je dus ongeveer de helft van uw loon aan de kant schuiven... Met als gevolg dat je minder verdient dan een ambtenaar op dat moment.

Nu moet je toch eens als ambtenaar leren dat 500K investeren, dat je dit bedrag LEENT van de bank, en moet afbetalen. Dus je hebt een RISICO op investering van 500K dat je moet afbetalen... De dag dat je dit begrijpt, verandert uw redenering volledig.

En ivm die BTWbriefjes die je dan 50% kunt aftrekken, die briefjes dat uw vrienden daar verzamelen compenseert met moeite hetgeen dat de belastingen in feite weigeren af te trekken, omdat ook daar weer een 'hebberige regel' van de overheid uitgevonden is.

Dus bekijk eerst een alles zoals het is en dat is dat niet iedereen evenveel verdient, en je kunt je gemakkelijk meten met diegenen die meer verdienen, maar alle mislukte zelfstandigen die na enkele jaren stoppen, daar spreken we niet van zeker ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:12   #42
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is dat niet de slogan waarmee de N-VA in gemeenteraden proberen te raken?
Raf zou zeggen :
"Nee"
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:14   #43
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Ach, het gaat me gewoon om die nijdige ondertoon altijd. Iedereen krijgt de kans om ambtenaar te worden, met de voor- en nadelen en iedereen zou het liefst het systeem in stand houden als ze zelf ambtenaar zouden zijn.

Dat de voordelen die de ambtenarij met zich meebrengt veel mensen de ogen uitsteekt, kan ik nog begrijpen, maar het is de hypocrisie die me mijn kloten uithangt.

En bovendien wordt altijd gesproken over 'de' ambtenaar, terwijl er daar ook nog grote onderlinge verschillen zijn. Als ik mijn vakantiegeld en eindejaarspremie bijvoorbeeld naast die van iemand in de privé leg, ook bedienden, dan valt die van mij toch maar héél schraal uit. De kilometervergoeding voor woon-werkverkeer is ook een lachertje en uiteindelijk heb ik minder rechten dan een gewone burger, zo mag ik geen politiek mandaat bekleden, heb ik het recht niet om openlijk mijn (politieke) mening te verkondigen (kan dat zelfs bestraft worden) en zijn ook mijn juridische rechten beperkter dan die van een burger.

Spreken van 'de' ambtenaar is dus véél te kort door de bocht en veel te weinig genuanceerd.

Dat er profiteurs tussen zitten is dan wel weer een feit, maar die vind je ook in de privé.
Waar ?
Die worden buitengegooid jongen en dat zal nog niet te lang duren.
Er wordt trouwens ook gesproken over de zelfstandige, de bediende, de arbeider. Wat is het probleem daarmee ?
Oud 25 juni 2012, 16:17   #44
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Oei. Een ambtenaar betaalt dubbel zoveel belastingen als iemand in de privé? D�*t ga ik toch moeten vragen om te bewijzen hoor.
Als iemand uit de privé die zowat 44% belastingen betaalt ben ik wel erg benieuwd.
Als u het verschil niet kent tussen de bijdrage voor pensioen en voorheffing zijn we wel uitgepraat. Laten we verder klappen over voetbal, duiven of wielrennen maar zwijg aub over normale zaken
of kijk eens op uw loonbriefje (in de veronderstelling dat je dat hebt)

Laatst gewijzigd door rookie : 25 juni 2012 om 16:19.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:18   #45
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik stel vast dat de vakbonden uit de privé, weinig 'leren' van de overheidsvakbonden.

Verder staan in de openingspost een aantal drie kwart leugens en andere onwaarheden, die de discussie vergiftigen. (vb. vol pensioen na weinig jaren ...)

En dan wou ik nog zeggen dat vergelijken van gemiddelde pensioenen wel ambetant is. Er zijn een paar sectoren in de ambtenarij die het gemiddelde nogal opdrijven .. terecht en logisch opdrijven:
- er zijn weinig magistraten met het statuut van een arbeider
- er zijn weinig ambtenaren bij volksgezondheid met diploma geneeskunde, veearts of bio-ingenieur, met het statuut van een arbeider
- er zijn weinig leerkrachten, verpleegkundigen .. met een pree en dus ook een pensioen van ongeschoolde arbeider
- ... (als ge begrijpt wat ik bedoel ...)

Verder nog:
de enige verantwoordelijken die beletten dat het statuut van de ambtenaar iets gemoderniseerd wordt om manifeste misbruiken er uit te halen, zijn .... politiekers die niet durven beslissingen nemen.

Wil je dat ook op dit vlak de situatie van jouw gemeentelijke ambtenaren een ietse pietseke verbetert ?
Volg dan het devies "stem op ander en beter; stem op de nva".

edit:
dat een postbode met vol pensioen 1600 € heeft; dat een onderwijzer lager onderwijs een vol pensioen van 1900 € heeft, dat noem ik allemaal niet overdreven.
Zij mogen dat hebben.
En soortgelijke mensen uit de privé, mogen dat ook hebben. We betalen er uiteindelijk genoeg belastingen voor, om zulke pensioenen uit te kunnen betalen. Maar helaas pindakaas:
het land van de hoogste belastingen, en de laagste pensioenen.
Wie gooit ons geld door deuren en vensters ? De oude machtspartijen meneer.
Ge weet wat u te doen staat.

.
Dit is natuurlijk waar. Het is niet noodzakelijk dat ambtenaren teveel krijgen, het is dat wij te weinig krijgen.
Oud 25 juni 2012, 16:26   #46
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Als u het verschil niet kent tussen de bijdrage voor pensioen en voorheffing zijn we wel uitgepraat. Laten we verder klappen over voetbal, duiven of wielrennen maar zwijg aub over normale zaken
Kent u het verschil zelf wel ?
Voorheffing is geen belasting he, das een voorafbetaling op belasting. Die voorheffing en de grootte daarvan is totaal niet relevant. Best van al is dat de voorheffing perfect is uitgerekend zodat je achteraf niets terugkrijgt en niets moet betalen. Bij wie is dat zo ? Bij een hoge voorheffing krijgt de staat een renteloze lening. Maar dat heeft met belasting an sich niets te maken.
Oud 25 juni 2012, 16:32   #47
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Ik zit al lang genoeg online om een "ik heb ongelijk dus laten we het snel over iets anders hebben" te herkennen. Toch bedankt voor je bijdrage.

Verder bestaat er geen 'bijdrage voor pensioenen' (wel sociale zekerheid) en is een voorheffing op zich geen belasting. Als ik moet raden naar wat je bedoelt; een ambtenaar betaalt noch dubbel zoveel RSZ, noch dubbel zoveel inkomensbelasting als een werknemer. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 25 juni 2012 om 16:34.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 22:47   #48
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
-Perikwatie
- Gemiddeld dubbel pensioen tov privé en 3 keer meer dan zelfstandigen
- Voordelige pensioenberekening indien beide echtlieden ambtenaar waren
- vol pensioen na 20 jaar ambtenarij
- dubbel verlof tov privé, onderwijs 4 maanden betaalt verlof

En ...

Wie tijdens zijn vakantie ziek wordt, moet die ziektedagen later als verlof kunnen recupereren. Dat stelt het Europees Hof van Justitie naar aanleiding van een zaak die in Spanje aanhangig werd gemaakt. Het oordeel kan echter ook gevolgen hebben voor Belgische werknemers: zij kunnen dit nu immers nog niet.

Federale overheid

Er is één uitzonderingsgroep: federale ambtenaren. "Ambtenaren die voor of tijdens hun verlof ziek worden, kunnen die dagen inderdaad recupereren", vertelt Kristien Hemeryckx van de federale overheidsdienst personeel en organisatie. "Zij zijn wel onderhevig aan de voorwaarden van ziektecontrole: ze moeten de werkgever verwittigen, een medisch attest voorleggen en controle toelaten."

Wat dan met ambtenaren die hun vakantie onmogelijk controle kunnen toelaten, omdat ze in het buitenland vertoeven bijvoorbeeld? "Dat is een grijze zone. Uiteraard moeten zij de werkgever verwittigen en na het verlof een attest voorleggen, maar omdat Belgische controleartsen niet over de grens mogen gaan, is controle moeilijk. In dat geval raden wij de individuele personeelsdiensten aan om de aanvragen geval per geval te bekijken en wij merken dat misbruik zeer zeldzaam is."

Vlaamse overheid

Bij de Vlaamse ambtenaren worden ziektedagen niet gerecupereerd. "Wanneer een ambtenaar ziek wordt voor zijn vakantie, kan hij zijn vakantie nog intrekken. Wanneer dat tijdens het verlof gebeurt gaat dat niet," verduidelijkt Martine Van Sande, afdelingshoofd van de afdeling regelgeving van het Vlaamse departement bestuurszaken. "Er is één uitzondering: wanneer een werknemer kan bewijzen dat hij tijdens zijn vakantie gehospitaliseerd was, kan hij die periode, plus de eventuele herstelperiode wel recupereren."

Lokale besturen

Op het lokale niveau kunnen gemeentes, OCMW's en provincies zelf de regels bepalen, binnen het kader van het besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse regering. "Elke raad kan zelf bepalen of de vakantiedagen die het statutaire personeelslid niet heeft kunnen opnemen als gevolg van langdurige ziekte worden toegevoegd aan het nog beschikbare ziektekrediet", vertelt Peter Vandenabeele van de Vlaamse Overheid.

Privésector

Een werknemer uit de privésector die ziek wordt tijdens zijn verlof, is die dagen 'kwijt'. Alleen wie ziek wordt voor de aanvang van zijn vakantieperiode, en een attest kan afleveren met de einddatum van de ziekte kan deze dagen recupereren.
Het ambtenarenstatuut discrimineert. Het discrimineert de miljoenen werknemers die in de privésector wroeten en die een te groot deel van hun loon moeten afstaan om het ambtenarenstatuut te blijven betalen. Het discrimineert de talloze private ondernemingen die wanhopig op zoek zijn naar geschikt talent, maar niet de middelen hebben om te concurreren met de overheid, die een overvloed aan voordelen kan bieden. Het discrimineert de werknemers die via interim-arbeid, verboden bij de overheid, op zoek gaan naar een flexibele werkomgeving. Het belemmert de ondernemerszin die in ons land broodnodig is.

Er zijn geen goede redenen meer om het statuut van bedienden en arbeiders niet naar elkaar te laten groeien. Er zijn er nog minder om het ambtenarenstatuut in leven te houden.

An Goovaerts in Trends, 5 juli 2007
De seut Goovaerts moet zwijgen. Seut Goovaerts heeft allicht zelf een goed betaalde job en is gewoon jaloers van de edele ambtenaarsfunctie waarbij een persoon werkt voor de gemeenschap ipv de zakken te moeten vullen van een private profiteur.

Oplossing: iedereen ambtenaar met bijhorend statuut.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 25 juni 2012 om 22:48.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 23:16   #49
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dit is natuurlijk waar. Het is niet noodzakelijk dat ambtenaren teveel krijgen, het is dat wij te weinig krijgen.
Tja als elke Vlaming, elke baby, gehandicapte, comapatient en gepensioneerde inbegrepen, netto 5000 euro meer betaalt/ minder ontvangt dan elke Waal, dan kan het niet anders hé...

Dus elke Vlaming moet twee maand een vier dagen werkt, enkel om de Bezetter te voorzien van zijn 'con'fort...

Nogmaals, de Flamouche, wiens grond afgepakt mag worden, wiens taal een boertige dialect die 'si locale' is, die de als meerderheid geen meerderheid mag zijn, die werkt tot ergens op 6 Maart om de Froncofaschie te onderhouden....
Oud 26 juni 2012, 08:09   #50
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Iedereen kan ambtenaar zijn? 100% van de werkgelegenheid kan worden opgevuld door ambtenaren? Wat een bizarre uitspraak.
Ik hoop toch dat je slimmer bent dan dat? De ambtenarij staat voor iedereen open, dat is wat ik bedoel. Politie en leger bijvoorbeeld zijn al twee voorbeelden van overheidsinstellingen die het jaar rond rekruteren.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 08:20   #51
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik zie hier ook clichétaal over ambtenaren. Maar grofweg durf ik wel zeggen dat de doorsnee ambtenaar net iets minder werkdruk heeft dan de doorsnee werknemer. Eens een ambtenaar statutair benoemd wordt geniet hij werkzekerheid op lange termijn, iets wat werknemers nooit echt 100 % hebben.
Akkoord, de 100%-werkzekerheid is een zeer leuke wetenschap als je als ambtenaar werkt. Daar moeten we niet hypocriet over doen.

Citaat:
De kritiek op ambtenaren komt meestal door jaloezie. Ik ben er wel van overtuigd dat er in Belgique buitenproportioneel veel ambtenaren zijn en dat dit aantal dringend moet teruggeschroefd worden. Zij worden immers betaald door ons belastingsgeld. Ambtenaren zijn geldverslindend en creeëren vaak geen economisch toegevoegde of maatschappelijke waarde. Leerkrachten, magistraten, zorgkundigen, ... zijn hier uitzondering op.
Weer akkoord. In deze gedigitaliseerde tijden zou het perfect mogelijk moeten zijn het ambtenarenkorps af te slanken tot gezonde, werkbare proporties. Daarnaast snap ik niet goed waarom ambtenaren gecentraliseerd moeten worden in de grote steden. In tijden van internet en video conferencing moet het perfect mogelijk zijn ze te verdelen over de provinciehoofdsteden, met uitzondering van de kabinetsmedwerkers van een minister. Veel minder filedruk, véél minder kosten voor de werking van de overheid en veel efficiëntere ambtenaren.

Citaat:
Bij ambtenaren is er sowieso wel meer "misbruik" dan in de privé. Een kameraad van mij is ambtenaar bij douane en accijnzen en mag vaak "zomaar" om 16u naar huis, terwijl zijn uren tot 17u lopen. Ik ken ook een ambtenaar die 's avonds een telefoontje i.v.m. een technisch probleem in vijf minuten afhandelde en hiervoor doodleuk twee overuren opschreef.
Dat is enerzijds de verantwoordelijkheid van de ambtenaar zelf, maar anderzijds ook van zijn overste die dergelijke zaken moet opvolgen.

Citaat:
In Belgique is 1 op 3 ongeveer ambtenaar, ik dacht dat dit de "beste" score van Europa was. Dit hoge aantal is nu net verantwoordelijk voor de hoge lasten op arbeid die dit onland kent. In feite zou elke overheidsdienst minstens 5% moeten besparen en best reduceert men het aantal ambtenaren door privatiseringen en reorganisatie. Dit zou ruimte geven om de lasten op lonen te verlagen, wat meer jobs in de privaat zou creeëren.
Als minister van binnenlandse zaken zou ik morgen op de werking van de politie bijvoorbeeld al honderden miljoenen kunnen besparen, gewoon door een aanwervingsstop in het officieren- en middenkader tot de verhoudingen genormaliseerd zijn en vooral een normalisatie in de aanschaf van (rollend) materieel.
De politie in België verwordt meer en meer tot een Mexicaans leger, allemaal het gevolg van die 'schitterende' hervorming eind de jaren '90.

In een klein land als België zou het mogelijk moeten zijn om politiekorpsen te hebben op het niveau van de gerechtelijke arrondisementen, met uitzondering van de grote steden met hun eigen problematiek. Maar dan kom je in het vaarwater van de burgemeesters die hun macht niet willen afgeven. Een grotere schaal zorgt voor meer efficiëntie en een betere wisselwerking met de parketten.

Daarnaast kan het niet dat zone X peperdure Audi's Q7 aanschaft, en zone Y VW Touaregs, terwijl de federale politie bijvoorbeeld, het met aftands materiaal moet stellen. Gooi dat in één pot, neem één dienst binnen de politie die de aankopen organiseert en wijs (rollend) materieel toe aan die zone waar er nood aan is. In feite zouden luxemerken als Audi of BMW niet in aanmerking mogen komen bij de politie. 'Gewone' merken die bij voorkeur hun fabriek in België hebben. Ford, Volvo en Volkswagen (Audi Brussel en D'Ieteren).

En zo zijn er tal van ministeries die gigantisch kunnen besparen. Alleen moet je daar de (politieke) wil voor hebben. Als je kijkt wat Magnette nu weer uit zijn hoed tovert bij de NMBS, zelfs tegen de wil van de 'eigen' vakbond, tjongejonge toch. De NMBS heeft met heel zijn patrimonium de potentie om winstgevend te zijn. De stations alleen al kunnen omwille van hun vastgoedwaarde van groot belang zijn.
Oud 26 juni 2012, 08:23   #52
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De mede forummer kloeg dan ook de hypocrisie aan van mensen die het voordeelstatuut van de ambtenaren ter sprake brachten, omdat iedereen dat zelf kan worden. Moge het duidelijk zijn dat niet iedereen dat zelf kan worden, maar wel leuk dat u het zelf vergelijkt met de lotto winnen.
De medeforummer stelde dat iedereen de kans heeft om ambtenaar te worden, m.a.w. dat niemand a priori van de ambtenarij is uitgesloten.
Oud 26 juni 2012, 08:28   #53
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Waar ?
Die worden buitengegooid jongen en dat zal nog niet te lang duren.
Ik heb, voor ik ambtenaar werd, ook in de privé gewerkt, 'jongen', en daar heb ik voldoende gezien. Het ging hier dan wel niet om een KMO, maar over een grote onderneming.

Citaat:
Er wordt trouwens ook gesproken over de zelfstandige, de bediende, de arbeider. Wat is het probleem daarmee ?
Omdat in verzuurd, arm Vlaanderen men een ander nooit het licht in de ogen gunt en daardoor 'de' ambtenaar maar op een hoopje gooit, terwijl er daar ook grote verschillen in zijn.
Oud 26 juni 2012, 08:54   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Goed we gaan toch eens de puntjes op de i zetten

wat is de MEDIAAN (niet het gemiddelde) pensioen van ambtenaar versus privé en versus zelfstandige

wat is de MEDIAAN inkomsten van ambtenaar versus prvié en zelfstandige

wat is de MEDIAAN gewerkt aantal uren/ of Full Time Equivalente loopbanen van die drie groepen

wat is de INVESTERING en de RISICO's op INVESTERING van die drie groepen

en als je dan al die parameters opgelost heb zul je zo'n tabelletje ongeveer zien

Ambtenaar Privé Zelfst
pensioen 2000 1300 880
netto 35K 30K 40K
FTE 0.8 1.2 1.6
invest 0 0 500K

Om hetzelfde pensioen te krijgen als een ambtenaar, moet je dus ongeveer de helft van uw loon aan de kant schuiven... Met als gevolg dat je minder verdient dan een ambtenaar op dat moment.

Nu moet je toch eens als ambtenaar leren dat 500K investeren, dat je dit bedrag LEENT van de bank, en moet afbetalen. Dus je hebt een RISICO op investering van 500K dat je moet afbetalen... De dag dat je dit begrijpt, verandert uw redenering volledig.

En ivm die BTWbriefjes die je dan 50% kunt aftrekken, die briefjes dat uw vrienden daar verzamelen compenseert met moeite hetgeen dat de belastingen in feite weigeren af te trekken, omdat ook daar weer een 'hebberige regel' van de overheid uitgevonden is.

Dus bekijk eerst een alles zoals het is en dat is dat niet iedereen evenveel verdient, en je kunt je gemakkelijk meten met diegenen die meer verdienen, maar alle mislukte zelfstandigen die na enkele jaren stoppen, daar spreken we niet van zeker ?
Je stelling is niet helemaal juist.
Vaak word vergeten dat vele in de privé halftijds werken en dat een bepaalde groep ambtenaren slechts halftijds moeten werken om een volwaardige job uit te voeren.

2 Jaar geleden hebben wij in de avondschool zo eens een studie gemaakt over hoeveel wie nu echt verdient per arbeidsuur.
Want vaak word vergeten dat veel ambtenaren voor de gemeente werken en meer dan 40 uur per week moeten werken zonder compensatie.
Het gemiddelde ambtenaren pensioen ligt vrij hoog tegenover dat van iemand uit de privé, zelfs de mediaan ligt vrij hoog. Doch hier gebeurd een vervalsing van de cijfers. De meeste ambtenaren hebben namelijk minstens een A2 diploma, vele uit de privé hebben geen diploma of slechts een A3 beroeps.
Slechts bij de laatste 2 generaties uit de privé hebben de meeste ook een A2, dit omdat ze verplicht waren tot hun 18de naar school te gaan.

Als je dan diploma gewijs begint te vergelijken kom je aan heel andere cijfers.
Ambtenaren uit het onderwijs hebben zo allemaal een diploma hoger onderwijs en krijgen slechts een loon dat onder dat van de privé zit met een gelijkwaardig diploma, ze moeten dan ook minder uren werken. En ze krijgen ook minder pensioen dan hun gelijk gediplomeerden uit de privé.

Daarnaast kunnen ambtenaren opklimmen door het afleggen van examens, examens die hen trouwens recht geven op een hoger attest dan wat ze behaalden op school.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 08:57   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De medeforummer stelde dat iedereen de kans heeft om ambtenaar te worden, m.a.w. dat niemand a priori van de ambtenarij is uitgesloten.
Niet juist, niet iedereen kan en mag ambtenaar worden.
Sommige groepen van mensen worden weldegelijk door de overheid uitgesloten om ambtenaar te worden.
Een andere groep mensen word wel door de overheid aangeworven met blijft in een nep statuut hangen en word NOOIT ambtenaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:27   #56
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja. Niemand is a priori uitgesloten om Europarlementslid of CEO van Goldman-Sachs te worden. Dat maakt het niet hypocriet om wanverhoudingen aldaar aan de kaak te stellen.

Het centrale punt is dat de pensioenen van ambtenaren 2 tot 5 maal zo hoog zijn als in de privé, zonder gegronde reden. "Kom dan mee profiteren" vind ik geen goede aanpak van die problematiek, vooral niet als dat er mee voor zorgt dat het systeem voor iedereen op een failiet afstevent.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:34   #57
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

http://www.kenuwpensioen.be/e-pensio...79BB75415E145C

"2 tot 5 maal zo hoog dan in de privé" ????
Dan zit deze site serieus fout. De similaties met dezelfde gegevens voor ambtenaar/bediende/zelfstandige geven toch iets anders...of 'k zal weer mistypt hebben ?
Dus weer maar eens de vraag naar een lijstje met vergelijkingen tussen ambtenaar en privé met correcte basisgegevens....anders is 't lastig discussiëren....
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:42   #58
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
1/ Sommige groepen van mensen worden weldegelijk door de overheid uitgesloten om ambtenaar te worden.
2/ Een andere groep mensen word wel door de overheid aangeworven met blijft in een nep statuut hangen en word NOOIT ambtenaar.

1/ http://www.belgium.be/nl/werk/werk_z...j_de_overheid/

Wie kan solliciteren?
De voorwaarden om bij de overheid te solliciteren, zijn afhankelijk van de specifieke functie. Om te solliciteren voor een functie:

als statutair werknemer, moet u Belg zijn of afkomstig zijn uit een land dat behoort tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, en beantwoorden aan de vereisten van de functie (opleidingsniveau, ervaring, ...).
als contractueel werknemer zijn er geen nationaliteitsvereisten.
Voor sommige gevoelige functies moet u altijd Belg zijn, ongeacht of het gaat om een statutaire of contractuele functie. Dat is bijvoorbeeld het geval voor functies waarin u moet verbaliseren of rechtshandelingen stellen, en voor functies die de belangen van het land verdedigen, zoals diplomaat.

2/ ...wordt nooit STATUTAIR ambtenaar als die niet aan de vereisten voldoen...bijv. niet de vereiste nationaliteit hebben, niet door een examen geraken, enz.....
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 12:07   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Sommige groepen van mensen worden weldegelijk door de overheid uitgesloten om ambtenaar te worden.
Een andere groep mensen word wel door de overheid aangeworven met blijft in een nep statuut hangen en word NOOIT ambtenaar.
je bedoelt een proper strafblad hebben of zo ? Dus in feite is er discriminatie want allochtonen komen 5 keer tot 10 keer meer met een strafblad terecht, en doet de overheid aan migranten discriminatie

Omgekeerd als ze die discriminatie wil opheffen moet ze vissen uit een zodanig kleine vijver dat ze zogoed als verplicht is om elke migrant met een proper strafblad, zelfs wars van al zijn qualificaties te aanvaarden.

Tenzij natuurlijk voor alle gevoelige functies moeten het belgen zijn. Dus alle migranten allochtonen kunnen geen politie worden, terwijl in NYC dat zowat de migrantenjob bij uitstek is.Maar kom het zal zeker aan ik liggen dat ik denk dat dit racisme is

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 juni 2012 om 12:09.
Oud 26 juni 2012, 12:14   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik die simulatie zo bekijk vind ik dat de pensioenen ook sociale lasten mogen betalen. Dat zou het eerlijkste systeem zijn. Dus als je alle pensioenen met 30% sociale lasten verhoogt en dan 30% sociale lasten afhoudt, kun je tenminste op een eerlijke manier de last van de gezondheidszorg solidariseren...

Nu loopt die berekening toch verkeerd volgens mij, want alle gepensioneerden betalen geen gezondheidszorg en profiteren dan nog het meest van ons gezondheidsstelsel.

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 juni 2012 om 12:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be