Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2012, 09:30   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
In Duitsland koopt men Duitse producten.
In Frankrijk koopt men Franse producten.
In Belgie koopt met buitenlandse meestal Franse producten door de Waalse overheersing.

Moest VanHool in de Walen liggen zouden het wel allemaal bussen van VH geweest zijn.

Nu die bussen zullen mogelijk goedkoper zijn in aankoop maar:

-Minder inkomen voor Vadertje Staat ....want er gaan personen ontslagen worden bij VH...geen pree is minder voor de Staat .
-Bijkomende wie geen inkomen heeft valt op de Dop wie gaat dit betalen Vadertje Staat.

Het goedkoper is uiteindelijk duurkoop!
1.De Lijn valt onder het Vlaamse Gewest, de Walen hebben hier niets mee te maken.
2.Van Hool en De Lijn zijn zowat getrouwd, dus af en toe een andere leverancier kan geen kwaad.
3.Van Hool verkoopt wereldwijd en zit bij mijn weten niet in de problemen, dus ontslagen gaan er niet vallen.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 15 oktober 2012 om 09:31.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 13:08   #42
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
3.Van Hool verkoopt wereldwijd en zit bij mijn weten niet in de problemen, dus ontslagen gaan er niet vallen.
Daar zou ik toch zo zeker niet van zijn. De orderboeken zitten nu niet bepaald vol bij Van Hool, en men had er hoog ingezet op deze order. Of er echt ontslagen gaan vallen durf ik niet direct zeggen, maar tijdelijke economische werkloosheid (doppen), da's quasi een garantie.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 13:12   #43
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

De goedkoopste krijgt het contract, daarom vragen ze toch meerdere offertes aan.
Maar we zullen zien of er echt "verandering" komt en of dat onze vlaamse regering doet wat ze moeten doen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 14:58   #44
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
De goedkoopste krijgt het contract, daarom vragen ze toch meerdere offertes aan.
Maar we zullen zien of er echt "verandering" komt en of dat onze vlaamse regering doet wat ze moeten doen.
Ik dacht dat bij openbare offertes de laagste bieder wegviel!!

Trouwens : meestal is de "goed"koopste later de slecht'koopste.

Hopelijk onderzoeken ze de staat van verdienste van de reeds rijdende bussen van het merk.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 17:38   #45
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

de goedkoopste laten wegvallen? Alleen als er criteria voor zijn die in de openbare aanbesteding stonden. Als dat niet het geval is, mag je op je hoofd dansen, dat contract is het enige wettelijke.
En eerlijk gezegd, de pachters kopen zelden bij VanHool, dat zou toch ook een indicatie moeten geven. Zo goed zijn de bussen van VanHool nu ook niet (met een regelrechte hetze tegen de "VanHell"bussen in Amerika, bijvoorbeeld). De meeste bussen van pachters zijn MAN, Mercedes en Volvo.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 18:17   #46
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
En eerlijk gezegd, de pachters kopen zelden bij VanHool,
Waar haal je dat idee vandaan? Pachters van De Lijn rijden vrij massaal met Van Hool. Van Hool heeft een stevig marktaandeel bij de pachters, ongeveer even groot als Mercedes. MAN bengelt daar een stevig stuk achter. Volvo verkocht enkel goed als chassis voor de VDL Jonckheere Transit 2000, integrale Volvo-bussen zie je hier zo goed als niet. Sinds VDL gestopt is met de productie van de Transit 2000 heeft Volvo geen enkele lijnbus meer verkocht in Vlaanderen.

Citaat:
Zo goed zijn de bussen van VanHool nu ook niet (met een regelrechte hetze tegen de "VanHell"bussen in Amerika, bijvoorbeeld)
Het hele 'van hell'-verhaal heeft weinig te maken met Van Hool. Het had vooral te maken met een combinatie van de 'NIH'-factor (Not Invented Here) en het feit dat de klant in kwestie (AC Transit) gewoon de verkeerde bussen had gekocht voor hun netwerk, nl. driedeurs newA330s: bussen met volledige lage vloer, specifiek bedoeld voor drukke stadslijnen, terwijl hun lijnen eigenlijk eerder streekbussen nodig hebben. Van Hool-lijnbussen rijden op verscheidene plaatsen rond in de V.S., en er is maar 1 bedrijf waar er wordt over geklaagd, en dat is AC Transit. Dat zegt toch ook wat...
Oud 15 oktober 2012, 18:47   #47
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Enig idee wat er zou gebeuren moest het buitenland geen bussen meer bij Van Hool kopen?
Ben een ex Opel heb dus .......moesten er eens een hoopje buitengooien zoals men op de Noorderlaan deed.( HOOP natuurlijk dat het geen werkelijk zal worden!)

Gewoon - 1 000 man geen ontslagpremie >>anders gaat de Staat met meer dan de helft lopen!

Die 1 000 man geven maandelijks geen geld meer van hun loon !!!!!!!!!!!!!!

Die 1 000 man kosten ineens om het simpel te maken 1 000 Euro per persoon per maand dus 1 000 000 per maand dus 12 000 000 per jaar want die ga je niet onmiddellijk aan het werk zetten want er is bijna geen werk.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 20:04   #48
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Waar haal je dat idee vandaan? Pachters van De Lijn rijden vrij massaal met Van Hool. Van Hool heeft een stevig marktaandeel bij de pachters, ongeveer even groot als Mercedes. MAN bengelt daar een stevig stuk achter. Volvo verkocht enkel goed als chassis voor de VDL Jonckheere Transit 2000, integrale Volvo-bussen zie je hier zo goed als niet. Sinds VDL gestopt is met de productie van de Transit 2000 heeft Volvo geen enkele lijnbus meer verkocht in Vlaanderen.
Ik heb een beetje overdreven, maar geef toe dat de regie quasi uitsluitend met Van Hool rijdt met nog wat verloren gelopen VDL-Jonckheeres, terwijl dat beeld bij de pachter toch heel wat verscheidener is. Maar goed, overdrijven is ook een kunst, ik had het zo niet mogen formuleren. En zijn er zo weinig Volvo's? Ik wil je niet tegenspreken, hoor. Ik geef toe, die laatste was een gok, en wellicht een beetje wishful thinking, ik was nogal gecharmeerd door een Volvobus op Busworld in 2009 (vraag me niet meer de welke).

Citaat:
Het hele 'van hell'-verhaal heeft weinig te maken met Van Hool. Het had vooral te maken met een combinatie van de 'NIH'-factor (Not Invented Here) en het feit dat de klant in kwestie (AC Transit) gewoon de verkeerde bussen had gekocht voor hun netwerk, nl. driedeurs newA330s: bussen met volledige lage vloer, specifiek bedoeld voor drukke stadslijnen, terwijl hun lijnen eigenlijk eerder streekbussen nodig hebben. Van Hool-lijnbussen rijden op verscheidene plaatsen rond in de V.S., en er is maar 1 bedrijf waar er wordt over geklaagd, en dat is AC Transit. Dat zegt toch ook wat...
Van Hool is een goede doorsneefabrikant, maar heeft toch een paar keer de boot gemist, en heeft dus hier en daar wat achterstand opgelopen. Zo is lagevloer bij veel Van Hoolbussen slechts gedeeltelijk, want een flink deel van de zetels zijn op een verhoog geplaatst. Ik herinner me gehoord te hebben dat bijvoorbeeld in Duitsland er Van Hools waren gekocht, die een pak minder gemotoriseerd waren, maar zodoende wel goedkoper waren dan de Duitse concurrentie. Heel erg lang hebben ze echter niet gereden. Ik geloof dat het in de buurt van Bielefeld was...

edit: quotetags ingevoegd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 15 oktober 2012 om 20:13.
Oud 15 oktober 2012, 20:29   #49
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik dacht dat bij openbare offertes de laagste bieder wegviel!!

Trouwens : meestal is de "goed"koopste later de slecht'koopste.

Hopelijk onderzoeken ze de staat van verdienste van de reeds rijdende bussen van het merk.
Bij een aanbesteding moet de laagste regelmatige offerte gekozen worden, bij een offerteaanvraag de meest voordelige. Anders gezegd: bij een aanbesteding wordt er enkel naar de prijs gekeken, bij een offerteaanvraag ook naar andere criteria.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 15 oktober 2012 om 20:30.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 20:31   #50
groentje
Minister-President

Standaard

Bij een aanbesteding wordt naar de prijs gekeken van de leveranciers die voldoen aan de voorwaarden (en daar kunnen ook betrouwbaarheidseisen bij zitten). Zoveel verschil zit er dus niet op.
Jeroen Boone
Oud 15 oktober 2012, 20:41   #51
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.
Als ik op pensioen ben wil ik ook een ongekende prijzenoorlog...

Eens beniewd welk liedje je zingt als je kleinkinderen op straat vliegen omwille van importproductie..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 20:46   #52
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik heb een beetje overdreven, maar geef toe dat de regie quasi uitsluitend met Van Hool rijdt met nog wat verloren gelopen VDL-Jonckheeres, terwijl dat beeld bij de pachter toch heel wat verscheidener is. Maar goed, overdrijven is ook een kunst, ik had het zo niet mogen formuleren. En zijn er zo weinig Volvo's? Ik wil je niet tegenspreken, hoor. Ik geef toe, die laatste was een gok, en wellicht een beetje wishful thinking, ik was nogal gecharmeerd door een Volvobus op Busworld in 2009 (vraag me niet meer de welke).
"Quasi uitsluitend" is ook schromelijk overdreven hoor. Ja, Van Hool hebben ze meer dan VDL Jonckheere, maar er rijden toch zo'n 700 VDL Jonckheere's rond, belbusjes (die bijna allemaal van bij VDL Jonckheere komen) niet meegerekend. Da's zowat een derde van het park. Niet echt 'een paar verloren gelopen' bussen dus.

Wat Volvo's betreft: echte Volvo's rijden er een stuk of vijf rond in Vlaanderen, allemaal geledes. De laatste daarvan heeft twee jaar als stockwagen op de parking van de dealer gestaan voor iemand 'm wou kopen. De koper (die reeds enkele andere van de paar Volvo's had) wou'm enkel kopen nadat Volvo eerst een paar dingen veranderde, én dat ook deed bij hun bestaande Volvo's.

Citaat:
Van Hool is een goede doorsneefabrikant, maar heeft toch een paar keer de boot gemist, en heeft dus hier en daar wat achterstand opgelopen. Zo is lagevloer bij veel Van Hoolbussen slechts gedeeltelijk, want een flink deel van de zetels zijn op een verhoog geplaatst. Ik herinner me gehoord te hebben dat bijvoorbeeld in Duitsland er Van Hools waren gekocht, die een pak minder gemotoriseerd waren, maar zodoende wel goedkoper waren dan de Duitse concurrentie. Heel erg lang hebben ze echter niet gereden. Ik geloof dat het in de buurt van Bielefeld was...
De 'podesten' vind je in alle 'echte' lagevloerbussen terug, bij VH niet meer dan bij een andere constructeur. Veel hangt (zeker bij Van Hool) ook af van de specificatie van de klant. Toen bv. het hele AC Transit-verhaal losbarstte (waar men ook over die 'podesten' kloeg, omdat men in de V.S. geen bussen met volledig lage vloer tot achter in de bus kende, enkel zogenaamde 'low entry' bussen, met lage vloer tot aan de tweede deur) ontwikkelde Van Hool een bus met volledig lage vloer waarin op een paar (aan de achteras) na alle stoelen op de lage vloer staan, iets wat ik nog geen enkele constructeur hen heb zien nadoen. Kijk zelf:

http://www.youtube.com/watch?v=V6RrWmIed_A
Oud 15 oktober 2012, 23:31   #53
LAGPanoramic
Vreemdeling

Standaard

Hallo allen

even verduidelijken dat Irisbus niet Frans, maar Italiaans is. Het is volledig eigendom van Iveco, en dus Fiat. In alle landen worden trouwens Irisbus en Iveco gefuseerd tot Irisbus-Iveco. Zie ook de officiële website www.irisbus.com

Irisbus is in 1999 wel als joint-venture begonnen tussen Renault en Iveco (elk voor 50%) en was toen volledig onafhankelijk. Ondertussen heeft Renault zich rond 2003 teruggetrokken en is Irisbus-Iveco volledig eigendom van Fiat.
LAGPanoramic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 23:37   #54
LAGPanoramic
Vreemdeling

Standaard

Beste Scorpio

Als ik uitspraken lees zoals die van u, kan ik het niet laten om te reageren.

Citaat:
Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.

De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken:

-Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes;
-Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus;
-Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez;
-Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez.

Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht.
Ten eerste die prijsvergelijkingen van u. Totaal verkeerd, u vergelijkt appelen met peren. De orders van Rodez, Clermont en Vannes gingen naar de Irisbus-Iveco groep (Heuliez is ook in die groep) maar steeds voor wagens van gamma “low floor” uit de Franse produktie, terwijl het order van de Lijn hier het model Crossway Low Entry betreft uit de Tsjechise productie. Ook de bestelling Nancy die naar Mercedes ging betreft LowFloor bussen die in Duitsland worden gemaakt. U weet blijkbaar al redelijk wat van bussen, dus zou u moeten weten dat een bus van constructietype LowEntry goedkoper is dan van type LowFloor. Dat is bij alle constructeurs zo, bij Van Hool zowel als Mercedes als bij Irisbus. En als ze dan nog eens uit Tsjechië komen ipv Frankrijk dan zijn ze uiteraard nog goedkoper.

Het is dus totaal ongepast om die prijzen hier te vergelijken. Als u de prijs van 156.000 euro per bus wilt vergelijken, doe dit dan aub met een andere order over LowEntry’s aub.

Ik heb hier een copie van een offerte vanuit VDL Jonckheere uit 2004, gericht aan een Vlaamse pachter, voor de LowEntry bus Transit2000 op Volvo chassis: 154.000 euro! Geef u mij een faxnummer, en ik fax die even door
OK, er is 8 jaar inflatie tussen gegaan, maar toen verkocht Iribus geen lijnbussen uit Tsjechië maar probeerde de Agora uit Frankrijk tevergeefs te verkopen. De Van Hool NewA360 en Jonckheere Transit2000 waren zo goedkoop dat het niet lukte. Daarom dat Irisbus ook recent is begonnen met de Crossway LowEntry uit Tsjechië. De eerste busfabrikant om bussen uit het oosten in België te verkopen was trouwens Mercedes, met de O345 later Conecto uit Turkije…

Nu moet ik wel toegeven dat ik 156.000 zelf wel laag vind, maar dumping zou ik het zeker niet noemen, ik ben er zeker van dat ze er nog aan verdienen ook nog!

U kunt aan de gemeente Maasmechelen eens vragen hoeveel hun Crossway LE heeft gekost, en aan enkele Waalse pachter die deze bus al eventjes hebben.

Citaat:
Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan.
Wat uw mening over de kwaliteit van Irisbus betreft. U gebruikt termen als “rammelbakken” en “met passie gehaat”. Dat laatste is wel waar, maar vooral vanuit de vakbonden van TEC Liège, die altijd alles gehaat hebben wat niet vanuit Lier komt, wellicht o.a. omdat Van Hool heel lang nog een steunpunt in het Luikse had. Ik heb zelf gezien hoe vakbondsmensen aldaar tekeer gaan tegen Irisbus, voor prullen die op alle merken voorkomen… Bij TEC Brabant en TEC Namur hoort men een totaal ander signaal. En als die Irisbussen van TEC zo slecht zijn, waarom blijven ze die kopen? Niet omdat ze moeten hoor. Een aanbestedende dienst kan dankzij de Europese regels geen product of merk bevoordelen, maar via clausules in lastenboeken kunnen ze wel bepaalde modellen uitsluiten.
Irisbus heeft trouwens onlangs een bestelling gekregen van een Waalse pachter dat al meer dan 20 jaar heel trouwe Mercedes klant is. Dus zo slecht zullen die bussen niet zijn

Citaat:
Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen.
Over dat verhaal van ‘isolatieschuim om het rammelen te doen stoppen’ schrijft u zelf ‘naar verluidt’. Graag feiten aub, geen roddels.
En wellicht hebt u nooit als reiziger in een gelede Jonckheere Transit 2000 gezeten. Ik wel, en vaak ook nog. Op goede wegen, niets aan de hand. Maar op slechte wegen is dat pas rammelen. Waarom is dit model, ondanks de pogingen van de VDL groep, nooit in het buitenland verkocht???
En eens in de nieuwe VDL Jonckheere Citea van TEC gezeten, op de slechte banen van Luik en Charleroi? Ik ben er zeker van van niet. Prachtige design die Citea, maar dat zijn minstens even grote rammelbakken waarvan de chauffeurs klagen

Laatst gewijzigd door LAGPanoramic : 15 oktober 2012 om 23:38.
Oud 15 oktober 2012, 23:42   #55
LAGPanoramic
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Populistische onzin. Het Poolse Solaris is in Duitsland aan een stevige opmars bezig. Mercedes en MAN halen heel wat contracten binnen in Frankrijk, en zelfs Van Hool verkoopt er regelmatig bussen. Pas vorige maand hebben ze nog stadsbussen verkocht aan Castres, en ze zijn nu bezig met de bouw van de bussen voor zowat het meest prestigieuze busproject in Frankrijk, Mettis in Metz. In het Parijse openbaar vervoer rijden meer dan 700 lijnbussen rond van Mercedes en MAN, en een paar honderd van het Zweedse Scania. Verkoop dus alstublieft geen onzin.
Inderdaad, goed reactie deze keer! En nog even melden dat TEC dus niet alleen Frans-Italiaanse bussen koopt, maar ook Belgische en Duitse. De laatste jaren hebben Van Hool en Jonckheere samen even veel bussen geleverd aan TEC als Irisbus. En ook Mercedes heeft een hele reeks gelede en standaard Citaro's mogen leveren!

En opgelet, het Poolse Solaris heeft sinds kort een invoerder voor België en Luxemburg!

Laatst gewijzigd door LAGPanoramic : 15 oktober 2012 om 23:42.
Oud 15 oktober 2012, 23:49   #56
LAGPanoramic
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hier wil ik graag ook even verduidelijken. Mijns insziens heeft Van Hool een heel lage marktaandeel bij de "zelfstandige" pachters. Er zijn effectief heel veel Van Hool te zien bij Antwerpse pachters, maar vergeet niet aub dat dit vnl bij twee grote groepen zijn: Waaslandia (oa Waaslandia, Kruger, Mattheesen, enz) en De Decker - Van Riet.
Hoe noemt de eigenaar van groep Waaslandie weer? Even denken??? Juist, Frank Van Hool
En één van de De Decker's is getrouwd met een... Van Hool
Haal die twee uit de statistieken, en men krijgt een totaal ander beeld.

Ik heb de privilege dat ik met alle bussen (behalve VDL Citea) die nu op de pachtersmarkt beschikbaar zijn, zelf een testrit heb kunnen doen de laatste jaren. Op de Scania Omnilink na, vind ik ze allen evenwaardig.

Grtz
Oud 16 oktober 2012, 01:55   #57
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??
Zegt de wet op de overheidsopdrachten U iets?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2012, 04:40   #58
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Het hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn, zolang de koopbeslissing op objectieve criteria gebeurt, en die criteria op voorhand bekend zijn.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2012, 04:41   #59
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LAGPanoramic Bekijk bericht
Er zijn effectief heel veel Van Hool te zien bij Antwerpse pachters, maar vergeet niet aub dat dit vnl bij twee grote groepen zijn: Waaslandia (oa Waaslandia, Kruger, Mattheesen, enz) en De Decker - Van Riet.
Hoe noemt de eigenaar van groep Waaslandie weer? Even denken??? Juist, Frank Van Hool
En één van de De Decker's is getrouwd met een... Van Hool
Hebben we in Vlaanderen onze eigen versie van National City Lines dan
... repeat ...
Oud 16 oktober 2012, 04:49   #60
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het hele 'van hell'-verhaal heeft weinig te maken met Van Hool. Het had vooral te maken met een combinatie van de 'NIH'-factor (Not Invented Here) en het feit dat de klant in kwestie (AC Transit) gewoon de verkeerde bussen had gekocht voor hun netwerk, nl. driedeurs newA330s: bussen met volledige lage vloer, specifiek bedoeld voor drukke stadslijnen, terwijl hun lijnen eigenlijk eerder streekbussen nodig hebben.
Da's overigens een fout die ze bij De Lijn ook wel maken... Op bepaalde langere lijnen zou men beter zelfs gewoon autocars inzetten...

Citaat:
Van Hool-lijnbussen rijden op verscheidene plaatsen rond in de V.S., en er is maar 1 bedrijf waar er wordt over geklaagd, en dat is AC Transit. Dat zegt toch ook wat...
Ik zie er in Zwitserland ook rondrijden. Het busbedrijf hier in Bern heeft er een aantal, mede omdat de Van Hool harmonica bussen (die die ze hebben) de aandrijving op de tweede as hebben, en niet helemaal achteraan zoals bij de rest van de vloot. Dat is als het eens hard gesneeuwd heeft op bepaalde lijnen een behoorlijk voordeel.
In Montreux rijden Van Hool troleybussen.

Van Hool verkoopt dus ook in het buitenland, en dat is goed voor Van Hool. Maar als je wil dat dit blijft duren moet Vlaanderen dus het spel eerlijk spelen, en dan mogen buitenlandse bedrijven dus op gelijke voorwaarden mee kunnen dingen naar opdrachten van De Lijn.
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be