Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2012, 18:27   #41
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Flamiganten zijn in feite klein-belgicisten die "België"/ Groot-Brussel door "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen willen vervangen. Ze eisen evengoed voor zichzelf onafhankelijkheid op, maar willen evengoed alle "lagere" besturen betuttelen in een centralistisch en jakobijns bestuursmodel. Ze houden er evengoed een selektief zelfbeschikkingsrecht op na, waarbij ze anderen de rechten ontzeggen die ze voor zichzelf opeisen.
Waarbij Uw probleem helaas is dat die anderen dat niet opeisen, tenzij enkele zonderlingen op politieke fora.

Maar goed, louter hypotetisch bespiegelingen makend wil ik even meegaan in uw wereldvreemde dagdromerij...

Mijn Leitmotiv voor alle staatshervormingen en grenzenverleggingen is: Betekent dit een bonus voor de Nederlandstaligheid versus de Francité, want zo moet natuurlijk gedacht worden op een strijdplaats waar beide kulturen in een konkurrentiepositie staan.
Het is mij reeds een doorn in het oog dat de Nederlanden versnipperd zijn in twee, drie of zelfs vier staten. En alsof de versnippering nog niet groot genoeg is, wilt gij er nog een stukje extra van afsnijden.

Ik zie de nazaten van de imperialistische Lowie Kators reeds gniffelend in hun handen wrijven. Het is idd. te vrezen dat binnen de kortste keren dat onafhankelijk West-Vlaanderen als een rijpe appel in de Franse schoot valt...Net zoals het bijna het geval was met de Zuidelijke Nederlanden omstreeks 1830. Een waar doomscenario, Doomy!

'L'union fait la force', zegden de Belgicisten, misschien kunnen we daarvan iets leren.

Ik zou er slechts aan willen denken om West-Vlaanderen te laten gaan als ge het ook verkocht krijgt aan Frankrijk (onder de modenaam Westhoek-Eurregio of zo) om afstand te doen van hun Westhoekgedeelte.
Met uiteraard als verborgen agenda a) uitdovend Frans onderricht in ex-Frans-Vlaanderen... en b) Nadien sluit de rest van Vlaanderen aan bij die Grote-Westhoekeurrregio én dan....zijn we precies waar we willen zijn met de Westhoek....

In elk ander geval zie ik geen bonussituatie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juli 2012 om 18:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 18:54   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige echte lokale streektaal aan de kust is het Westvlaams. Alle andere talen zijn talen van inwijkelingen, inklusief het Nederlands. Als franstalige buitenwippers in een kust-diskoteek mij indertijd arrogant in het Frans aanspraken antwoordde ik gewoon in het Westvlaams dat ze voor mijn part zelf konden ophoepelen en terugkeren van waar ze kwamen.

Overigens vind ik dat kapitaalkrachtige nederlandstalige Antwerpse bejaarden die de kust kolonizeren, zich beter voelen dan de plaatselijke bevolking, en alles onbetaalbaar maken voor de oorspronkelijke bevolking, even erg zijn als hun franstalige Brusselse kollega's. Beide groepen komen uit het binnenland en kolonizeren de Westvlaamse Kust, of ze nu Nederlands, Frans of Engels spreken.
Och, laat ons dan maar elke niet-West-Vlaamse aanwezigheid aan de kust gewoon verbieden. Fremden raus! "Goa giedder mo norhuus wè, je zie julder ier al véél te lange! Al da vremd voak hier, mèn wiedder hulder nie gevraagd!"
Oud 5 juli 2012, 18:57   #43
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Belgen die in het buitenland wonen via post mogen stemmen op politici in hun thuisland of EU-burgers uit andere EU-landen mogen meestemmen bij gemeenteraadsverkiezingen hier, dan zie ik eigenlijk niet in waarom franstaligen die aan de de kust wonen niet op politici in hun thuisstad zouden mogen stemmen. Die Brusselse politici halen toch geen zetel in een kustgemeente, maar in Brussel? Wat hebben die dan te zeggen in een kustgemeente? Veel drukte om niks als je het mij vraagt.
Het zal met dat Westhoeks gezever binnenkort rap gedaan zijn. We schaffen die domme provincies gewoon af. Punt.
Oud 6 juli 2012, 00:12   #44
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zal met dat Westhoeks gezever binnenkort rap gedaan zijn. We schaffen die domme provincies gewoon af. Punt.
Nog eens een voorbeeld van de autoritaire neigingen die er bij flamiganten bestaan ("Ik ben de baas. Het is zo omdat ik het zeg"). De "Vlaamse" beweging heeft altijd al moeite gehad met andersdenkenden.
Eeuwen overheersing door allerlei heersers van buitenaf hebben niet kunnen beletten dat er toch een Westhoek-gevoel bij de bewoners ervan bestaat. Door provincies af te schaffen zal het zeker niet verdwijnen, eerder integendeel. Hoe denk je om de Westhoekers die door eeuwenlange vreemde overheersing zowiezo al wantrouwig zijn tegenover om het even welk gezag van buitenaf plots gezagsgetrouw te maken? Ze lustten een "Belgisch" centralisme vanuit Brussel al niet. Hoe zouden ze dan een "Vlaams" centralisme vanuit Antwerpen plots lusten?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 6 juli 2012 om 00:20.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 00:30   #45
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, laat ons dan maar elke niet-West-Vlaamse aanwezigheid aan de kust gewoon verbieden. Fremden raus! "Goa giedder mo norhuus wè, je zie julder ier al véél te lange! Al da vremd voak hier, mèn wiedder hulder nie gevraagd!"
Waarom wordt er alleen kritiek gegeven op de sociale en financiële verdringing van de oorspronkelijke kustbewoners als het om franstalige inwijkelingen gaat? Is sociale en financiële verdringen door nederlandstalige inwijkelingen dan soms minder erg omdat ze "toevallig" dezelfde officiële taal spreken?

In wezen gaat het om hetzelfde sociologische fenomeen als in de "Vlaamse" rand rond Brussel, waar de oorspronkelijke bewoners financieel worden weggejaagd door inwijkelingen uit Brussel en Eurokraten. Daar kwam de Vlaamse Beweging terecht tegen op. Waarom hoor ik de Vlaamse Beweging dan nooit klagen over hetzelfde soort financiële verdringing van de oorspronkelijke bevolking aan de Westvlaamse Kust door Antwerpse inwijkelingen, en in de Kempen en Voeren door Nederlandse inwijkelingen? Is een nederlandstalige kolonizatie van de plaatselijke bevolking soms minder erg dan een franstalige?

Kortom : leg mij eens uit waarom kritiek op een franstalige kolonizatie een "sociale strijd" is en kritiek op een nederlandstalige kolonizatie "racisme".

Overigens mogen niet-Westvlamingen voor mijn part gerust in West-Vlaanderen komen wonen. Als ze zich maar integreren en de oorspronkelijke bevolking respekteren. En sorry, maar sommige Noord-Afrikanen die in West-Vlaanderen komen wonen zijn na al die jaren sociaal beter geïntegreerd dan sommige kapitaalkrachtige inwijkelingen uit Antwerpen of Brussel die neerkijken op de Westvlaamse "boerkes". Noord-Afrikanen hebben tegenover mij nooit zo'n superioriteitsgevoel tegenover Westvlamingen getoond. Misschien verklaart dit waarom zoveel Westvlamingen een zekere antipatie hebben voor zowel Brussel als Antwerpen?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 6 juli 2012 om 00:41.
Oud 6 juli 2012, 01:06   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens een voorbeeld van de autoritaire neigingen die er bij flamiganten bestaan ("Ik ben de baas. Het is zo omdat ik het zeg"). De "Vlaamse" beweging heeft altijd al moeite gehad met andersdenkenden.
Eeuwen overheersing door allerlei heersers van buitenaf hebben niet kunnen beletten dat er toch een Westhoek-gevoel bij de bewoners ervan bestaat. Door provincies af te schaffen zal het zeker niet verdwijnen, eerder integendeel. Hoe denk je om de Westhoekers die door eeuwenlange vreemde overheersing zowiezo al wantrouwig zijn tegenover om het even welk gezag van buitenaf plots gezagsgetrouw te maken? Ze lustten een "Belgisch" centralisme vanuit Brussel al niet. Hoe zouden ze dan een "Vlaams" centralisme vanuit Antwerpen plots lusten?
Het Westhoekgevoel... en dat zou dan een bewijs moeten vormen om de provincie West-Vlaanderen te behouden.

U schiet in uw eigen voet, beste. Als er zoiets bestaat als het Westhoekgevoel, dan is dat dus verschillend van de rest van West-Vlaanderen. Er is blijkbaar een onderscheid binnen West-Vlaanderen...

Bij mijn weten zetelt het Vlaams Parlement en regering in... Brussel. Niet Antwerpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 01:30   #47
eno2
Banneling

Standaard

Kachtem en Lendelede en Emelgem moeten zich afscheuren van Izegem, dat is nu pure onderdrukking door de grootstad.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 01:46   #48
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Het is wel héél ironisch dat er gesproken wordt over 'inwijkelingen' die zich niet zouden aanpassen in West-Vlaanderen. Laten we even de cijfers erbij nemen. In welke richting heeft de interne migratie binnen Vlaanderen zich de laatste twee eeuwen voorgedaan?

1830:

West-Vlaanderen: 602.000 inwoners
Antwerpen: 355.000 inwoners

2008:

West-Vlaanderen (+ Moeskroen): ~1.200.000 inwoners
Antwerpen: 1.716.000 inwoners

Met andere woorden, het aantal inwoners van West-Vlaanderen is nog niet eens verdubbeld sinds de Belgische onafhankelijkheid, terwijl in de provincie Antwerpen tegenwoordig bijna vijf keer zoveel mensen wonen. Welk effect heeft zoiets op de plaatselijke dialecten, denk je?
Ikzelf woon in het Leuvense. Letterlijk bijna niemand onder de veertig spreekt nog dialect. Dat komt zonder meer vanwege de massale inwijking vanuit andere Vlaamse provincies (mijn eigen ouders zijn trouwens West-Vlamingen). Zij hebben dus effectief het plaatselijke dialect uitgeroeid. Voor mij is dat helemaal geen probleem, integendeel, ik vind die homogenisatie en regiolectisering net een zeer goede zaak. Maar je quasi-xenofobische uitlatingen zijn dus wel zeer misplaatst. Neem het aan van een etnische West-Vlaming.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 01:50   #49
eno2
Banneling

Standaard

Een draad zoals deze moet niet ernstig genomen worden.
Eno2
Een West-Vlaming
Oud 6 juli 2012, 02:09   #50
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kachtem en Lendelede en Emelgem moeten zich afscheuren van Izegem, dat is nu pure onderdrukking door de grootstad.
Als de inwoners van Kachtem, Ledegem en Emelgem zich willen afscheuren van Izegem, dan is dit gewoon hun goed recht. In Zwitserland worden zo'n kwesties gewoon via referendums opgelost.

Waarom hebben "België"/Groot-Brussel en "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen wel zelfbeschikkingsrecht, en de provincies, gemeenten en dorpen die er deel van uitmaken niet? Ik begrijp niet waarom belgicisten en flamiganten hun eigen separatisme "demokratisch en logisch" vinden, terwijl ze hetzelfde separatisme van provincies, gemeenten en dorpen "bekrompen kerktorenmentaliteit en xenofoob" vinden. In wezen willen deze laatsten eveneens een lokaal nivo dat dichter bij hen staat als kompensatie voor de globalizatie. Waarom zou een Europees, "Belgisch"/Groot-Brussels of "Vlaams"/Groot-Antwerps regionalisme minder bekrompen zijn dan een provinciaal, gemeentelijk, of dorpsregionalisme? Gewoon maar omdat hun regio van voorkeur toevallig iets groter is?

Maar ja, belgicisten en flamiganten wegen altijd met twee maten en twee gewichten : als het hen goed uitkomt zijn ze separatisten, maar als het hen slecht uitkomt zijn het unionisten. Eigen regionalisme / separatisme eerst !

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 6 juli 2012 om 02:23.
Oud 6 juli 2012, 02:27   #51
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ikzelf woon in het Leuvense. Letterlijk bijna niemand onder de veertig spreekt nog dialect. Dat komt zonder meer vanwege de massale inwijking vanuit andere Vlaamse provincies (mijn eigen ouders zijn trouwens West-Vlamingen). Zij hebben dus effectief het plaatselijke dialect uitgeroeid. Voor mij is dat helemaal geen probleem, integendeel, ik vind die homogenisatie en regiolectisering net een zeer goede zaak.
Ik bedank voor deze unionistische eenheidsworst, of die nu zichzelf "Belgisch" of "Vlaams" noemt.

Citaat:
Maar je quasi-xenofobische uitlatingen zijn dus wel zeer misplaatst. Neem het aan van een etnische West-Vlaming.
En het flamingantische "Walen buiten" en "Alle Walen zijn luie profiteurs" of het belgicistische "Alle Nederlanders zijn gierige vrekken" zijn minder xenofoob zeker? Laat me niet lachen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 6 juli 2012 om 02:29.
Oud 6 juli 2012, 02:38   #52
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is mij reeds een doorn in het oog dat de Nederlanden versnipperd zijn in twee, drie of zelfs vier staten. En alsof de versnippering nog niet groot genoeg is, wilt gij er nog een stukje extra van afsnijden.
Kijk, ik wil als alternatief eventueel Westvlaams lidmaatschap van een gedecentralizeerde BeNeLux-federatie (wat jij Dietsland noemt) overwegen, een soort Verenigde Provincies van de Lage Landen. Maar enkel als die naar Zwitsers model sterk gedecentralizeerd is, autonome lokale besturen heeft, en interne administratieve indelingen naar Zwitsers model via een kaskade van referendums worden vastgelegd. Al die demokratieën aan de Noordzee zouden als een soort Zwitserland aan de Noordzee hun gemeenschappelijke belangen binnen de EU beter kunnen verdedigen. Maar zowel België en Nederland als Vlaanderen en Wallonië zijn te groot voor het lokale nivo en te klein voor het EU-nivo. Overbodig dus. De provincies, streken, gemeenten, en dorpen staan dichter bij het lokale nivo dan het "Vlaamse"/Groot-Antwerpse en het "Belgische"/ Groot-Brusselse. Het BeNeLux-nivo daarentegen staat het dichtst bij het EU-nivo.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 6 juli 2012 om 02:56.
Oud 6 juli 2012, 03:03   #53
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Westhoekgevoel... en dat zou dan een bewijs moeten vormen om de provincie West-Vlaanderen te behouden.

U schiet in uw eigen voet, beste. Als er zoiets bestaat als het Westhoekgevoel, dan is dat dus verschillend van de rest van West-Vlaanderen. Er is blijkbaar een onderscheid binnen West-Vlaanderen...
Over het Westhoek-bewustzijn heb ik vroeger eens een topic over gestart op http://forum.politics.be/showthread.php?t=99880

Zoals je daarin kon lezen zijn voor veel Westhoek-bewoners de Westhoek en West-Vlaanderen gewoon twee lagen van hun regionale identiteit. Ze zien er geen tegenstelling in. Is ook niet onlogisch als je bedenkt dat in de eerder geïsoleerde Westhoek het Westvlaams het best heeft kunnen overleven en daar nog het meest oorspronkelijke Westvlaams wordt gesproken. Maar binnen West-Vlaanderen hebben ze inderdaad ook hun specifieke behoeften die streekgebonden zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten zetelt het Vlaams Parlement en regering in... Brussel. Niet Antwerpen.
De adminisratieve hoofdstad van Vlaanderen mag dan wel nog Brussel zijn, in de praktijk is het Antwerpen.

westhoek.jpg
Oud 6 juli 2012, 07:09   #54
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar het moment dat de "Vlaamse" beweging handtekeningen gaat verzamelen voor een referendum over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze zijn toch zo zeker van hun zaak?
http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be/list.asp. Het is nog wel geen referendum, maar goed. Als ik het wel heb is het wettelijk onmogelijk referenda te organiseren.

Laatst gewijzigd door Leo : 6 juli 2012 om 07:10.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 08:05   #55
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar het moment dat de "Vlaamse" beweging handtekeningen gaat verzamelen voor een referendum over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze zijn toch zo zeker van hun zaak?
Wat de Vlaamse beweging doet, zal me worst wezen.

Feit is dat overal waar een referendum bestaat, je handtekeningen nodig hebt om er een op te starten. Jij met je non-issues zal er nooit in slagen voldoende te verzamelen. Sorry, maar je bent gewoon iemand met teveel vrije tijd en excentrieke ideeën die enkel zichzelf vertegenwoordigt.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 09:10   #56
eno2
Banneling

Standaard

De KUST ONAFHANKELIJK!

WE kunnen beter dan wie ook schitterend leven op het toerisme!
Oud 6 juli 2012, 10:18   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In wezen gaat het om hetzelfde sociologische fenomeen als in de "Vlaamse" rand rond Brussel, waar de oorspronkelijke bewoners financieel worden weggejaagd door inwijkelingen uit Brussel en Eurokraten. Daar kwam de Vlaamse Beweging terecht tegen op. Waarom hoor ik de Vlaamse Beweging dan nooit klagen over hetzelfde soort financiële verdringing van de oorspronkelijke bevolking aan de Westvlaamse Kust door Antwerpse inwijkelingen, en in de Kempen en Voeren door Nederlandse inwijkelingen? Is een nederlandstalige kolonizatie van de plaatselijke bevolking soms minder erg dan een franstalige?
Als ik U kan enigszins kan geruststellen: Om een huis of stuk grond te kunnen kopen in de Rand én aan de kust moet men kunnen attesteren dat men een binding heeft met de streek: er werken, er geboren zijn, er familie hebben of iets dergelijks...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 10:26   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de inwoners van Kachtem, Ledegem en Emelgem zich willen afscheuren van Izegem, dan is dit gewoon hun goed recht. In Zwitserland worden zo'n kwesties gewoon via referendums opgelost.
Gewoon? Helemaal niet. Ik zou u aanraden eens goed de moeizame geschiedenis van de afscheiding van de Jura van naderbij te bekijken.
Oud 6 juli 2012, 10:27   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De adminisratieve hoofdstad van Vlaanderen mag dan wel nog Brussel zijn, in de praktijk is het Antwerpen.
Dat kunt u niet hard maken, daar ik u in het verleden al meermaals de vraag heb voorgeworpen maar u er nooit toekwam iets concreets aan te brengen om die bewering te bewijzen.
Oud 6 juli 2012, 10:33   #60
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ikzelf woon in het Leuvense. Letterlijk bijna niemand onder de veertig spreekt nog dialect. Dat komt zonder meer vanwege de massale inwijking vanuit andere Vlaamse provincies (mijn eigen ouders zijn trouwens West-Vlamingen). Zij hebben dus effectief het plaatselijke dialect uitgeroeid. Voor mij is dat helemaal geen probleem, integendeel, ik vind die homogenisatie en regiolectisering net een zeer goede zaak. Maar je quasi-xenofobische uitlatingen zijn dus wel zeer misplaatst. Neem het aan van een etnische West-Vlaming.
Klopt wat je schrijft. Maar Doomy heeft een punt: als die inwijkelingen Franstaligen zijn schreeuwt men moord en brand wegens hun gebrek aan aanpassing aan de plaatselijke bevolking. Als het Nederlandstaligen zijn die de plaatselijke taal uitroeien dan vindt me dat normaal.Dan lijkt het me even logisch dat men zich in Vlaanderen aanpast als de wens van een meerderheid van bepaalde gemeentes er in bestaat van in de Franse taal te communiceren.
Er wordt trouwens in Leuven heel wat Engels gesproken. Heb jij TAK bv al zien betogen tegen die Angelsaksische indringers?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be